ای شیر خدا امیر و حیدر، فتحی
وی قلعهگشای در خیبر، فتحی
درهای امید بر رخم بسته شده
ای صاحب ذوالفقار و قنبر، فتحی
#ابوسعید_ابوالخیر
@sooyesama
علم حصولی، نور است ولیکن در برابر شهود قلبی ظلمت است؛
زیرا که مفهوم، همواره حجاب چهرهٔ مصداق است و روح عالِم تا از علم مهاجرت نکند و به معلوم نرسد، همواره از ورای حجاب سخن میگوید.
#آیتالله_جوادی_آملی
(شمس الوحی تبریزی، ص۲۶۹)
#علم_حصولی
#علم_حضوری
https://eitaa.com/sooyesama
هدایت شده از به سوی سماء
اشعار زیبای مولوی در مدح امیرمؤمنان (ع) و بیان توحید ایشان:
شیر حقم نیستم شیر هوا
فعل من بر دین من باشد گوا...
رخت خود را من ز ره بر داشتم
غیر حق را من عدم انگاشتم...
که نیم کوهم ز حلم و صبر و داد
کوه را کی در رباید تند باد
آنکه از بادی رود از جا خسیست
زانکه باد ناموافق خود بسیست
باد خشم و باد شهوت باد آز
برد او را که نبود اهل نماز
کوهم و هستی من بنیاد اوست
ور شوم چون کاه بادم یاد اوست
جز به باد او نجنبد میل من
نیست جز عشق احد سرخیل من
خشم بر شاهان شه و ما را غلام
خشم را هم بستهام زیر لگام
تیغ حلمم گردن خشمم زدست
خشم حق بر من چو رحمت آمدست
غرق نورم گرچه سقفم شد خراب
روضه گشتم گرچه هستم بوتراب...
بخل من لِلَّه، عطا لله و بس
جمله للهام نیم من آن کس...
بیش ازین با خلق گفتن روی نیست
بحر را گنجایی اندر جوی نیست
پست میگویم به اندازهٔ عقول
عیب نبود این بود کار رسول...
#مولوی
(مثنوی معنوی، دفتر یکم)
#مدح_امیرمومنان
#توحید_احدی_صمدی
@sooyesama
حروف عالیات، در حال چینشاند؛ چونان زبانههای قفلها، پر رمز و راز. حروفی پرشمار با چینشی بیشمار.
هر حرفی ملکی است، تجسمیافته در قالب حرف. و باز کلمات، ملکی والاتر، و دوباره، جملات، ملکی بالاتر.
همه ملائکه، در قالب واژگان، چیده میشوند. و روح، آن بیکران پنهانی است که با اسمِ اللهِ رحمنِ رحیم، ملائک را در خود فرو کشیده و برون تابیده است.
این لشکر عظیم، قرار است در کسی فرود آیند. کسی با وسعت بیکران، پذیرای آن بیشمار.
اکنون، ملائکه، حروف شدهاند و کتاب در بنیه محمدی، فرو آمده است.
چهقدر مبارک است این شب! چهقدر!
آنقدر که روح اعظم، در پیکر آدم، به زیر میآید و نم اشک از گونه مردم دلشکسته، میزداید.
#ر_س
#ملائکه
#حروف
#شب_قدر
https://eitaa.com/sooyesama
امیرمومنان (ع):
وَاللَّهِ لَابْنُ أبىطالِبٍ آنَسُ بِالْمَوْتِ مِنَ الطِّفْلِ بِثَدْىِ امِّه
به خدا سوگند که انس فرزند ابیطالب به مرگ، بیش از انس کودک به سینه مادر است.
(نهج البلاغه، خطبه ۵)
*پینوشت:
سینه مادر منشأ تغذیه و حیات کودک است. بنابراین همانندسازی مرگ با سینه مادر، گویای آن است که مرگ، منشأ تغذیه و حیات آدمی است. بهقول مولوی:
مرگ اگر مرد است گو نزد من آی
تا در آغوشش بگیرم تنگ تنگ
من از او جانی ستانم جاودان
او زمن دلقی ستاند رنگ رنگ
https://eitaa.com/sooyesama
جناب علامه طباطبایی (رضوان الله عليه) مثلى از استادشان حضرت آيةالله قاضى (رضوان الله عليه) میفرمود:
آن پيشترها كه حمامها خزانهاى و متصل به حوضها بود جرمکشى داشتند و خزانه حوض آب را جرمكشى میكردند. اين جرمكش جرمها را میگرفت و آب صاف بود، ولى باز میديدى كه آب بو میدهد.
جهتش اين است كه لجن، كهنه و چه و چه آن گوشهها مانده، و جرمكش او را نگرفته و آب بو میدهد.
اين نماز میخواند روزه میگيرد؛ مثلا خدا خدايى میكند. اما گوشه و كنار يك چيزهايى هست كه نمیگذارد. باید آنها را برداشت.
تو را تا آينه زنگار باشد
حجاب ديدن دلدار باشد
#علامه_حسنزاده_آملی
(شرح فارسی اسفار)
#طهارت
#جرمکش
https://eitaa.com/sooyesama
به سوی سماء
اعمال مشترک شبهای قدر: ۱- احیای شب به عبادت ۲- غسل ۳- دو رکعت نماز: (در هر رکعت حمد و هفت مرتبه
اعمال شب ۲۳ ماه مبارک رمضان:
۱. خواندن سوره عنکبوت و روم، و دخان
۲. خواندن سوره قدر (۱۰۰۰ مرتبه)
۳. تکرار دعای سلامتی امام زمان (عج): اللهم کن لولیک...
۴. خواندن دعای زیر:
اللَّهُمَّ امْدُدْ لِی فِی عُمُرِی وَ أَوْسِعْ لِی فِی رِزْقِی وَ أَصِحَّ لِی جِسْمِی وَ بَلِّغْنِی أَمَلِی وَ إِنْ کُنْتُ مِنَ الْأَشْقِیَاءِ فَامْحُنِی مِنَ الْأَشْقِیَاءِ وَ اکْتُبْنِی مِنَ السُّعَدَاءِ فَإِنَّکَ قُلْتَ فِی کِتَابِکَ الْمُنْزَلِ عَلَى نَبِیِّکَ الْمُرْسَلِ صَلَوَاتُکَ عَلَیْهِ وَ آلِهِ یَمْحُو اللَّهُ مَا یَشَاءُ وَ یُثْبِتُ وَ عِنْدَهُ أُمُّ الْکِتَابِ
۵. خواندن دعای زیر:
اللَّهُمَّ اجْعَلْ فِیمَا تَقْضِی وَ فِیمَا تُقَدِّرُ مِنَ الْأَمْرِ الْمَحْتُومِ وَ فِیمَا تَفْرُقُ مِنَ الْأَمْرِ الْحَکِیمِ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ مِنَ الْقَضَاءِ الَّذِی لا یُرَدُّ وَ لا یُبَدَّلُ أَنْ تَکْتُبَنِی مِنْ حُجَّاجِ بَیْتِکَ الْحَرَامِ فِی عَامِی هَذَا الْمَبْرُورِ حَجُّهُمْ الْمَشْکُورِ سَعْیُهُمْ الْمَغْفُورِ ذُنُوبُهُمْ الْمُکَفَّرِ عَنْهُمْ سَیِّئَاتُهُمْ وَ اجْعَلْ فِیمَا تَقْضِی وَ تُقَدِّرُ أَنْ تُطِیلَ عُمْرِی وَ تُوَسِّعَ لِی فِی رِزْقِی
۷. خواندن دعای زیر:
یَا بَاطِنا فِی ظُهُورِهِ وَ یَا ظَاهِرا فِی بُطُونِهِ وَ یَا بَاطِنا لَیْسَ یَخْفَى وَ یَا ظَاهِرا لَیْسَ یُرَى یَا مَوْصُوفا لا یَبْلُغُ بِکَیْنُونَتِهِ مَوْصُوفٌ وَ لا حَدٌّ مَحْدُودٌ وَ یَا غَائِبا [غَائِبُ] غَیْرَ مَفْقُودٍ وَ یَا شَاهِدا [شَاهِدُ] غَیْرَ مَشْهُودٍ یُطْلَبُ فَیُصَابُ وَ لا یَخْلُو [لَمْ یَخْلُ] مِنْهُ السَّمَاوَاتُ وَ الْأَرْضُ وَ مَا بَیْنَهُمَا طُرْفَةَ [طَرْفَةَ] عَیْنٍ لا یُدْرَکُ بِکَیْفٍ [بِکَیْفَ] وَ لا یُؤَیَّنُ بِأَیْنٍ [بِأَیْنَ] وَ لا بِحَیْثٍ [بِحَیْثُ] أَنْتَ نُورُ النُّورِ وَ رَبُّ الْأَرْبَابِ أَحَطْتَ بِجَمِیعِ الْأُمُورِ سُبْحَانَ مَنْ لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْءٌ وَ هُوَ السَّمِیعُ الْبَصِیرُ سُبْحَانَ مَنْ هُوَ هَکَذَا وَ لا هَکَذَا غَیْرُهُ
۸. غسل پایان شب، نزدیک سحر
منبع: مفاتیحالجنان
https://eitaa.com/sooyesama
هدایت شده از به سوی سماء
امام صادق (ع):
التقدير فى ليلة تسعة عشر و الابرام فى ليلة احدى و عشرين و الامضاء فى ليلة ثلاث و عشرين.
اندازهگیری در شب نوزدهم، تصويب در شب بيست و يكم و تنفيذ آن در شب بيست و سوم انجام میپذیرد.
(وسایل الشیعه، ج۱۰، ص۳۵۴)
@sooyesama
هدایت شده از به سوی سماء
دستور آیتالله سیدعلی قاضی برای شب ۲۳ رمضان:
در نیمه شب دو رکعت نماز گزارده و سپس ۲۲۵ بار در سجده بگوید: «یا طُهرُ یا طاهِرُ یا طَهورُ یا طَیهورُ یا طَیهار».
آنگاه فرشتگان بر او فرود آیند و او را از وابستگیهای نابجا و آلودگیها پاکیزه کنند ان شا الله.
#علامه_حسنزاده_آملی
(هزار و یک نکته، نکته ۷۹۲)
#علامه_طهرانی
(مطلع انوار، ج۲، ص۱۱۴)
@sooyesama
هدایت شده از به سوی سماء
لقد کتبنا فی الزبور من بعد الذکر: ان الارض یرثها عبادی الصالحون (انبیاء/۱۰۵)
همانا در زبور، پس از ذکر، نوشتیم: زمین را بندگان صالح ما به ارث خواهند برد.
@sooyesama