eitaa logo
سلطان نصیر
3.4هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
445 ویدیو
247 فایل
موضوع کانال: ادیان و عرفان و اسطوره و علوم غریبه و خفیه و ماوراء و نجوم و دشمن شناسی با رویکرد آخرالزمانی و مسئله ظهور حضرت صاحب الامر عجل اللّه آدرس جیمیل ما : 👇 @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">Soltan313nasir@gmail.com کپی بدون ذکر منبع مجاز نیست
مشاهده در ایتا
دانلود
سلطان نصیر
کتاب ستیز با جهان مدرن (سنت گرایی و تاریخ فکری پنهان‌ سده بیستم) نویسنده: مارک سجویک مترجم : علیرض
{[رنه]گنون گهگاه نیز _در مصر_میزبان اروپایی هایی بود که به دیدنش می آمدند، منتها اغلب با اکراه، زیرا پارانویایش قوت گرفته بود. در اواخر سال ۱۹۳۷، نوعی بیماری چند ماه گنون را زمینگیر و روانه بستر کرد. خودش فکر می کرد آن بیماری نتیجه جادوگری یکی از مهمان های اروپایی است. بر این باور بود که آن جادوگر را حلقه های فرانسوی رازآموزی باژگونه فرستاده بودند. همچنین می گفتند جادو برت، زن اول گنون را به کام مرگ فرو برد. خود گنون این شایعات را آغاز کرده بود. او پس از آنکه به سال ۱۹۳۷ بیماری اش را پشت سر گذاشت نه تنها از طریق انجام مناسکی دست به اقدامات پیشگیرانه زد، بلکه نشانی اش را هم پنهان کرد و نامه هایش را از طریق صندوق دفاتر پستی می فرستاد. تنها حاضر بود با اروپایی هایی دیدار کند که خوب می شناختشان و در سال های بعد هم به ندرت خانه اش را ترک می کرد. }(منبع :کتاب ستیز با جهان مدرن مارک سجویک ترجمه علیرضا بشر دوست و سینا باستانی ص ۱۴۵) نکته ۱: نگاه سجویک نویسنده کتاب، تقریبا یک نگاه ماده گرا است و چنین فردی نمی تواند فهم و درک درستی از عوالم غیبی و کشفی و رازورزانه فردی چون رنه گنون داشته باشد. بدین خاطر سجویک، گنون را به داشتن پارانویا متهم می کند. توطئه وجود دارد و استفاده از جادو توسط دشمنان فردی چون گنون بر علیهش مطلبی نیست که عجیب باشد. رنه گنون راز آموخته در طریقت های ماسونی بوده و البته به تمام طریقت های ماسونی زمان خویش انتقاد داشته و آنها را منحرف از سنت پیشینیان می دانسته است. وی در بعضی آثار خویش به نقد بعضی آموزه های مجامع مخفی زمان خویش مثل سازمان بنایان آزاد (فری ماسونری) و تئوسوفی و ... می پردازد. همین مهم می تواند باعث شود که این انجمن ها کمر به قتل وی ببندند و این مطلب شاذ و عجیبی نیست. پ ن ۱: گنون حتی زمانی که در کسوت یک صوفی مسلمان شاذلی در مصر بسر می برده بعضی از دوستانش لُژی را در فرانسه با توجه به آموزه هایش احداث نمودند که اوایل گنون به شکل غیر مستقیم بر آن نظارت داشته است. پ ن ۲:  هر چند شناخت بنده نسبت به گنون در حد آثار ترجمه شده وی به فارسی است. اما چند اشکال  به نظرات گنون دارم. نخست اینکه وی اصل ماسونری را مثبت تلقی می کند در حالی که بنده با وی در این باره همنظر نیستم. البته قبول دارم که پیشینیان ماسون ها نسبت به پسینیانشان بسیار مثبت تر بودند. دوم اینکه وی نسبت به تشیع تقریبا یا بی اطلاع بوده یا نظر مثبتی نداشته زیرا در آثار وی که تا کنون خوانده ام تشیع چندان بازتاب نداشته است. حال آنکه برای وی که یک رازورز غربی بوده تشیع در شکل عام و وسیع خویش به آموزه های رازورزانه بسیار نزدیک تر است. بخصوص آنکه بعضی نحله ها در تشیع که ریشه مغانه دارند آداب و رسومشان با بعضی آداب و رسوم ماسونری شباهت بسیار دارد که به نظر ناشی از یک منشا کهن مشترک (دین مهر) می باشد. سوم اینکه گنون نسبت به ایران باستان و دین هایش اطلاعات کمی داشته و  این مسئله در آثارش بروز و ظهور نداشته یا  یا بروز و ظهورش بسیار اندک بوده است. چهارم با وجود اینکه در اندیشه گنون نیروهای منفی شیطانی و شرور وجود دارند و این مطلب در اندیشه گنون  پررنگ است. اما وی در تحلیل اساطیر کهن بیشتر به سنتی علاقه دارد که از دید دین زرتشتی دیو یسنا است. وی تفکیکی بین سنت و آموزه های دیویسنا و مزدایسنا قائل نیست. (این مطلب نیاز به یک واکاوی دارد که طرحش را آماده دارم اما متاسفانه زمانی برای نوشتنش ندارم.اگر روزی خداوند توفیق دهد آنجا به طور دقیق نشان خواهم داد که ماجرا چیست.) اما نکته جالب گنون برای بنده این است که وی با وجودی که در محدوده نزدیک به یک قرن پیش زندگی می کرده و به بسیاری از منابعی که ما امروز در دست داریم دسترسی نداشته اما در تحلیل اساطیر و سنت های کهن و نمادها فوق العاده است و نظرات وی هنوز در مباحث نمادشناسی استفاده می شود و منسوخ نشده است. البته نگاه وی در نقد بعضی انگاره های دنیای مدرن هم مورد پسند بنده است. نکته ۲: بدا علوم غریبه و خفیه ای که هر کسی از طریقت من یا مرشد من یا خود من انتقاد کرد برای نابودی اش استفاده کنم. متاسفانه این مسئله در جامعه مسلمین هم وجود دارد و عده ای به محضی که فردی بر علیهشان یا مرشدشان و طریقه شان حرف زد شروع به گوشمالی دادن وی با قدرت علوم غریبه می نمایند. البته چنین افرادی که غرق در نفسانیات هستند هرگز به بخش های الهی و اسراری رده بالای این علوم دست نخواهند یافت و در مراتب پایین این علوم  که حداکثر قدرت تصرف در بخش سفلیات است دفن خواهند شد. @soltannasir
سلطان نصیر
{[رنه]گنون گهگاه نیز _در مصر_میزبان اروپایی هایی بود که به دیدنش می آمدند، منتها اغلب با اکراه، زیرا
http://www.frithjof-schuon.com/GrandeTriade.htm در نشانی بالا تعدادی از نامه های رنه‌ گنون آمده که با دوستان خویش در فرانسه (از جمله شوان) در مورد مسائل مختلفی از جمله فری ماسونری صحبت می کند و این هنگامی بوده که وی در کسوت یک صوفی مسلمان شاذلی و اهل سنت در مصر بسر می برده است. @soltannasir
عید سعید مبعث بر حضرت مولانا صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و همه شیعیان و محبین خاندان نبوت و امامت مبارک باد. @soltannasir