eitaa logo
سخن تاریخ
1هزار دنبال‌کننده
6.7هزار عکس
4 ویدیو
3 فایل
ارتباط با ما :@aminian60
مشاهده در ایتا
دانلود
@sokhanetarikh نشست «موضع آیت الله سید علی طباطبائی در مورد حمله وهابیان به شهر کربلا در سال ۱۲۱۶، ۱۸۰۱م» با ارائه آیت الله محمد هادی یوسفی غروی ۳ آذر ۱۴۰۳ در موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار می گردد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=19072
@sokhanetarikh نشست «شب برآمدن قاجار» 4 آذر 1403 در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می گردد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=19075
@sokhanetarikh نشست «شوروی و غائلهٔ آذربایجان در سال های ۲۶-۱۳۲۵» 5 آذر 1403 در دانشگاه تهران برگزار می گردد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=19079
@sokhanetarikh بازشناسی کتاب «مقاتل الطالبیین»، انگیزه‌ها و منابع مؤلف در تدوین آن» نویسندگان: محسن رنجبر، مریم میدانی و مهدی یعقوبی «مقاتل الطالبیین»، تألیف ابوالفرج اصفهانی (م ۳۵۶ق) از منابع متقدم است. هدف کتاب معرفی قیام‌کنندگان از نسل ابوطالب در ایام حکومت امویان و عباسیان بوده است. قدمت این منبع در تاریخ تشیع و مؤلف اموی‌نسب آن، توجه مورخان را به خود برانگیخته است. مسئله این است که آیا وی گرایش‌های مذهبی و خانوادگی را در نگارش کتاب دخالت داده و قابل اعتماد است؟ نیز مؤلف در نقل اخبار، از چه افراد و منابعی بهره برده است؟ تحقیق پیش رو با مطالعه منابع کتابخانه‌ای و تحلیل آنها سامان یافته است. نتیجه آنکه ابوالفرج اصفهانی شخصی با علایق شیعی و پیرو مذهب زیدیه بوده است. نقش مذهب وی در کتاب مشهود است. کتاب به سبب نقل اخباری که منابع اصلی آنها امروزه از بین رفته، اهمیت ویژه دارد. نیز توجه مؤلف به نقل دقیق و ذکر بیشتر اسناد و استفاده از منابع و استادان متعدد در تألیف این کتاب، آن‌ را به اثری قابل اعتماد تبدیل کرده است. برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=19082
@sokhanetarikh حضرت آیت الله العظمی سبحانی: قرآن مجيد نخستين گروندگان آيين مقدس اسلام را به عنوان (والسابقون السابقون اولئك المقربون) ياد مى كند و از نظر تقرب به مقام ربوبى برتر از «اصحاب اليمین» مى داند. خوشبختانه جناب جعفر از گروه نخستين است كه به گواه تاريخ: روزگارى در خانه هاى مكه فقط دو نفر به آيين اسلام مشرف شده بودند و همراه رسول خدا نماز مى گزاردند اميرمؤمنان وضع آن روز را چنين توصيف مى كند «لم يجمع بيت واحد يومئذ في الإسلام غير رسول اللّه وخديجة وأنا» يعنى در سراسر مكه فقط يك خانه بود كه اسلام بر سر آنها سايه افكنده بود و در آن سه نفر جز رسول خدا و من و خديجه كسى نبود; در چنين شرايط ابوطالب به فرزندش جعفر چنين گفت «صلّ جناح ابن عمّك وصلّ معه» در كنار پسر عمويت «نبىّ مكرم» نماز بگزار. بنابراين اميرمؤمنان در سمت راست و حضرت جعفر سمت چپ و حضرت خديجه پشت سر آنها قرار مى گرفت. اين حديث گواه روشن بر اين است كه وى از جمله افراد السابقون السابقون هستند. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=19104
@sokhanetarikh بهرام امیراحمدیان در نشست رونمایی از کتاب «اشتهارد؛ تاریخ، طبیعت و فرهنگ مردم»: تاریخ بدون جغرافیا مانند یک روح سرگردان است. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=19110
@sokhanetarikh دومین کنگره بین‌المللی «راهکارهای گسترش فرهنگ غدیر و ترویج نهج‌البلاغه» برگزار می گردد و مهلت ارسال مقالات تا 31 فروردین 1404 می باشد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=19113
@sokhanetarikh محرک تاریخ از دیدگاه علامه طباطبایی نویسندگان: یحیی عبداللهی، احمد رهدار بحث درباره عامل اصلی حرکت در تاریخ، از مهمترین مباحث فلسفه نظری تاریخ است که چگونگی حرکت تاریخ را مورد توجه قرار می‌دهد. بررسی این موضوع از دیدگاه عالمان معاصر شیعی می‌تواند گامی مؤثر برای تبیین رویکرد دینی به این مقوله باشد. هدف پژوهش حاضر، بررسی اندیشه علامه طباطبایی (ره) درباره کیفیت حرکت تاریخ است. علامه طباطبایی (ره) تاریخ را سیر حرکت از وحدت به کثرت و از کثرت به وحدت دانسته است. انسان‌ها برای استخدام یکدیگر تلاش می‌کنند و این گونه به یکدیگر پیوند می‌یابند و جامعه ابتدایی را تشکیل می‌دهند. برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=18969
@sokhanetarikh مادر بزرگوار جناب جعفر طیار، فاطمه دختر اسد فرزند هاشم فرزند عبدمناف است که تمام فرزندان ابوطالب از همین زن بوده اند و آنها چهار پسر بودند به نام های طالب، عقیل، جعفر و علی (علیه السلام) که میان هر یک با دیگری ده سال فاصله بوده است، یعنی جعفر ده سال بزرگتر از علی (علیه السلام) و عقیل ده سال بزرگتر از جعفر و طالب ده سال بزرگتر از عقیل بوده است(الاستیعاب،ج۱، ص۲۴۳) و یک دختر هم به نام فاخته معروف به ام هانی داشت. فاطمه بنت اسد نسبت به پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) بسیار علاقه‌مند بود. پس از آنکه اسلام آورد به مدینه مهاجرت کرد و در مدینه از دنیا رفت، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) او را در پیراهن خود کفن کرد و در قبرش خوابید و برای او طلب آمرزش فرمود؛ پرسیدند: یا رسول‌الله! شما درباره این زن عملی انجام دادید که هرگز ندیده‌ایم درباره کسی انجام داده باشید؟ فرمود: برای آنکه جز ابوطالب کسی به اندازه این زن به من محبت نکرد، لذا جامه‌ام را به او پوشاندم تا از جامه‌ای بهشتی بر او بپوشانند، و در قبرش خوابیدم تا عذاب قبر را از او بردارند.(اعیان الشیعه، ج۴، ص۱۱۹) ادامه دارد برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=19154
@sokhanetarikh حجت‌الاسلام محمدامین پورامینی: مطالبه فدک در حقیقت مطالبه خلافت غصب‌شده بود. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=19157
@sokhanetarikh نشست علمی «تطور مفهومی اصطلاح ارهاص و تبیین رویکردهای معاصر» با ارائه دکتر ناهید طیبی 4 آذر 1403 در مؤسسه آموزش عالی امام رضا (علیه‌السلام) یزگزار می گردد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=19161
@sokhanetarikh نقش ماهیتی و فناورانه بسیج در تمدن سازی نوین اسلامی در اندیشه امام خامنه ای نویسندگان: رضا مقیسه، محمد تولایی و علیرضا کی قبادی تمدن سازی از منظر ولایت معادل کشورگشایی نیست، بلکه تمدن سازی محصول نهادینه شدن فکر، فرهنگ و معارف ناب در میان شهرها و کشورهای گوناگون است. اساس تمدن اول بر پایه فکر و سپس بر پایه علم، صنعت، فناوری و… است. هدف مقاله تبیین «چیستی و ماهیت فکری و تمدنی بسیج» و همچنین تبیین «جنبه روشی و فناورانه بسیج برای پیشرفت تمدنی انقلاب اسلامی» از منظر امام خامنه ای، با روش تحلیل مضامین است. از دیدگاه ایشان تناسب بسیج با تمدن سازی نوین اسلامی، هم تناسب ماهیتی است و هم تناسب فناورانه؛ یعنی بسیج، هم سنخیت ماهیتی با تمدن دارد و هم سنخیت فناورانه برای تمدن سازی نوین اسلامی دارد. مکتب و امتی می توانند آینده را بسازند که فلسفه، فکر، مسئله و فناوری حل مسئله داشته باشند. برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=19161
@sokhanetarikh کارگاه «آشنایی و نحوه استفاده از نرم افزارهای تاریخی (مکتبة الشامله و نور)» با ارائه دکتر حسین علی بیگی ۴ آذر ۱۴۰۳ در دانشگاه رازی برگزار می گردد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=19168
@sokhanetarikh مخترع گیوتین را بشناسیم نام گیوتین، این ابزار مرگ‌آفرین با نام فرانسه آمیخته شده است. گیوتین با آن تیغه تیز و برنده برای جدا کردن سر از بدن طراحی شده بود و پس از اختراع، چیزی نگذشت که به عنوان سمبل عدالت خونین و بی‌رحمانه در تاریخ اروپا و فرانسه معرفی شد. نام گیوتین از نام خانوادگی پزشک و سیاست‌مدار فرانسوی ژوزف گیوتین گرفته شده است. شهرت وی بیشتر به خاطر اختراع دستگاه گیوتین است که به‌طور اتوماتیک سرِ مجرمان را از بدن جدا می‌کرد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=19175
@sokhanetarikh همایش ملی «کاپیتولاسیون؛ رابطه خدایگان و برده» 11 و 12 آذر 1403 برگزار می گردد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=19201
@sokhanetarikh کارگاه های «اسطوره شناسی تاریخ جهان» از ۵ تا ۱۹ آذر 1403 در دانشگاه شیراز برگزار می گردد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=19206
@sokhanetarikh نشست نقد کتاب «خاطرات امان الله زندش» با ارائه دکتر فریدون شایسته ۵ آذر ۱۴۰۳ در پژوهشکده گیلان شناسی برگزار می گردد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=19210
@sokhanetarikh فاطمه بنت اسد، از دودمان هاشمی است و شرح‌ حال‌نگاران نسب او را چنین ثبت کرده‌اند: فاطمة بنت أسد بن هاشم بن عبد مناف( ابن عبدالبر، الاستيعاب، ج۴، ص۱۸۹۱). در مکه چشم به جهان گشود و در همان شهر بزرگ شد و با ابوطالب ازدواج و پس از ظهور اسلام، به مدینه هجرت کرد و همانجا درگذشت. گویند نخستین زن از دودمان هاشمی بوده که همسرش هاشمی بوده و فرزندان از هر دو سوی هاشمی به دنیا آورده و نخستین زن هاشمی بوده که فرزندش خلیفه مسلمانان شده است.( زرکلی، الأعلام، ج۵، ص۱۳۰) فاطمه بنت اسد صاحب چندین فرزند بود به نام‌های: طالب، عقیل، جعفر، علی(ع)، هند یا فاخِتة (ام هانی)، جُمانة، رَیطة یا امّ طالب و اسماء(مجلسی، بحار ، ج۱۹، ص۵۷). برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=19213
@sokhanetarikh نقد و بررسی تأویلات قرآنی اسماعیلیه درباره امام معصوم (ع) نویسندگان: طیبه معماریان، معصومه السادات حسینی میرصفی ومحمدرضا شیرازی مبنای اسماعیلیه در مواجهه با قرآن، بر تأویل آیات نهاده شده است. از آنجایی که بکارگیری تأویل بدون توجه به معیار و ملاک های صحیح، نشر معارف و حقایق قرآن را دچار چالش می کند؛ پژوهش حاضر با روش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از ابزار کتابخانه ای، به بررسی تأویلات اسماعیلیه درباره امام معصوم (علیهم السلام) پرداخته و در مقام نقد به دو تفسیر المیزان و نمونه استناد نموده است تا ضمن تبیین موارد لغزشی تفاسیر اسماعیلیه، تفسیر صحیحی ازآیات مورد بررسی توسط تفاسیر معتبر شیعی ارائه دهد. یافته های این پژوهش در نقد تأویلات اسماعیلیه درباره امام معصوم (علیهم السلام) حاکی از وجود هشت مؤلفه؛ عدم توجه به معنا و مفهوم مفردات واژگان قرآنی، سیاق، علوم بلاغی، ظاهر آیه و واقعیت های علمی، عدم توجه به اصل معنای لغوی واژگان قرآنی، روایات، عدم ارجاع متشابهات به محکمات و عدم تشخیص مخاطب آیات توسط مفسران اسماعیلیه می باشد. این مؤلفه ها حاکی از تأویلات ذوقی اسماعیلیه و عدم توجه به معیارها و ملاک های صحیح تفسیر قرآن کریم است. برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=19216
@sokhanetarikh پژوهشی درباره مادر بزرگوار جناب جعفر طیار، فاطمه بنت اسد (۳) زمانی که رسول‌ خدا به سن هشت سالگی رسید، یکی از بزرگ‌ترین حامیان خود یعنی «جناب عبدالمطلب» را از دست داد که بعد از مادرش«آمنه»، یار و یاور پیامبر‌ (صلی الله علیه و آله) بودند، از این زمان به بعد بود که مورد حمایت و سرپرستی جناب ابوطالب قرار گرفت و تا ده سال بعد از بعثت مورد حمایت این مرد بزرگ بودند.( ابن عبدالبر، الاستیعاب فی معرفه الاصحاب، ج۱، ص۳۴ ) «حضرت ابوطالب»، پیامبر (صلی الله علیه و آله) را که در شرایط سخت از دست دادن جد بزرگوارش قرار داشت، به سفارش پدر بزرگوارش جناب عبدالمطلب به خانه آورد و وظیفه حمایت او را بر عهده گرفت، رسول‌ خدا (صلی الله علیه و آله) تحت محبت شدید اهالی خانه از جمله فاطمه بنت اسد همسر جناب ابوطالب قرار گرفت. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=19235
@sokhanetarikh نشست «استعمار بریتانیا در جزیره قشم» 7 آذر 1403 در جزیره قشم برگزار می گردد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=19238
@sokhanetarikh دوره آموزش «جریان شناسی تاریخ معاصر (مقدماتی)» 22 آذر الی ۲۷ دی 1403 برگزار می گردد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=19242
@sokhanetarikh نشست بین المللی «بازخوانی تاریخ مشترک فرهنگ ایران و هند» ۶ آذر ۱۴۰۳ در دانشگاه تربیت مدرس برگزار می گردد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=19245
@sokhanetarikh تأثیر اندیشه اخباریگری در افول و سقوط تمدن شیعی ـ ایرانی صفویه نویسندگان: محمدعلی کرمانی نسب و مهدی ابوطالبی دوره صفویه یکی از دوره‌های تمدنی ایران است که هویت و فرهنگ کنونی ایران یادگار آن عصر تمدنی است. این تمدن باشکوه و قدرتمند توسط تعدادی از سربازان افغان که از سلاح‌های ابتدایی برخوردار بودند، از بین رفت. آیا هیچ انسان اندیشمندی می‌تواند باور کند که تمدن عظیم صفوی به آسانی و تنها با قدرت نظامی از بین رفته باشد؟ یا علل دیگری دارد که این تمدن را به یک طبل توخالی تبدیل کرده بود؟ سؤال اصلی مقاله حاضر آن است چه علتی سبب شد که دولت صفوی اقتدار خود را از دست بدهد و با کوچک‌ترین ضربه از هم بپاشد؟ فرضیه مقاله بر این است که گسترش اخباریگری و کم‌رنگ شدن علوم عقلی در حوزه علوم عصر صفویه سبب شد عقلانیت و تفکر و نیروسازی انسان متفکر از جامعه حذف شود. طبیعی است هنگامی‌که علوم عقلی تضعیف شود و غلبه علمی با علوم نقلی و رویکرد اخباری باشد، سبب می‌شود علم قابل توجهی تولید نگردد و تفکر و عقل‌گرایی در جامعه کم گردد و به‌تبع آن نگاه‌های خرافی در جامعه گسترش یابد. برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=19248
@sokhanetarikh مسعود کوهستانی‌نژاد، پژوهشگر: مطبوعات توانایی انعکاس جریان‌های تاریخی در ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و حتی سیاسی را دارند. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=19253