بر حضرت موسي بن جعفر ع، عرضه شد كه بنا شده است بلائي بر سر شيعه بیاید. گویا شیعیان خلاف تقيه عمل كردند و اسراری فاش شد و مستحق بلا شدند...
حضرت مخيّر شدند به اينكه خودشان زندان باشند و براي شيعه بلائي نيايد يا اینکه خودشان آزاد باشند اما آن بلا را شيعه تحمل كند.
حضرت فرمودند كه خودم زندان را قبول ميکنم و چندین سال در زندان به بدترین شکنجهها و عذابها مبتلا شدند. (اصول كافي، ج۱، ص۲۶۰).
این مطلب خيلي حرف است، خيلي عنايت بوده است كه يك امام اين جور برای شیعیان خودش فداکاری کند.
#استاد_جعفر_ناصری
#امامت
@sooyesama
امام رضا علیه السلام:
أوَّلُ عِبَادَةِ اللَّهِ تَعَالَى مَعْرِفَتُهُ وَ أَصْلُ مَعْرِفَةِ اللَّهِ تَوْحِيدُهُ
برترین عبادت، معرفت خداست و ریشۀ معرفت خدا توحید است.
(عیون أخبار الرضا، ج۱، ص۱۵۰)
@sooyesama
امام حسين علیه السلام:
اللّهُمَّ لا تَستَدرِجني بِالإِحسانِ، وَلا تُؤَدِّبني بِالبَلاءِ
خدايا مرا با احسانت در دام استدراج گرفتار مساز و با بلا، تأديبم مكن
(بحار الأنوار، ج۷۸، ص۱۲۷)
@sooyesama
میگفتم: مصطفی تو مال منی. و او درک میکرد و
میگفت:
هرچیزی از عشق زیباست. تو به ملکیت توجه میکنی. من مال خدا هستم، تو هم همین طور. این وجود مال خداست.
#غاده
(همسر شهید چمران)
@sooyesama
رسول خاتم صلّی الله علیه و آله:
إذَا بَلَغَكُمْ عَنْ رَجُلٍ حُسْنُ حَالٍ فَانْظُرُوا فِي حُسْنِ عَقْلِهِ فَإِنَّمَا يُجَازَى بِعَقْلِه
هرگاه از نیکوییِ حالاتِ کسی شنیدید، به خوبی عقلش دقّت کنید؛ زیرا انسان بر اساس عقلش پاداش میبیند.
(اصول کافی، ج۱، ص۱۲)
@sooyesama
یک زمانی کسالتی داشتم اما دکتر نمیرفتم. فرزندان خیلی اصرار میکردند و از ضرورت بررسی مسئله میگفتند، اما بنده نمیپذیرفتم.
روزی پسر بزرگم گفت: پدرجان میدانی مشکل کجاست؟ مشکل اینجاست که شما قبول نمیکنید که مریض هستید! اگر قبول میکردید، اینقدر برای دکتر رفتن تعلل نمیکردید.
این جمله، گویی، سخن خدا بود که از زبان فرزندم بیرون میآمد. البته ما به دکتر رفتیم و عمل قلب انجام شد؛ زیرا تاخیرش باعث ضرر جبران ناپذیری میشد.
اما هوش من را آن جمله الهی تصرف کرده بود. انسانها نمیپذیرند که مریض هستند، لذا به انبیاء و اولیاء ع پشت میکنند!
افراد بشر «من»هایی دارند که از پذیرش دستورات پیامبران، طفره میرود.
آنها نمیخواهند «من»ی را که یک عمر ساختهاند، بشکنند. لذا با بهانهها و توجیهات گوناگون از دایره هدایت انبیاء ع، خارج میشوند.
آدم برای اینکه از هدایت و طبابت پیامبر بهرهمند شود، نخست باید «من» خود را زیر پا بگذارد. به همین دلیل، نخستین سخن همه پیامبران این بود: «قولوا لا اله الا الله، تفلحوا».
پذیرش دعوت پیامبر ص، به منزله پا نهادن بر «من» خویشتن است. و هرچه پیش میرویم «من» خود را بیشتر نفی میکنیم. تا جاییکه «الهی هب لی کمال الانقطاع الیک» و «اللهم ارزقنا... الاستعداد للموت قبل حلول الفوت».
#استاد_محمود_امامی
(باتصرف و تلخیص)
#نفی_خود
#پذیرش_دعوت_انبیاء
@sooyesama
یادآوری:
در اروپا (ظاهرا فرانسه) مناظرهای بین دو فیلسوف بزرگ رخ داد. یکی منکر خدا و دیگری کشیشی طرفدار خدا.
این مناظره بسیار جنجالی شده و بعدها به صورت کتابی چاپ گردید.
یکی از فلاسفه اسلامی معاصر (ظاهرا شهید مطهری) با مطالعه این کتاب، به نکته زیبایی اشاره نمود. ایشان فرموده است: آن خدایی که آن کشیش معرفی نمود، قابل قبول نیست.
اگر ما هم بین نفی و اثبات این خدا، مخیر شویم. عقل ما به نفی آن حکم میکند.
خدایی که ما میپذیریم، واقعیت فراگیر و مهربانی است که شریعتی معقول و منسجم دارد.
@sooyesama
مکاشفات و کرامات دلالت بر کمال سالک و عدم آن ندارد. بلکه اقتضای شاکله نفوس است
چه بسا این امور سدّ راه سالک شود و عطش طلب او را برای تحصیل توحید فرونشاند
#علامه_طهرانی
(نورمجردج1ص۷۳۸)
@sooyesama
خداجو با خداگو فرق دارد
حقیقت با هیاهو فرق دارد
خداجو را هوای سیم و زر نیست
بجز فکر خدا، فکر دگر نیست
#مهدی_سهیلی
@sooyesama
گفت: هر مردی که باشد بد گمان
نشنود او راست را با صد نشان
هر درونی که خیالاندیش شد
چون دلیل آری خیالش بیش شد
چون سخن در وی رود علت شود
تیغ غازی دزد را آلت شود
پس جواب او سکوتست و سکون
هست با ابله سخن گفتن جنون
#مولوی
----------------------
به خاموشی ببستم من، زبان هرزه گویان را
دو لب بر هم نهادم، کار شمشیر دو دم کردم
#مرحوم_کبودرآهنگی
@sooyesama
كره زمين را از دو جانب قطب اندكى تطامن است؛ يعنى: اندكى مسطّح است و فرو رفتگى دارد.
و آفاق استوائى و قريب بدانها را چون مكّه مكرّمه تقبّب است؛ يعنى: برآمدگى دارند.
و آب همه كره زمين را فرا گرفته بود، و چون فرو نشست قهرا جاىِ برآمده زمين كه قبّۀ آنست و تقبّبِ آن بيش از جاهاى ديگر است در نخستين بار نمودار شده است، و آن مكّه مكرّمه است.
و چون آب كم كم فرو نشست و تقليل يافت قسمت پديد آمده زمين به تدريج گسترش يافت كه از آن تعبير به دحوالارض شده است.
#علامه_حسنزاده
(هزار و یک کلمه، ج۱، ص۴۶۰)
#دحوالارض
@sooyesama
سرانجام
روزی
معبد نور را خواهی دید
و راز این همه رنج را خواهی یافت
روزی که انجام، به آغاز، میگرود
و نور در دامن نور
میآرمد
#ر_س
@sooyesama