eitaa logo
به سوی سماء
958 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
487 ویدیو
38 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم مطالب معرفتی، اخلاقی و گه‌گاه هنری
مشاهده در ایتا
دانلود
کتاب «چیستی و پیوند قرآن، عرفان و برهان» به چاپ دوم رسید. اثری گران‌قدر در فلسفه دین، نگاشته استاد روح‌الله سوری از اساتید فلسفه و عرفان در حوزه و دانشگاه. این اثر رابطه گزاره‌های دینی، عرفانی و فلسفی را پی‌گیری کرده و بر آن است که دین، عرفان و فلسفه از هم جدایی ندارند. عرفان از راه شهود و فلسفه از راه عقل، اگر درست و برابر موازین حرکت کنند جز به حقیقت نخواهند رسید. حقیقتی که وحی با روش فوق بشری خود بدان دست یافته و در قالب نقل از آن سخن می‌گوید. برای تهیه با 20 هزار تومان تخفیف با کمک لینک زیر به کتابگاه مراجعه بفرمایید: https://basalam.com/ketabeadib/product/195127?ref=O3bN&sh=copy-O3bN-product-referral کانال پژوهشکده ادیب فقه جواهری http://eitaa.com/joinchat/3197632530C351dd0f9f4
یکی از نسبت‌های ناروا که برخی مخالفان علوم عقلی به حکیمان وارد می‌کنند، توبه ایشان از محتواهای فلسفی- عرفانی است. برای نمونه گفته می‌شود که امام خمینی فلسفه و عرفان نظری را حجاب اکبر و مزاحم تزکیه می‌داند! سخنان زیر دیدگاه حقیقیِ مرحوم امام درباره حجاب‌بودن علم و راه عبور از آنرا به‌دست داده و نادرستی نسبت یادشده را نشان می‌دهد: «من نیز چندان عقیده به علم فقط ندارم و علمی که ایمان نیاورد حجاب اکبر می‌دانم. ولی تا ورود به حجاب نباشد خرق آن نشود. علوم بذر مشاهدات است» (شرح حدیث جنود عقل و جهل، ص۸). «اول باید با قدم علم لنگ‌لنگان پیش روی و این هر علمی باشد حجاب اکبر است که با ورود به این حجاب به رفع حجب آشنا می‌شوی» (صحیفه امام، ج۲۰، ص۴۳۹). «نمی‌گویم از علم و عرفان و فلسفه بگریز و با جهل عمر بگذران که این انحراف است. می‌گویم کوشش و مجاهده کن که انگیزه الهی و برای دوست باشد» (صحیفه امام، ج۱۸ ص۴۵۰). @sooyesama
امام حسین (ع): الهی کیف أستَعِزُّ و فی الذلة أرکزتَنی... خدایا چگونه عزت جویم که در ذلت جاگیرم کرده‌ای... (دعای عرفه) @sooyesama
امام صادق (علیه السلام): إنَّ مَعْرِفَةَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ آنِسٌ مِنْ كُلِّ وَحْشَةٍ وَ صَاحِبٌ مِنْ كُلِّ وَحْدَةٍ وَ نُورٌ مِنْ كُلِّ ظُلْمَةٍ وَ قُوَّةٌ مِنْ كُلِّ ضَعْفٍ وَ شِفَاءٌ مِنْ كُلِّ سُقْم‏ شناخت خداوند عزّوجلّ هم‌دم هر ترسی، و همراه هر تنهایی، و نور هر تاریکیی، و نیروی هر ناتوانیی، و شفای هر بیماریی است. (کلینی، «الکافی»، ج۸، ص۲۴۷) @sooyesama
هدایت شده از به سوی سماء
حضرت آیت‌الله بهجت بسیار با عظمت از مقاومت علامه طباطبایی تعریف می‌کرد. پدرم با لحن بسیار محکمی می‌فرمود: در این جهاد، خدا می‌داند ایشان چه سختی‌هایی را تحمل می‌کرد. چه مراتبی را در این فشارها تحمل کرد و استقامت کرد. خدا می‌داند. در اوج فشارها، با عظمت مثل کوه استوار ماند و این نهضت علمی را در حوزه نگه داشت. الان اگر فلسفه را از حوزه بردارید، یک حوزه مطرود و بی‌سوادی می‌ماند که در خیلی جاهای دیگر هم هست و هیچ خاصیتی ندارد. (مصاحبه با خبرگزاری فارس) @sooyesama
هدایت شده از به سوی سماء
طریقۀ اختصاصى اسلام (برای سیر و سلوک)... در پرتو توحیدِ خالص صورت مى‌گیرد؛ زیرا هنگامى كه انسان یقین پیدا كرد كه هستىِ حقیقى ویژۀ خداست، خواهد دانست كه مالك تمام وجود و هستى و آثار آن و پروردگار كلّیه جهانیان، اوست و دیگران در برابر او مالك نفع و ضرر، مرگ و زندگى و یا زنده كردن نیستند. در این حال است كه انسان جز آنچه را كه خدا بخواهد، اراده نمى كند، و جز از آن كه خدا از آن كراهت دارد، متنفّر نیست. (علی و فلسفه الهی، ص۳۶) https://eitaa.com/sooyesama
پیامبر خاتم (ص): مَنْ فُتِحَ لَهُ بَابُ خَیْرٍ فَلْیَنْتَهِزْهُ فَاِِنَّهُ لایَدْرِی مَتَی یُغْلَقُ عَنْهُ کسی‌که دری از خیر به رویش باز شد، آن‌را غنیمت شمارد؛ زیرا نمی‌داند چه‌هنگام به روی او بسته خواهد شد؟ (مجلسی، بحارالانوار، ج۷۷، ص۱۶۵) @sooyesama
ظرفیت‌های_عرفان_اسلامی_در_تمدن‌زایی_استاد_ی.pdf
345.6K
مقاله علمی پژوهشی «ظرفیت‌های عرفان اسلامی در تمدن‌زایی» @sooyesama @nasimehekmat
شارع مقدّس عبادات را یک نَسَق نگردانیده، بل‌که مختلف جعل کرده؛ زیرا که به هر یک از آنها رذیله‌ای از رذائل از مکلّف زائل می‌گردد تا به اشتغال به آنها تصفیۀ تمام عیار گردد. چنان‌چه صدقاتِ حقوق مالیّه و اداء آن‌ها قطع میل کند از حُطام دنیویّه، کما اینکه صوم قطع می‌کند انسان را از مشتهیات نفسانیّه، و صلات نهی می‌کند از هر فحشاء و منکری و هکذا سائر عبادات. (تذکرة المتّقین»، ص۸۱) @sooyesama