✅ متن کامل زیارت اربعین
اَلسَّلامُ عَلى وَلِىِّ اللَّهِ وَحَبیبِهِ اَلسَّلامُ عَلى خَلیلِ اللَّهِ وَنَجیبِهِ اَلسَّلامُ عَلى صَفِىِّ اللَّهِ وَابْنِ صَفِیِّهِ
اَلسَّلامُ عَلىَ الْحُسَیْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهیدِ اَلسَّلامُ على اَسیرِ الْکُرُباتِ وَقَتیلِ الْعَبَرات
ِ اَللّهُمَّ اِنّى اَشْهَدُ اَنَّهُ وَلِیُّکَ وَابْنُ وَلِیِّکَ وَصَفِیُّکَ وَابْنُ صَفِیِّکَ الْفاَّئِزُ بِکَرامَتِکَ اَکْرَمْتَهُ بِالشَّهادَةِ وَحَبَوْتَهُ بِالسَّعادَةِ وَاَجْتَبَیْتَهُ بِطیبِ الْوِلادَةِ وَ جَعَلْتَهُ سَیِّداً مِنَ السّادَةِ وَ قآئِداً مِنَ الْقادَةِ وَذآئِداً مِنْ الْذادَةِ وَاَعْطَیْتَهُ مَواریثَ الاْنْبِیاَّءِ
وَجَعَلْتَهُ حُجَّةً عَلى خَلْقِکَ مِنَ الاْوْصِیاَّءِ فَاَعْذَرَ فىِ الدُّعآءِ وَمَنَحَ النُّصْحَ وَبَذَلَ مُهْجَتَهُ فیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبادَکَ مِنَ الْجَهالَةِ وَحَیْرَةِ الضَّلالَةِ وَقَدْ تَوازَرَ عَلَیْهِ مَنْ غَرَّتْهُ الدُّنْیا وَباعَ حَظَّهُ بِالاْرْذَلِ الاْدْنى
وَشَرى آخِرَتَهُ بِالثَّمَنِ الاْوْکَسِ وَتَغَطْرَسَ وَتَرَدّى فى هَواهُ وَاَسْخَطَکَ وَاَسْخَطَ نَبِیَّکَ وَاَطاعَ مِنْ عِبادِکَ اَهْلَ الشِّقاقِ وَالنِّفاقِ وَحَمَلَةَ الاَوْزارِ الْمُسْتَوْجِبینَ النّارَ فَجاهَدَهُمْ فیکَ صابِراً مُحْتَسِباً حَتّى سُفِکَ فى طاعَتِکَ دَمُهُ وَاسْتُبیحَ حَریمُهُ
اَللّهُمَّ فَالْعَنْهُمْ لَعْناً وَبیلاً وَعَذِّبْهُمْ عَذاباً اَلیماً
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ رَسُولِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ سَیِّدِ الاْوْصِیاَّءِ
اَشْهَدُ اَنَّکَ اَمینُ اللهِ وَابْنُ اَمینِهِ عِشْتَ سَعیداً وَمَضَیْتَ حَمیداً وَمُتَّ فَقیداً مَظْلُوماً شَهیداً وَاَشْهَدُ اَنَّ اللَّهَ مُنْجِزٌ ما وَعَدَکَ وَمُهْلِکٌ مَنْ خَذَلَکَ وَمُعَذِّبٌ مَنْ قَتَلَکَ
وَاَشْهَدُ اَنَّکَ وَفَیْتَ بِعَهْدِاللهِ وَجاهَدْتَ فى سَبیلِهِ حَتّى اَتیکَ الْیَقینُ فَلَعَنَ اللهُ مَنْ قَتَلَکَ وَلَعَنَ اللهُ مَنْ ظَلَمَکَ وَلَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً سَمِعَتْ بِذلِکَ فَرَضِیَتْ بِهِ
اَللّهُمَّ اِنّى اُشْهِدُکَ اَنّى وَلِىُّ لِمَنْ والاهُ وَعَدُوُّ لِمَنْ عاداهُ بِاَبى اَنْتَ وَاُمّى یَابْنَ رَسُولِ اللَّهِ اَشْهَدُ اَنَّکَ کُنْتَ نُوراً فىِ الاَصْلابِ الشّامِخَةِ وَالاْرْحامِ الْمُطَهَّرَةِ لَمْ تُنَجِّسْکَ الْجاهِلِیَّةُ بِاَنْجاسِها وَلَمْ تُلْبِسْکَ الْمُدْلَهِمّاتُ مِنْ ثِیابِها وَاَشْهَدُ اَنَّکَ مِنْ دَعاَّئِمِ الدّینِ وَاَرْکانِ الْمُسْلِمینَ وَمَعْقِلِ الْمُؤْمِنینَ وَاَشْهَدُ اَنَّکَ الاْمامُ الْبَرُّ التَّقِىُّ الرَّضِىُّ الزَّکِىُّ الْهادِى الْمَهْدِىُّ
وَاَشْهَدُ اَنَّ الاْئِمَّةَ مِنْ وُلْدِکَ کَلِمَةُ التَّقْوى وَاَعْلامُ الْهُدى وَالْعُرْوَةُ الْوُثْقى وَالْحُجَّةُ على اَهْلِ الدُّنْیا
وَاَشْهَدُ اَنّى بِکُمْ مُؤْمِنٌ وَبِاِیابِکُمْ مُوقِنٌ بِشَرایِعِ دینى وَخَواتیمِ عَمَلى وَقَلْبى لِقَلْبِکُمْ سِلْمٌ وَاَمْرى لاِمْرِکُمْ مُتَّبِعٌ وَنُصْرَتى لَکُمْ مُعَدَّةٌ حَتّى یَاْذَنَ اللَّهُ لَکُمْ فَمَعَکُمْ مَعَکُمْ لامَعَ عَدُوِّکُمْ صَلَواتُ اللهِ عَلَیْکُمْ وَعلى اَرْواحِکُمْ وَاَجْسادِکُمْ وَشاهِدِکُمْ وَغاَّئِبِکُمْ وَظاهِرِکُمْ وَباطِنِکُمْ آمینَ رَبَّ الْعالَمینَ.
@sokhanerfan
🟢 آن كه سرنوشتش اين بود كه تمام عمر خود را به سوختن و ساختن به سر برد، كار او بسى سنگينتر است. (یادداشتهای استاد مطهری، ج۹، ص۳۱۱)
🔹اگر انسان خوب توجه کند میفهمد که به یک معنا مظلومیت امام حسن(ع) حتی از امام حسین(ع) بیشتر است.
🔸همان نشاط شهادتی که در امام حسین(ع) هست در امام حسن(ع) هم هست ولی ایشان در دورهای قرار گرفته که باید صبر و خودداری کند تا موقع و وقت برسد و آن موقع و وقت، وقتی است که ایشان از دنیا رفتهاند و نوبت به برادرشان اباعبدالله الحسین(ع) رسیده است.
🔹 اگر امام حسن(ع) در نماز جمعه آنها شرکت نمیکرد متهم به الحاد و تفریق جماعت مسلمین میشد. امام و خطیب جمعه بالای منبر میرفت و در حضور امام حسن(ع)، پدر بزرگوارش علی(ع) را سبّ و لعن میکرد. اینها شوخی نیست.
🔸 این است که برای امام حسن(ع) درست گفتهاند که کوچکترین مصیبتهایش همان مصیبت مرگش بود. وقتی که مسموم شد این مسمومیت کوچکترین رنجی بود که او در دنیا دید.
📗 استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج۹، ص۴۳ (با تلخیص)
🆔 @sokhanerfan
🔹برترین جمله زیارت جامعه کبیره
- یک سلسله علومی هست که انبیا و اولیا باید تحمل کنند و اوحدی از اهل ایمان میتوانند آن را تحمل کنند.
- این جمله نورانی زیارت جامعه را ببینید وقتی به مشهد امام مشرّف شدیم عرض میکنیم خدایا عنایت کنید به برکت این امام، من آمدم یک چیزی ببرم که آن اوحدی از اهل ایمان میبرند «محتملٌ لعلمکم» یعنی ای امام مجتبی! ای امام هشتم! ای امامان دیگر(علیهم السلام) آن توفیق را به من بده آن علمی که جای دیگر نیست فقط در حرم شماست، آن علمی که کسی نمیتواند حمل کند فقط با اجازه شما، از آن علم به من بده! این برترین جمله زیارت جامعه کبیره است که یک زائر از پیشگاه اهل بیت(ع) طلب میکند.
🔸آیت الله جوادی آملی
@sokhanerfan
🔹قرآن شناسنامه رسول گرامی اسلام است
- اینکه گفته شد خُلق رسول گرامی، قرآن کریم است؛ یعنی قرآن شناسنامه آن حضرت است و اگر وجود مبارک رسول گرامی بخواهد به صورت یک کتاب در بیاید میشود قرآن و اگر قرآن بخواهد به صورت یک انسان متمثّل بشود، میشود رسول گرامی صلی الله علیه و آله
🔸آیت الله جوادی آملی
@sokhanerfan
🔹قابل توجه همه مسئولان
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود:
أیُّمَا امْرِئٍ وَلِیَ مِنْ أمْرِ المُسْلِمِینَ وَلَمْ یَحُطْهُم بِما یَحُوطُ بِهِ نَفْسَهُ لَمْ یَرَحْ رائِحَةَ الجَنَّةِ.
هر کس بخشی از کار مسلمانان را بر عهده گیرد و در کار آنها مانند کار خود دلسوزی نکند، بوی بهشت را استشمام نخواهد کرد.
🔹کنزالعمال، ج ۶، ص ۲۰، ح ۱۴۶۵۴
@sokhanerfan
🔹معنای صحیح سیاست
امام حسن مجتبی علیه السلام فرمود:
السِّياسَةُ أنْ تَرْعي حُقُوقَ اللهِ، وَ حُقُوقَ الاْحْياءِ، وَ حُقُوقَ الاْمْواتِ .
سياست آن است که حقوق خداوند و حقوق زنده ها و حقوق اموات را رعايت کنی.
🔸کلمه الامام حسن ج۷ص۵۷
@sokhanerfan
🔹عمل صالح و محبت آل محمد
امام رضا علیه السلام فرمود:
« لا تَدْعُوا الْعَمَلَ الصّالِحَ وَ الاِْجْتِهادَ فِى الْعِبادَةِ إِتِّكالاً عَلى حُبِّ آلِ مُحَمَّد وَ لا تَدْعُوا حُبَّ آلِ مُحَمَّد لاَِمْرِهِمْ إِتِّكالاً عَلَى الْعِبادَةِ فَإِنَّهُ لا يُقْبَلُ أَحَدُهُما دُونَ الاْخَرِ ».
مبادا اعمال نيك را به اتّكاى دوستى و محبت آل محمّد (عليهم السلام) رها كنيد، و مبادا دوستى و محبت آل محمّد (عليهم السلام) را به اتّكاى اعمال صالح از دست بدهيد، زيرا هيچ كدام از اين دو، به تنهايى پذيرفته نمی شود.
🔸بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج75، ص: 347
@sokhanerfan
🍀 ارزیابی روایتی منسوب به امام حسن عسکری (علیه السلام) درباره فلسفه و عرفان
🔹 در برخی از کتب به #امام_عسکری علیه السلام نسبت داده اند که به ابوهاشم جعفری فرمود: ای اباهاشم! زمانی فرا می رسد که... علمای آن زمان بدترین جنبندگان روی زمین اند؛ از آن جهت که به #فلسفه و #تصوف گرایش دارند. به خدا سوگند که آنان جزو سرکشان و گمراهان اند. به دوستی دشمنان ما اصرار می ورزند و شیعیان و دوستان ما را گمراه می کنند. اگر به مقام و منصبی دست یابند از رشوه خوری سیر نشوند. اگر تحقیر شوند، ریاکارانه به عبادت خدا روی می آورند. اینان رهزنان مؤمنان و دعوتگران به مذهب بی دینان اند.... (اردبیلی، حدیقه الشیعه 785)
🔷 بررسی سند
اولین کتابی که این روایت را نقل می کند #حدیقة_الشیعة است. دیگران از او نقل کرده اند.
بارها عرض شده که کتاب حدیقة الشیعه، سال ها پس از #مقدس_اردبیلی تنظیم شده و با توجه به نگارش کتاب کاشف الحق، در سال 1058 در هند و مبارزه جدی با صوفیه در 1060 به بعد توسط برخی علما، نتیجه می گیریم که این کتاب در فاصله سال های 1070 تا 1090 تنظیم و جعل شده و با تکثیر نسخه، به نام محقق اردبیلی شهرت یافته است. پس حدیقه الشیعه کتاب معتبری نیست.
به فرض اگر حدیقه، معتبر باشد و مجعول نباشد، عرض می شود حدیقة الشیعة این روایت را به سید مرتضی بن داعی رازی نسبت می دهد و از او به شیخ مفید و از او به احمد بنمحمد بنحسن بنولید و از او به پدرش (محمد بنالحسن) و از او به سعد بنعبدالله و از او به محمد بنعبدالله و در نهایت به محمد بنعبدالجبار میرساند.
از محمد بنعبدالله و از طريق محمد بنعبدالجبار تنها یک روایت در منابع ما ثبت شده است که مربوط به زکات فطره میشود (شیخ صدوق، بيتا: 2/398). این بدین معنا است که محمد بنعبدالله هیچ روایتی از محمد بنعبدالجبار جز همین يك روایت نقل نکرده است.
درباره افراد سلسله این روایت باید گفت در بین راویان آن محمد بنعبدالله (مسمعی) قرار دارد كه مجهول است و ابن ولید وی را تضعیف کرده است (خويى، 1410: 16/259)
نتیجه این که سند این روایت، معتبر نیست و به احتمال قوی، جعلی است.
🔷 بررسی دلالی
به فرض که سند، درست باشد (که نیست) این روایت ناظر به فلسفه های دروغین و غیر الهی و تصوف های انحرافی و عرفان های کاذب است؛ نه فلسفه و عرفان اسلامی که از متن دین و قرآن استفاده می کند و ترازوی خود را برهان و قرآن می داند و علمای بزرگی مثل #صدرالمتألهین، #امام_خمینی، #علامه_طباطبایی و علامه_حسن_زاده_آملی پرچمدار آن هستند.
#خواجه_طوسی در عصر مغولان، #شیخ_بهايی و #میرداماد در عصر صفویه و #امام_خمینی در عصر حاضر نمونه های کاملی از علما هستند که به منصب های عالی دست یافته اند؛ اما کسی اوصاف گفته شده در روایت را (مانند اگر به مقام و منصبی دست یابند از رشوه خوری سیر نشوند. اگر تحقیر شوند، ریاکارانه به عبادت خدا روی می آورند.) در آنان نه تنها سراغ ندارد که تصور آن را هم به خود راه نمی دهد.
نکته دیگر اینکه روش اهل بیت علیهم السلام تقویت تهذیب نفس (اخلاق و عرفان)، تشویق به معرفت خداوند از طریق تعقل (فلسفه صحیح) و شهود (عرفان صحیح) بود.
🔶 قاعده
نقل روایت، خیلی مهم نیست. روایت غیر از خود عترت است. فهم و درایت روایت، خیلی مهم است. همچنانکه فهم درست قرآن و عمل به آن خیلی مهم است.
اگر قرار بر نقل روایت باشد، برای تحریف قرآن هم روایت داریم اما آیا آن روایات را بررسی سندی و دلالی نمی کنیم؟
وحید واحدجوان
❇️کانال سخن عرفان
@sokhanerfan
بدان که وضو نور است و تداوم آن، باعث ارتقاء به عالم قدس خواهد شد. بدان که این دستور با برکت نزد بزرگان علم و عمل تجربه شده است، پس ای سالک کوی یار، بر تو لازم است که همیشه آن را انجام دهی.
🔹علامه حسن زاده آملی
@sokhanerfan
کاری با رئیس جمهور شدن بایدن نداریم. او مانند دیگر سیاستمداران آمریکایی است!
اما از اینکه #ترامپ دروغگو، توهمی، جنایتکار و #قاتل یکی از پاک ترین انسانهای روی زمین (#سردار_سلیمانی) مفتضح و ذلیل شد خوشحالیم و دعا میکنیم خداوند متعال، ترامپ و امثال ترامپ را ذلیل تر گرداند.
پ.ن
چند روز بود شاهد غرق شدن لحظه به لحظه این جنایتکار و منتظر فرا رسیدن ارسال این متن بودیم.
@sokhanerfan
🌿رفع مشکل خوابهای بد و کابوس
گزیدهای از پرسشها و پاسخها از محضر آیتالله بهجت قدسسره
پرسش: برای خوابهای بد و کابوس چه مرقوم میفرمایید؟
پاسخ: بسمهتعالی، سورههای که با «قل» شروع میشود در وقت خواب بخواند و علاوه بر آن دعایی که در جناتالخلود نقل کردهاند، که اولش این است: «سبحان الله ذی الشأن دائم السلطان...» را بخواند.
📚 بهسوی محبوب، ص۸۷
#توضیح_بیشتر:
سُبْحانَ اللهِ ذِی الشأنِ، دائِمِ السلْطانِ، عَظیمِ الْبُرهانِ، کل یوْمٍ هُوَ فی شَأْنٍ، یا مُشْبِعَ البُطُونِ الْجائِعَةِ، وَ یا کاسِی الْجُنُوبِ الْعارِیةِ، یا مُسَکنَ الْعُرُوقِ الضارِبَةِ، وَ یا مُنَومَ الْعُیونِ الساهِرَةِ، سَکنْ عُرُوقِی الضارِبَةِ وَ أَذنْ [ائْذَنْ] لِعَینی نَوْما عاجِلاً.
@sokhanerfan
❇️ نداشتن دلیل کافی بر رد و نفی خدا
تاكنون هیچ یك از مخالفان خدا نتوانسته اند دلیلی بر نفی وجود او ارائه دهند. طرفداران مكتب های آته ایسم و ماتریالیسم، دلیلی بر نبود مبدأ جهان هستی مطرح نكرده اند، بلكه فقط به نقد دلایل خداشناسان پرداخته اند. از نظر منطقی، مناقشه در دلایل معتقدان خدا نمی تواند دلیلی بر عدم آفریدگار جهان تلقی شود. كسی هم كه می خواهد خدا را نفی كند، باید دلیلی مستقل بر نبود او ارائه دهد.
منكران خدا بیش تر بر مسأله شرور و ناملایمات موجودات زنده تأكید كرده اند و گفته اند: اگر خدایی وجود دارد، پس چرا برخی جانداران دچار شكنجه و درد می شوند؟
بدون شك، این اشكال نمی تواند دلیلی بر نفی خدا محسوب شود، زیرا حداكثر مطلبی كه از این بحث حاصل می شود، این است كه نظم جهان هستی - آن چنان كه ما تصور كنیم و یا انتظار داریم - نیست. در واقع، طرح كنندگان مسأله شرور بیش تر با مسأله عدل الهی مشكل دارند تا اصل وجود خدا.
به قول ولتر: "آنان كه می خواهند با وجود شرور و ناملایمات وجود خدا را ندیده بگیرند، شبیه به این است كه كسی در موقع ورود به یك عمارت بسیار مجلل كه آثار مهندسی و معماری و نقاشی و نجاری در تمام اجزاء و مجموع آن هویداست و اقتضاء می كند كه از نظر منطقی و عملی بگوید این عمارت مهندسی، استاد بسیار ماهری داشته و دارای نقاش زبردستی بوده است، بگوید كه به جهت وجود قطرات خون و دست و پای شكسته در دالان و پله ها، این عمارت مجلل مهندس و نقاشی ندارد"!
البته این مغالطه ای بسیار بی جاست، زیرا سؤال از مهندس عمارت، غیر از سؤال از مراعات نشدن انتظامات و ترتیباتی است كه ما برای یك عمارت در نظر می گیریم.
🔹علامه محمدتقی جعفری
@sokhanerfan