eitaa logo
به سوی سماء
956 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
490 ویدیو
38 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم مطالب معرفتی، اخلاقی و گه‌گاه هنری
مشاهده در ایتا
دانلود
امام باقر (ع): «ثُمَّ لَآتِيَنَّهُمْ مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ وَ مِنْ خَلْفِهِمْ وَ عَنْ أَيْمانِهِمْ وَ عَنْ شَمائِلِهِمْ وَ لا تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شاكِرِينَ» [أعراف-۱۷] «مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ» مَعْنَاهُ أُهَوِّنُ عَلَيْهِمْ أَمْرَ اَلْآخِرَةِ وَ «مِنْ خَلْفِهِمْ» آمُرُهُمْ بِجَمْعِ اَلْأَمْوَالِ وَ اَلْبُخْلِ بِهَا عَنِ اَلْحُقُوقِ لِتَبْقَى لِوَرَثَتِهِمْ وَ «عَنْ أَيْمٰانِهِمْ» أُفْسِدُ عَلَيْهِمْ أَمْرَ دِينِهِمْ بِتَزْيِينِ اَلضَّلاَلَةِ وَ تَحْسِينِ اَلشُّبْهَةِ وَ «عَنْ شَمٰائِلِهِمْ» بِتَحْبِيبِ اَللَّذَّاتِ إِلَيْهِمْ وَ تَغْلِيبِ اَلشَّهَوَاتِ عَلَى قُلُوبِهِمْ. [در تفسیر چهار جهت آیه شریفه که شیطان می‌گوید:] «از پیش رو و از پشت سر و از سوی راست و چپ به سراغ‌شان می‌روم و بیش‌تر آنها را شکرگزار نخواهی یافت» [ امام باقر (ع) فرمودند:] منظور از «پیش‌رو» این است كه آخرت را در نظر آنها سبك و ساده جلوه می‌دهد. منظور از «پشت سر» اين است كه آنها را به جمع‌آوری اموال، ثروت و بخل از پرداخت حقوق واجب به‌خاطر فرزندان و وارثان، دعوت می‌كند. منظور از «سوی راست» اين است كه دین و اعتقادات آنها را به وسيله شبهات و ايجاد شك و ترديد، ضايع می‌سازد. منظور از «سوی چپ» اين است كه لذّات مادی را نزد آنها محبوب می‌سازد و شهوات را در بر قلب‌های آنها غلبه می‌دهد. (مجلسی، بحارالانوار، ج۶۰، ص۱۵۲) @sooyesama
هیچ‌کس به چیزی جز او عشق نمی‌ورزد؛ زیرا چیزی جز او وجود ندارد. این تنها اوست که به خود عشق می‌ورزد. او تنها خود را می‌بیند و با وجود خویش، خود را می‌ستاید. (Marguerite Porete) مارگریت در سال ۱۲۵۰ میلادی در فرانسه زاده شد و پس از چندی به راهبه‌های فرقه بگین، پیوست. در سال ۱۲۹۰ پس از نگارش کتاب "آینه روح‌های ساده" که حاوی باورهای وحدت‌انگارانه بود، ازسوی کلیسای فرانسه به بدعت محکوم شد. کتاب پورته به نفس ساده‌ای [بی‌غل و غش] اشاره می‌کند که با خدا متحد است و اراده‌ای جز اراده الهی ندارد. پرته پس از یک سال و نیم زندانی شدن، از انکار عقاید خود و پس گرفتن کتابش امتناع ورزید. سرانجام در سال ۱۳۱۰ میلادی پس از یک محاکمه طولانی، محکوم شد و به‌همراه کتابش در آتش سوخت. سخنان او را می‌توان با رابعه عدویه، عارفه مسلمان قرن دوم هجری سنجید. @sooyesama
هدایت شده از به سوی سماء
حقیقت هر شخصی اندیشه اوست. و اندیشه حضرت سیدالشهدا ع در دعای عرفه تبیین گشته و در صحرای کربلا نمودار شده است. بنابراین زیارت حقیقت سیدالشهدا (ع) توجه به دعای عرفه و نمودهای آن در صحرای کربلاست. حضرت در دعای عرفه می‌فرماید: «الهی علمت باختلاف الآثار و تنقلات الاطوار، ان مرادک منی، ان تتعرف الیّ فی کل شیء، حتی لا أجهلک فی شیء» ؛ خدایا، از جابجایی آثار [انوار]، و دگرگونی اطوار دانستم، که مراد تو از من، این است که در همه چیز برای من نمایان شوی، تا در هیچ جایگاهی به تو جاهل نباشم. اگر کسی این حقیقت را دریافت و در خود پیاده کرد، او حقیقت سیدالشهدا (ع) را زیارت نموده است. @sooyesama
هدایت شده از عقل منور
061 manzoomeh-souri.mp3
6.36M
برشی از جلسه ۶۱ شرح منظومه، درباره: خیزش شهودی امام حسین (ع) در دعای عرفه @aqlemonavar
خدای بود و تو نبودی و نیز او باشد و تو نباشی. پس یک امروز که هستی این‌گونه دم از من می‌زنی؟ حال نیز چنان باش که گویی تو نبودی؛ زیرا اکنون او همان است که بود. @sooyesama
این‌گونه نیست که تجارب هرکس در سلوک مانند دیگری باشد‌؛ زیرا خداوند هرکس را از مسیری راه می‌بَرَد، که صلاح اوست. سلوک سلیمان از طریق پادشاهی‌اش است و سلوک ایوب از طریق بیماری‌اش. ابراهیم باید از آتش گذر کند و یوسف از چاه سر در آورد. عبور موسی از آب است و عیسی از آسمان... هرکس حکایت خود را دارد و تو نیز حکایت خود را. آن‌چه که ثابت است، رجوع به حق برپایه قواعد کلی است و آن‌چه بی‌شمار است، راه‌های جزئی به‌سوی خداست: "الطُّرقُ اِلَی اللهِ بِعَدَدِ نُفُوسِ الخَلایِقِ". (ارسالی از اعضای محترم) @sooyesama
حكمت الهى مشرق زمين سرمايه عظيم و گران‌بهايى است كه در پرتوى اشعّه تابناك اسلام بوجود آمده و به بشريّت اهداء گرديده است. اما افسوس كه عده قليل و بسيار محدودى عميقانه با اين سرمايه عظيم آشنا هستند و از ناحيه بى‌‏خبران و دشمنان متعصّب، بر آن، ستم‌ها شده است. عده‌‏اى كه اطلاعاتشان از فلسفه قديم عموما از حدود افلاك تسعه و عقول عشره تجاوز نمی‌كند، و چون فقط نام آن‌را شنيده و يا اگر به كتاب‌ها مراجعه كرده‌‏اند چيزى از آن سر در نياورده‌‏اند، خيال كرده‏‌اند فلسفه اسلامى همان است كه درباره افلاك تسعه و عقول عشره بحث مى‌‏كند، و چون امروز بى‏‌اساسى نظريّه افلاك روشن شده پس آنها مى‏‌توانند گردن‏ برافرازند و خود را از فارابى و بو‌على و صدر‌المتألّهين برتر شمارند. آرى، اين عده مى‏‌پندارند حكمت الهى اسلامى همان فلسفه قديم يونانيان است و چيز علاوه‌‏اى ندارد و ناروا هم داخل اسلام شده است. اينان، نفهميده يا فهميده، جنايت عظيمى نسبت به اسلام و معارف اسلامى مرتكب مى‌‏گردند. حكمت اسلامى با فلسفه يونان همان اندازه متفاوت است كه فيزيك انیشتين با فيزيك يونان. دلائلى هست كه حتى الهيّات ابن‌سينا هم بطور كامل به اروپا نرفته است و اروپائيان از اين گنجينه ارزنده هنوز هم بی‌خبرند. (مجموعه آثار، ج‏۱، ص۱۱۲) @sooyesama