eitaa logo
به سوی سماء
959 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
485 ویدیو
38 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم مطالب معرفتی، اخلاقی و گه‌گاه هنری
مشاهده در ایتا
دانلود
شخصی پرسید: چگونه می‌توان به «موت اختیاری» دست یافت؟ به او گفته شد: با عبادت. شخص سؤال‌کننده گفت: با عبادت نمی‌شود. من سال‌ها اهل عبادات بوده‌ام اما هنوز به این معنا دست نیافته‌ام. این شخص معنای عبادت و موت اختیاری را نمی‌داند. او می‌پندارد که اگر خلع بدن نموده و از کالبد جسمانی بیرون آید، به موت اختیاری دست یافته است. خلع بدن را با کمی ریاضت می‌توان تحصیل کرد؛ برخی مرتاضان هندی نیز از این قدرت‌ها دارند. اگر از بدن جسمانی در آمدی، در قالب مثالی قرار می‌گیری. یعنی از یک قبر تنگ، به قبر گشاده‌تری می‌روی. در حالی‌که آدم حقیقی کسی است که از همه قبرها (حدود) بیرون آمده و در حقیقت مطلق فانی شود. چیزی‌که عبادت به انسان می‌دهد فنای در توحید افعالی است. موت اختیاری همین است که عبد، اختیار خود را در اختیار خداوند فانی نماید. اختیار خدا همان دستورات فقهی و اخلاقی است که در شریعت مقدس تبیین شده است. هرکس به هر اندازه به «أمر» خدا پناهنده شد، به همان اندازه به «موت اختیاری» رسیده است. چه توانایی خلع بدن را داشته باشد و چه نداشته باشد. البته موت اختیاری مراتب بالاتری نیز دارد، که فنای در توحید افعالی، آغاز آن‌ها است. @sooyesama
نزد اولياء الله مجرب است كه اكثار ذكر شريف «يا حى يا قيوم يا من لا اله الا انت» موجب حيات عقل [جبرئیلی] مى‌شود. (تازیانه سلوک، ص۲۸) @sooyesama
در هر كارى بايد انسان از «بسم اللّه الرحمن الرحيم» كمك بجويد، تا كم كم با آن حشر پيدا كند و اين كليد قفل‏هاى امور عالم، همواره به دستش باشد تا همه درهاى بسته را بگشايد، وهمه حجاب‏ها را برطرف كند، تا خدابين شود. (اسرار الصلوة) @sooyesama
زمانی که بخواهید وصیت نامه بنویسید، متوجه خواهید شد تنها کسی که از دارایی‌تان سهمی ندارد، خودتان هستید! @sooyesama
تا آب شدم، سراب، دیدم خود را دریا که شدم، حباب، دیدم خود را آگاه شدم، غفلت خود را ديدم بيدار شدم، به خواب ديدم خود را @sooyesama
امام صادق ع: اگر مردم فضیلت معرفت خداوند را می‌دانستند، چشمان خود را به زرق و برق‌های زندگی دنیا و نعمت‌های آن، که خداوند دشمنان را [نیز] از آن بهره‌مند ساخته، نمی‌دوختند. و دنیای آن‌ها برایشان از آن‌چه زیر پا می‌گذارند کم‌ارزش‌تر بود، و به معرفت خدا متنعم می‌شدند. و از آن، چنان لذتی می‌بردند که کسی‌که همواره در بستان‌های بهشت همراه اولیای خداست، لذت می‌برد. معرفت خدا آرامش بخش از هر وحشتی، و همراه هر تنهایی، نور هر تاریکی، و نیروی هر سستی، و درمان هر بیماری است. (کلینی، اصول کافی، ج۸، ص۲۴۷) @sooyesama
امام رضا (ع): لیستِ العبادهُ کثرهَ الصیام و الصلاهِ و إنّما العبادهُ کثره التّفکرِ فی أمرالله. عبادت، بسیاری نماز و روزه نیست. عبادت، فراوانی تفکر در أمر خداوند است. (حرانی، تحف العقول، ص۹۷۲) @sooyesama
يكي ازاولياء خدا نقل مي‌كرد: شبي مشغول خواندن قرآن بودم تارسيدم به آيه «إنّه يراكم هو و قبيله من حيث لا ترونهم»؛ همانا شيطان و بستگانش شما رامي‌بينند ازجايي كه شما آنها را نمي‌بينيد. باخودگفتم معناي ظاهري آيه معلوم است كه بالاخره شيطان از جنّ است وجن در لغت به معناي پوشيده است؛ اما گويا معناي باطني آيه را متوجه نمي‌شوم! درهمين افكار بودم كه عالَمي برايم پيش آمد و شيطان ظاهر شد و گفت: آمده‌ام با تو بحث كنم، پاشو بيا! ديدم همين قدم اول بايد با او مخالفت كنم، گفتم نمي‌آيم، تو بيا! شيطان با همه تكبرش آمد! يك ساعت بحث كرديم و در آخر مغلوبش كردم و پيروز بحث شدم! به شيطان گفتم: با اين همه اسم و رسمت، مغلوب شدي! شيطان خنده‌اي كرد و گفت: فقط خواستم يك ساعت از عمرت را تلف كنم! آن صحنه تمام شد! معناي آيه را فهميدم؛ يعني شيطان به هركس از يك جا ضربه مي‌زند! @sooyesama
موالیان ما دست ما را گرفتند تا از بازار دنیا عبور دهند و به آخرت و دیدار خدا برسانند، ولی ما سرگرم متاع دنیا شدیم و دستمان را از دستشان بیرون کشیدیم لذا در بازار دنیا گم شدیم و محجوب در پرده غیبت گشتیم. خدا و امام غایب نیستند. هرچه در نظر اهل دنیا غایب است، در نظر مؤمنین حاضر است (مصباح الهدی) @sooyesama
بر حضرت موسي بن جعفر ع، عرضه شد كه بنا شده است بلائي بر سر شيعه بیاید. گویا شیعیان خلاف تقيه عمل كردند و اسراری فاش شد و مستحق بلا شدند... حضرت مخيّر شدند به اينكه خودشان زندان باشند و براي شيعه بلائي نيايد يا اینکه خودشان آزاد باشند اما آن بلا را شيعه تحمل كند. حضرت فرمودند كه خودم زندان را قبول مي‌کنم و چندین سال در زندان به بدترین شکنجه‌ها و عذاب‌ها مبتلا شدند. (اصول كافي، ج۱، ص۲۶۰). این مطلب خيلي حرف است، خيلي عنايت بوده است كه يك امام اين جور برای شیعیان خودش فداکاری کند. ‌ ‌ @sooyesama
امام رضا علیه السلام: أوَّلُ عِبَادَةِ اللَّهِ تَعَالَى مَعْرِفَتُهُ وَ أَصْلُ مَعْرِفَةِ اللَّهِ تَوْحِيدُهُ برترین عبادت، معرفت خداست و ریشۀ معرفت خدا توحید است. (عیون أخبار الرضا، ج۱، ص۱۵۰) @sooyesama
امام حسين علیه السلام: اللّهُمَّ لا تَستَدرِجني بِالإِحسانِ، وَلا تُؤَدِّبني بِالبَلاءِ خدايا مرا با احسانت در دام استدراج گرفتار مساز و با بلا، تأديبم مكن (بحار الأنوار، ج۷۸، ص۱۲۷) @sooyesama