eitaa logo
سخن عرفان
1.2هزار دنبال‌کننده
332 عکس
51 ویدیو
67 فایل
🔹 آشنایی با عرفان و پاسخ به اشکالات مخالفان عرفان 🔹 سخنان اساتید و بزرگان عرفان سخن عرفان در تلگرام: @sokhanerfan 🔹 زیر نظر حجت الاسلام و المسلمين وحید واحدجوان عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
مشاهده در ایتا
دانلود
کتاب توبه (بازگشت به حقیقت وجود) سلسله مباحث مرحوم استاد مهندسی در برنامه سمت خدا @sokhanerfan
‍ 🌾🌾🌾🌾🌾🌾 🌾🌾🌾🌾 🌾🌾 🌾 ✳️ به مناسبت سالگرد ارتحال استاد مهندسی (قدس سره) ✅ آشنایی با استاد مهندسی (ره) @Sokhanerfan استاد محمد مهدی مهندسی، از استادان گرانقدر و برجسته فلسفه و عرفان حوزه علمیه قم در تاریخ 1332 در شهر آباده، چشم به جهان گشود. 🔷 استادان برجسته ایشان - حکیم و عارف الهی، حضرت آیت الله شیخ یحیی انصاری شیرازی (قدس سره) - علامه حسن حسن زاده آملی (دامت برکاته) - آیت الله العظمی شیخ جواد تبریزی (رضوان الله علیه) استاد معظم آیت الله مهندسی شاگرد برجسته و ویژه حضرت آیت الله انصاری شیرازی بود و با ایشان بسیار مانوس بود. کتابهای فلسفی مانند شرح منظومه، اسفار اربعه و کتابهای عرفانی مثل تمهید القواعد، شرح فصوص الحکم و مصباح الانس را خدمت ایشان تتلمذ کرد. @Sokhanerfan 🔷 تدریس های استاد - حضرت استاد مهندسی (ره) همه دروس حوزوی از ادبیات عرب تا منطق، اصول و فقه مانند مکاسب و رسائل و کفایة را یک تا چند دوره تدریس کردند. - در کلام و فلسفه، کتابهای باب حادی عشر، کشف المراد شرح تجرید الاعتقاد، بدایة الحکمه، نهایة الحکمة، شرح منظومه، شرح اشارات، اسفار اربعه را تدریس کردند. - در عرفان، کتابهای تمهید القواعد ابن ترکه، شرح فصوص الحکم، و مصباح الهدایه را تدریس کردند. - در تفسیر، بیش از 18 سال در منزلشان برای جمعی خصوصی تفسیر قرآن تدریس کردند. - در هیئت و ریاضی، دروس هیئت و ریاضی استاد علامه حسن زاده آملی را تدریس کردند. @Sokhanerfan 🔷 تبلیغ و فعالیت های دیگر استاد حضرت استاد مهندسی یکی از پرکارترین، فعالترین و دلسوزترین روحانیون بود که در طول زندگی بابرکت خود، فعالیتهای مختلفی انجام داد. 1. به مناطق مختلف از شهرستان های ساده کشور گرفته تا شهرهای اروپا جهت تبلیغ دین و سخنرانی سفر می کرد. 2. مدیر گروه اخلاق دانشگاه معارف اسلامی قم بودند. 3. عضو هیئت علمی دائرة المعارف عرفانی موسسه پژوهشی امام خمینی (ره) بودند. 4. کارشناس برجسته صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بودند. 5. عضو هیأت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی بودند. @Sokhanerfan 🔷 نظر حکیم و عارف الهی حضرت آیت الله انصاری شیرازی (قدس سره) درباره این استاد فرهیخته و دانشمند حضرت آیت الله العظمی انصاری شیرازی با توجه به شناخت کاملی که از حضرت استاد مهندسی داشت، به استاد مهندسی فرموده بود شما آیت الله هستید و لقب آیت الله برازنده شماست. بعد از ارتحال استاد، مرحوم آیت الله انصاری شیرازی به آقازاده استاد مهندسی فرموده بودند: پدر شما مرغ ملکوتی بود که پرواز کرد و من هم بزودی به ایشان وصل می شوم. 🔷 وفات حضرت استاد این استاد فداکار و مبلغ خستگی ناپذیر و عارف دلسوخته بر اثر عارضه قلبی چند روز در بیمارستان‌ بستری شد و سرانجام بعد از ظهر 27 تیرماه 1390 دعوت حق را لبیک گفت و به معشوقش پیوست. @Sokhanerfan 🔷 شهید مهندسی (قدس سره) برخی از اساتید برجسته عرفان (یعنی استاد یزدان پناه) درباره استاد مهندسی گفته‌اند: ایشان شهید راه تبلیغ دین است. بدن شریفش در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه علیها السلام، دفن شد. 🔶 سلام الله علیه و رحمة الله و برکاته 💢 کانال سخن عرفان @Sokhanerfan
🔻نماز اول وقت حتی بعد از سکته فرزند استاد مهندسی رحمت الله علیه نقل می کنند: پدرم به نماز اول وقت خیلی اهمیت می‌ دادند. تحت هر شرایطی که بودند، در مسافرت و یا برنامه زنده تلویزیونی، به نمازشان اهمیت بسیار می‌ دادند. روزی که ایشان سکته کردند، سکته خیلی وسیع بود و قسمتهای زیادی از بافت قلب از کار افتاده بود. ایشان به بیمارستان منتقل شدند، وقتی من رسیدم یکی از پرسنل سی سی یو گفت برای ما خیلی جالب بود ایشان با آن حالی که داشتند، اولین چیزی که گفتند این بود که الآن وقت نماز است و تخت مرا رو به قبله کنید که نماز بخوانم ! 💢 کانال سخن عرفان @sokhanerfan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ عارف واصل مرحوم استاد مهندسی(ره) بازوی پر توان عرفان و فلسفه در حوزه علمیه قم بودند. ✅ کمتر کسی مثل ایشان بود. 🔷 توضیحات از استاد معظم سید یدالله یزدان پناه 🆔 @sokhanerfan
ameli.mohandesi.mp3
980.4K
وصف عارف واصل مرحوم در بیان آیت الله در برنامه اول ماه مبارک رمضان 1440 💢کانال سخن عرفان @sokhanerfan
32631.pdf
357.9K
📜 مقاله وجود یا عدم بودن مظهر عرفانی 🔹 آیا مظهر و نمود عرفانی، وجود است یا عدم؟ از منظر متکلمان و فلاسفه اسلامي، خداوند متعال همه ما سوي‌الله را خلق و ايجاد کرده است و مخلوقات، حقيقتاً موجودند و انکار کثرات و موجوديت مخلوقات، انکار بديهيات است. از سوي ديگر، عارفان اسلامي با توجه به نظريه وحدت شخصي وجود، معتقدند مخلوقات، وجود حقيقي ندارند. آنها به مخلوقات، عنوان مظهر و نمود داده‌اند. در برخي از آثار عرفانی، از مخلوقات به عدم تعبير شده و برخي از عارفان، واژه‌هاي خيال، وهم و اعتبار را براي کثرات و مخلوقات به کار برده‌اند. پژوهش حاضر مي‌کوشد به تحليل عارفان و حکمای متأله درباره وجود يا عدم بودن مخلوقات و موجودات بپردازد و به اين سؤال يا اشکال پاسخ دهد که 👈 اگر مظهر و نمود عرفانی، وجود يا عدم نباشد، ارتفاع نقيضان رخ می دهد که امر باطلی است؛ اگر وجود باشد، با سخن عارفان نمی سازد که مي‌گويند نمود، وجود نيست؛ و اگر عدم باشد، انکار بديهی رخ می دهد و مستلزم عدم خالقيت خداوند و نفی مخلوقات است. نوشته: آیت الله استاد حسن رمضانی استاد وحید واحدجوان @sokhanerfan
5.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✳️ سفارش مهم استاد مهندسی(ره) برای بعد از وفاتشان 🔷توضیح از دکتر واحدجوان 📹 بخشی از مستند زیبای «مرغ ملکوتی» 💢سخن عرفان در تلگرام و ایتا 🆔 @sokhanerfan
/ 2 مرگ در فرهنگ قرآن در فرهنگ قرآن کریم، مرگ به معناي «وفات» است، نه «فوت»؛ زيرا فوت به معناي زوال و نابودي است، ولي وفات به معناي اخذ تامّ و در اختيار گرفتن تمام و كمال يك حقيقت و انتقال آن به سراي ديگر است. (قل يتوفّاكم ملك الموت الّذي وُكّل بكم ثمّ إلي ربّكم تُرجعون) كافران مي گفتند: آيا وقتي مرديم و در روي زمين پراكنده و گم شديم آيا دوباره زنده ميشويم. پيامبرا در جواب آنان بگو: فرشته مرگ كه بر اين كارتان گمارده شده همه وجود شما را ميگيرد و چيزي از حقيقت شما روي زمين پراكنده و گم نخواهد شد؛ يعني مرگ به معناي فنا و نابودي نيست و شما نابود نخواهيد شد و چون تمام حقيقت شما با مردن نزد فرشته مأمور الهي محفوظ است رجوع شما با ارجاع مأمور خدا به سوي پروردگارتان خواهد بود: (ثمّ إلي ربّكم ترجعون)؛ و به جانب او برخواهيد گشت. پس مرگ وفات است، نه فوت و انسان، «متوفّي» است، نه «ضالّ» و مرگ توفّي است، نه ضلالت و گم شدن در زمين. بنابراين، انسان با انتقال به سراي ديگر سفر جديدي را آغاز مي كند و به مقصد نهايي خود مي رسد: (إلي ربّك يومئذ المساق)؛ 📙 معاد در قرآن جلد 4 - صفحه 182 🆔 @sokhanerfan
/ 1 واژه مرگ و قبر واژه مرگ در فارسي به معناي مردن، جان سپردن، بي جان شدن، از دست دادنِ نيروي حيواني و حرارت غريزي، فناي حيات، نيست شدن زندگاني، از گيتي رفتن، و درگذشت است. از اين واژه در عربي به موت، ممات، فوت، اجل و... نام ميبرند. واژه قبر به معناي گور و معرّب آن، جايي است كه مرده آدمي را در آن ميگذارند. نامهاي ديگر آن، تربت، خاك، نهفت، جدث، حفير، رمس، ريم، مرقد، مرمس، مضجع، مدفن، روضه، ضريح و... است. 📙 معاد در قرآن جلد 4 - صفحه 181 🆔 @sokhanerfan
/ 3 مرگ از منظر روايات 1 ـ از اميرالمؤمنين (عليه ‏السلام) درخواست شد مرگ را وصف كند، فرمود: براي گروهي نويد به نعمت‏هاي هميشگي است و براي دسته‏ ای وعيد به عذاب ابد و براي طايفه ‏اي هول و ترس است: «إمّا بشارة بنعيم الأبد وإمّا بشارةٌ بعذاب الأبد، وإمّا تحزين و تهويل». 2 ـ از امام مجتبي (عليه‏ السلام) سؤال شد: مرگي كه مردم به آن آگاهي ندارند چيست؟ فرمود: بزرگترين سروري است كه بر مؤمنان وارد مي ‏شود؛ چرا كه از سراي سختي‏ها به نعمت‏هاي هميشگي انتقال مي ‏يابند و بزرگترين درد و مصيبت است بر كافران، زيرا از دنيا كه بهشتش محسوب مي ‏داشتند به آتشي منتقل خواهند شد كه هيچ نابودي و زوال ندارد: «ما الموت الذى جهلوه؟ قال: أعظم سرور يرد علي المؤمنين إذنقلوا عن دارالنّكد إلي نعيم الأبد، و أعظم ثبور يرد علي الكافرين إذنقلوا عن جنّتهم إلي نارلاتبيد و لا تنفد» 📙 معاد در قرآن جلد 4 - صفحه 183 🆔 @sokhanerfan
/ 4 مرگ از منظر روايات امام حسين (عليه السلام) در روز عاشورا چهره زيبايي از مرگ ترسيم كرد، در حالي كه آن به آن به مرگ نزديك ميشد و چهره ملكوتي او برافروخته تر و گلگونتر مي گشت؛ در آن حال خطاب به ياران باوفا فرمود: «صبراً بنى الكرام، فما الموت إلّا قنطرة يعبر بكم عن البؤس و الضّرّاء إلي الجنان الواسطة و النّعيم الدائمة، فأيّكم يكره أن ينتقل من سجن إلي قصر، و ما هو لأعدائكم إلّا كمن ينتقل من قصر إلي سجنٍ و عذابٍ، إنّ أبى حدّثنى عن رسول اللّه (صلي الله عليه و آله و سلم) إنّ الدّنيا سجن المؤمن و جنّة الكافر و الموت جسر هؤلاء إلي جنانهم و جسر هؤلاء إلي جحيمهم، ما كذبت و لا كذبت»؛ شكيبايي كنيد اي فرزندان مردان بزرگوار، مرگ تنها پلي است كه شما را از ناراحتيها و رنجها به باغهاي وسيع بهشت و نعمتهاي جاودان منتقل مي كند. كدام يك از شما از انتقال يافتن از زندان به قصر ناراحتيد؟ امّا مردن نسبت به دشمنان شما مانند اين است كه شخصي را از قصري به زندان و عذاب منتقل كنند. پدرم از رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلم) نقل فرمود: كه دنيا زندان مؤمن و بهشت كافر است و مرگ، پل آنان به باغهاي بهشت و پل اينان به جهنم خواهد بود. نه برايم دروغ گفته اند و نه من دروغ ميگويم. 📙 معاد در قرآن جلد 4 - صفحه 184 🆔 @sokhanerfan
/ 5 مرگ از منظر روايات از امام سجّاد (عليه السلام) حقيقت مرگ را جويا شدند. فرمود: «للمؤمن كنزع ثيابٍ و سخةٍ قملةٍ و فكّ قيود و أغلال ثقيلةٍ و الاستبدال بأفخر الثّياب و أطيبها روائح و أوطي المراكب و آنس المنازل و للكافر كخلع ثيابٍ فاخرةٍ و النقل عن منازل أنيسةٍ و الاستبدال بأوسخ الثّياب و أخشنها و أوحش المنازل و أعظم العذاب»؛ مرگ براي مؤمن مانند كندن لباس چركين و پر حشره است و گشودن غل و زنجيرهاي سنگين و تبديل آن به فاخرترين لباسها و خوشبوترين عطرها و راهوارترين مركبها و مناسب ترين منزلها و براي كافر مانند كندن لباس فاخر و انتقال از منزلهاي مورد علاقه و تبديل آن به چركترين و خشن ترين لباسها و وحشتناكترين منزلها و بزرگترين عذابهاست. به امام صادق (عليه السلام) عرض شد مرگ را براي ما وصف كن. فرمود: براي مؤمن مانند بهترين بوي خوشي است كه آن را ببويد و آن بوي پاكيزه سبب شود همه درد و رنج از او رخت بربندد و براي كافر مانند گاز گرفتن و گزيدن افعيها و كژدمهاست يا شديدتر؛ «للمؤمن كأطيب ريح يشمّه فينعس لطيبه وينقطع التّعب و الألم كلّه عنه و للكافر كلسع الأفاعى و لدغ العقارب أو أشدّ...» 📙 معاد در قرآن جلد 4 - صفحه 184 🆔 @sokhanerfan