eitaa logo
سخن عرفان
1.2هزار دنبال‌کننده
335 عکس
52 ویدیو
67 فایل
🔹 آشنایی با عرفان و پاسخ به اشکالات مخالفان عرفان 🔹 سخنان اساتید و بزرگان عرفان سخن عرفان در تلگرام: @sokhanerfan 🔹 زیر نظر حجت الاسلام و المسلمين وحید واحدجوان عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
مشاهده در ایتا
دانلود
سخن عرفان
اینطور افراد هم آبروی مرجعیت را برده اند، هم آبروی دین و تشیع را و هم بهتان به بزرگان(ملاصدرا) می زن
🌿زنبور یا مگس🍁 – 3 نقد و انتقاد مفید و لازم است اما شروطی دارد، از جمله اینکه: ناقد، صلاحیت علمی برای نقد و رد را داشته باشد، مطلب را با توجه به قرائن درون متنی و برون متنی درست بفهمد، احتمالات را در نظر بگیرد، مطلب را به نحو عالمانه تبیین کند و سپس با ادله معتبر نقد و رد نماید. کسی که با بدیهیات فلسفه و عرفان آشنا نیست، یعنی صلاحیت علمی برای نقد و رد مطالب فلسفی را ندارد، همانگونه که فردی که با بدیهیات فقه و نحوه استنباط احکام فقهی آشنا نیست، نمی تواند نظر فقیهی را نقد و رد کند و کسی که مثلا با اصطلاحات فلسفه غرب آشنا نیست و نمی تواند مطالب امثال کانت و هگل را –آنطور که آنها قصد کرده اند- متوجه شود، حق اظهار نظر ندارد. نهایت چنین فردی می تواند بگوید فلان عبارت چند احتمال دارد؛ اگر مراد این است نقدش این است، اگر مراد این دومی است نقدش این است و اگر مراد این سومی است نقدش این است یا مورد پذیرش است. چگونه فردی که صلاحیت علمی لازم را ندارد می تواند مطلبی را نقد و رد کند در حالی که در فهم آن، کم مایه و پیاده است؟! هیچ عاقل و عالمی، نقد غیر متخصصانه را به رسمیت نمی شناسد. (از هرکس و برای هر چیز) مگر انسان با مطالعه ناقص یکی دو کتاب، پژوهشگر و متخصص می شود؟! یا با گذراندن 4 واحد درسی، قرآن شناس یا دین شناس یا حکمت متعالیه شناس یا مثنوی شناس یا هگل شناس و کانت شناس می شود؟! از این رو گمان نشود فلاسفه و عرفا با نقد و انتقاد مخالفند، اتفاقا آنها خودشان بزرگترین ناقدان آثار اساتید و مشایخ خود هستند و کسانی که با آثار فلاسفه و اهل معرفت آشنا هستند می دانند که نقدهای جدی بر برخی عبارات فلاسفه و عرفای دیگر دارند. هیچ فیلسوفی، همه دیدگاه های فیلسوف دیگر را نمی پسندند و در مواردی نقدهای جدی دارد، همانطور که هیچ فقیهی همه دیدگاه های فقیه دیگر را قبول ندارد و در مواردی نظرات دیگری دارد. اساتید فلسفه و عرفان، در تدریس و تألیف، دیدگاه های دیگر را نقد و رد می کنند و ممکن است دیگر اساتید و متخصصان این نقدها را بپذیرند و ممکن است نپذیرند و پاسخ گویند. خاصیت پژوهش و تحقیق علمی چنین است. این همه مقالات علمی پژوهشی در نقد دیدگاه بزرگان نوشته می شود و متخصصان و پژوهشگران می خوانند و بهره می برند و در نهایت، می پذیرند یا رد می کنند. اما اینکه عده ای بدون تخصص لازم، به قصد تخریب، توهین، تهمت و افترا، بخواهند به جنگ فلسفه و عرفان بیایند و فهم مبتذل و نادرست و غیر علمی و غیر متخصصانه خود را در کتابها و سایت ها و کانال ها برای عوام و انسان های غیر متخصص، منتشر نمایند و عده ای را به بزرگان حکمت و عرفان بد بین کنند، نامش نقد نیست، نامش لجن مال کردن علم و تحقیق و پژوهش است و امثال ها در مواجهه با فلسفه و عرفان از همین قماش‌اند. @vahedjavan @sokhanerfan
سخن عرفان
اینطور افراد هم آبروی مرجعیت را برده اند، هم آبروی دین و تشیع را و هم بهتان به بزرگان(ملاصدرا) می زن
🌹پاسخ به برداشت نادرست از عبارت درباره 🔹برخی گمان کرده اند مرحوم صدرالمتألهین در اسفار، را می داند و بیان داشته که زنان برای مردان خلق شده اند! 🔷در پاسخ عرض می شود: 1. کمی باید با احتیاط سخن بگویید. لا اقل بفرمایید ما چنین می فهمیم و اگر چنین بگوید، غلط است. برداشت قاطعانه از یک عبارت متشابه، دلیل بر ضعف علمی است. 2. بنده از عبارت مرحوم صدرالمتألهین (ره) که فرموده: «و بعضها للنكاح وَ اللَّهُ جَعَلَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً» (اسفار، ج 7 ص 136) چنین می فهمم که انسان در اصطلاح منطقی و فلسفی که حیوان ناطق است، در امر نکاح، خداوند از نفس خود انسان برای او خلق کرده است؛ یعنی زن برای مرد و مرد برای زن. 3. مرحوم محقق سبزواری، در حاشیه اسفار، عبارتی دارد که ذهن مخاطب را مشوش می کند و مخاطب گمان می کند که مراد صدرالمتألهین از حیوان، حیوان ناطق نیست، اما انصاف این است که از عبارت محقق سبزواری هم حیوان صامت بودن زنان، استفاده نمی شود. زیرا می فرماید: «كدن أن يلتحقن بالحيوانات الصامتة» 4. اینکه گفتیم ایندو بزرگوار، مرادشان حیوان صامت نیست، بدان معنا نیست که مطلقا بگوییم از منظر قرآن، روایات و فلسفه و عرفان، همه انسانها در باطن هم انسانند. نه خیر اصلا چنین نیست. برخی از انسان ها (حیوانات ناطق)، در ظاهر انسانند اما در باطن، حیوان عرفی و چهارپا و بلکه پایینتر از آنها هستند. سگ و گربه و اسب و گاو، در نظام آفرینش، جایگاه دارند، آنها از برخی به ظاهر انسانها، با شرف تر و محترم ترند. انسانیت انسان به پوست و گوشت و استخوان نیست، بلکه به فکر و عقیده و اعمال صالح و اخلاق نیکوی اوست. اگر انسانی تابع وهم و خیال و هوای نفس و اخلاق ناپسند باشد، ظاهرش انسان است، اما در باطن، از گرگ و درنده های جنگل، خطرناک تر و پایین تر است. چرا که آنها خلقتشان همین است اما انسان، قابلیت رشد و کسب فضایل انسانی را داراست و اگر بهره نبرد، مقامش از حیوانات عرفی پایینتر می آید. کدام گرگ و کدام شیر و پلنگ و کدام اسب و خر، در یک ثانیه، دهها هزار نفر را با بمب، می تواند بکشد؟ کدام یک از اینها، جنگ جهانی راه می اندازد و جان دهها میلیون انسان را می گیرد؟ کدام چهارپا به خاطر کینه و حسادت و تکبر و عجب و غرور و طمع و زیاده خواهی، جان دیگر انسان ها را با خطرات جدی مواجه می کند؟ واقعا برخی از انسانها (چه زن و چه مرد) در حقیقت حیوانند (به معنای عرفی) و بلکه از حیوان، پایین ترند. از این رو، قرآن کریم در حالات برخی از انسانها می فرماید: كر و لال و نابينا هستند از اين رو چيزى نمى فهمند. (بقره/ 171) و می فرماید: بسيارى از جنّ و انس را كه آفريده ايم سرانجام [بر اثر کفر و عصيان] به جهنّم مى روند آنان قلب هايى دارند كه با آنها نمى فهمند، و چشم هايى دارند كه با آنها نمى بينند و گوش هايى دارند كه با آنها نمى شنوند، اينان مانند چهارپاها، بلكه گمراه ترند. (اعراف/ 179) امام علی علیه السلام در مذمت برخی از علمای فاسق می فرماید: صورت، صورت انسان است اما قلب، قلب حیوان است. (نهج البلاغه (صبحی صالح)، ص 119) و روایات زیادی در تجسم اعمال نادرست وجود دارد و اهل معرفت، با مکاشفه دیده اند که برخی به خاطر گناهان، باطن غیر انسانی دارند. از این رو، گرچه کلام محقق سبزواری در حاشیه اسفار، مبالغه آمیز است و چنین مبالغه ای را نمی پذیریم اما اینچنین نیست که بگوییم همه انسانها، در باطن انسانند. نه! قسم به عصر، انسان در خسران است مگر کسانی که ایمان آورده و عمل صالح انجام دهند. 💢وحید واحدجوان 🆔 @vahedjavan 💢سخن عرفان 🆔 @sokhanerfan
✅سخنان استاد حسن رمضانی درباره آیت الله انصاری شیرازی 🔹شخصیت هایی مانند آیت الله انصاری شیرازی صاحبان قله های علم و معرفت هستند. 🔹در بعد علوم عرفانی و فلسفی ایشان قله و شخصیت عظیمی هستند که شخصیتی مثل آیت الله سید مصطفی خمینی از علم و معرفت ایشان بهره ها گرفت پس معلوم می شود ایشان یک شخصیت کهن و ریشه دار در حوزه علمیه هستند. 🔹زمانی که من به قم آمدم ایشان منظومه حاجی سبزرواری را می گفتند و چون منظومه را خوانده بودم و به گمان اینکه بی نیارم به درس ایشان نرفتم و الان احساس خسارت می کنم که از محضر این بزرگوار استفاده نکردم و بنده مفتخرم که ایشان را دوست دارم و درباره ایشان صحبت می کنم و با همه بی لیاقتی به آن افتخار می کنم 🔹علامه حسن زاده آملی می فرمودند ما تمهید را در محضر علامه طباطبایی فراگرفتیم و چند نفر انگشت شمار بودیم و آیت الله انصاری شیرای را هم اسم می بردند که ایشان در آن جلسات انس علامه طباطبایی شرف حضور داشتند و نوعا جلساتی هم که با مرحوم علامه طباطبایی برگزار می شد در منزل آیت الله انصاری شیرازی بود و اتاق معروف به اتاق علامه در منزل ایشان است. 🔹مدتهاست حقیر در رادیو معارف بحثی در شرح منازل السائرین دارم و از سال 84 تا حال ادامه دارد روزی به خدمت آیت الله انصاری شیرازی رسیده بودم و با توجه به بزرگواریشان فرمودند: من مباحث شما را از رادیو گوش می کنم؛ گفتم شما که نیازی به این حرفها ندارید چرا وقتتان را صرف می کنید و ایشان فرمودند: من واقعا استفاده می کنم و این حاکی از بی تعیینی ایشان است و خودشان استاد حکمت و معارف هستند و منازل السائرین در مشت ایشان است. 💢 کانال سخن عرفان @sokhanerfan
🌷🍃🌷🍃🌷 🍃🌷🍃🌷 🌷🍃🌷 🍃🌷 🌷 🌷 زن، عرفان و پوشش 1. از نظر عرفانی، تفاوتی بین زن و مرد در رسیدن به کمالات عرفانی، نیست؛ بلکه به تصریح برخی از بزرگان عرفان، به علت شدت انفعال و تأثّر، زنان، بهتر می توانند مسیر سیر و سلوک و عرفان را طی کنند و کامل شوند. 2. جمال الهی و اسماء جمالی حق تعالی، در زنان، بیشتر تجلی کرده است و زن، مظهر اسم «الجمیل» حق تعالی است. 3. اسماء رحمت و رأفت حضرت حق، در مادران بیشتر تجلی کرده است. 4. مردها بيشتر با اسم «الظاهر» (پيداي) خداوند در ارتباطند در حالی که زن ها با اسم «الباطن» (پنهان) او مرتبطند؛ به تعبير ديگر، اسم «الظاهر» در مردها بيشتر تجلي كرده و اسم «الباطن» در زن ها بيشتر جلوه كرده است؛ مي توان چنين گفت اسم شريف «الباطن» در زن ها بيشتر غلبه دارد. 5. چون اسم «الباطن» خداوند، مستور و پوشيده است و هر کسی نمی تواند با آن مرتبط شود مگر بعد از کسب شایستگی، حقيقت وجودي زن نيز بايد از اغيار و نامحرمان پوشيده باشد و چون بدن دنيوي زن، جلوه اي از حقيقت وجودي اوست، آن هم بايد مستور باشد تا ارتباطش را با حقيقت وجودي خود حفظ كند؛ لذا در آموزه هاي دين و قرآن كريم، ستر و پوشش (حجاب) تدوين و تشريع شده و به آن سفارش و تاكيد شده است. از این رو، ستر و پوشش مناسب از اغیار و نامحرمان، زن را با حقيقتش پيوند داده، او را الهی نگه می دارد. تو گویی زبان حال ستر و پوشش (حجاب) این است که به دختران و زنان مي گويد: شما مطابق اسم «الجمیل» و «الباطن» حق تعالی، ایجاد شده اید، پس مواظب حقيقت خود باشيد؛ شما گوهر و مرواريدي هستيد كه هر كسي لياقت و شايستگي ديدنتان را ندارد، هر نااهلي نبايد از شما بهره مند گردد، تنها كسي مي تواند شما را ببيند و با شما ارتباط گیرد كه شايستگي (محرميت) يافته باشد. 6. موقعي که زن از حجاب، در آمد و در جمع، پوشش مناسبی نداشت، وجهه حقي خود را کم رنگ کرده، وجهه خَلقي اش تقویت می شود. به همین جهت، از حقيقت خود (حق تعالی و اسم الباطن) فاصله می گیرد؛ وقتی چنين شد، امكان تكامل روحي، رشد معنوی و سیر عرفانی را از دست می دهد. 7. از توضیحات فوق سرّ اين نكته نیز روشن مي شود كه اگر حضرت اميرالمومنين علي علیه السلام نبود، احدی لياقت و شايستگي همسري حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را نداشت؛ چرا که آن بانوی با عظمت، مادر انسانیت و مظهر کامل همه اسماء الله به ویژه، اسماء «الجمیل، الرحیم، الرئوف و الباطن» حق تعالی بود. 🔹استاد وحید واحدجوان @vahedjavan 💢سخن عرفان @sokhanerfan
🌺 استغفار حقیقی ✅ حضرت آیت ‌الله بهجت قدس‌سره: 📝اگر [به بلایی] مبتلا هستیم باید بدانیم استغفار برای همه بلیات [نافع] است، اما به‌شرطی که استغفار صادقانه باشد، قلبی باشد، نه اینکه فقط کلمه «استغفرالله» باشد. اگر [استغفار کننده] صادق باشد باید نگاه کند که کجای کار او خلل دارد. استغفارِ صادق با استغفارِ غیرصادق الی ماشاالله [تفاوت دارد]. [این] روایت، مُسلَّم است که استغفار، تمام بلیّات را رفع می‌کند، ولو [به این نحو] که در خواب به من بفرمایند تا یک سال باید صبر کنی، این [بلا]، اَمَد (پایان) دارد. ملاحظه فرمودید! بالاخره چیزی که هست در اینجا کذب خریدار ندارد، استغفار هر بلایی را [دفع می‌کند]، مگر [آنکه] استغفار کاذب باشد. 📚 درس خارج فقه، کتاب حج، جلسه ۴۵٠ @sokhanerfan
🌸 یکشنبه اول ماه ذی القعده 🌹 نماز در روز یکشنبه ماه ذی القعده براى نماز در روز یکشنبه این ماه روایتى از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) نقل شده است. در فضیلت این نماز آمده است که هر کس آن را بجا آورد توبه اش پذیرفته مى شود و گناهانش آمرزیده مى گردد و سبب برکت براى نمازگزار و خانواده اش خواهد بود، و در روز قیامت کسانى که از او طلبى و یا حقّى دارند، از وى راضى گردند و با ایمان از دنیا مى رود و قبرش براى او وسیع و نورانى گردد و پدر و مادرش از او راضى شوند، و آنها نیز مورد مغفرت خداوند قرار گیرند، ذریّه او نیز بخشیده شوند و روزى او وسیع گردد. فرشته مرگ به هنگام مردن، با او مدارا کند و به آسانى جانش را بگیرد. رسول خدا(صلى الله علیه وآله) کیفیّت نماز را این گونه بیان فرمود که، در روز یکشنبه غسل کند و وضو بگیرد و چهار رکعت نماز بخواند (دو رکعت دو رکعت) در هر رکعت، سوره «حمد» یک مرتبه، سوره «قل هو الله» سه مرتبه و سوره هاى «فلق» و «ناس» را یک مرتبه بخواند; و بعد از نماز هفتاد مرتبه استغفار کند، سپس بگوید: لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاَّ بِاللهِ الْعَلىِّ الْعَظیمِ آنگاه بگوید: یا عَزیزُ یا غَفّارُ، اِغْفِرْ لى ذُنُوبى، وَ ذُنُوبَ جَمیعِ الْمُؤْمِنینَ وَ الْمُؤْمِناتِ، فَاِنَّهُ لا یَغْفِرُ الذُّنُوبَ اِلاَّ اَنْتَ. 📗 مفاتیح نوین @sokhanerfan
🌸ميلاد با سعادت حضرت فاطمه ي معصومه سلام اللّه عليها مبارک باد. @sokhanerfan
سخن عرفان
🌸ميلاد با سعادت حضرت فاطمه ي معصومه سلام اللّه عليها مبارک باد. @sokhanerfan
🌷🌿🌷🌿🌷 🌿🌷🌿 🌷🌿 🌿 🌷 آیا ، گوشت، پوست، استخوان، چهره و قامت است یا لباس، ماشین، خانه و امکانات دنیوی؟ یا دانش و فناوری؟ یا قدرت سیاسی و موقعیت اجتماعی؟ یا اندیشه، معرفت، ایمان (واقعی) و عمل صالح؟ یک شخص جانی و ظالم هم گوشت و پوست و استخوان و هوش و حواس دارد، ممکن است به ظاهر زیبا باشد و شاید امکانات بهتری هم در دنیا برایش فراهم است اما آیا انسانیت هم دارد؟ یک انسان دانشمند هم می تواند با دانش و ابزارهای خود هزاران و میلیون ها انسان بی گناه را از بین ببرد یا آلوده نماید. اساسا فرق انسان با حیوان و فرق انسان خوب و ارزشمند با انسان بد و بی ارزش در چیست؟ به قول : گر به صورت آدمی انسان بُدی احمد و بوجهل خود یکسان بُدی و به قول : تن آدمی شریف است به جان آدمیت نه همین لباس زیباست نشان آدمیت اگر آدمی به چشم است و دهان و گوش و بینی چه میان نقش دیوار و میان آدمیت آنچه بین انسان ها و انسان و حیوان ملاک برتری و ارزش و فضیلت است، اندیشه، معرفت، ایمان، اخلاق نیکو و عمل صالح است. با وجود اینهاست که علوم و امکانات دنیا در مسیر صحیح استفاده می شود و بدون آنها هوش و استعداد و دانش و ثروت و قدرت و زیبایی انسان در مسیر ظلم و سقوط انسانیت خواهد بود. ای برادر تو همان اندیشه‌ای ما بقی تو استخوان و ریشه ‌ای گر گلست اندیشه تو گلشنی ور بود خاری تو هیمه گلخنی (س) دختری بود مثل دیگر انسان ها که چشم و گوش و مغز و گوشت و استخوان داشت. از نظر امکانات مالی و دنیوی از دیگران هم کم بهره تر بود. دیگر فرزندان امامان هم جایگاه خانوادگی مثل او را داشتند اما آنچه او را متمایز کرد، همان اندیشه و معرفت و ایمان و پاکی و عمل صالح اش بود. اینها به انسان عظمتی می دهد که بزرگان، علما، عارفان، حکما، مراجع تقلید، انسان های مومن و پاک در کنار بارگاه ملکوتی اش حاضر می شوند و عرض می ‌کنند: «يا فاطمة إشفَعي لي في الجنة»؛ ای فاطمه! ما را شفاعت نما! این مقام است. یک دختر به مرتبه ای می رسد که پاکان عالم از او طلب شفاعت می کنند و می خواهند آنها را رشد داده، بتوانند فیض حق متعال را دریافت کنند. پیام این است: همتت در اندیشه و معرفت و ایمان و پاکی و اخلاق نیک و اعمال صالح چنان بلند باشد که بشوی الگو. گمان نکن چنین افرادی کم هستند. شاید با نگاه کمی، کم باشند اما مهم کیفیت است. یکی به هزاران و میلیون ها می ارزد. تو مگو همه به جنگند و ز صلح من چه آید تو یکی نه‌ ای هزاری تو چراغ خود برافروز که یکی چراغ روشن ز هزار مرده بهتر که به است یک قد خوش ز هزار قامت کوز 💢وحید واحدجوان 🆔 @vahedjavan 💢سخن عرفان 🆔 @sokhanerfan
🔵🔻🔻🔵 @sokhanerfan ✅ معنای « الله اکبر » چیست؟ توضیحی از امام صادق در باره معنای الله اکبر از کتاب شریف توحید صدوق: قال رجل عنده الله أکبر فقال الله أکبر من أی شیء فقال من کل شیء فقال أبو عبد الله ع حددته فقال الرجل کیف أقول فقال قل الله أکبر من أن یوصف شخصی نزد آن حضرت الله اکبر گفت. امام (ع) از او پرسیدند:خداوند از چه چیزی بزرگتر است.آن شخص گفت: از همه چیز. امام (ع) فرمودند: تو با این حرف، خدا را محدود کردی. آن مرد گفت: پس چگونه بگویم؟امام(ع)فرمودند: بگو خداوند بزرگتر از آن است که در وصف آید. در حدیث دیگری در همان باب از توحید صدوق اینطور آمده: قال لی أبو عبد الله ع أی شیء الله أکبر فقلت الله أکبر من کل شیء فقال و کان ثم شیء فیکون أکبر منه فقلت فما هو قال الله أکبر من أن یوصف راوی نقل می کند: امام صادق (ع) درباره الله اکبر از من پرسید. من گفتم از همه چیز بزرگتر است. امام (ع)فرمودند: مگر چیزی هست که خداوند بخواهد از آن بزرگتر باشد. روای میپرسد: پس سخن درست چیست؟ امام(ع) می فرماید: بگو خدا بزرگتر از آن است که وصف شود. 👈ملاحظه می کنید که در این دو حدیث نورانی، امام صادق (ع) این سخن را که در برابر خدا کسی باشد و خداوند از او بزرگتر باشد را صریحا رد می نمایند و در حدیث دومی با استفهام انکاری می پرسند: مگر کسی هست که خداوند بخواهد از او بزرگتر باشد و در حدیث اول منطق امام(ع)این است که اگر کسی را در مقابل او فرض کنی او را محدود کرده ای در حالی که خداوند یک حقیقت نامحدود است و هیچ کس در مقایسه با او قرار نمی گیرد تا بگوییم او از آن شیء بزرگتر است بلکه همه اشیاء از شؤونات و تجلیات و ظهورات خود او می باشند و بدون او عدم محض می باشند و وجودی ندارند تا کار به مقایسه آنان با خداوند که یک حقیقت نامحدود است و جا برای غیر نگذاشته برسد. این همان نظریه عرفا است که یک وجود اصیل در عالم هست و مابقی کثرات مظاهر همان وجود و جلوه های آن می باشند. آن وجود همان ((الله))است و مظاهر آن وجوه آن نامیده میشود.فاینما تولوا فثم وجه الله. 💢 کانال سخن عرفان @sokhanerfan
سخن عرفان
🌸ميلاد با سعادت حضرت فاطمه ي معصومه سلام اللّه عليها مبارک باد. @sokhanerfan
حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها 💠 س1: آيا سفارش به سلام الله علیها به جهت مقام و منزلت خود آن بزرگوار است يا به خاطرِ نسبت ايشان با خاندان اهلبيت علیهم السَّلام؟ 🔸ج: خيلي ها نسبت دارند؛ اما نگفته اند: «به زيارتشان برويد». گاهي نسبت كافي نيست. خيلي از منسوبين هستند که مرتدّند و در اسلام مهدور الدّم هستند. كسروي سيّد بود. او را كشتند. واجب القتل هم بود؛ چون مقابل اسلام و تشيّع كارهايي كرد. جوانان را بي دين كرد؛ يا امروز هم هستند بعضي از زنده ها كه منسوب هستند اما مثل ابولهب هستند. «تَبَّتْ يَدَا أبىِ لَهَبٍ»(مسد،1) ابي لهب عموي بود؛ اما حرمت ندارد. چراغ حضرت معصومه را روشن كرده اند؛ چون حضرت رضا زنده بوده اند و ايشان از دنيا رفته اند. ايشان در مقام دعوت و تشويق شيعه به زيارت ايشان رواياتي گفته اند. بنابراين چراغ ايشان هرچند تا هست و در آينده هم زيادتر مي شود، همه ي نفتش از حضرت رضاست؛ لذا گاهي افراد به مشهد مي روند و حاجت مي خواهند، ولي حضرت به اينجا حواله مي دهد و اينجا حاجتش را مي دهد كه مردم تشويق شوند که به اينجا بيايند. آنجا به قدر كافي مي روند. بنابراين همه ي اعتبار اينجا از آنجاست. نوع روايات مربوط به حضرت رضا صلوات الله و سلامه عليه است. هر كس به زيارت ايشان برود، اول حضرت رضا را خوشحال كرده است. 💠 س2: در کيفيت زيارت حضرت معصومه علیها السلام آمده است: «رو به قبله بايستيد و تسبيحات را بخوانيد و بعد زيارتنامه را بخوانيد». اگر در جايي ايستاده باشيم که قبله و ضريح در يک جهت نيستند، چطور؟ 🔸ج: عيبي ندارد؛ اين چيزها را سخت نگيريد. 💠 س3: سند زيارتي كه درباره ي حضرت معصومه نقل شده، چگونه است؟ 🔸ج: اصلاً سند حضرت معصومه، حضرت رضا است که باني چراغ ايشان، مقبره ي ايشان، گنبد و بارگاه ايشان و تمام تشكيلات ايشان شده است. حضرت رواياتي در زيارت ايشان فرموده اند. اين باعث شد كه مردم عمل كردند و كار به اينجا رسيده است. بنابراين اصل قضيه، از ايشان است. در اصل زيارتشان و دعا كردن در كنار قبرشان هيچ شكي نيست. ايشان مورد نظر حضرت است. هم مورد نظر پدرشان است و هم مورد نظر حضرت رضا است. 💠 س4: آيا متن زيارتنامه لازم نيست حتماً داشته باشد؟ 🔸ج: نخير؛ سندش اينجاست؛ سند بسيار مهمي دارد. اينهم لازم نيست. همين قدر كه با شأن ايشان مناسب باشد و با شأن حضرات معصومين مساعد باشد، عيبي ندارد و كافي است. 💠 س5: چند وقت يکبار به زيارت حضرت معصومه برويم؟ 🔸ج: زيارت حضرت معصومه هم زيارت حضرت رضا است؛ چون ايشان چراغ حضرت معصومه را روشن كرده است. ايشان مي خواهد شما به زيارت حضرت معصومه برويد؛ اما درس، مقدم است، كارهاي واجب ديگر مقدم است. به اندازه اي كه شما حقّ همسايگي را مراعات كنيد (به زيارتشان برويد). ايشان وارد بر اهل قم شده و قمي ها هم بايد از ايشان پذيرايي كنند. در حيات يک نوع پذيرايي ميشود و بعد از ممات جور ديگر. حالا بايد بروند كنند و اگر مشكلي دارند، آنجا اصلاح كنند. 💠 س6: اين حق برای کسانی که هستند چه مقدار است؟ 🔸ج: اندازه ندارد؛ بسته به فرصت انسان و كارها و وظايف انسان دارد. اگر فرصتي باشد. ديگر حداقل هفته اي دو مرتبه خوب است. 💠 س7: بهترين ادب در محضر حضرت معصومه چيست؟ 🔸ج: بهترين ادب است. اين را همه ي آنها مي پذيرند. هم خدا دوست دارد، هم پيغمبر خدا، هم امام و هم امامزاده ها (سلام الله عليهم). 🔹پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت (ره) @sokhanerfan
سخن عرفان
اینطور افراد هم آبروی مرجعیت را برده اند، هم آبروی دین و تشیع را و هم بهتان به بزرگان(ملاصدرا) می زن
15.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️تکرار بجهت اهميت مطلب. ⭕️مطالب مهم آيت اللّه اراکي درباره ها (صادق،محمد و...) و ضربه ي موزيانه آنها به اسلام و تشيع. 💢سخن عرفان 🆔 @sokhanerfan
🔅امروز، سالگرد وفات استاد مهندسی (ره). 🔅عکاس:استاد وحيد واحد جوان. 💢سخن عرفان 🆔 @sokhanerfan