سخن تاریخ
@sokhanetarikh ✅ #مقاله تحلیلی بر سیره پیامبر اعظم (ص) در مواجهه با تعصب های نابجا 👉 https://b2n.i
@sokhanetarikh
✅ #مقاله
نویسندگان: حسین عبدالمحمدی، جعفر پاکباز و سید علی غضنفری؛
یکی از ناهنجاریهای فرهنگی که قبل از اسلام در جامعه حجاز شایع بود و مشکلات اجتماعی بزرگی پدید آورده بود؛ عصبیت و حمیت نابجا به قوم، نژاد، زبان ملی و عقاید بود. پیامبر اکرم صلیالله علیه و آله گرچه قبل از بعثت نیز با شرکت در حلف الفضول)پیمان جوانمردان) عملاً مخالفت خود را با این اخلاق جاهلی نشان داده بود، اما بعد از بعثت با دو شیوه «فرهنگسازی» و «اقدامات عملی» در محو آن کوشش نمود. در حوزه فرهنگسازی یک هویت جدید بر اساس یکتاپرستی برای مسلمانان تعریف کرد تا همه آنان از هر قبیله و نژاد تحت لوای آن جمع شوند.
و معیارهای جدیدی برای ارزشگذاری تعریف کرد. و به آنان آموخت چگونه کرامت انسانها و حقوق آنان را پاس بدارند. و با بیان آثار سوءِ عصبیت جاهلی، مردم را از دامن زدن به آن انذار داد. و در حوزه عمل نیز قدمهایی برداشت که به اصلاح رفتار مردم کمک کرد. پیامبر صلیالله علیه و آله با رفتار منطقی و دور از تعصبِ خود با یاران و اطرافیانش، به آنان نشان داد که در مکتب او عصبیت های قومی، قبیلهای و نژادی جایی ندارد؛ و با پیمان عمومی در مدینه بجای پیمانهای قبیلهای به ایجاد امت واحده اقدام کرد؛ و با پیمان اخوت بین مسلمانان این هویت جدید را تثبیت نمود؛ و با انتخاب کارگزاران شایسته و برجستهسازی اصحاب مؤمن و لایق از قبائل گوناگون و ملیت های مختلف، الگوی عملی به آنان نشان داد. و با تکریم بانوان و رعایت حقوق آنان به رفع تعصبات جنسیتی اقدام کرد.
👉 https://b2n.ir/p96430
@sokhanetarikh
✅ #فصلنامه
شماره 51 فصلنامه علمی-پژوهشی «مطالعات تاریخ اسلام» منتشر شد.
👉 https://b2n.ir/g36739
@sokhanetarikh
✅ #نشست «نقش ترکان خاتون در تحولات سیاسی دوره ملکشاه سلجوقی و پس از آن» با ارائه دکتر ذکرالله محمدی 25 اسفند 1400 برگزار می گردد.
👉 https://b2n.ir/r71437
@sokhanetarikh
✅ #نشست «خراسان و ماوراءالنهر دروازه تجاری شرق ایران؛ قرون اولیه اسلامی» با ارائه سعید آقا رضایی 23 اسفند 1400 برگزار می گردد.
👉 https://b2n.ir/k63455
سخن تاریخ
@sokhanetarikh ✅ #مقاله علل سقوط تمدنها در پيچهاي تاريخي از منظر قرآن 👉 https://b2n.ir/u55424
@sokhanetarikh
✅ #مقاله
نویسنده: علي اکبر عالميان؛
قبل از پرداختن به موضوع عوامل سقوط تمدنها در نگاه قرآن، توجه به سه مسأله ضروري به نظر مي رسد. اول اينکه تمدن ها همواره با فراز و فرود روبه رو بوده و به تبع آن در معرض پيچ تاريخ قرار داشته اند. هنر تمدن متعالي نيز اين بوده است که با توجه به برخي مولفه هاي مهم، توانسته از اين پيچ به سلامت بگذرد و حتي مسير تاريخ را عوض کند.
اين مقاله به علل انحطاط و سقوط تمدن ها در پيچ هاي تاريخي از ديدگاه قرآن مي پردازد. نکته بعدي، توجه به اين نکته است که تاريخ حاوي اصول، قوانين و سنت هاي قطعي است و به تبع آن اين مسأله ثابت مي شود که قرآن به اين قوانين و سنت ها پرداخته است...
👉 https://b2n.ir/u55424
@sokhanetarikh
✅ #نشست
دکتر مجید تفرشی: این ادعایی دروغ و بیپایه است که انگلستان از کودتا بیخبر بوده است.
👉 https://b2n.ir/n47365
@sokhanetarikh
✅ #نشست «سنت های نوروزی در تاریخ» با ارائه دکتر مسعود کثیری 24 اسفند 1400 برگزار می گردد.
👉 https://b2n.ir/u84599
@sokhanetarikh
✅ #نشست «نقد کتاب چالش های تاریخ ورزی در ایران امروز» با ارائه دکتر علیرضا ملائی توانی و نقد دکتر حسن حضرتی 25 اسفند 1400 برگزار می گردد.
👉 https://b2n.ir/y36565
@sokhanetarikh
✅ #مجله
شماره 530 هفته نامه الکترونیکی «تاریخ شفاهی» منتشر شد.
👉 https://b2n.ir/u00065
سخن تاریخ
@sokhanetarikh ✅ #مقاله امکان دیدار امام عصر 👉 https://b2n.ir/g49119
@sokhanetarikh
✅ #مقاله
نویسنده: علیرضا علی نوری
امکان دیدار امام عصر(عج)در غیبت کبری( به معنای امکان وقوعی نه عقلی) از مسائل مؤثر بر فضای فکری و اعتقادی جامعه تشیع است و با توجه به اینکه غیبت آن حضرت، خفای عنوانی است نه خفای شخصی، هر چند اصل اولی بر عدم ملاقات با آن حضرت است که فلسفه ی غیبت او به شمار می رود، اما تشرفاتی که متواتر از صلحا و علما نقل شده بر این دلالت دارند که استثناها ملاقات با حضرت امکان پذیر است و دیدگاهی که امکان ملاقات را در غیبت کبری نفی می کند به توقیع صادر شده توسط علی بن محمد سمری استناد می کند که در آن مدعی مشاهده، دروغگو و افترا زننده معرفی شده است.
اما صرف نظر از سند این توقیع باید گفت«همان گونه که علامه مجلسی و دیگران برداشت کرده اند، هدف از صدور توقیع در فضای فکری شیعه در پایان دهه غیبت صغری که در آن از طریق سلسله وکلا و نائبان خاص با حضرت ارتباط داشتند، امام عصر(عج) برای جلوگیری از سوء استفاده ی مدعیان دروغین، ادعای مشاهده ای را که توام با ادعای نیابت و سفارت باشد نفی کرده و ناظر به مشاهده ی عاری از آن که به اذن خود ایشان رخصت تشرف باشد نفیا و اثباتاً نیست؛ و بر فرض اینکه توقیع بر نفی مطلق رویت دلالت داشته باشد، خبر واحد است و با اخبار متواتر تشرفات نمی تواند معارضه کند. پس ملاقات فی الجمله در غیبت کبری امکان پذیر است.
👉 https://b2n.ir/g49119