eitaa logo
مشکات🏴
720 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
384 ویدیو
95 فایل
💢ردّ شبهات، کفریّات و خرافات وهابیان 🔔در اینجا خواهید دانست که وهابیان با اهل سنت هیچ نسبتی ندارند. بلکه خود گرفتار شرک و کفر هستند. 💢گروه:https://eitaa.com/joinchat/233635852C92da00590d تبادل @meshkat113
مشاهده در ایتا
دانلود
👳‍♂عبدالحق دهلوی می گوید: نمی توان گفت حدیث( قلیب بدر) اختصاص به پیامبر ص دارد و معجزه ایشان است و یا فقط اختصاص به آن مشرکین دارد، بلکه خدا قادر است که این حالت سماع موتی را در همه مردگان به وجود آورد به طوری که هر شخصی در هر زمانی آنها را صدا بزند آنها می شنوند 📚عبدالحق دهلوی، لمعات التنقیح فی شرح مشکاه المصابیح، ج۷ص۳۶ 💠مشکات «رسانه ای برای رد افکار وهابیت تروریستی تکفیری» 🌐شبکه های اجتماعی @sonnatenabavii
✅دیدگاه قرطبی در مورد شرک ربوبی مشرکین با توجه به آیات قرآن 👈وهابیان معتقدند که مشرکین در ربوبیت موحد بوده اند و به آیاتی از قرآن تمسک می کنند حال آنکه مفسر بزرگ اهل سنت، قرطبی، ( متوفای 671 ) آیات را تفسیر کرده است و با توجه به تفسیر وی معلوم می شود مشرکین در ربوبیت هم مشرک بوده اند. در اين نوشتار برخی از آیات به همراه تفسیر آن بیان می شود. 1⃣قُلْ مَنْ يَرْزُقُكُمْ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ أَمَّنْ يَمْلِكُ السَّمْعَ وَ الْأَبْصارَ وَ مَنْ يُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَ يُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَيِّ وَ مَنْ يُدَبِّرُ الْأَمْرَ فَسَيَقُولُونَ اللَّهُ فَقُلْ أَ فَلا تَتَّقُونَ. (یونس 31) 👈ترجمه : بگو: كيست كه از آسمان و زمين به شما روزى مى‌بخشد؟ يا كيست كه حاكم بر گوش­ها و ديدگان است؟ و كيست كه زنده را از مرده بيرون مى‌آورد و مرده را از زنده خارج مى‌سازد؟ و كيست كه كارها را تدبير مى‌كند؟ خواهند گفت: خدا؛ پس بگو: آيا پروا نمى‌كنيد؟ ✔️تفسیر: قرطبی اقرار مشرکین را بر توحید ربوبیت نپذیرفته و قائل است که مشرکین در این اقرارشان، یقین نداشتند 👉 👈و تنها از روی تقلید جاهلانه از نیاکانشان، آن را بیان می­کردند كه با شک نيز، همراه بود. 📚 قرطبی، محمد بن أحمد، الجامع لأحكام القرآن، ج16، ص130-129 2⃣إِنَّمَا تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَوْثَانًا وَتَخْلُقُونَ إِفْكًا إِنَّ الَّذِينَ تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ لَا يَمْلِكُونَ لَكُمْ رِزْقًا ( عنکبوت 17) ترجمه: به جای خدا بت­هایی را مى‌پرستيد و به دروغ­ هاى بزرگ مى‌پردازيد. آنهايى كه به جای خدا مى‌پرستيد، نمى‌توانند شما را روزى دهند. ✔️تفسیر: قرطبی می گوید: منظور آیه این است که بت­ها، به شما ضرر و نفعی نمی­رسانند و آنها نیز، مانند شما مخلوق هستند. [ شایان ذکر است که نفع و ضرر رساندن از شؤونات ربّ است و مشرکین معتقد بودند بتها نفع و ضرر می رسانند] 📚قرطبی، محمد بن أحمد، الجامع لأحكام القرآن، ج9، ص51 💠مشکات «رسانه ای برای رد افکار وهابیت تروریستی تکفیری» 🌐شبکه های اجتماعی @sonnatenabavii
📖موسسه سراج منیر توحید (دارالاعلام سابق) استان فارس برگزار می کند نشست علمی با موضوع: روانشناسی تحجر و افراط گرایی «جلسه دوم» ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر عرفانی فر دبیر نشست: حجت الاسلام نیاکان 📅 چهار شنبه، ۱۹ اردیبهشت ⏰ ساعت ۱۵/۳٠ ⬇️ ⬇️ ⬇️ ⬇️ ⬇️ ⬇️ پخش از طریق ایتای آموزش های کاربردی، مدیریت حوزه علمیه فارس، به نشانی https://eitaa.com/KARBORDIFARS 🔸🔶 برگزار کننده: 🔹موسسه سراج منیر توحید(دارالاعلام) فارس 🔻با همکاری ▫️معاونت پژوهش مدیریت حوزه علمیه فارس ▫️مرکز آموزش های کاربردی حوزه های علمیه استان فارس ▫️بسیج طلاب فارس 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 جهت اطلاع از دیگر برنامه ها به کانال زیر در ایتا بپیوندید⬇️ https://eitaa.com/amozesh_darolelam_fars
❓❓با توجه به آیات قرآن آیا می توان کسانی را به عنوان ولی و سرپرست قرار داد؟ آیا این کار شرک است؟ 👈خداوند در سوره عنکبوت آیه 41 می فرماید : مَثَلُ الَّذینَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ أَوْلِیاءَ كَمَثَلِ الْعَنْكَبُوتِ وَإِنَّ أَوْهَنَ الْبُيُوتِ لَبَيْتُ الْعَنْكَبُوتِ 🔻داستان کسانی (مشرکین) که به جای خدا سرپرستانی گرفته اند، مانند داستان عنکبوت است که خانه ای برای خود بنا کرده باشد، و بی تردید سست ترین خانه ها خانه عنکبوت است 👈اما در آیه ای دیگر می فرماید : إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ (مائده 55) 🔻سرپرست و دوست شما فقط خدا و رسول اوست و مؤمنانی که همواره نماز را برپا می دارند و در حالی که در رکوعند و زکات می دهند ✍در آیه اول چون مشرکین بت ها (یا کسانی) را به جای خدا (و در عرض خدا) ولی و سرپرست قرار داده و به آنها شأن ربوبی می دانند و آنها را عبادت می کردند، لذا خداوند آنها را از این کار بر حذر می دارد که موجب شرک است. 🔰اما در آیه دوم خداوند خودش و نبی اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) و برخی مومنین را ولی و سرپرست قرار داده است، زیرا ولی و سرپرست قراردادن نبی اکرم در راستا و در طول سرپرستی خدا است (و ولی بودن نبی اکرم با اعتقاد به ربوبیت و الوهیت او نیست که در عرض خدا و به جای خدا قرار گیرد و موجب شرک شود) ✅بنابراین ولی و سرپرست قرار دادن چیزی یا شخصی به جای خدا (یعنی با اعتقاد به الوهیت و ربوبیت آن) شرک است اما اگر شخصی اعتقاد به الوهیت و ربوبیت خدا دارد و نبی اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله را ولی و سرپرست و در راستای خدا قرار دهد این نه تنها شرک نیست بلکه عین توحید و خدا نیز به آن دستور داده است. 💠مشکات «رسانه ای برای رد افکار وهابیت تروریستی تکفیری» 🌐شبکه های اجتماعی @sonnatenabavii
👳‍♂ابن عابدین در کتاب "رد المختار" می نویسد:چنانکه معنای خوارج در زمان ما در مورد پیروان عبدالوهاب واقع شده است، که از منطقه نجد خروج کردند و بر حرمین (مکه و مدینه) استیلا پیدا نمودند. وهابی ها تابع مذهب حنبلی بودند، ولی اعتقاد پیدا کردند که فقط خودشان مسلمان هستند، و هر که مخالف عقیده شان باشد مشرک است، و آنگاه با چنین عقیده‌ای، قتل و کشتار اهل سنت و علمای اهل سنت را مباح شمردند، تا آنکه خداوند متعال شوکت آنان را شکست و شهرهایشان را ویران نمود و سپاه مسلمانان در سال 1233هجری قمری بر آنان پیروز‌ شد. 📗رد المحتار علی الدر المختار.ج6 ص413.ط دار عالم الکتب 💠مشکات «رسانه ای برای رد افکار وهابیت تروریستی تکفیری» 🌐شبکه های اجتماعی @sonnatenabavii
💢دیدگاه قرطبی در مورد تبرک به صالحان 🔷بخاری و مسلم روایتی را از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نقل کرده اند که وقتی ایشان و اصحاب­شان به سرزمین ثمود رسیدند، اصحاب از چاه‌های آنجا آب بیرون کشیدند و با آن، خمیر درست کردند. 👈رسول­ خدا (صلی الله علیه و آله) به آنها دستور داد، آبی که از آن چاه‌ها بیرون کشیده‌اند را بر زمین بریزند و خمیرها را به شترها بدهند و تنها از چاهی که ناقه حضرت صالح از آن آب نوشیده، آب بکشند. 📚(بخاری، صحيح بخاري، ج4، ص149، ح3379) (مسلم، صحيح مسلم، ج4، ص2286، ح2981). ✍قرطبی درباره این روایت می نويسد: «أمره أن يستقوا من بئر الناقة دليل على التبرك بآثار الأنبياء والصالحين و إن تقادمت أعصارهم وخفيت آثارهم» 👈امر کردن پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) به نوشیدن آب از چاهی که ناقه حضرت صالح از آن آب نوشیده است، دلیل بر تبرک به آثار انبیا و صالحین است هرچند زمان آنها گذشته باشد و آثار آنها از بین رفته باشد. 📚(قرطبی، محمّد بن احمد، الجامع لأحكام القرآن، ج10، ص47). 👈همچنین قرطبی در کتاب «التذکره» که در مورد احوال اموات نوشته است، یکی از مستحبات خاکسپاری را نزدیکی به قبور صالحین دانسته، تا به قبر آن صالح، تبرک جسته شود. 📚(قرطبی، محمد بن أحمد، التذكرة بأحوال الموتى و أمور الآخرة، ص315) . 💠مشکات «رسانه ای برای رد افکار وهابیت تروریستی تکفیری» 🌐شبکه های اجتماعی @sonnatenabavii
قدرت روح بعد از مرگ 🔸شیخ یوسف نبهانی از استادش شیخ حسن عدوی مالکی نقل می کند: 🔸همانا ولی بعد از مرگش کرامتش از حال حیات او بیشتر می شود، به جهت قطع شدن تعلقش به مخلوق و تجرد روحش برای خالق.لذا خداوند متعال به او اکرام کرده و حاجات متوسلین به او را برآورده می نماید. 📚شیخ‌یوسف‌نبهانی، شواهد الحق فی الاستغاثة بسید الخلق، ص 90. 💠مشکات «رسانه ای برای رد افکار وهابیت تروریستی تکفیری» 🌐شبکه های اجتماعی @sonnatenabavii
👳‍♂ابوسعید خادمی در مورد ادراکات اموات می نویسد: وَیَعْرِفُونَ اَعْمَالَهُمْ وَیَتَاَلَّمُونَ بِاِسَاءَتِهِمْ وَیَسْتَبْشِرُونَ بِحَسَنَاتِهِمْ تَارَةً بِعَرْضِ ذَلِکَ الَیْهِمْ وَاُخْرَی بِالِاسْتِخْبَارِ عَمَّنْ مَاتَ بَعْدَهُمْ ترجمه: مرده‌ها از اعمال زنده‌ها خبر دارند و از اعمال بد‌شان آزرده می‌شوند و از اعمال خوب‌شان خوشحال می‌شوند. گاهی اعمال بر آنها عرضه می‌شوند و گاهی به واسطه کسانی که بعد از آنها می‌میرند خبردار می‌شوند 📗ابوسعید خادمی، محمد بن محمد، بریقة محمودیة، ج۱، ص۱۸۴. 💠مشکات «رسانه ای برای رد افکار وهابیت تروریستی تکفیری» 🌐شبکه های اجتماعی @sonnatenabavii
💢طلب شفاعت از کسی که از دنیا رفته است 👈قرطبی از مفسرین اهل سنت در ذیل آیه 64 سوره نساء روایتی را نقل کرده است که با توجه آن مشخص می شود طلب شفاعت علاوه بر اینکه جایز است، اساسا عبادت غیر الله محسوب نمی شود 🔻«ابوصادق از حضرت علی علیه السلام روایت کرده که فرمودند: سه روز بعد از آنکه رسول خدا صلی الله علیه و آله را دفن کردیم، یک اعرابی (بادیه­ نشین)، خودش را بر روی قبر رسول خدا انداخت و خاک آن را بر روی سرش ریخت و گفت: ای رسول خدا، تو سخن گفتی و ما آن را شنیدیم و از طرف خداوند به ما خبر دادی و ما آگاه شدیم. 👈از آن چیزهایی که بر تو نازل شد این بود: وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِيمًا (نساء 64) 👌به­راستی که من، به خودم ستم کرده‌ام و نزد تو آمده‌ام تا برایم استغفار کنی؛ پس ندایی از قبر آمد و گفت: تو بخشیده شدی». 📚(قرطبی، محمد بن أحمد، الجامع لأحكام القرآن، ج5، ص265). ✔️با توجه به این روایت معلوم می شود قرطبی طلب شفاعت را جایز می داند زیرا اگر قرطبی طلب شفاعت را موجب شرک می دانست، به شرک بودن آن نیز اشاره می کرد در حالی که در این مورد صحبتی نکرده است زیرا طلب شفاعت از دیدگاه او عبادت غیر الله نیست. 💠مشکات «رسانه ای برای رد افکار وهابیت تروریستی تکفیری» 🌐شبکه های اجتماعی @sonnatenabavii
💢ضعف حدیث "الدعاء هو مخ العباده" 🥷محمدبن عبدالوهاب در رد کسانی که می گویند (ما تنها الله را می پرستیم و این [استشفاعات ] صدا زدن اولیاء است و صدا زدن انها عبادت نیست ) با اشاره به روایت «الدعا مخ العباده»، اینگونه استدلال کرده که هر نوع صدا زدن صالحین همان دعا می باشد و دعا هم عبادت است پس صدا زدن اولیاء عبادت غیر الله است. 📗کشف الشبهات ص20 🔴اما دلیل ضعف این حدیث: این حدیث در سنن ترمذی اینگونه آمده است: 📘"عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: الدُّعَاءُ مُخُّ العِبَادَةِ. هَذَا حَدِيثٌ غَرِيبٌ مِنْ هَذَا الوَجْهِ، لاَ نَعْرِفُهُ إِلاَّ مِنْ حَدِيثِ ابْنِ لَهِيعَةَ."📚 سنن الترمذي (5/ 316). ترمذی می گوید: این حدیث از« ابْنِ لَهِيعَةَ» نقل شده است و « ابْنِ لَهِيعَةَ» جزء ضعفاء در حدیث شمرده شده است و این باعث ضعف حدیث می شود. به ضعیف بودن او در حدیث در کتب متعدد اشاره شده است برای نمونه یکی را ذکر می کنیم 📔"وذكر عند يَحْيى احتراق كتب بن لَهِيعَة فقال هو ضعيف " 📖ترجمه:« نزد یحیی از سوخته شدن کتب ابن لهیعه سخن شد و گفت ابن لهیعه ضعیف است . 📚الكامل في ضعفاء الرجال (5/ 238) اینکه این حدیث حدیث ضعیفی است خود علمای وهابی و کسانی که تابعین محمدبن عبدالوهاب هم هستند بیان کرده اند ، از جمله می توان به آلبانی اشاره کرد که از کسانی است که نجدی ها در حدیث او را قبول دارند. ✍️آلبانی در کتاب "ضعيف سنن الترمذي" این حدیث را از احادیث ضعیف شمرده است و نوشته است 📗عن النبي صلى الله عليه وسلم قال: " الدعاء مخ العبادة (👈ضعيف بهذا اللفظ👉 ). 📚ضعيف سنن الترمذي (ص: 441) 💠مشکات «رسانه ای برای رد افکار وهابیت تروریستی تکفیری» 🌐شبکه های اجتماعی @sonnatenabavii
🕋 👳‍♂علامه الدجوی(عضو جماعه کبار العلماء الازهر) در مورد بحث توحید ربوبی و الوهی وهابیت می گوید:این تقسیم بندی قبل از ابن تیمیه وجود نداشته است و غیر معقول نیز می باشد. 👈[دلیل عدم وجود قبل از ابن تیمیه ] رسول الله صلی الله علیه و سلم به هیچ کسی که داخل اسلام شد نفرمودند، در اسلام دو توحید [الوهیت و ربوبیت] داریم و تو مسلمان نمی شوی مگر اینکه توحید الوهیت داشته باشی و به این بحث هم هیچ اشارهای نفرمودند و از طرفی هیچ یک از سلف چنین چیزی شنیده نشده است در حالی که نجدی ها در پیروی از آنها در همه چیز افتخار می کنند. 👈 از طرفی این تقسیم بندی هیچ معنایی ندارد چون اله حق همان رب حق است و اله باطل رب باطل است و مستحق عبادت و پرستیده شدن فقط رب است و معنی ندارد که که کسی را عبادت کنیم که اعتقاد نداریم که آن ربی است که نفع و ضرر می رساند».[توحید الوهیت و ربوبیت از هم جدا نیستندکه بگوییم کسی توحید ربوبی دارد ولی توحید الوهی ندارد چون انسان ان چیزی که رب می داند می پرستد و و اگر کسی چیز دیگری را می پرستد پس حتما در ان نفع و ضرر می دیده و توحید ربوبیت نداشته است ] 📗رساله نقد تقسیم التوحید الی الوهیه و الروبیه یوسف الدجوی الازهری، ص2 💠مشکات «رسانه ای برای رد افکار وهابیت تروریستی تکفیری» 🌐شبکه های اجتماعی @sonnatenabavii
🔅دوره بایسته های تبلیغی در مناطق تلفیقی 🔰ویژه طلاب، مبلغان خواهر و برادر شهرستان مهر ♻️مدرس:حجت الاسلام والمسلمین صبور 💠زمان: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ 🔰مکان: شهرستان مهر 🔅مرکز آموزش کاربردی حوزه علمیه فارس 🔅موسسه سراج منیر توحید ( دارالاعلام سابق شعبه فارس) برای اطلاع از دیگر برنامه های موسسه سراج منیربه کانال زیر در ایتا بپیوندید⬇️ https://eitaa.com/amozesh_darolelam_fars اطلاع رسانی مرکز آموزش کاربردی استان فارس https://eitaa.com/KARBORDIFARS