eitaa logo
به سوی سماء
960 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
489 ویدیو
38 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم مطالب معرفتی، اخلاقی و گه‌گاه هنری
مشاهده در ایتا
دانلود
امیرالمؤمنین علیه‌السلام: سَیِّئَةٌ تَسُوءُکَ خَیْرٌ عِنْدَاللَّهِ مِنْ حَسَنَةٍ تُعْجِبُکَ زشتی‌ای که تو را شرمنده سازد نزد خدا بهتر از نیکوی‌‌ای است که تو را خودبین گرداند (نهج‌البلاغه، حکمت ۴۳) ... در کوی ما شکسته‌دلی می‌خرند و بس بازار خودفروشی از آن سوی دیگر است ... تکیه بر تقوا و دانش در طریقت کافری است راهرو گر صد هنر دارد توکل بایدش @sooyesama
امام جواد (ع): الْمُؤمِنُ يَحْتاجُ إلى ثَلاثِ خِصالٍ: تَوْفيقٍ مِنَ الله عَزَّوَجَلَّ، وَ واعِظٍ مِنْ نَفْسِهِ، وَ قَبُولٍ مِمَّنْ يَنْصَحُهُ. مؤمن به سه ویژگی نياز دارد: توفيقی از سوی خداوند متعال، موعظه‌گری درونی و پذيرش از كسى‌که نصيحت می‌کند. (مجلسی، بحار‌الانوار، ج۷۵، ص۳۵۸) @sooyesama
هدایت شده از به سوی سماء
ملک داعی به حقیقت می‌خواند. حقیقتی که عرش الهی را فرا گرفته و چونان سیلی از ساقه‌های عرش به اقیانوس عالم سرازیر می‌گردد؛ «کان عرشه علی الماء»؛ «ینحدر منی السیل و لا یرقی الی الطیر». او به «الرحمن» دعوت می‌کند که مستولی بر عرش است؛ «الرحمن علی العرش استوی». او داعی به یک چنین حقیقت فراگیر و گسترده‌ای است؛ «ان رحمتی وسعت کل شیء». ملک داعی در واقع همان جذبه الرحمن است که نغمه خوش‌آهنگ او عالم را به سوی حقیقت مستولی بر عرش فرا می‌خواند؛ «جذبة من جذبات الرحمن خیر من عبادة ثقلین» و آدم تنها مخلوقی است که نغمه داعی را می‌شنود و از قبرهای عوالم، یکی پس از دیگری مبعوث می‌گردد. تا اینکه با فنای در الرحمن، بر عرش مستولی می‌شود. شاید به همین جهت مبعث پیامبر خاتم (ص) در انتهای ماه رجب واقع شده است. گویی مبعث ختمی مرتبت، انعکاس نغمه داعی در بنیه آدمی است. (باتصرف و تلخیص) @sooyesama
از پدر گر قالب تن يافتيم از تو ای جان، جان روشن يافتيم اي تو کشتي نجات روح ما اي به طوفان جهالت نوح ما يک پدر بخشنده آب و گل است يک پدر روشن‌گر جان و دل است (با اندکی تصرف) @sooyesama
کوه صبری زینبا! کوه سرور در میان نار، بودی غرق نور خون ثارالله، اگر خون خداست اشکِ زینب، گوهر اشکِ خداست @sooyesama
هدایت شده از به سوی سماء
امام سجاد (ع) به زینب کبری (س)، فرمود: «يا عمة أنت بحمد الله عالمة غير مُعَلَّمة، و فَهِمة غير مُفَهَّمة؛ عمه جان، شما به لطف خدا بی‌تعلیم دانایید، و بی‌تفهیم فهیم هستید!» پیامبران و امامان، سخن لغو، تملق و... ندارد. آنها تنها متن واقعیت را بیان می‌دارند؛ «ما ینطق عن الهوی». بنابراین زینب (س) دارای علم لدنی الهی است، که گونه‌ای عصمت علمی به‌دست می‌دهد. و نزد اهل معرفت روشن است که عصمت علمی، پس از عصمت عملی، و متفرع بر اوست: «ان تتقوا الله یجعل لکم فرقانا» (انفال/۲۹). باید توجه داشت که عصمت علمی و عملی، درجاتی دارند که نهایت آن، در پیامبر خاتم (ص) و حضرات ائمه (ع) پدیدار شده است. @sooyesama
الهی! داراتر از من کیست که تو دارایی منی؟ @sooyesama
من بودم و دلی و هزاران شکستگی آن‌هم به زلف پرشکنت رفته رفته، رفت... @sooyesama
کار پاکان را قیاس از خود مگیر گرچه ماند در نبشتن شیر و شیر جمله عالم زین سبب گمراه شد کم کسی ز ابدال حق آگاه شد همسری با انبیا برداشتند اولیا را همچو خود پنداشتند گفته اینک ما بشر ایشان بشر ما و ایشان بستهٔ خوابیم و خور این ندانستند ایشان از عمی هست فرقی درمیان بی‌منتهی هر دو گون زنبور خوردند از محل لیک شد زان نیش و زین دیگر عسل هر دو گون آهو گیا خوردند و آب زین یکی سرگین شد و زان مشک ناب هر دو نی خوردند از یک آب‌خور این یکی خالی و آن پر از شکر صد هزاران این چنین اشباه بین فرقشان هفتاد ساله راه بین این خورد گردد پلیدی زو جدا آن خورد گردد همه نور خدا (مثنوی، دفتر یکم) تضمین آیه "قل انما انا بشر مثلکم یوحی الی" @sooyesama