eitaa logo
قول سدید
479 دنبال‌کننده
884 عکس
395 ویدیو
31 فایل
مرور و تحلیل اهم رویدادهای روز ياأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ قُولُوا قَوْلًا سَدِيداً(احزاب۷۰ )
مشاهده در ایتا
دانلود
صحنه‌ی تقریباً یک دقیقه‌ای رقص خانم ‎ در فیلم کوتاه شیهه -که سه روز قبل در سکّوی ‎ منتشر شده- حامل چند نکته است: ۱- نماوا، در پیشانی و خطّ مقدّم تجاوز فرهنگی و تهاجم فرهنگی قرار گرفته و گویا مافیای سینما، تصمیمشان این است که نماوا، بخشی از نقش فیلیمو را بر دوش گیرد تا سکّوهای متخلّف، تکثیر شوند و در فیلیمو خلاصه نشوند. ۲- قبح‌زدایی از رقص و رقّاصگی در ‎ و روی پرده‌های سینما، گام بعدی پرده‌دری فرهنگی-اجتماعی حامیان شورش 《زن، زندگی، آزادی》 به کانون خانواده و تمدّن اسلامی-ایرانی است. ۳- مأموریّت ‎ و همسرش، هنوز به پایان نرسیده و اگر شده، حتّی با فیلم کوتاه، پیام‌های مدّ نظرشان را به جامعه، سفارت‌خانه‌ها و سینمای اروپا مخابره می‌کنند. ۴- آیا ‎، با مجوّز منتشر شده؟ اگر هم کلّیّت فیلم مجوّز داشته باشد، ولی چنین صحنه‌ای، نمی‌تواند علی القاعده، از ‎ مجوّزی دریافت کرده باشد. ۵- آیا سینمای جمهوری اسلامی ایران، به کارگردانی مثل ‎ و بازیگری مثل جواهریان -که چنین صحنه‌ای را جهت قبح‌زدایی از حرام‌های شرعی و قوانین رخسمی در همان چارچوب وحشی و تهاجمی شورش‌گران ‎، کارگردانی می‌کنند- این‌قدر نیاز دارد که نهادهای ناظر و تصمیم‌گیر، حاضرند با ‎، عوض ‎، با آن‌ها تعامل کند؟! احسان رستگار ‎http://eitaa.com/sokhanesadeed
لانه جاسوسی فرانسه تعطیل شد، جاسوس طلبکار شد! http://eitaa.com/sokhanesadeed
⬅️خنده دارترین بخش ماجرای اخراج استادان مساله دار از دانشگاه http://eitaa.com/sokhanesadeed
برخی اقرارهای جواد روحی http://eitaa.com/sokhanesadeed
چه جریانی از مرگ یا قتل زندانی محکوم به سه بار اعدام سود می کند؟ http://eitaa.com/sokhanesadeed
انسان آزاده و انسان دربند یکی از ویژگی های منحصر بفرد انسان که در هیچ‌ یک از مخلوقات خداوند،یافت نمی شود ، آزادی است. آزادی ، برای انسان قدرت انتخاب می آورد و به همین دلیل انسان ها در برابر انتخاب هایشان مسئول و پاسخگو هستند. اما پرسش اصلی این است که آزادی چیست؟ برخی مبنای آزادی انسان را تمايلات و درخواست هایی می دانند که به وجه مادی و حیوانی انسان برمی گردد، رفع نیازهای اولیه که عمدتا به جنبه نیازهای فیزیولوژی و زیستی انسان برمی گردد، البته یک امر ضروری است، اما مبنا قرار دادن این جنبه و تسری آن به دیگروجوه انسانی مانند جنبه های عقلانی ، جنبه های عرفانی زیباشناختی ،کمال خواهی و غایت خواهی انسان، و تحت الشعاع قرار گرفتن وجه انسانی انسان دقیقا اسارت است، نه آزادی ، زیرا در این صورت یک وجه بنیانی و ماندگار انسان اسیر وجه صوری و موقت و محدود به زیست زمینی انسان شده است. جامعه ای که در آن سیاست های اقتصادی، فرهنگی ،اجتماعی حاکمان آن فربه کردن وجه مادی و نادیده گرفتن وجه متعالی و هویت ساز انسان باشد، در واقع یک جامعه حیوانی است که در آن چریدن و تولید مثل تفاوتی با چریدن و تولید مثل حیوانات ندارد. این چنین جوامعی ، جامعه مصرفی و مصرف تظاهری هستند، بزرگترین اشکالی که به مدرنیته وارد است ، همین نکته است، شهرهای مصرفی ، جامعه مصرفی، خانواده مصرفی ، فردمصرفی ، اقتصاد مصرفی، فرهنگ مصرفی و.... و می دانیم فرد و جامعه مصرفی شاه بیت غزل نظام سرمایه داری است، زیرا اگر فرد، خانواده ، شهر ،جامعه و ملت و کشوری مصرفی شد و در بند و اسیر شعار زن ، زندگی و آزادی به روایت مدرنیته و غرب و آمریکا شد ، در واقع نه خانواده ای دارد ، زیرا محور آن را که زن است، مصرفی کرده است ، نه زندگی دارد ، زیرا که زندگی حیوانی را جایگزین زندگی انسانی کرده است و نه آزادی حقیقی دارد، زیرا آرادی حیوانی را جایگزین آن ساخته است. ابوالقاسم فاتحی دهاقانی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی پنجشنبه ،۹ شهریور ۱۴۰۲ http://eitaa.com/sokhanesadeed
دروغ بزرگترین سلاح اتاق فرمان ززآ http://eitaa.com/sokhanesadeed
قهرمانان ززآ کیا هستند؟ http://eitaa.com/sokhanesadeed
♦️ خرابکاری شرافتمندانه در ایستگاه میرحسین 🔸 سرپل منافقین چه خوابی برای موسوی دیده؟ 🔸 حال موسوی وخیم است یا برایش برنامه دارند؟ . 🔺 در روزهای گذشته یک توئیت از اردشیر امیرارجمند (سرپل منافقین در پاریس) درباره میرحسین موسوی منتشر شده است. ارجمند در طول این سالها درباره اش این مطرح میشده که بیانیه های میرحسین موسوی را می نوشته است. او حالا گفته که جمهوری اسلامی میخواهد میرحسین از حصر خارج نشود و از همین رو میخواهند او را از طریق آلودگی محیطی حذف کنند. 🔺 پس از این توئیت برخی مدعی شده اند که یا حال میرحسین وخیم است و اطرافیانش این را فهمیده و حالا میخواهند به گردن جمهوری اسلامی بیندازند یا اینکه واقعا در راستای پروژه ی خرابکاری شرافتمندانه قصد دارند اقدامی را علیه وی محقق کنند. خرابکاری شرافتمندانه ایده ای است که سال گذشته وطن فروشها به طور صریح روی میز گذاشته و از آن دفاع کرده و بر اساس آن مدعی شدند که هرکسی باید هر خرابکاری میتواند انجام داده و گردن جمهوری اسلامی بیندازد... 🔺 حال سوال اینجاست که درباره میرحسین چه چیزی در حال رخ دادن است. ذکر چند نکته درباره او ضروری است. سوال اول- آیا وی در حال حاضر، با توجه به اینکه آخرین پیام ها و بیانیه ها تحت هیچ عنوان توان موج سازی نداشته ، برای حکومت خطری محسوب میشود؟ سوال دوم – در حال حاضر جمهوری اسلامی بیشتر از مرگ وی سود میبرد یا دشمنان وی ؟ سوال سوم – حذف وی اگر ضروری است چرا حکومت آن را نگه داشته دقیقا آستانه سالگرد مهسا ژینا امینی عملیاتی کند و آیا حکومت دنبال هیجان دادن به سالگرد مهسا است؟! 🔺 صدها سوال مشابه این قابلیت طرح شدن را دارد اما فارغ از تمام سوالات ذکر یک نکته ضروری است: جریان غربگرایی لازم است و باید پرچمدارِ یک موجِ اعتراضی بی سر شود. این مهم ضروری است تا یا این جریان را به صندوق رای برساند یا اینکه در فضای وطن فروشی هم معتبر کند. گزینه ی دوم شاید عجیب به نظر برسد اما دلایلی برای اثبات آن وجود دارد. 🔺 از طرفی میتوان حدس زد که این جریان میخواهد روی موجِ بی سرِ اعتراضات به بهانه ژینا سوار شود تا به صندوق رای برسد. چرا که عمده اظهارات چهره های سیاسی اصلاح طلب در ماه های اخیر (به ویژه پس از انتخاب خانم آذرمنصوری به عنوان رئیس جدید جریان) به نوعی میکوشد تا القا کند صدای پیروان مکتب زاعش (زن زندگی آزادی) را شنیده است. 🔺 پر واضح است که این جنس از پیام ها خروجیی جز این که از ظرفیت این جمعیت برای فتح صندوق رای استفاده شود ندارد. (این البته در صورتی است که غربگرایان به این نتیجه برسند که شانس استفاده از آرا تحریمی در انتخابات را دارند) از طرف دیگر غربگرایان دوست دارند جای پایی هم در فضای وطن فروشی داشته باشند و میتوان حدس زد که یک پیراهن عثمان برای این مرحله ضروری است که شاید از مسیر میرحسین موسوی یافت شود. 🔺 برای اثبات این مهم میتوان به مصاحبه ی اخیر چریک پیر اشاره کرد. بهزاد نبوی اخیرا در اظهاراتی گفته بود : برخی دوستان ما فکر میکردند سال گذشته کار نظام تمام میشود و در تلاش بودند تا یک جای پایی هم در فردای جمهوری اسلامی داشته باشند. هر کدام از موارد فوق را که بخواهیم در نظر بگیریم واقعیت این است که دشمنان ایران پس از تحریک سه گسل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، نیاز ضروری دارند که هر سه را همزمان متحد کرده و ذیل یک پرچم در داخل جمع کنند. 🔺 پرچم خارجی با تجمعات خود را پرچمدار دفاع از معترضین نشان داده، زبان آنها شده و مطالبه ی حمله به ایران شود. پرچم داخلی هم در دست یک جریان داخل حکومت باشد. جریانی که حالا خود را صدای مردم برابر حکومت نشان داده و غرب هم به عنوان ناظرِ تحولات ایران به حکومت در خصوص شنیدن صدای آن جریان فشار بیاورد.... بازی از سوی لاشخورهایی که بارها اثبات کرده اند که "خرابکاری شرافتمندانه" برای انها صرفا یک هشتگ نیست به مرحله ی قابل تاملی رسیده است. باید منتظر ماند و دید که اتاق فکر دقیقا چه در سر دارد... http://eitaa.com/sokhanesadeed
در اظهار نظر درباره نحوه مواجهه حکومت با مجرمانی مثل سیما ثابت نه افراط کنیم و از مارقان باشیم و نه تفریط کنیم و از زاهقان باشیم؛ قرآن و سنت تکلیف را روشن کرده است. http://eitaa.com/sokhanesadeed
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️درباره صف سوم صحنه کربلا چه می دانید؟ ◀️تپه ندبه چه ربطی به کربلا دارد؟ ◀️ اهل قعود چه کسانی بودند؟ ✅️استاد قنبریان توضیح می دهند: http://eitaa.com/sokhanesadeed
راز انگاره سازی فصلی درباره چین و روسیه 🔹انسان از حجم تناقضات در میان برخی مدعیان اعتدال و اصلاحات در می ماند. آقای حسن علایی به خبر آنلاین گفته است: ♦️"ارتباطات بین‌ المللی الزاماتی دارد که ما اجرا نمی‌کنیم. تا زمانی که FATF را نپذیریم و تحریم‌های آمریکا را از سر راه بر نداریم هیچ کشوری نمی‌تواند با ما تبادلات مالی و پولی انجام دهد. حتی توصیه‌ی روس‎ها و چینی‌ها هم به ایران این بوده که مسائل خود را با آمریکا حل کنید. چون با این دست‌فرمان آن‌ها هم نمی‌توانند با ما کار کنند". 🔹فعلا کاری نداریم که ۳۹ بند از ۴۱ بند توافق پنهان دولت روحانی با FATF به اجرا درآمد، اما شمارگان تحریم به جای کاهش، از رقم ۸۰۰ تحریم به بیش از ۱۷۰۰ تحریم رسید. ♦️به این هم کاری نداریم که اعضای مجمع تشخیص و نمایندگان مجلس از آقای ظریف پرسیدند "چه تضمینی هست پس از همکاری کامل با FATF و واگذاری همه اسرار اقتصادی، تحریم ها برداشته شود" و آقای ظریف صادقانه پاسخ داد: هیچ تضمینی نیست! 🔹حتی به این هم کاری نداریم که ایران بدون برجام و FATF، توانست فروش نفت خود را از چند صد هزار بشکه به حدود ۲ میلیون بشکه برساند، عضو بریکس و شانگهای شود (در حالی که ادعا می شد چین و روسیه، عضویت ایران را منوط به برجام و FATF کرده اند)، ۱/۵ میلیون دُز واکس کرونا وارد کردیم، و... ♦️این نکته هم بماند که دولت های گروکش غربی، عضویت روسیه در FATF را هم تعلیق کرده اند و چین را هم در معرض تهدید به تحریم گذاشته اند و بنابراین روسیه و چین و بسیاری دیگر، معاملات غیر دلاری را آغاز کرده اند؛ 🔹اینجا فقط یک سوال از مدعیان اعتدال و اصلاحات می پرسیم: ♦️شما هنگامی که دولت بایدن حاضر به دادن تضمین معتبر برای لغو تحریم ها نبود، توپ را زمین روسیه و چین می انداختید و ادعا می کردید "آنها چون رقیب آمریکا هستند و از تحریم ایران هم سود می برند، علیه عادی شدن روابط ایران و آمریکا در قالب برجام سنگ اندازی می کنند". 🔹بسیار خب! چین و روسیه، همزمان چگونه می توانند هم علیه احیای برجام و عادی شدن روابط ایران و آمریکا کارشکنی کنند، و هم اصرار داشته باشند که ایران حتما (به هر قیمت) برجام را احیا کند، تن به فشار های FATF بدهد و از آمریکا تمکین کند؟! ♦️بالاخره چین و روسیه، دیو و هیولا هستند؟ فرشته هستند؟ و یا انگاره هایی که باید به واسطه بازی با آنها، هر طور که شده، راه تسلیم در مقابل آمریکا را هموار کرد؟! @IMANI_mohammad http://eitaa.com/sokhanesadeed
🔴 وضعیت گرایش به دین در ایران با مقایسه دو آمار ✍گزیده ای از یادداشت دکتر شهاب اسفندیاری 📍گزارش اخیر آفکام از کاهش تماشای سنتی تلویزیون در بریتانیا خبر می‌دهد. 🔹نکته قابل توجه در گزارش آفکام آمار بینندگان مهمترین مناسک تلویزیونی و پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیونی در بریتانیا است. 🔸‏پر بیننده‌ترین برنامه‌ی تولیدی BBC در انگلستان یک مسابقه‌ی رقص سلبریتی‌ها است که ۱۹ سال سابقه‌ی پخش دارد. این برنامه در موفق‌ترین فصل خود ۱۱ میلیون بیننده داشته است. اگر جمعیت بالای ۱۲ سال آن کشور (حدود ۵۷ میلیون نفر) را در نظر بگیریم، این برنامه حدود ۲۰٪ بیننده داشته است. 🔹 پر بیننده‌ترین برنامه‌ی دهه‌ی اول محرم در ایران حسینیه‌ی معلی بود. بر اساس نتایج نظرسنجی ۳۰/۶ ٪ از مردم (بالای ۱۲ سال) تماشاگر این برنامه بودند؛ یعنی حدود ۲۰ میلیون نفر. 🔸این که یک برنامه‌‌ی مذهبی مانند «حسینیه معلی» سهم مخاطبش از جامعه‌ی ایران بزرگتر از سهم مخاطب یک مسابقه‌ی رقص سلبریتی‌ها از جامعه‌ی بریتانیا است، قاعدتاً برای هر جامعه‌شناس حقیقت‌جو و تحلیل‌گر منصفی باید محل تأمل باشد. 🔹بی‌گمان جایگاه نهاد دین و گستره‌ و عمق نفوذ آن در این دو جامعه بسیار بسیار متفاوت است. این که افرادی مثل نقل و نبات از «زوال مرجعیت دین»، «دین‌گریزی»، «افول باورهای مذهبی»، و حتی «فروپاشی اجتماعی» در ایران سخن می‌گویند بیشتر از جنس «آرزو اندیشی» است. 🔸‏این که برخی بدون توجه به این تفاوت‌های بنیادین در جایگاه و قدرت نهادهای اجتماعی و سازمان‌های مدنی و ساختارهای حقیقی قدرت، مطالبه‌ی دگرگونی ناگهانی ساختارهای حقوقی و تحقق یک جامعه‌ی سکولار و بی‌اعتنا به نهاد دین و ارزش‌ها و هنجارهای آن را طرح می‌کنند، آرزو اندیشی است. 🔹ظاهراً برخی ترجیح می‌دهند که «جامعه‌نشناس» باشند و به ترویج و نشر پیش‌فرض‌های ایدئولوژیک و گزاره‌های سیاسی خود اکتفا کنند. این رویکرد اگر صرفاً یک تفنن نظری بود اشکالی نداشت. فاجعه آنگاه رخ می‌دهد که برخی تصویر برساخته‌ی این روشنفکران و جامعه‌شناسان از جامعه را باور کنند. 🔸آن جوانی که فکر و ذهنش از این تصورات آکنده شده که «دین در حال زوال است»، و «جامعه در حال فروپاشی است»، و «نظام به زودی سقوط می‌کند»، طبعأ با محاسبات غلط ممکن است خطر کند و وارد میدان مبارزه‌ای خیالی شود که پیروزی در آن خیلی نزدیک و در دسترس به نظر می‌رسد. 🔹‏بر این اساس، آنها که چنین تصاویر جعلی از جامعه را برمی‌سازنند و ترویج می‌کنند در همه‌ی مصائب و هزینه‌هایی که بر نسل جوان تحمیل شده، شریک و مسئول‌اند‌. در مرور وقایع تلخ پائیز سال گذشته، این حقیقت را بی‌پرده باید گفت که برخی روشنفکران و جامعه‌شناسان خون بر دستان خود داشتند. http://eitaa.com/sokhanesadeed
29.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⬅️نوجوانان ترک ایرانی چه هشداری به علیف خام دست آموز صهیونیستها می دهند: http://eitaa.com/sokhanesadeed
آیا بین دعوت به کار رشیدپور و شریفی زارچی فرقی هست؟! http://eitaa.com/sokhanesadeed
قدرت مسلط منطقه 💥بسیار مهم💥 🔆این کلمات دشمنان ایران در مورد وضعیت ایران است، ❌متاسفانه برخی در داخل تا می توانند تضعیف می کنند و حال آنکه دوست و دشمن از قدرت ایران می گویند. 📝 مجله فارن افرز (دوماهنامه شورای روابط خارجی در آمریکا): 🔻امروز، حال و هوای جمهوری اسلامی در مقایسه با همین یک سال پیش، پیروزمندانه است. جمهوری خامنه ای از تحریم ها و اعتراضات داخلی جان سالم به در برده است. ❇️این کشور با کمک متحدان قدرتمند خود، خود را کرده و شروع به تکمیل نیروهای دفاعی خود کرده است. بمب هسته ای در دسترس است. ⛔️وقتی رهبر معظم انقلاب تصمیم می گیرد از این آستانه عبور کند، دلیل کمی وجود دارد که باور کنیم اسرائیل یا ایالات متحده قصد دارند با زور جلوی او را بگیرند. 💠پس کاری را انجام داده است که خمینی نتوانست انجام دهد. 👈و بقای انقلاب را در برابر دشمن اصلی آن، ایالات متحده تضمین خواهد کرد. او خاورمیانه را به منطقه ای تبدیل خواهد کرد که در آنجا ایران پس از 44 سال تلاش، است. http://eitaa.com/sokhanesadeed
💠 نفوذ هنر 🔹 اینكه فرمود: ﴿وَمَا أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلاَّ بِلِسَانِ قَوْمِهِ﴾، امروز ، همین دوربین است و فیلم! اگر كسی امروز بخواهد با نسل جوان سخن بگوید باید به و فیلم حرف بزند؛ منتها این باید عاقلانه بفهمد که مطلب چیست، آن هنرمند ها باید كه از مرحله خیال و توهم بگذرند و به فهم و عقل برسند، از اینها مایه علمی بگیرند تغذیه بشوند. این همكاری حوزه و دانشگاه، همكاری حوزه و هنر، همكاری حوزه و مانند اینها، در همین مسیر است. 🔹 تنها این‌چنین نیست كه انسان با كتاب حرف بزند. الآن اگر كسی بتواند با كتاب حرف بزند، حوزه نفوذ و بردش بسیار كم است، با سخنرانی با كتاب نوشتن با مقاله ‌نوشتن، حوزه نفوذ، کم است؛ ولی اگر با بخواهد حرف بزند می‌ بینید یك میلیارد مستمع دارد. 📚 سوره مبارکه یوسف جلسه 1 تاریخ: 1383/10/05 http://eitaa.com/sokhanesadeed
«امید معکوس» مصطفی ملکیان جناب استاد ملکیان اخیرا پرسشی را مطرح کرده‌اند که «چرا به آیندۀ ایران امیدوارم؟» ایشان بهانۀ امیدواری به آینده ایران را در این می‌دانند که نسل جوان ما غرب، فلسفه غرب، علوم غربی،هنر غربی و فنون غربی را شناخته است به گونه‌ای برتر و بالاتر از دیگر کشورهای اسلامی و حتی بیشتر از اندازۀ خودِ غربیان. اینکه مثل ایشان به مقوله «امید» می‌پردازند واقعا جای امیدواری است، ولی آنجا که می‌بینید همین امید، زمینه را برای انحطاط و پس‌رفت می‌گشاید مایۀ ناامیدی و حسرت است. از این رو، باید نکاتی را متذکر شد: 1. آیا خواندن مدرنیته (آنهم ترجمه‌های مغلوط مدرنیته در ایران، آنهم هم گزیده‌های سکولار از مدرنیته، و نیز آنهم قسمت‌های تاریخ‌گذشتۀ از غرب) به شناخت از غرب منتهی می شود یا ما را به تعبیر برخی از محققان «انباردار کالاهای مصرفی غرب» قرار می‌دهد. چه‌طور جامعه‌ حوزوی و دانشگاهی که اندازۀ یک واحد درسی، غرب‌شناسی نمی خواند و به اندازه یک کتاب محققانه در باره شناخت غرب (نه مدرنیته) نمی‌نویسد، می تواند ادعای غرب‌شناسی پیدا ‌کند؟ 2. از استاد ملکیان باید پرسید که آینده ما در گرو کدامین نسل است، نسلی که غرب را شناخته است، یا نسلی که «خود» را می‌شناسد؟ در میانۀ «خود» و «غرب» اولویت ما برای آینده کدام است؟ چرا ایشان در این امیدواری، هیچ و هیچ به شناخت «خود» اشاره نمی‌کند. اساسا از نظر ایشان، نسبت شناخت ما از غرب با شناخت ما از خود چیست و ما چسان از مسیر شناخت غرب به شکوفایی و آیندۀ درخشان خود می‌رسیم؟ 3. از نظر جناب ملکیان، ما در مدرن شدگی ترقی کرده ایم و باید به آینده‌ای بازتر همچنان امیدوار باشیم. مثال‌های ایشان را توجه کنید: اینکه چون الان خانم‌های ما مجبور نیستند پوشیه بزنند پس رو به رشدیم؛ اینکه ما در خانه ویدئو داریم پس آینده‌ای خوب در انتظار ماست. جناب ملکیان به این سئوال پاسخ نمی دهند که غرب در ایران کدامین امیدهای ما را در حوزه آموزش، در حوزه فرهنگ عمومی و اخلاقیات اجتماعی، در تأمین ارزش‌های خانوادگی، در ساخت عدالت اجتماعی، در عرصه رفاه عمومی و اقتصادی، برآورده کرده است؟ همین‌طور معلوم نیست جناب ایشان در امیدواری‌شان و در میزان ترقی انسان ایرانی در این چهل و اندی سال چرا به «استقلال سیاسی و استقلال اجتماعی»، به «رشد علمی»، به «امنیت فراگیر در منطقه» و نیز به «رشد و توسعۀ معنویت» اشاره‌ای نمی‌کند و آنها را در پازل امیدواری خود نمی‌گنجاند و از آنها الهامی برای خوشینی دریافت نمی‌کند؟! 4. آقای ملکیان، در مورد کشورهای اسلامی واقعا به گزاف سخن گفته است. به نظرم جناب ملکیان اندیشه‌های نوین ترک‌های امروز در دانشگاه های جدید ترکیه، محققان مسلمان در موسسات علمی جهان عرب، پژوهشگران شبه قاره و نیز اندیشمندان شرق آسیا در جاهایی مثل ISTAC را نمی‌شناسد و از این رو خود را به راحتی بالا می‌بیند. برخی از نخبگان جهان عرب در همین کشورهای عربی مثل قطر، مثل تونس، حتی مثل سوریه گاه چندین دهه از امثال ماها و نیز از اساتیدی مثل ملکیان جلوتر، غربی‌تر (در ادبیات سکولار) و مسلمان‌تر (در ادبیات دینی‌شان) هستند. اساتیدی مثل جناب ملکیان که به تواضع شهرت دارند، نباید مخاطبین و دانشجویان خود را متوهم بار بیاورند و در غرور تاریخی‌ و گاه جهل مرکب‌ نسل امروز، که از کشورهای پیرامون و از زبان آنها هیچ نمی‌داند، بدمند. 5. دوگانۀ «تجدد» و «تمدن» را همواره باید در نظر داشت. واقعیت این است که «تجدد» در ایران در یک فرایند کاریکاتوری شکل گرفته است به گونه‌ای که به جدّ می‌توان گفت که «تجدد غربی در غرب» تفاوت‌های بنیادین و اساسی‌ای دارد با «تجدد غربی در شرق» از جمله در ایران. یعنی همان میزان از پیشرفت غربی در غرب، برای شرقیِ در شرق حاصل نشده است. آنچه جناب ملکیان همچنان بدان امیدوار است، تجدد شکسته‌ و آب‌رفته‌ای است که نه مدرنیتۀ اورجینال غربی است و نه مدرنیتۀ بومی شدۀ شرقی (ببینید همین وضعیت حجاب ما را که از پوشیه عبور کرده‌ایم و پوشش استاندارد لیبرال را هم پیدا نکرده ایم و حالا از جناب ملکیان بخواهید هویت یا بی هویتی همین حجاب موجود امروز را که نه غربی است و نه شرقی، تعریف کند و آینده‌ای برای آن ترسیم نماید.) حال در این سیر معیوب تجدد، جناب استاد ما را به چه آینده‌ای از غربی شدن امیدوار می‌سازد؟ 6. بله باید به آینده امید داشت، ولی نه به آینده تجدد غربی در ایران، بلکه باید به آینده تمدن ایرانی و اسلامی امیدوار بود. تمدنی که صبغۀ ایرانی بودن، مسلمان بودن، و معاصر بودن در آن جامعه، شاخص و برجسته باشد. ما امید داریم به ساخت آیندۀ خود، آینده‌ای که از رهگذر شناخت خود (نه از رهگذر صِرف ترجمۀ دیگران) و تکیه بر دارایی‌های خود و الگوهای خودی حاصل می‌شود. @Habibollah_Babai http://eitaa.com/sokhanesadeed
⬅️برگی دیگر از افتخارات رضاخان، پادشاه وطن پرست و مقتدر ایران!!! 🔻بخشی از یاداشت سید باقر کاظمی وزیر خارجه رضاشاه ✍️شهریور سال ۱۳۲۰، نظامیان روس و انگلیس به کشور حمله کردند، ارتش رضاخانی کمتر از ٨ ساعت از هم پاشید و فرماندهان نظامی فرار کردند. باقر کاظمی، وزیر خارجه‌ی رضاشاه در این باره می‌نویسد: 🔸 «از ارتشی که فقط برای نوکریِ شخصی و قلدری و ظلم به مردم ایجاد شده و اسمی از وطن و کشور و مذهب و نگهداری از مرزهای مملکت و کمک به بیچارگان در آن نیست، چه انتظاری می‌توان داشت؟ از افسران بی‌سواد و بی‌لیاقتی که جز خدمت به دیکتاتور و ضبط اموال و املاک مردم برای او و جمع آوری مال برای خودشان فکری نداشتند، چه انتظاری می‌توان داشت؟ 🔸در تبریز فلان سرلشگرِ بی‌همه‌چیز، لباس زنانه پوشیده؛ نیروهای خود و مردمِ بی‌پناه را گذاشته و فرار کرده. در مشهد سرلشکری متکبر ‌و مغرور، تمام اسباب و لوازم شخصی خود را در کامیون‌های ارتش ریخته و حتی کرسی و ذغال خودش را هم جلوی چشم مردم برداشته و به طرف کرمان فرار کرده است. 🔸عاقبت هم خود رضاشاه که بنیانگذار ارتشی‌ به این خوبی است؛ به جای اینکه مثل همه‌ی سرداران عادی شخصا درس وطن‌پرستی و وظیفه شناسی به افراد ارتش و ملت بدهد و با آنها به استقبال دشمن برود؛ فرار را بر قرار ترجیح داده و به عجله‌ی هرچه تمام‌تر خود را به اصفهان رسانده است» منبع : یادداشت‌هایی از زندگانی باقر کاظمی http://eitaa.com/sokhanesadeed
🖤 ۲۸ صفر،رحلت نبی اکرم ، رسول خدا، و شهادت، امام رضا، غمناک ترین ایام دهر وقتی پای سخن از رحلت اعظم پیامبران و آخرین رسولان خداوند، حضرت ختمی مرتب، محمد مصطفی به میان می آید، گویی زبان و کلام و اندیشه و دل، همه و همه از سنگینی این فقدان ،قفل می شوند. سکوتی سنگین و غمی جانکاه ، آفاق درونی و بیرونی جهان هستی را پر می کند. نه دل ، نه فکر، نه زبان و نه سخن و نه کلام هیچ کدام را یارای حرکت نيست. همان گونه که تولد آن بزرگ نبی بی نظیر،و آن ختم رسولان، و آن بی نظیر در قرب الهی، شور و شوق و گشودگی زبان و بیان و کلام و اندیشه را برای همیشه در آفاق درونی و بیرونی انسان ها و در نظام هستی به ارمغان آورد، رفتنش نیز ، داغی بزرگ در همان ابعاد ، بر جای نهاد که چیزی جبران کننده آن نیست ، مگر عمل به وصیت آن حضرت در حجة الوداع، با همه ی سنگینی این واقعه ی دردناک ، آن رسول خوبی ها و مهربانی ها ،پیامی جاودان برای استمرار حیات جاودانی خود بر جای گذاشت، که اگر خوب دیده و شنیده شده بود، می توانست فقدان حیات آن حضرت را برای زمینی ها تا حدود زیادی جبران کند. و آن پیام ،پیام ، ثقلین است.👇 پیامبر در حجة الوداع (که در واپسین روزهای عمر آن حضرت قرار دارد) به عنوان وصیتی برای امت خود فرمودند: «ِإِنِّی تَارِک فِیکمُ الثَّقَلَینِ مَا إِنْ تَمَسَّکتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا کتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیتِی وَ إِنَّهُمَا لَنْ یفْتَرِقَا حَتَّى یرِدَا عَلَی الْحَوْضَ فَانْظُرُوا کیفَ تَخْلُفُونِّی فِیهِمَا أَلَا هذا عَذْبٌ فُراتٌ فَاشْرَبُوا وَ هذا مِلْحٌ أُجاجٌ فَاجْتَنِبُوا؛ همانا من در میان شما دو چیز سنگین و گران میگذارم، که اگر بدانها چنگ زنید هرگز پس از من گمراه نشوید: کتاب خدا و عترت من أهل بیتم، و این دو از یک دیگر جدا نشوند تا در کنار حوض کوثر بر من درآیند، پس بنگرید چگونه پس از من در باره آن دو رفتار کنید، آگاه باشید که این (یعنى تمسک بعترت) آب خوشگوار و شیرین است پس بیاشامید، و آن دیگر (یعنى روى برتافتن از ایشان) آب شور و تلخ است و از آن بپرهیزید» 👌 ریشه و مبنای تمامی انحرافاتی که اکنون در جهان اسلام و بلکه بشریت از جهت گرفتار شدن در حاکمیت های زر و زور و تزویر با نام های مختلف از پس از رحلت آن بزرگوار تا کنون بشریت دیده، در ترک این وصیت بوده و هست و تا زمانی که با ظهور فرزند آن حضرت، کتاب خدا و عترت پیامبر خدا همراه هم نشوند و امام و پیشوایی معصوم و منصوب الهی ، مفسر نظری و عملی کتب خدا و سنت رسول خدا، نشود، بشریت گرفتار جنگ و جهل و فقر و بی‌عدالتی خواهد بود، کما این که تا کنون چنین بوده . ✋بزرگترین جرم سیاسی امام خمینی ره همراستایی کتب خدا با عترت رسول خداو رسول خدا بود که نتیجه آن انقلاب اسلامی و تأسیس نظام جمهوری اسلامی ایران شد.امروز هم بزرگترین عامل دشمنی ها از کاخ سفید گرفته تا پادوهای آن در دولت های اروپایی و تا برخی دولت های حاکم بر جوامع اسلامی و تا جوجه معاندین مرزی و داخلی ، همه و همه با انقلاب و نظام و رهبری و مردم مسلمان ایران و حتی با وحدت جغرافیای ایران ، همین دفاع انقلاب از همگرایی و همراهی کتب الله با عترت رسول‌خدا است ، اما به دست ولابت فقیه که جلوه و نمادی حقیقی از امامت و عترت است .خلافت ها از امویان، عباسیان تا به امروز، چون در حقیقت بر طریق جدایی کتاب الله با عترت رسول الله بود، کسی از قدرت های بزرگ با آنان دشمنی نمی کرد، زیرا در جهت منافع آنان بود ، اما امروز چون انقلاب اسلامی و نظام و رهبری و مردم ایران، منافع نظام سرمایه داری جهانی را به خطر انداخته اند، لذا انقلاب و نظام و رهبری و مردم ایران باید در معرض خطر هم قرار گیرند. با این تفاوت که امروز در جهان یک اتفاق مبارکی رخ داده است و آن رشد عقلی و فکری در قاطبه ی مسلمانان و اغلب متفکران مسلمان و بلکه مسلمانان جوامع اسلامی بوجود آمده است که به این نتیجه رسیده اند که تنها راه نجات آنان از چنگال فقر و فساد و بی عدالتی و جنگ و حقارت های غرب تمسک به کتاب خدا و سنت پیامبر خدا از طریق همگرایی کتاب و عترت است ، با الگو و مدلی که نظام‌ جمهوری اسلامی ایران ارائه داده است ،که برخی از نشانه‌های آن عبارتند از؛ بیداری اسلامی در کشورهای اسلامی ، شکل گیری مقاومت در کل منطقه و بیداری در مردم جهان، 👌 پس باید با تبیین گری های عالمانه در جهت همگرایی و همراستایی کتب الله با عترت رسول الله با محوریت مدل و الگوی سیاسی ولایت فقیه کوشید که راه آن از تقویت نظام اسلامی می گذرد. نوشته شده در ۲۳ شهریور ۱۴۰۲ برابر با ۲۸ صفر ۱۴۴۵، فاتحی http://eitaa.com/sokhanesadeed
◀️موعظه امام حسن علیه السلام در لحظه های پایانی منتهی به شهادت مظلومانه ایشان جنادة بن ابی‌امیه می‌گوید: زمانی که امام حسن مجتبی علیه‌السلام در بستر شهادت افتاده بودند، خدمتشان رسیدم و به ایشان عرض کردم: ای پسر پیامبر! مرا موعظه کن و پندی بیاموز امام حسن علیه‌السلام فرمود: 💠بدان که در حلال دنیا حساب وجود دارد و در حرام آن کیفر و در شبهه‌ناک آن بازخواست. پس دنیا را به منزله‌ی مردار نگاه کن و از آن به قدری بسنده کن که سرپایت نگه دارد؛ تا چنانچه حلال بوده باشد، در آن زهد پیشه کرده باشی و چنانچه مورد بازخواست باشد، بازخواست آن، اندک باشد. 💠اگر خواهی که بی‌خویشاوند سربلند باشی و بدون اقتدار هیبت داشته باشی، از خواری معصیت خداوند بیرون شو و در عزت اطاعت خدای بزرگ درآی و وقتی نیازی تو را درگیر همنشینی با دیگران کرده با کسی همنشین باش که اگر همدم او شدی سربلندت کند و اگر خدمتش کردی، هوایت را داشته باشد و اگر از وی کمک خواستی یاریت کند و اگر سخن گفتی، کلامت را تصدیق کند و اگر پیوند بستی هیمنه‌ات افزون شود و اگر دست به سویش دراز کردی برای دست دراز شده‌ات احترام و ارزش قایل شود و اگر در تو شکستگی پدیدار شد، جبرانش کند و اگر از تو نیکی دید، به حسابش آرد و اگر از او درخواستی کردی، دریغ نکند و اگر از او خاموش ماندی، با تو سخن گوید و اگر اتفاق ناخوشایندی برایت پیش آمد، غم‌خوارت باشد. ... راوی می‌گوید: (سپس) امام حسن علیه‌السلام نفسش بالا نیامد و رنگش به زردی گرایید به صورتی که برای جان ایشان ترسیدم.) http://eitaa.com/sokhanesadeed
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⬅️ببینیم و پند بگیریم؛ انیمیشین کوتاهی که تاثیر یک فیلم سینمایی بلند تراژدیک را دارد http://eitaa.com/sokhanesadeed
آیا سپاه قدس اهل کودتا است؟ http://eitaa.com/sokhanesadeed
لیلاز: برخلاف دوستان اصلاح‌طلبم به آینده اقتصاد بسیار امیدوارم سه شنبه ۲1 شهريور ۱۴۰۲ عضو مرکزیت حزب کارگزاران گفت: من برخلاف دوستان اصلاح‌طلبم به آینده اقتصاد ایران هزار بار امیدوار هستم. سعید لیلاز که با روزنامه شرق مصاحبه کرده، در پاسخ به این سؤال که «خیلی از کارشناسان معتقدند وضعیت فعلی ایران از نظر مشکلات اقلیمی، اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاست خارجی نگران‌کننده به نظر می‌رسد. شما این شرایط را چگونه تحلیل می‌کنید؟»، اظهار کرد: من گاهی وقت‌ها می‌بینم برجسته‌ترین نخبگان ایران در واکنش به حوادث یا اظهارنظرهایی که می‌شود، به چنان فرومایگی دچار می‌شوند و چنان فرومی‌غلتند که به یک پوپولیسم دردناک و پیش‌پاافتاده دچار می‌شوند. آن زمان است که واقعا برای ملت ایران ناراحت می‌شوم که ما داریم ادعا می‌کنیم اینها را می‌خواهیم راهبری و نمایندگی کنیم و می‌خواهیم جلو ببریم. این نشان می‌دهد که چقدر روشنفکری حداقل در ایران بیشتر به سلبریتی‌بودن شبیه است تا روشنفکربودن و نخبگی. یعنی دنبال مرید جمع‌کردن و فالوور جمع‌کردن و لایک‌خوردن و لایک‌گرفتن و این حرف‌ها هستند یا می‌خواهند دل کسی را خنک کنند یا می‌خواهند کسی را بچزانند و اصلا دنبال کشف حقیقت نیستند. (خبرنگار: یعنی می‌خواهید بگویید در تحلیل وضعیت هم خطا وجود دارد؟) بله، من رفتم پژوهشی کردم و متوجه شدم ما شهریور 1400 از رکورد تاریخی بالاترین عدد تولید ناخالص داخلی ایران در سال 96 عبور کردیم. از شهریور 1400 تا الان هرچه رشد در اقتصاد ایران دارد اتفاق می‌افتد، جدید است که الان دو سال آن دارد تمام می‌شود. ما در این دوره 21 ساله بدترین موج تلاطم در تاریخ ایران را شاید داشتیم به لحاظ اقتصادی. دو نوبت تحریم اقتصادی که دومی بدون تردید شدیدترین در تاریخ بشر است. من می‌توانم تاریخ تحریم‌ها را همین الان تدریس کنم. می‌دانم در عراق چه گذشته. ولی عراق به اندازه ما نتوانست مقاومت کند و کوبا هم همین‌طور. آن چیزی که من برای آینده ایران دارم می‌بینم، این است که ما سمت‌گیری‌مان به سمت توازن است. یعنی چه؟ یعنی در بودجه امسال 860 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی درآمد مالیاتی توسط دولت شده است. می‌دانید که برخلاف تصور اغلب اقتصاددانان تمام بودجه پارسال در مالیات‌ستانی تحقق پیدا کرد و در ناآرامی‌های پاییز، مهم‌ترین جایی که آسیب دید بخش خدمات و درآمدهای مالیاتی دولت بود. هر چقدر تمرکز دولت‌ها از نفت کاسته شود، به ناچار بر مالیات خواهد افزود و این یعنی توازن طبقاتی، یعنی دموکراسی. درباره آینده ایران باید تأکید کنم که من به لحاظ مادی به آینده ایران خیلی امیدوار هستم و امکان سرنگونی ساختار سیاسی وجود ندارد. امکان بروز ناآرامی‌ها هم بسیار ضعیف است به‌خاطر اینکه ما یک طبقه متوسط بسیار نیرومند در ایران داریم. http://eitaa.com/sokhanesadeed