@sokhanetarikh
#مقاله
بررسی روابط دودمان های آل بویه و غزنویان
نویسنده: ابوالحسن مبین
حکومت آل بویه که دراویل سده ی چهارم هجری/ دهم میلادی در بخش های مرکزی و غربی ایران تا بغداد نفوذ خود را گسترده بود، در قلمروی وسیعی در همسایگی و هم مرزی حکومت غزنویان قرار گرفت که در اواخر این قرن دولت خود را در خراسان بزرگ و در شرق عالم ایرانی مستقر ساخت. این همسایگی باعث برقراری یک سری روابط و ارتباطات بین این دو دولت متقارن گردید که این موضوع در ابعاد مختلف قابل بررسی و تحقیق می باشد.
توسعه طلبی نظامی و قدرت رهبری سلطان محمود غزنوی که همواره خواهان گسترش و توسعه مرزهای غربی قلمرو خود بود، موجب آن گردید که در طی این دوره حملات و لشکرکشی هایی به مناطقی از قلمروی آل بویه نظیر ری، اصفهان وکرمان صورت گیرد و آن ها را از این مناطق به عقب راند.
با اینکه غزنویان از عامل مذهب نیز تحت عنوان مبارزه با قرامطه و رافضیان برای پیشبرد اهداف سیاسی و نظامی خود بهره می جستند و از این طریق سعی داشتند تجاوزات خود به دیگر سرزمین ها به خصوص قلمروی آل بویه شیعه مذهب را توجیه نمایند، اما با این حال حکومت آن ها در مرکزو غرب ایران چیزی بیش از یک دهه دوام نیاورد و دخالت های آنان در این نواحی موفقیتی دایمی برای ایشان به ارمغان نیاورد. دلایل این امر و به طور کلی نگاهی به روبط این دو دولت متقارن و ویژگی های خاص آن، ازمسایلی است که در مقاله حاضر بر اساس پژوهشی روشمند مورد بررسی و کنکاش قرارگرفته است.
برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید:
B2n.ir/a92381
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#نشست
حجتالاسلام حامد قرائتی در هماندیشی علمی «فلسطین؛ پیشینه تاریخی و تمدنی»: انحصار ما در توجه به میراث قرآنی و روایی سبب شده است که به میراث تاریخی شیعه توجه چندانی نکنیم.
در بیشتر این میراث واجد نگاههای رقابتی و فضیلتگرایانه در رقابت با مکانهای دیگر مانند مسجدالحرام و مسجد کوفه و سهله دیده میشود که ناشی از نگاههای سیاسی بنیامیه و زبیری است و سبب شده تا برخی در اعتبار روایات مرتبط خدشه ایجاد کنند.
نقل است که امویان زیارت بیتالمقدس و مسجدالاقصی را کفایت از زیارت کعبه دانستهاند تا با زبیریان مقابله کنند. در دوره خلافت امام علی(علیه السلام) شاهد شکلگیری روایاتی هستیم که تقابل مسجد کوفه با مسجدالاقصی را مطرح کردهاند و گروههای مختلف به دنبال وزنکشی سیاسی هستند.
برای مشاهده متن کامل گزارش به آدرس زیر مراجعه نمایید:
B2n.ir/g54962
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#یادداشت
زهرا میرزائی، پژوهشگر: زنان و مردان ایرانی قبل از اسلام جامه های بلند و گشاد و چین دار می پوشیدند. جالب است که همراه با شباهت دوخت لباس، نقاشی و رنگ و نگارگری با گل و برگ و نقش های هنری و رمزگونه در لباس هر دوجنس رواج داشته و فرقی بین زن و مرد نبوده است. از سویی مردمان ایرانی نمی خواستند برهنه دیده شوند و این امر را زشت و ناروا می شمردند.
تمایل به حفظ شان و پاکدامنی در ایران باستان حتی قبل از ورود اسلام امری ارزشمند و نیز فقط معطوف به زنان نبوده است..
برای مشاهده متن کامل یادداشت به آدرس زیر مراجعه نمایید:
B2n.ir/g31438
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#مقاله
نقش امام خمینی در مدیریت بحران گروگان گیری در لانه جاسوسی آمریکا
نویسنده: حسین بهشتی پور
یکی از نقاط عطف تاریخ 32 ساله پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، ماجرای تصرف سفارت آمریکا در تهران توسط دانشجویان مسلمان پیرو خط امام است. به دلیل تاثیرات عمیق و پایدار این رویدار تاریخی در داخل و منطقه و جهان، مدیریت بحران ناشی از این حرکت و تبدیل آن به فرصت تاریخی بزرگ برای کشور و انقلاب اسلامی توسط امام خمینی، موضوع مقاله ای است که در پیش روی دارید.
در این مقاله سعی شده با تکیه بر خاطرات کسانی که نقشی کلیدی در این ماجرا داشته اند، سیر تحولات را با محوریت امام خمینی و مدیریت ایشان بررسی کنیم. جهت گیری کلی در این مقاله بر اساس این فرضیه شکل گرفته است که امام خمینی در طراحی و اجرای تصرف سفارت آمریکا در ایران هیچ نقشی نداشتند اما در همان آغاز ماجرا لافاصله پس از اطللاع از اقدام دانشجویان تلاش کردند از این اقدام که می توانست کشور را با یک جنگ روبرو سازد به عنوان فرصتی تاریخی در جهت تثبیت انقلاب اسلامی بهره گیرند.
برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید:
B2n.ir/x29590
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#همایش
چهارمین همایش بین المللی «جندی شاپور» 16 و 17 اسفند 1402 در دزفول برگزار می گردد.
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#نشست
حجت الاسلام حمید رضا مطهری: راهبرد اصلی پیامبر(صلی الله علیه و آله) را میتوان راهبرد تمدنی دانست که با معیارهای دینی برای ساختن و تشکیل آرمانشهر اسلامی در پیش گرفته بود. در این آرمانشهر اسلامی که پیامبر(صلی الله علیه و آله) دنبالش بود انسانیت حاکم بود.
طبیعتا این راهبرد پیامبر(صلی الله علیه و آله) در زندگانی دیگر ائمه هم همچنان ادامه پیدا کرد که به صورت مشخص تا پایان عصر حضور این وضعیت را میتوانیم در همه ابعاد ببینیم.
برای مشاهده متن کامل گزارش به آدرس زیر مراجعه نمایید:
B2n.ir/t31213
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#کرسی_علمی_ترویجی «جریان شناسی تخریب اماکن مقدسه مسلمانان (با تاکید بر تخریب بقاع بقیع)» با ارائه حجتالاسلام دکتر علی اکبر عالمیان و نقد حجت الاسلام دکتر محمدسعید نجاتی و حجت الاسلام سیدحسین موسوی بیرجندی 17 آبان 1402 در سالن شهید عارف الحسینی به صورت حضوری و برخط برگزار می گردد.
لینک پخش آنلاین:
https://vc.miu.ac.ir/tarikh
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#نشست
وبینار «کاربردهای جغرافیای تاریخی در پژوهش های ایران شناسی» با ارائه امیر حسین حاتمی 17 آبان 1402 برگزار می گردد.
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#مقاله
سیر اجمالی تاریخ نگاری محلی مکه و مدینه (با تأکید بر جایگاه نگارش های علمای مغرب اسلامی)
نویسنده: احمد خامه یار
دو شهر مکه و مدینه، به علت تقدس و اهمیت معنوی آنان نزد مسلمانان، موضوع نگارش تواریخ محلی متعددی در طول دوران اسلامی بوده اند.
در میان نگاشته های فراوان موجود در این زمینه، تواریخ محلی مهمی به قلم عالمان و نویسندگان مغربی الاصل نگاشته شده است. در نوشتار پیش رو، در آغاز سیری اجمالی از تاریخ نگاری محلی مکه و مدینه به دست داده شده و در ادامه، تواریخ محلی نگاشته شده به قلم علمای مغربی الاصل معرفی تفصیلی شده است.
این بررسی، نقش و جایگاه دانشوران حوزه مغرب اسلامی را در خلق تواریخ محلی مهم و تأثیرگذار برای مکه و مدینه و به طور خاص کتاب های العِقد الثمینِ فاسی، به عنوان مهم ترین متن تراجم نگارانه برای مکه، شِفاء الغَرامِ فاسی، به عنوان اثر خِطط نگارانه مهمی برای مکه و کتاب نصیحه المشاورِ ابن فرحون، به عنوان متن تراجم نگارانه ارزشمندی برای مدینه نشان می دهد.
برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید:
B2n.ir/a18901
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#اطلاع_رسانی
#نشست_علمی
نشست «جایگاه جعفربن ابیطالب(سلام الله علیه) و خاندانش نزد پیامبر و اهلبیت (علیهمالسلام)» با ارائه حجت الاسلام و المسلمین دکتر رفیعی، رئیس مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی 16 آبان 1402 ساعت 9:20 الی 10:30 در قم، پردیسان، مجتمع آموزش عالی بنت الهدی، سالن اجتماعات طبقه سوم برگزار می گردد.
لینک شرکت در نشست:
https://vce.miu.ac.ir/hoda5
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#نشست
حجت الاسلام دکتر رفیعی در نشست « مقاومت در سیره پیامبر(صلی الله علیه و آله) و اصحاب با تأکید بر زندگی مهاجران حبشه»: جعفر ابن ابیطالب پرداخت حتی قبل از بعثت حرام الهی مرتکب نمیشد. نماز را بر اینکه هدیه مادی از سوی پیامبر دریافت کند ترجیح میداد. حضرت امیر(علیه السلام) به او فخر میورزید و اباعبدالله الحسین(علیه السلام) بهواسطه او خود را در کربلا معرفی کرد که «آیا نمیدانید که من پسرعم جعفر هستم؟» که از همه این اوصاف معلوم میشود که شخصیت وی تا چه حد در تاریخ صدر اسلام مهم و تأثیرگذار بود.
برای مشاهده متن کامل گزارش به آدرس زیر مراجعه نمایید:
B2n.ir/h55167
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#نشست «دیدگاه جان تولن در حوزه سیره نبوی» با حضور دکتر اصغر منتظر القائم و دکتر امیر احمد نژاد 16 آبان 1402 ساعت 10 الی 12 دانشگاه اصفهان برگزار می گردد.
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
سخن تاریخ
@sokhanetarikh
#مغولان
تحلیل تاریخی روابط حکومت خوارزمشاهیان با مغولان
نویسنده: کامبیز امیراسمی
تهاجم مغولان از ناگوارترین و زیان بارترین حوادث تاریخ ایران است. این رویداد ناشی از برقرار شدن رابطه میان حکومت خوارزمشاه و مغولان بود. برخورد خصمانه ی سلطان محمد با مغولان باعث این فاجعه شد. مهم ترین پرسشی که این پژوهش درصدد پاسخ به آن می باشد این است که اگر روابط مغولان و خوارزمشاهیان به گونه ای دوستانه رقم می خورد باز هم ایران و ماوراءالنهر با تهاجم ویرانگر مغولان روبرو می شوند؟
ظهور چنگیزخان نمی توانست از نظر فرمانروای توسعه طلبی چون سلطان محمد خوارزمشاه دور بماند. به همین ترتیب چنگیز خان هم نمی توانست به نامدارترین فرمانروای غرب ترکستان و ماوراءالنهر بی توجه و بی اعتنا باشد. این مقدمات در کنار همجوار شدن این دو قدرت زمینه ساز برقرار شدن ارتباط بین مغولان و خوارزمشاهیان شد.
چنگیز خان از داشتن رابطه ی دوستانه با خوارزمشاه خشنود بود اما سلطان محمد که قدرت مغولان را رقیبی برای خود می دانست نگاه بدبینامه ای نسبت به آن ها داشت و برای برقرار شدن رابطه ای دوستانه کوشش نکرد. نگاه سلطان محمد نسبت به مغولان و سیاست او در ارتباط با ایشان از مسائل مهم و سرنوشت ساز تاریخ ایران است.
حادثه ی اترار و رویدادهای متعاقب آن که نتیجه ی نگاه و سیاست سلطان محمد نسبت به مغولان بود، خوارزم شاه نیز با مغولان یکسره به جنگ و دشمنی گذشت. در نوشتار حاضر که پژوهشی کتابخانه ای است با شیوه ی تحلیل محتوا، متون اصلی مرتبط با موضوع تحقیق جهت پاسخ گویی به پرسش های اصلی پژوهش تحلیل و بررسی شده اند.
برای مشاهده متن کامل مقاله به ادرس زیر مراجعه نمایید:
B2n.ir/d18861
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#همایش «نکوداشت وکلای شرعی امام خمینی (ره)» 18 آبان 1402 در قم برگزار می گردد.
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#فراخوان
دومین همایش ملی علمی و پژوهشی «ستارگانی بر مدار خورشید؛ زندگی و سیره امامزادگان محمد محروق و ابراهیم (علیهما السلام)» 15 و 16 اسفند 1402 برگزار می گردد و مهلت ارسال مقالات تا 15 بهمن 1402 می باشد.
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#نشست
حجتالاسلام حسین مهدیزاده، عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات اسلامی: طبق گزارشها، پوشش زنان در دورههای مختلف از جمله هخامنشیان وجود داشت؛ در دوره اشکانیان زنان پوشش بلندی شبیه چادر داشتند که بر روی تاج یا سرپوشی مانند کلاه و عمامه میانداختند که امروزه در سریالهای تاریخی میبینیم. در دوره ساسانی پوشش سر زنان در تصاویر منقوش بر روی بشقابها، چادر نامیده شده است.
برای مشاهده متن کامل گزارش به آدرس زیر مراجعه نمایید:
B2n.ir/w71476
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
سخن تاریخ
@sokhanetarikh
#مقاله
رفتارشناسی مردم مدینه در مواجهه با سیاست های معاویه
نویسندگان: سید اصغر محمودآبادی، رباب صداقت مهر، حسین حسینیان مقدم و منصور داداش نژاد
معاویه برای استقرار و استحکام حکومت اموی مصمم بود، با تغییر ذائقه های فرهنگی، تطمیع و همچنین متکی بر ارتشی نیرومند تمام مخالفان به ویژه هواداران و شیعیان علی(علیه السلام) را از سر راه بردارد.
از این رو کوشید با اتخاذ سیاست هایی تحریک کننده آنان را علیه حکومت برانگیزاند و موجبات نابودی ایشان را فراهم نماید؛ این سیاست در مورد حجربن عدی و یارانش کارگر افتاد و باعث شهادت ایشان گشت.
از آنجایی که مدنیان هم اعم از حامیان شیخین و شیعیان رویکرد منفی نسبت به حکومت معاویه داشتند، سیاست یادشده در این شهر خصوصاً در مورد انصار اعمال گشت. پژوهش پیشرو، می کوشد تا با روش کتابخانه ای، به این سؤال پاسخ گوید که عملکرد مردم مدینه به ویژه انصار در مواجهه با سیاست های معاویه چگونه بود و چه عواملی در پدیداری آن اثرگذار بودند؟
یافته ها گویای آن است که ایشان با توجه به شرایط سیاسی و به تبعیت از امام حسن(علیه السلام) و امام حسین(علیه السلام) و دیگر بزرگان قریشی ساکن در مدینه اقدام عملی در مبارزه با حکومت وی بروز ندادند و این شرایط سخت را تحمل نمودند. همچنین در این دوره نوعی وفاق سیاسی و اجتماعی میان مردم مدینه در رویارویی با حکومت اموی پدیدار گشت.
برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید:
B2n.ir/t65129
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#نشست_علمی «تحلیل راهبردهای مقاومت در برابر اسرائیل با تاکید بر حوادث اخیر غزه» با ارائه سید حسین هاشم (از کشور لبنان) 22 آبان 1402 ساعت 10 الی 12 در سالن شهید عارف الحسینی (ره) برگزار می گردد.
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
سخن تاریخ
@sokhanetarikh
##گزارش_کرسی_علمی_ترویجی
#همکاری_های_علمی_پژوهشی
گزارش کرسی ترویجی «جریان شناسی تخریب اماکن مقدسه مسلمانان( با تاکید بر تخریب بقاع بقیع)» منتشر شد.
کرسی ترویجی «جریان شناسی تخریب اماکن مقدسه مسلمانان( با تاکید بر تخریب بقاع بقیع)» با ارائه حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی اکبر عالمیان برگزار شد. این کرسی علمی که به همت معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی و با همکاری گروه تاریخ اسلام این مجتمع، تشکل تحریر پست و گروه تاریخ اسلام پژوهشکده حج و زیارت و ذیل کنگره بین المللی «بقیع؛ مدفن امامان» انجام پذیرفت، ارائه دهنده بحث با تاکید بر این نکته که تخریب اماکن مقدسه مسلمانان و به ویژه شیعیان در طول تاریخ از سوی جریاناتی رقم خورده است که بررسی و تحلیل ابعاد رفتاری این جریانات را ضروری می نماید، به سیر تاریخی تهاجم و تخریب اماکن مقدسه مسلمانان پرداخت.
وی با تاکید بر این نکته که گرچه اماکن متعددی توسط معاندین مورد تعرض و یا تخریب قرار گرفته است، اما در این میان با توجه به اهمیت سه مکان مقدس کعبه، بقیع و حرم امام حسین(ع) نسبت به سایر اماکن، تنها به مهم ترین رخدادهایی که منتهی به تخریب این سه مکان شده است می پردازیم، به تحلیل شخصیت و تفکر عوامل اصلی این تخریب ها پرداخت.
دکتر عالمیان شروع زنجیره این تخریب را دوره ابرهه دانسته و با اشاره به اینکه گرچه در دوره حمله ابرهه به کعبه، هنوز دین اسلام شکل نگرفته بود، ولی به هر حال کعبه دارای قداستی بی مثال بوده و هر چند او موفق به تخریب این مکان نشد اما اندیشه تخریب کعبه توسط او، سیر تقدس زدایی از مکه و کعبه را آغاز کرد، به بیان ویژگی های رفتاری ابرهه نظیر: روحیه قدرت طلبی و جنگ طلبی، روحیه غارتگری و آدم کشی، هوسرانی و هتک حرمت نوامیس و همین طورغرور و تکبر فراوان او بر اساس شواهد تاریخی پرداخت.
استاد مجتمع آموزش عالی تاریخ و سیره، آتش زدن و تخریب کعبه در دوره یزیدبن معاویه را زنجیره دیگری از این هتک حرمت مقدسات دانسته و با تحلیل شخصیت عاملین این هتک حرمت یعنی یزیدبن معاویه و حصین بن نمیر، آنان را دارای ویژگی هایی نظیر: فساد و قدرت طلبی دانست. دکتر عالمیان همچنین افزود:«البته در این میان نباید از نقش عبدالله بن زبیر غافل شد. او که خود را برای در امان ماندن از حملات امویان عائذ البیت (پناهنده به خانه خدا) خوانده بود،زمینه ساز این هتک حرمت شد و حتی مورخینی نظیر یعقوبی معتقدند که ابن زبیر عمدا آتش را خاموش نکرد تا مردم مکه را علیه سپاه شام بشوراند.»
آتش زدن و تخریب کعبه در دوره حجاج مرحله بعدی سیر تاریخی تخریب اماکن مقدسه بود گه به اعتقاد سخنران جلسه، ستمگری، لجبازی، عناد و کینه توزی از مولفه های شخصیتی عامل این تخریب به شمار می آمد.
مدیر گروه تاریخ اسلام پژوهشکده حج و زیارت، به تحلیل ادامه این خط فکری پرداخته و با اشاره به جریان تخریب و یا تعرض به حرم امام حسین(ع) در طول تاریخ، این مسئله را درادامه سیر قبلی دانست. وی تلاش جریان افراط و قدرت برای هتک حرمت و تخریب قبور مطهر ائمه شیعیان را ناشی از تفکرات افراطی دانست و با تبیین سیر تاریخی این اقدام از دوره هارون ومتوکل تا دوره وهابی ها در 200 سال اخیر را ادامه همان سیر تفکر قبلی دانست.
حجت الاسلام عالمیان در ادامه سخنان خود، تخریب بقیع را تکمیل حلقه هتک به مقدسات دانست و با تحلیل ابعاد فکری و شخصیتی عاملین تخریب بقیع، یعنی وهابیت، خاطر نشان کرد: «آنچه از رفتارشناسی وهابیان به دست می آید و با توجه به کلیاتی که از تفکرات آنان می توان یافت، این است که این جریان نیز همان خط سیر جریان تخریب را در طول تاریخ طی می کند و براساس قدرت طلبی، افراط گرایی، جمود و کینه به تخریب اماکن مقدسه می پردازد.»
این محقق تاریخ اسلام در جمع بندی مطالب خود با تاکید بر این نکته که زایش تخریب از بستر سه گانه کج اندیشی، افراطی گری و قدرت طلبی صورت می پذیرد، گفت:« بابررسی سیر تاریخی تخریب اماکن مقدسه، به یک حرکت زنجیره ای در این سیر تاریخی دست خواهیم یافت. این حرکت زنجیره ای را جریان شناسی می نامیم. در این جریان شناسی می توان پایه ای را برای این سیر، پیدا کرد. نام این پایه را فتنه کور مذهبی می نامیم که با سه شاخه: کج اندیشی، افراطی گری و قدرت طلبی بر دل اسلام حمله می کند. یکی از این حملات تخریب اماکن مقدسه است.
وی در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد: « با بررسی سیر تاریخی تخریب اماکن مقدسه مسلمانان و به ویژه شیعیان می توان به یک نقطه مشترک رسید.
سخن تاریخ
به نظر می رسد که بررسی سیر تاریخی تخریب اماکن از تلاش ابرهه برای تخریب کعبه و بعدها تخریب آن توسط یزید و حجاج ثقفی گرفته تا تخریب حرم امام حسین(ع) و ارتباط آن با تخریب بقیع این نتیجه را می رساند که همه این جریانات یک پیوند هویتی مشترک دارند که بر سه اصل افراطی گری، قدرت طلبی و کج اندیشی استوار هستند.»
بعد از سخنان ارائه دهنده بحث، ناقدین این کرسی یعنی حجج اسلام و المسلمین دکترموسوی بیرجندی و دکتر نجاتی به نقد این سخنان پرداخته و با اشاره به نقاط قوت این بحث، نقاط ضعف آن را در مواردی نظیر: نادرست بودن برخی ارجاعات، ابهام در ارتباط بین این اقدامات به عنوان یک جریان منسجم تاریخی، غفلت از بیان برخی فرازهای تاریخی در تخریب و تعرض به اماکن مقدس، عدم ارتباط اقدام ابرهه با سایر اقدامات ذکر شده، تخریبی نبودن برخی اقدامات صورت گرفته، خلط در مباحث و همین طور نامنسجم بودن مطالب دانستند.
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#اطلاع_رسانی
#نشست_علمی
هفتمین پیش نشست علمی همایش بین المللی حضرت جعفر بن ابیطالب "ذوالجناحین" (سلام الله علیه) با موضوع «جعفر بن ابی طالب (رضی الله عنه) نخستین سفیر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)و الگوی موفق در عرصه تبلیغ اسلام» با ارائه استاد نصیب الله عمراف 21 آبان 1402 ساعت 12:30 در سالن قدس برگزار می گردد.
لینک پخش : https://vce.miu.ac.ir/gorgan
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#نشست علمی «واکاوی و تحلیل شواهد تاریخی ترور پیامبر توسط یهود» با ارائه حجت الاسلام دکترعلی جدید بناب 23 آبان 1402 در مجتمع امین برگزار می گردد.
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#نشست «مسئله فلسطین؛ ریشه های تاریخی و پیامدها» با ارائه دکتر علی اصغر ستوده 24 آبان 1402 برگزار می گردد.
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#مقاله
بهداشت فردی در سیره ی نبوی
نویسنده: امیرعلی حسنلو
رعایت بهداشت فردی و اجتماعی در اسلام مطلوب و بسیار مورد توجه است. قرآن کریم در زمینه بهداشت در پوشش، تغذیه، بدن و سایر امور زندگی انسان به وضوح سخن گفته و آن را از مطالبات و در حد تکالیف شرعی مطرح کرده است.
راجع به این رویکرد، ده ها آیه در قرآن هست که به روشنی در برخی از امور رعایت بهداشت را لازم می داند. به همین جهت، در سیره نبوی نیز اهتمام جدی در تمام امور به بهداشت دیده می شود.
گاهی حضرت از مردم با تاکید و سفارش درخواست رعایت بهداشت را کرده و آن را به عنوان نماد مسلمانی و جزئی از ایمان به خداوند و در درون معرفت الهی جای داده است. در سیره نبوی توجه به بهداشت در تغذیه و پوشش و محیط زندگی، به عنوان برنامه دائمی رعایت شده و یکی از راه های ترقی معنوی انسان مطرح است.
در مقاله حاضر علاوه بر توجه به رویکرد قرآن به بهداشت، نمونه هایی از رفتار و سیره نبوی در رعایت بهداشت از جمله در تغذیه و لباس و آراستگی ظاهری و توجه به سلامتی جسمی تبیین شده است.
برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید:
B2n.ir/j80953
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#نشست «علامه امینی و الغدیر؛ نوآوریها و دستاوردها» با ارائه حجت الاسلام دکتر سیدمحمد طباطبایی 22 آبان 1402 در بنیاد بینالمللی امامت برگزار می گردد.
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#پایان_نامه
جلسه دفاع از پایان نامه ارشد دانش پژوه اورتون دی کاسیو رجینی دی با عنوان «نقد و بررسی کتاب جبرئیل، محمد و اسلام» با راهنمایی دکتر حسین رضایی شریف آبادی و مشاوره دکتر محمد حسین توکلیان 27 آبان 1402 در اتاق جلسات مدرسه عالی تاریخ و سیره برگزار می گردد.
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#همایش بین المللی «قزوین شناسی پیش از اسلام» 23 و 24 آبان 1402 در دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) برگزار می گردد.
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh