eitaa logo
سخن تاریخ
1هزار دنبال‌کننده
6.8هزار عکس
4 ویدیو
3 فایل
ارتباط با ما :@aminian60
مشاهده در ایتا
دانلود
سخن تاریخ
@sokhanetarikh #مقاله آثار هویت ساز در جامعه شیعه نخستین 👉 https://b2n.ir/j78639
@sokhanetarikh نویسندگان: فاطمه سادات میررضی و رسول جعفریان؛ از ابتدای قرن سوم و با آغاز غیبت امام دوازدهم، عالمان مذهبِ شیعه اثنی عشری، نیاز به ایجاد و نگارش آثار حدیثی، فقهی، کلامی و جز آن را احساس کردند. شکل گیری چنین آثاری، با اهداف گوناگونی همچون: گردآوری احادیث امامان شیعه، پاسخ گویی به دانشمندان دیگر فرقه ها و مذاهب و آگاه سازی جامعه شیعه شکل گرفت. تمرکز مقاله حاضر، بر معرفی بخشی از این آثار است که در راستای هویت بخشی به جامعه شیعه نگاشته شده اند. برای این منظور، با واکاوی پنج متن نگاشته شده در سده های سوم و چهارم هجری، یعنی: المؤمن، التمحیص، صفات الشیعه، فضائل الشیعه و مصادقه الاخوان و تحلیل الگوی نگارش این آثار و چگونگی انتخاب احادیث در آنها، به این نتیجه دست یافته است که هدف نگارش این متون، نه یک گردآوری ساده، بلکه ایجاد یک هویت دینی منسجم برای شیعیان امامیه بعد از غیبت امام دوازدهم و ایجاد تمایز میان آنها به مثابه یک گروه مستقل و متفاوت با دیگر فرقه های مذهبی است. این هویت فرقه ای، سه جنبه مهمّ: هویت اخلاقی، هویت اجتماعی و هویت فقهی احکامی داشت. 👉 https://b2n.ir/j78639
@sokhanetarikh جایگاه اصحاب ایرانی امام جواد (ع) در علم حدیث؛ با تأکید بر کتب اربعه شیعه 👉 https://b2n.ir/h39925
سخن تاریخ
@sokhanetarikh #مقاله جایگاه اصحاب ایرانی امام جواد (ع) در علم حدیث؛ با تأکید بر کتب اربعه شیعه 👉 h
@sokhanetarikh نویسندگان: اصغر منتظرالقائم،محمدعلی چلونگر و فرشته بوسعیدی؛ امامان شیعه بر اثر اوضاع اجتماعی حاکم بر جامعه شان، برنامه ای برای ارشاد و هدایت مردم روزگار خود و تمدن سازی پیش گرفتند و به فرهنگ سازی و تربیت شاگردان بسیار، همّت گماردند تا مدنیّت اسلامی ماندگار شود. امام جواد (ع) نیز در این میان برای دست یابی به چنین هدف هایی، شاگردانی تربیت کرد که برخی از آنان ایرانی تبار بودند. این گروه بیش تر، راوی حدیث و ناقل اندیشه های ناب تشیع به شمار می رفتند که آثار و روایات بسیاری در این زمینه از آنان بر جای مانده است. بسیاری از این روایات، فقهی اند و آنها را در کتاب های چهارگانه شیعیان می توان یافت. 👉 https://b2n.ir/h39925
@sokhanetarikh خوانش و بررسی روایات مربوط به خَیزُران، مادر امام جواد (ع) 👉 https://b2n.ir/g73977
سخن تاریخ
@sokhanetarikh #مقاله خوانش و بررسی روایات مربوط به خَیزُران، مادر امام جواد (ع) 👉 https://b2n.ir/
@sokhanetarikh نویسنده: ناهید طیبی؛ نقد درونی و بیرونی روایات مربوط به خویشاوندان و نزدیکان ائمه(ع) می تواند پاره ای ابهام های تاریخی را برطرف کند و گوشه های تاریک از تاریخ زندگی معصومان(ع) را روشن سازد. درباره مادر امام جواد(ع) آمیخته ای از اطلاعات درست و نادرست در منابع تاریخی آمده است.. این نوشتار پس از توضیح درباره مهم ترین مفاهیم استفاده شده در مقاله و بررسی نام ها، کنیه، تبار، مکان تولد و مدفن خیزران، مادر امام جواد(ع)، کوشیده است سه روایت اصلی دربردارنده اطلاعات درباره این بانوی بزرگوار را با بهره گیری از روش سنجش داده های تاریخی بررسی کند. 👉 https://b2n.ir/g73977
@sokhanetarikh حجت‌الاسلام والمسلمین امیرعلی حسنلو، مدیر گروه تاریخ و سیره مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه: خداوند پیوندی را زمینه‌سازی کرد که حاصل آن جانشینان پیامبر باشند که با نظر خاص الهی رشد کرده و هدایت انسان‌ها را بر عهده بگیرند. 👉 https://b2n.ir/t78732
@sokhanetarikh معرفی «در آستـانه تمدن؛ ظرفیت های تمدنی اسلام برای احیای تمدن اسلامی در دوران معاصر» 👉 https://b2n.ir/z01565
سخن تاریخ
@sokhanetarikh معرفی #کتاب «در آستـانه تمدن؛ ظرفیت های تمدنی اسلام برای احیای تمدن اسلامی در دوران
@sokhanetarikh معرفی «در آستـانه تمدن؛ ظرفیت های تمدنی اسلام برای احیای تمدن اسلامی در دوران معاصر» کتاب «در آستـانه تمدن؛ ظرفیت های تمدنی اسلام برای احیای تمدن اسلامی در دوران معاصر» نوشته محمد بهمنی و با نظارت علمی ابوذر مظاهری توسط مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا و با مشارکت موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) توسط انتشارات آفتاب و توسعه (ناشر اختصاصی مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا) منتشر شده است. این اثر دارای هفت فصل است که عناوین آن عبارتند از: فصل اول: پیش‌نیازهای تمدن‌سازی،فصل دوم: ویژگی‌های دوران معاصر،فصل سوم: ظرفیت‌های بنیادین اسلام برای تمدن‌سازی اسلامی،فصل چهارم: ظرفیت‌های فکری ـ معرفتی اسلام برای تمدن‌سازی،فصل پنجم: ظرفیت‌های فرهنگی ـ تربیتی اسلام برای تمدن‌سازی،فصل ششم: ظرفیت‌های سیاسی ـ اجتماعی اسلام برای تمدن‌سازی،فصل هفتم: چگونگی به‌کارگیری ظرفیت‌ها در تمدن‌سازی اسلامی. 👉 https://b2n.ir/z01565
@sokhanetarikh ازدواج حضرت زهرا(ع) الگوی جوانان امروز 👉 https://b2n.ir/f06088
سخن تاریخ
@sokhanetarikh #مقاله ازدواج حضرت زهرا(ع) الگوی جوانان امروز 👉 https://b2n.ir/f06088
@sokhanetarikh نویسندگان: آنیتا همایون فرد و سید مهدی سجادی؛ ازدواج، استحکام و قوام شخصیتی زن و مرد و در عین حال، ارتقای روحی، معنوی و آرامش روانی فرد را به دنبال دارد. همچنین موجب بهداشت روحی و روانی یک جامعه و حاکمیت عفاف و حس مسئولیت پذیری می گردد. امروز، با توجه به حاکمیت زندگی مدرن و ماشینی، بیش از هر زمان دیگری ضرورت آسان کردن این سنت بین جوانان احساس می شود. الگو برداری از سیره حضرت زهرا علیها السّلام، بهترین طریق حصول به این امر می باشد که نوشتار حاضر، آن را مورد بحث قرار داده است. 👉 https://b2n.ir/f06088
@sokhanetarikh عوامل آرامش خانواده در سبک زندگی امام علی (علیه السلام) و حضرت فاطمه (علیها السلام) 👉 https://b2n.ir/m30229
سخن تاریخ
@sokhanetarikh #مقاله عوامل آرامش خانواده در سبک زندگی امام علی (علیه السلام) و حضرت فاطمه (علیها ا
@sokhanetarikh نویسندگان: مجید معارف و احمد قماشچی؛ امروزه، یکی از آسیب های جدی فراروی جامعه ناپایداری و تزلزل در خانواده ها و فقدان آرامش و روابط مستحکم است که در صورت غفلت، ضربه های جبران ناپذیری بر پیکره ی جامعه ی اسلامی وارد خواهد کرد. حال آنکه تأسی به نمونه های خانواده ی تراز اسلامی به ویژه زندگی حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) می تواند بسیاری از معضلات موجود در خانواده ها را مرتفع سازد. در این نوشتار، ابتدا با مروری اجمالی به چیستی «آرامش خانواده» از منظر قرآن کریم، با نگاهی اجتماعی و تکیه بر روش داده کاوی متون و تحلیل اسناد موجود در خصوص سبک زندگی حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س)، مؤلفه های آرامش خانوادگی احصاء و تبیین می شود. از نگاه قرآن دو مؤلفه ی کلان «آرامش» و «مودت و رحمت» ارکان اساسی یک خانواده مستحکم هستند و بر همین مبنا مصادیق و زیرمؤلفه های مربوط به آرامش در زندگی خانوادگی حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) استخراج و تشریح شده است. 👉 https://b2n.ir/m30229