eitaa logo
سخن تاریخ
1هزار دنبال‌کننده
7هزار عکس
4 ویدیو
3 فایل
ارتباط با ما :@aminian60
مشاهده در ایتا
دانلود
@sokhanetarikh محرک تاریخ از دیدگاه علامه طباطبایی نویسندگان: یحیی عبداللهی، احمد رهدار بحث درباره عامل اصلی حرکت در تاریخ، از مهمترین مباحث فلسفه نظری تاریخ است که چگونگی حرکت تاریخ را مورد توجه قرار می‌دهد. بررسی این موضوع از دیدگاه عالمان معاصر شیعی می‌تواند گامی مؤثر برای تبیین رویکرد دینی به این مقوله باشد. هدف پژوهش حاضر، بررسی اندیشه علامه طباطبایی (ره) درباره کیفیت حرکت تاریخ است. علامه طباطبایی (ره) تاریخ را سیر حرکت از وحدت به کثرت و از کثرت به وحدت دانسته است. انسان‌ها برای استخدام یکدیگر تلاش می‌کنند و این گونه به یکدیگر پیوند می‌یابند و جامعه ابتدایی را تشکیل می‌دهند. برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=18969
@sokhanetarikh مادر بزرگوار جناب جعفر طیار، فاطمه دختر اسد فرزند هاشم فرزند عبدمناف است که تمام فرزندان ابوطالب از همین زن بوده اند و آنها چهار پسر بودند به نام های طالب، عقیل، جعفر و علی (علیه السلام) که میان هر یک با دیگری ده سال فاصله بوده است، یعنی جعفر ده سال بزرگتر از علی (علیه السلام) و عقیل ده سال بزرگتر از جعفر و طالب ده سال بزرگتر از عقیل بوده است(الاستیعاب،ج۱، ص۲۴۳) و یک دختر هم به نام فاخته معروف به ام هانی داشت. فاطمه بنت اسد نسبت به پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) بسیار علاقه‌مند بود. پس از آنکه اسلام آورد به مدینه مهاجرت کرد و در مدینه از دنیا رفت، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) او را در پیراهن خود کفن کرد و در قبرش خوابید و برای او طلب آمرزش فرمود؛ پرسیدند: یا رسول‌الله! شما درباره این زن عملی انجام دادید که هرگز ندیده‌ایم درباره کسی انجام داده باشید؟ فرمود: برای آنکه جز ابوطالب کسی به اندازه این زن به من محبت نکرد، لذا جامه‌ام را به او پوشاندم تا از جامه‌ای بهشتی بر او بپوشانند، و در قبرش خوابیدم تا عذاب قبر را از او بردارند.(اعیان الشیعه، ج۴، ص۱۱۹) ادامه دارد برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=19154
@sokhanetarikh حجت‌الاسلام محمدامین پورامینی: مطالبه فدک در حقیقت مطالبه خلافت غصب‌شده بود. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=19157
@sokhanetarikh نشست علمی «تطور مفهومی اصطلاح ارهاص و تبیین رویکردهای معاصر» با ارائه دکتر ناهید طیبی 4 آذر 1403 در مؤسسه آموزش عالی امام رضا (علیه‌السلام) یزگزار می گردد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=19161
@sokhanetarikh نقش ماهیتی و فناورانه بسیج در تمدن سازی نوین اسلامی در اندیشه امام خامنه ای نویسندگان: رضا مقیسه، محمد تولایی و علیرضا کی قبادی تمدن سازی از منظر ولایت معادل کشورگشایی نیست، بلکه تمدن سازی محصول نهادینه شدن فکر، فرهنگ و معارف ناب در میان شهرها و کشورهای گوناگون است. اساس تمدن اول بر پایه فکر و سپس بر پایه علم، صنعت، فناوری و… است. هدف مقاله تبیین «چیستی و ماهیت فکری و تمدنی بسیج» و همچنین تبیین «جنبه روشی و فناورانه بسیج برای پیشرفت تمدنی انقلاب اسلامی» از منظر امام خامنه ای، با روش تحلیل مضامین است. از دیدگاه ایشان تناسب بسیج با تمدن سازی نوین اسلامی، هم تناسب ماهیتی است و هم تناسب فناورانه؛ یعنی بسیج، هم سنخیت ماهیتی با تمدن دارد و هم سنخیت فناورانه برای تمدن سازی نوین اسلامی دارد. مکتب و امتی می توانند آینده را بسازند که فلسفه، فکر، مسئله و فناوری حل مسئله داشته باشند. برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=19161
@sokhanetarikh کارگاه «آشنایی و نحوه استفاده از نرم افزارهای تاریخی (مکتبة الشامله و نور)» با ارائه دکتر حسین علی بیگی ۴ آذر ۱۴۰۳ در دانشگاه رازی برگزار می گردد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=19168
@sokhanetarikh مخترع گیوتین را بشناسیم نام گیوتین، این ابزار مرگ‌آفرین با نام فرانسه آمیخته شده است. گیوتین با آن تیغه تیز و برنده برای جدا کردن سر از بدن طراحی شده بود و پس از اختراع، چیزی نگذشت که به عنوان سمبل عدالت خونین و بی‌رحمانه در تاریخ اروپا و فرانسه معرفی شد. نام گیوتین از نام خانوادگی پزشک و سیاست‌مدار فرانسوی ژوزف گیوتین گرفته شده است. شهرت وی بیشتر به خاطر اختراع دستگاه گیوتین است که به‌طور اتوماتیک سرِ مجرمان را از بدن جدا می‌کرد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=19175
@sokhanetarikh همایش ملی «کاپیتولاسیون؛ رابطه خدایگان و برده» 11 و 12 آذر 1403 برگزار می گردد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=19201
@sokhanetarikh کارگاه های «اسطوره شناسی تاریخ جهان» از ۵ تا ۱۹ آذر 1403 در دانشگاه شیراز برگزار می گردد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=19206
@sokhanetarikh نشست نقد کتاب «خاطرات امان الله زندش» با ارائه دکتر فریدون شایسته ۵ آذر ۱۴۰۳ در پژوهشکده گیلان شناسی برگزار می گردد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=19210
@sokhanetarikh فاطمه بنت اسد، از دودمان هاشمی است و شرح‌ حال‌نگاران نسب او را چنین ثبت کرده‌اند: فاطمة بنت أسد بن هاشم بن عبد مناف( ابن عبدالبر، الاستيعاب، ج۴، ص۱۸۹۱). در مکه چشم به جهان گشود و در همان شهر بزرگ شد و با ابوطالب ازدواج و پس از ظهور اسلام، به مدینه هجرت کرد و همانجا درگذشت. گویند نخستین زن از دودمان هاشمی بوده که همسرش هاشمی بوده و فرزندان از هر دو سوی هاشمی به دنیا آورده و نخستین زن هاشمی بوده که فرزندش خلیفه مسلمانان شده است.( زرکلی، الأعلام، ج۵، ص۱۳۰) فاطمه بنت اسد صاحب چندین فرزند بود به نام‌های: طالب، عقیل، جعفر، علی(ع)، هند یا فاخِتة (ام هانی)، جُمانة، رَیطة یا امّ طالب و اسماء(مجلسی، بحار ، ج۱۹، ص۵۷). برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=19213
@sokhanetarikh نقد و بررسی تأویلات قرآنی اسماعیلیه درباره امام معصوم (ع) نویسندگان: طیبه معماریان، معصومه السادات حسینی میرصفی ومحمدرضا شیرازی مبنای اسماعیلیه در مواجهه با قرآن، بر تأویل آیات نهاده شده است. از آنجایی که بکارگیری تأویل بدون توجه به معیار و ملاک های صحیح، نشر معارف و حقایق قرآن را دچار چالش می کند؛ پژوهش حاضر با روش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از ابزار کتابخانه ای، به بررسی تأویلات اسماعیلیه درباره امام معصوم (علیهم السلام) پرداخته و در مقام نقد به دو تفسیر المیزان و نمونه استناد نموده است تا ضمن تبیین موارد لغزشی تفاسیر اسماعیلیه، تفسیر صحیحی ازآیات مورد بررسی توسط تفاسیر معتبر شیعی ارائه دهد. یافته های این پژوهش در نقد تأویلات اسماعیلیه درباره امام معصوم (علیهم السلام) حاکی از وجود هشت مؤلفه؛ عدم توجه به معنا و مفهوم مفردات واژگان قرآنی، سیاق، علوم بلاغی، ظاهر آیه و واقعیت های علمی، عدم توجه به اصل معنای لغوی واژگان قرآنی، روایات، عدم ارجاع متشابهات به محکمات و عدم تشخیص مخاطب آیات توسط مفسران اسماعیلیه می باشد. این مؤلفه ها حاکی از تأویلات ذوقی اسماعیلیه و عدم توجه به معیارها و ملاک های صحیح تفسیر قرآن کریم است. برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=19216