@sokhanetarikh
#با_همایش
جناب جعفر طیار از نگاه فرزانگان
حضرت آيت الله العظمی مکارم شیرازی:
يزيد اجازه داد كه امام سجّاد(ع) بر منبر برود. آن حضرت بر منبر رفت و نخست حمد و ثناى الهى را به جاى آورد. آنگاه فرمود:« اى مردم! به ما شش چيز عنايت شد و با هفت ويژگى برترى داده شديم. و امّا آن شش چيز: با ما علم و حلم و بخشندگى و فصاحت و شجاعت و محبت در دلهاى مؤمنان، ارزانى شد.
و امّا آن هفت ويژگى: ما به اين امور بر ديگران برترى يافتيم كه پيامبر، برگزيده خدا حضرت محمّد (ص) از ماست و آن صدّيق(على (ع)كه همه گفتههاى خدا و رسولش را تصديق كرد) از ماست و جعفر طيّار از ماست و (حمزه) شير خدا و شير رسول خدا از ماست و دو سبط پيامبر (حسن و حسين عليهما السلام) از ما هستند، آن كس كه مرا (با اين اوصاف) شناخت كه شناخت، اما براى آنان كه هنوز مرا نشناختهاند آنها را به اصل و تبار و خاندانم آگاه مىسازم.»
برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://sokhanetarikh.com/?p=18363
@sokhanetarikh
#مقاله
تأسیس کرسی زبان عربی سر توماس آدامز در دانشگاه کمبریج؛ زمینهها، موانع و دستاوردها
نویسنده: رضا ادبی فیروزجائی
کرسی زبان عربی در سال ۱۶۳۲ میلادی در دانشگاه کمبریج به اهتمام آبراهام ویلاک و توماس آدامز تأسیس شد که آغازگر مطالعه دانشگاهی زبان عربی در انگلستان محسوب میشود.
سؤال اصلی نوشتار حاضر این است که کرسی زبان عربی دانشگاه کمبریج چرا و چگونه شکل گرفت و چه دستاوردهایی به همراه داشت؟ دادههای این پژوهش از طریق روشهای کتابخانهای گردآوری شده و با استفاده از رویکرد توصیفی-تحلیلی مورد پردازش قرار گرفته است.
پژوهش حاضر نشان میدهد که این کرسی در بستر زمینههای تاریخی موجود و شرایط نوپدید سدههای شانزدهم و هفدهم میلادی و محرکهای موجود در آن دوره شکل گرفت. عوامل متعددی ازجمله انگیزه های دینی و همبستگی یادگیری این زبان با تفسیر کتاب مقدس، تحولات فرهنگی و علمی، نیاز به مطالعات شرقی برای مقاصد اقتصادی و ارتباطات گستردهتر با دنیای اسلام زمینه تأسیس این کرسی بودند.
برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://sokhanetarikh.com/?p=18365
@sokhanetarikh
#شکرستان
از هوو بدتر!
بنابر گزارش خطیب بغدادی(۴۶۳ق) دختر خواهر یکی از مورخان مشهور، از دایی خود تجلیل می کرد که دایی من از بهترین مردان به حساب می آید؛ زیرا نه ازدواج مجدد می کند و نه کنیزی می خرد. وقتی زن آن تاریخ نگار، گفته آن دختر را می شنود، به کتاب های همسرش اشاره می کند و می گوید: این کتاب ها از چند هوو برای من بدتر است.
🏷عن الزُّبير ابن أبي بكر بكَّارٍ قال: قالت ابنة أُختي لأهلنا: خالي خيرُ رجل لأهله؛ لا يتخذ ضرَّةً ولا يشتري جارية. قال: تقولُ المرأةُ : والله لَهَذه الكتب أشدُّ عليَّ من ثلاث ضرائر.
برای مشاهده متن کامل مطلب به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://sokhanetarikh.com/?p=18369
@sokhanetarikh
#نشست
نشست «رویکردی انتقادی به دوره بندی های تاریخ ایران» 14 آبان 1403 در تالار امیرکبیر برگزار می گردد.
برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://sokhanetarikh.com/?p=18373
@sokhanetarikh
#مصاحبه
دکتر موسی حقانی، نویسنده و پژوهشگر تاریخ: مقاومت منطقه بیارتباط با سیلی ۱۳ آبان به آمریکا نیست.
برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://sokhanetarikh.com/?p=18377
@sokhanetarikh
#با_همایش
در عهدنامه مالک در نهج البلاغه آمده که مالک! ما گرفتار اسيرگيري بوديم «فَإِنَّ هَذَا الدِّينَ» تنها شخص نبود دين را به اسارت گرفتند، وقتي دين به اسارت گرفته شد سقيفه به جاي غدير نشست بعد فرمود دست مرا بستند من با دست بسته بيعت کردم و اگر عموي من حمزه و برادرم جعفر بود من هرگز سقيفه را امضا نمي کردم.
وجود مبارک حضرت امير فرمود: اگر برادرم بود من سقيفه را امضا نمي کردم دست خالي داشتم، عمويم حمزه مثل افراد ديگر که نبود در بعضي از سخنان نوراني حضرت در نهج البلاغه است که فرمود خيلي ها شهيد مي شوند اما از خاندان ما اگر کسي شهيد شد مي شود سيد شهدا؛ خيلي جانباز مي شوند اما از خاندان ما اگر کسي دست داد مي شود جعفر طيار.
اين جعفر همان بود کسي که با دو بالي خدا به آنها داد که «يَطِيرُ بِهِمَا مَعَ الْمَلَائِکَةِ فِي الْجَنَّة»[۶] اين جعفري که طيار ميشود آن حمزهاي که سيد شهدا ميشود فرمود اگر آن عمو و اين برادر با من بود که من سقيفه را امضا نمي کردم.
برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://sokhanetarikh.com/?p=18381
@sokhanetarikh
#مقاله
نظریه دارالحرب – دارالاسلام و تعریف کفر در فقه حنفى و تأثیر و تأثّر آن از رویدادهاى خراسان در قرن دهم هجرى
نویسنده: رسول جعفریان
دو بحث مختلف درباره مسائل مربوط به خراسان در جریان تصرف آن توسط قزلباشان مطرح شد که هر دو ریشه در فقه داشت. این دو مساله به یک معنا از همدیگر جدا و از ناحیه دیگر، متصل به هم بودند. بحث اول تعریف دارالحرب و دارالاسلام و تعریف آن بود و بحث دوم تعریف کفر.
اگر بحث دوم را مقدم بداریم، داستان از این قرار بود که از نگاه سنیان ماوراء النهر و خراسان، قزلباشان کافر به شمار می آمدند. در این صورت، تسلط آنها بر شهرهایی چون هرات، به معنای آن بود که آن مناطق از زیر سلطه مسلمانان خارج شده و احکام اسلامی در آن جاری نمی شود.
به این ترتیب حکم دارالحرب بودن آن مناطق صادر می گشت. برای توضیح این بحث لازم است روی هر دو مساله تامل کرده، سپس سراغ یکی از متون فقهی نوشته شده در این دوره که حاوی بحث در هر دو زمینه است برویم.
برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://sokhanetarikh.com/?p=18384
@sokhanetarikh
#اطلاع_رسانی
#پیش_نشست_علمی_همایش
#همایش_بین_المللی_حضرت_جعفر_بن_ابی_طالب
#همایش_ذوالجناحین
گزارش سی و سومین پیش نشست همایش جناب جعفر بن ابیطالب (ع) منتشر شد.
برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://sokhanetarikh.com/?p=18409
@sokhanetarikh
#اطلاع_رسانی
#پیش_نشست_علمی_همایش
#همایش_بین_المللی_حضرت_جعفر_بن_ابی_طالب
#همایش_ذوالجناحین
سی و چهارمین پیش نشست همایش حضرت جعفر بن ابی طالب”ذوالجناحین” با موضوع « تحلیل انتقادی دیدگاههای “مونتگمری وات” با تاکید بر مقوله هجرت مسلمانان به حبشه» با ارائه روح الله صمدی 13 آبان 1403 در سالن جلسات شماره یک مجتمع اموزش عالی اصفهان برگزار می گردد.
برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://sokhanetarikh.com/?p=18412
@sokhanetarikh
#اطلاع_رسانی
#پیش_نشست_علمی_همایش
#همایش_بین_المللی_حضرت_جعفر_بن_ابی_طالب
#همایش_ذوالجناحین
سی و پنجمین پیش نشست همایش حضرت جعفر بن ابی طالب”ذوالجناحین” با موضوع « بررسی نقاط دراماتیک زندگی نامه جعفر بن ابیطالب (ع) با نگاهی به شخصیت پردازی ایشان در فیلم محمد رسول الله (ص)» با ارائه حجت الاسلام دکتر هادی یعقوب زاده و دکتر مسعود سفلایی و نقد حجت الاسلام و المسلمین علی سرلک ۱۵ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۴ در دانشکده هنرهای کاربردی دانشگاه هنر ایران برگزار می گردد.
برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://sokhanetarikh.com/?p=18416
@sokhanetarikh
#اطلاع_رسانی
#پیش_نشست_علمی_همایش
#همایش_بین_المللی_حضرت_جعفر_بن_ابی_طالب
#همایش_ذوالجناحین
سی و ششمین پیش نشست همایش حضرت جعفر بن ابی طالب”ذوالجناحین” با موضوع «مهاجرت جعافره طالبی به مصر از قرن دوم هجریغ بررسی علل و پیامدها» با ارائه محمد رضا حیدری بیدگلی ۱۵ آبان ۱۴۰۳ در دانشگاه باقر العلوم (علیه السلام) برگزار می گردد.
برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://sokhanetarikh.com/?p=18419
@sokhanetarikh
#مقاله
تبیین عینی مفهوم استکبار در اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) در بررسی رابطه ایران و آمریکا
نویسنده: جلیل دارا و محمود بابایی
روحیه برتری جویی یک جامعه یا یک نظام حکومتی موجب می شود تا آن نظام یا حکومت خود را در جایگاهی برتر و بالاتر از سایر نظام ها و حکومت ها پندارد که بر این اساس، بر خود جایز می داند سیطره خویش را در حوزه های مختلف فکری، اعتقادی، فرهنگی، نظامی، اقتصادی و سیاسی اعمال نماید.
امام خمینی(ره) از جمله اندیشمندان و سیاستمدارانی است که در اندیشه سیاسی خویش به کرار از مفهوم ” استکبار” استفاده نموده و با تعیین مصداق، این مفهوم را از حالت ذهنی بر وضعیت عینی منطبق ساخته است. در واقع اشراف ایشان بر اندیشه و فقه اسلامی موجب گردیده تا وی علاوه بر تبیین این مفهوم و ابعاد آن، بر عینیت سازی آن، اهتمام ورزد.
برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://sokhanetarikh.com/?p=18425