eitaa logo
سخن تاریخ
1هزار دنبال‌کننده
6.7هزار عکس
4 ویدیو
3 فایل
ارتباط با ما :@aminian60
مشاهده در ایتا
دانلود
@sokhanetarikh مواضع و عملکرد مراجع تقلید و روحانیت شیعه با کاپیتولاسیون و تبعید امام خمینی (ره) نویسندگان: حسینعلی قربانی و مهدی زمانی با وفات آیت الله بروجردی مرجعیت شیعه دچار تکثر شد. تصور حاکمیت این بود که کثرت مراجع تقلید از قدرت، نفوذ و بالتبع ایستادگی آنان خواهد کاست، اما بر خلاف این گمان از آغاز دهه چهل تا طرح کاپیتولاسیون مجتهدین طراز اول به پیشقدمی امام خمینی (ره) در برابر برنامه های خلاف قانون و شرع حاکمیت ایستادگی کردند که بارزترین آنها اصلاحات ارضی و انجمن های ایالتی و ولایتی بود. مسأله اصلی پژوهش چگونگی مواجهه مراجع تقلید شیعه با طرح کاپیتولاسیون است و چرایی این نکته که اتحاد سابق مراجع در زمان طرح لایحه کاپیتولاسیون تکرار نشد و در مقابل، آنان با یک اقدام تقریبا هماهنگ نسبت به تبعید امام خمینی (ره) واکنش نشان داده و با اقداماتی که به عمل آوردند، زمینه ساز اقامت ایشان در نجف اشرف شدند برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=18264
@sokhanetarikh نشست علمی «بررسی روایات معصومان درباره نواقص العقول بودن زنان از دیدگاه شیعه و اهل تسنن» 9 آبان 1403 در ساختمان انجمن های علمی حوزه برگزار می گردد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=18283
@sokhanetarikh نشست «مناسبات دو همسایه به روایت: استاد رحیم رئیس نیا» با ارائه دکتر توران طولابی ۷ آبان ۱۴۰۳ برگزار می گردد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=18287
@sokhanetarikh نشست بررسی کتاب «ایران در عثمانی» ۱۲ آبان ۱۴۰۳ در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می گردد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=18290
@sokhanetarikh بررسی سندی و دلالی روایات نبوی متضمن مذمت بنی امیه در منابع عامه نویسنده: حمید ایماندار روایات متضمن مذمت خاندان اموی در منابع عامه تلاش های پر دامنه ای را از سوی منتسبین به جریان سلفی گری در راستای دفاع از ساحت ایشان رقم زده است.در این میان روایاتی پر شمار با مضامین یکسان و الفاظ مختلف بیان شده که بر اساس مفاد آن در پی رویای صادقه پیامبر اکرم(ص)آیاتی از قرآن کریم در مذمت بنی امیه نازل شده است. نوشتار حاضر ،متکفل بررسی صحت سندی و قوت دلالی روایات مذکور است.در این میان برخی مفسران سلف گرا همچون طبری و ابن کثیر ضمن واگذاشتن روایات واجد اسناد مقبول تلاش نموده اند با خدشه در متن و دلالت روایات به اثبات ضعف متنی آنها اقدام نمایند اما در وصول به این هدف توفیقی نیافته اند. برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=18294
@sokhanetarikh گزارش سی امین پیش نشست همایش حضرت جعفر بن ابی طالب”ذوالجناحین” با موضوع «حضرت جعفر طیار از منظر کلام رسول خدا (ص) و اهل بیت (ع)» منتشر شد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=18298
@sokhanetarikh سی و دومین پیش نشست همایش بین المللی حضرت جعفر بن ابی طالب(س) با عنوان «تقييم خبر أمّ سلمة المرتبط بحوادث الحبشة» با ارائه محمد عیسی عبدالله آل عباس 8 آبان 1403 در دانشگاه مجازی المصطفی برگزار می گردد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=18302
@sokhanetarikh در گفتگوی اختصاصی با دبیر علمی همایش بین المللی حضرت جعفر بن ابیطالب مطرح شد: تجلیل و الگوسازی از قهرمانان و مجاهدان اسلام؛ دو هدف اصلی برگزاری همایش برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=18306
@sokhanetarikh حضرت آیت الله العظمی وحيد خراساني: روز قيامت که مي‌شود به حکم قرآن: لَنَسْأَلَنَّ الَّذِينَ أُرْسِلَ إِلَيْهِمْ وَلَنَسْأَلَنَّ الْمُرْسَلِينَ ، هم از مرسل سؤال مي‌شود، هم از مرسل اليه. از امم سؤال[مي شود]، از رسل هم سؤال. آن روز استثنا بردار نيست. وَالْوَزْنُ يَوْمَئِذٍ الْحَقُّ. اول کسي که مسئول است خود پيغمبر خاتم است. سؤال مي‌شود: هل بلّغت؟ آيا تبليغ کردي آن تبليغي که اعلان حق است به حق؟ مي گويد: بلي! خطاب مي‌آيد: شاهد تو کيست؟ کيست که اين جور قدرت حرف زدن آن روز داشته باشد؟ جوابش اين است: شاهد من تويي. خدا شهادت مي‌دهد. بعد مي‌آورند ابراهيم خليل را: هل بلغت؟ مي‌گويد: نعم! شاهد تو کيست؟ شاهد من پيغمبر خاتم است. او را به شهادت مي‌طلبند براي ابراهيم. خودش نمي‌آيد، دو نفر را مي‌فرستد: يکي امير المؤمنين، يکي جعفر طيار. اين دو تا به نيابت او شهادت مي‌دهند بر رسالت ابراهيم. نوح آورده مي‌شود، موسي، عيسي، همه‌ي انبياء. شاهد از آن‌ها مي خواهند، منحصرا شاهد اوست. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=18309
@sokhanetarikh نویسندگان: محمد محمدی فر، علی بیات و امیرمحسن عرفان تمدن اسلامی در شرق جهان اسلام در سیر تاریخی خود پس از حمله مغولان و سقوط دولت خوارزمشاهیان و دستگاه خلافت عباسی با بحران و فروپاشی بی سابقه ای مواجه شد. در این شرایط بحرانی فرصت ها و عوامل مختلفی برای تغییرات و بازسازی وضع تمدن اسلامی فراهم آمد. این مقاله با روش تحلیل کیفی به بررسی نقش خاصِ خواجه در بحران یادشده به عنوان مسئله اصلی پرداخته و این نتیجه به دست آمد که تشخیص بحران تمدنی، نگاه تمدنی و برخی کنش های تمدنی وی همچون حفظ سرمایه های انسانی و فرهنگی، ایجاد کانون فرهنگی مراغه و سیاست تعامل و هم افزایی با عالمان و اندیشمندان مذاهب اسلامی، مهم ترین ویژگی های نقش خواجه بوده است. برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=18312
@sokhanetarikh سی و سومین پیش نشست همایش بین المللی حضرت جعفر بن ابی طالب(س) با همکاری معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی و پژوهشکده حج و زیارت و انجمن تحریر پوست و دبیرخانه همایش بین المللی حضرت جعفر بن ابی طالب(س) مجتمع تاریخ برگزار می‌کند. با عنوان: «شخصیت و ویژگی های جعفر طیار (س) از منظر اهل بیت(ع)» ارائه دهنده: حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسین عبدالمحمدی دبیر علمی: حجت الاسلام والمسلمین دکتر سیدعلی غضنفری با عنوان: «تحلیلی بر چرایی و نتایج جنگ موته و فرماندهی آن» ارائه دهنده: حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی اکبر عالمیان زمان: چهارشنبه ۰۹/آبان/۱۴۰۳ ساعت ۱۰ الی ۱۲ مکان: قم، میدان جهاد، مجتمع جامع امام خمینی(ره)، سالن شهید صدر(ره) لینک پخش آنلاین: https://vce.miu.ac.ir/tarikh برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=18339
@sokhanetarikh نشست «موضوعات دینی در متون سفرنامه ای» با ارائه دکتر احمد خامه یار 9 آبان 1403 در دانشگاه باقرالعلوم(علیه السلام) برگزار می گردد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=18342
@sokhanetarikh جناب جعفر طیار از نگاه فرزانگان حضرت امام خمینی(ره): نماز جعفر بن أبي طالب از مستحبات مؤكّد است و از نمازهاى مشهور بين عامّه و خاصّه است، و از چيزهايى است كه پيغمبر(ص) به پسر عمويش هنگام بازگشت از سفرش به خاطر محبّت و گرامى داشتن او به وى عطا كرد كه از امام صادق(ع) است كه: «در روز فتح خيبر هنگامى كه جعفر از حبشه آمد، پيغمبر(ص) به او فرمود: «آيا جايزه‌اى به تو ندهم؟ آيا بخششى به تو نداشته باشم؟ آيا به تو هديه‌اى نكنم؟» پس جعفر گفت: «چرا يا رسول اللَّه»- حضرت صادق (ع) مى‌فرمايد: مردم گمان كردند كه پيغمبر به او طلا يا نقره مى‌دهد، لذا گردن‌ها را كشيدند تا ببينند چه مى‌دهد- پس‌ پيغمبر(ص) به او فرمود: «چيزى به تو عطا مى‌كنم كه اگر آن را هر روز انجام دهى، برايت از دنيا و آنچه در آن است، بهتر خواهد بود و اگر هر دو روز يك مرتبه انجام دهى، خداوند گناه بين آن دو روزت را مورد مغفرت قرار مى‌دهد و اگر در هر جمعه يا هر ماه يا هر سالى انجام دهى خداوند گناه بين آن‌ها را مى‌بخشد.» برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=18346
@sokhanetarikh نقدی بر علل تاریخی تفاوت ارث عموی پدری و پسرعموی ابوینی از منظر شیعه و اهل سنت متمرکز بر دیدگاه مدرسی و مادلونگ نویسنده: ناهید طیبی تفاوت احکام ارث در فقه شیعه و اهل سنت و به طور خاص در مسأله تقدم ارث پسرعموی ابوینی بر عموی ابوی که ثمره تاریخی به بار می آورد در فقه امامیه از مسائل مهم فقهی- تاریخی شیعه بوده که مخالف احکام فقهی ارث نزد اهل سنتاست. به اعتقاد مدرسی طباطبایی و مادلونگ، شیعه با طرح نظریه أقربیّت پسر عموی پدر و مادری که امیرمؤمنان است استدلال عباسیان مبنی بر این که عباس، عموی پیامبر(ص) به خاطر قُرب نَسبی اَولی و اَحقّ و مقدم به پیامبر و میراث وی از جمله خلافت است، را رد می کند. این منازعات با محوریت شخص ابوطالب شکل گرفته است به این معنا که چون ابوطالب، پدر امام علی(ع) با عبدالله، پدر پیامبر(ص) برادر ابوینی (پدر و مادری) بودند، علی(ع) که پسرعموی ابوینی پیامبر(ص) است بر عباس که عمویأبی(پدریِ) او بوده در ارث بردن از پیامبر(ص) تقدم دارد.در نوشتار حاضربا روش نقد متن، دیدگاه های مادلونگ و مدرسی در تحلیل ریشه های تاریخی تباین وراثت نقد و بررسی می شود و مجموعه نقدها با استفاده از داده های تاریخی و در مواردی منابع تفسیری و روایی صورت می گیرد. برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=18350
@sokhanetarikh مجتمع تاریخ ، سیره و تمدن اسلامی از میان طلاب ایرانی و غیر ایرانی برای آزمون آذر ماه ۱۴۰۳ دانش پژوه می پذیرد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=18355
@sokhanetarikh نشست «نگاهی به نقش یهود در انحراف مسیر مسلمانان در ابعاد مختلف» با ارائه حجت الاسلام دکتر مجتبی رضائی 12 آبان 1403 در موسسه آموزش عالی امام رضا (علیه السلام) برگزار می گردد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=18360
@sokhanetarikh جناب جعفر طیار از نگاه فرزانگان حضرت آيت الله العظمی مکارم شیرازی: يزيد اجازه داد كه امام سجّاد(ع) بر منبر برود. آن حضرت بر منبر رفت و نخست حمد و ثناى الهى را به جاى آورد. آنگاه فرمود:« اى مردم! به ما شش چيز عنايت شد و با هفت ويژگى برترى داده شديم. و امّا آن شش چيز: با ما علم و حلم و بخشندگى و فصاحت و شجاعت و محبت در دل‌هاى مؤمنان، ارزانى شد. و امّا آن هفت ويژگى: ما به اين امور بر ديگران برترى يافتيم كه پيامبر، برگزيده خدا حضرت محمّد (ص) از ماست و آن صدّيق(على (ع)كه همه گفته‌هاى خدا و رسولش را تصديق كرد) از ماست و جعفر طيّار از ماست و (حمزه) شير خدا و شير رسول خدا از ماست و دو سبط پيامبر (حسن و حسين عليهما السلام) از ما هستند، آن كس كه مرا (با اين اوصاف) شناخت كه شناخت، اما براى آنان كه هنوز مرا نشناخته‌اند آنها را به اصل و تبار و خاندانم آگاه مى‌سازم.» برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=18363
@sokhanetarikh تأسیس کرسی زبان عربی سر توماس آدامز در دانشگاه کمبریج؛ زمینه‌ها، موانع و دستاوردها نویسنده: رضا ادبی فیروزجائی کرسی زبان عربی در سال ۱۶۳۲ میلادی در دانشگاه کمبریج به اهتمام آبراهام ویلاک و توماس آدامز تأسیس شد که آغازگر مطالعه دانشگاهی زبان عربی در انگلستان محسوب می‌شود. سؤال اصلی نوشتار حاضر این است که کرسی زبان عربی دانشگاه کمبریج چرا و چگونه شکل گرفت و چه دستاوردهایی به همراه داشت؟ داده‌های این پژوهش از طریق روش‌های کتابخانه‌ای گردآوری شده و با استفاده از رویکرد توصیفی-تحلیلی مورد پردازش قرار گرفته است. پژوهش حاضر نشان می‌دهد که این کرسی در بستر زمینه‌های تاریخی موجود و شرایط نوپدید سده‌های شانزدهم و هفدهم میلادی و محرک­های موجود در آن دوره شکل گرفت. عوامل متعددی ازجمله انگیزه ­های دینی و همبستگی یادگیری این زبان با تفسیر کتاب مقدس، تحولات فرهنگی و علمی، نیاز به مطالعات شرقی برای مقاصد اقتصادی و ارتباطات گسترده‌تر با دنیای اسلام زمینه تأسیس این کرسی بودند. برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=18365
@sokhanetarikh از هوو بدتر! بنابر گزارش خطیب بغدادی(۴۶۳ق) دختر خواهر یکی از مورخان مشهور، از دایی خود تجلیل می کرد که دایی من از بهترین مردان به حساب می آید؛ زیرا نه ازدواج مجدد می کند و نه کنیزی می خرد. وقتی زن آن تاریخ نگار، گفته آن دختر را می شنود، به کتاب های همسرش اشاره می کند و می گوید: این کتاب ها از چند هوو برای من بدتر است. 🏷عن الزُّبير ابن أبي بكر بكَّارٍ قال: قالت ابنة أُختي لأهلنا: خالي خيرُ رجل لأهله؛ لا يتخذ ضرَّةً ولا يشتري جارية. قال: تقولُ المرأةُ : والله لَهَذه الكتب أشدُّ عليَّ من ثلاث ضرائر. برای مشاهده متن کامل مطلب به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=18369
@sokhanetarikh نشست «رویکردی انتقادی به دوره بندی های تاریخ ایران» 14 آبان 1403 در تالار امیرکبیر برگزار می گردد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=18373
@sokhanetarikh دکتر موسی حقانی، نویسنده و پژوهشگر تاریخ: مقاومت منطقه بی‌ارتباط با سیلی ۱۳ آبان به آمریکا نیست. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=18377
@sokhanetarikh در عهدنامه مالک در نهج البلاغه آمده که مالک! ما گرفتار اسيرگيري بوديم «فَإِنَّ هَذَا الدِّينَ» تنها شخص نبود دين را به اسارت گرفتند، وقتي دين به اسارت گرفته شد سقيفه به جاي غدير نشست بعد فرمود دست مرا بستند من با دست بسته بيعت کردم و اگر عموي من حمزه و برادرم جعفر بود من هرگز سقيفه را امضا نمي‏ کردم. وجود مبارک حضرت امير فرمود: اگر برادرم بود من سقيفه را امضا نمي‏ کردم دست خالي داشتم، عمويم حمزه مثل افراد ديگر که نبود در بعضي از سخنان نوراني‏ حضرت در نهج البلاغه است که فرمود خيلي ‏ها شهيد مي‏ شوند اما از خاندان ما اگر کسي شهيد شد مي ‏شود سيد شهدا؛ خيلي جانباز مي‏ شوند اما از خاندان ما اگر کسي دست داد مي‏ شود جعفر طيار. اين جعفر همان بود کسي که با دو بالي خدا به آنها داد که «يَطِيرُ بِهِمَا مَعَ الْمَلَائِکَةِ فِي الْجَنَّة»[۶] اين جعفري که طيار مي‏شود آن حمزه‏اي که سيد شهدا مي‏شود فرمود اگر آن عمو و اين برادر با من بود که من سقيفه را امضا نمي‏ کردم. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=18381
@sokhanetarikh نظریه دارالحرب – دارالاسلام و تعریف کفر در فقه حنفى و تأثیر و تأثّر آن از رویدادهاى خراسان در قرن دهم هجرى نویسنده: رسول جعفریان دو بحث مختلف درباره مسائل مربوط به خراسان در جریان تصرف آن توسط قزلباشان مطرح شد که هر دو ریشه در فقه داشت. این دو مساله به یک معنا از همدیگر جدا و از ناحیه دیگر، متصل به هم بودند. بحث اول تعریف دارالحرب و دارالاسلام و تعریف آن بود و بحث دوم تعریف کفر. اگر بحث دوم را مقدم بداریم، داستان از این قرار بود که از نگاه سنیان ماوراء النهر و خراسان، قزلباشان کافر به شمار می آمدند. در این صورت، تسلط آنها بر شهرهایی چون هرات، به معنای آن بود که آن مناطق از زیر سلطه مسلمانان خارج شده و احکام اسلامی در آن جاری نمی شود. به این ترتیب حکم دارالحرب بودن آن مناطق صادر می گشت. برای توضیح این بحث لازم است روی هر دو مساله تامل کرده، سپس سراغ یکی از متون فقهی نوشته شده در این دوره که حاوی بحث در هر دو زمینه است برویم. برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=18384
@sokhanetarikh گزارش سی و سومین پیش نشست همایش جناب جعفر بن ابیطالب (ع) منتشر شد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=18409
@sokhanetarikh سی و چهارمین پیش نشست همایش حضرت جعفر بن ابی طالب”ذوالجناحین” با موضوع « تحلیل انتقادی دیدگاه‌های “مونتگمری وات” با تاکید بر مقوله هجرت مسلمانان به حبشه» با ارائه روح الله صمدی 13 آبان 1403 در سالن جلسات شماره یک مجتمع اموزش عالی اصفهان برگزار می گردد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=18412