مرحوم میرزا اسماعیل دولابی میفرمود:
ابتدا که وارد راه شدم، به من گفتند رساله عملیه را بخوان و عمل کن. هرچه خواندم، همه امر و نهی بود.
بعد از مدتی فرمودند: کتب اخلاقی را بخوان و اجرا کن. هرچه خواندم، امر و نهی بود.
بعد از مدتی گفتند: مراقب قلبت باش و لحظهای از خدا غافل مشو. این مسئله خیلی دشوار بود.
روزی، با ناراحتی گفتم: «خدایا بگو بمیر، چرا اینقدر دسدس میکنی».
فرمود: «اتفاقاً از اول همین را میگفتم، اما تو متوجه نمیشدی. اکنون بمیر...».
...
مولوی چه زیبا سرود:
جان بسی کندی و اندر پردهای
زانکه مردن اصل بد نامردهای
تا نمیری نیست جان کندن تمام بیکمال نردبان نایی به بام
https://eitaa.com/sooyesama
شخصی در مکاشفه دید امام حسین علیه السلام مشغول جمع کردن خارهای بیابان هستند. از ایشان میپرسند شما چه میکنید؟
میفرمایند: راه سالکان خدا را هموار میکنم.
#سیدهاشم_حداد
https://eitaa.com/sooyesama
امام على عليه السلام:
اَلذِّكرُ يونِسُ اللُّبَّ وَ يُنيرُ القَلبَ و َيَستَنزِلُ الرَّحمَةَ؛
ياد خدا مغز [وجودی آدم] را آرامش مىدهد، دل را روشن مىكند و رحمت را فرود مىآورد.
(تصنیف غررالحکم و دررالکلم، ص۱۶۹)
https://eitaa.com/sooyesama
«شهید» واژهای عربی است بر وزن فعیل. و فعیل، در لغت عرب برای مبالغه میباشد. بنابراین معنای «شهید» مبالغه در «شهود» خواهد بود. قرآن کریم، آنانرا که در راه خدا میمیرند، شهید مینامد.
اما کسیکه میمیرد از دیدگاه ادبی و عرفی «میّت» نامیده میشود. و اگر مرگ او معلول عوامل غیر طبیعی باشد، «مقتول» نام میگیرد.
اکنون، چرا مجاهدان راه خدا، «شهید» هستند؟ چرا کتاب آسمانی ایشان را با شهود، گره زده است؟ آنهم با صیغه مبالغه (فعیل)!
شاید بدین سبب که ایشان جان خود را (که عزیزترین سرمایه بشر است) برای خدا، نثار کردهاند. و پاداش چنین کسی به عهده خداوند است؛ «مَن قتلتُه فعلیَّ دِیتُه».
اما خداوند، چگونه دیهٔ مقتول خود را پرداخت خواهد کرد؟ او وجود نامحدود است و چنین چیزی قابل ارائه نیست. او تنها قابل شهود است، و شهید، شاهد این حقیقت ناب. شهدِ شهود، تنها، روزیِ مجاهدین فی سبیل الله است؛ «و لا تحسبنّ الذین قتلوا فی سبیل الله امواتاً، بل احیاء عند ربهم یرزقون».
مطابق احادیث، جهاد دو گونه است:
۱- جهاد اصغر و مبارزه با دشمن بیرونی.
۲- جهاد اکبر و مبارزه با دشمن درونی (نفس).
این تقسیم بندی و اکبر دانستن مبارزه با نفس، گویای اهمیت و تاثیرگذاری جهاد با نفس، در سعادت آدمی است.
میتوان گفت: جهاد ظاهری، خود، گونه و سطحی از جهاد باطنی است؛ زیرا گذشتن از حیات دنیوی و فدا کردن آن برای پیروزی جبهه توحید، خود، نوعی از مبارزه با نفس است. بلکه یکی از سختترین انواع جهاد باطنی است.
بنابراین، شهیدِ جنگ بیرونی، ابتدا در مبارزه با نفس، به شهادت رسیده است.
اکنون سیدالشهدا، کسی است که در جهاد ظاهری و باطنی، برترین رتبه را داراست و والاترین شهود، از آنِ اوست.
گرچه اهل بیت علیهم السلام، همگی نوری واحدند، اما هریک (به فراخور زمان و مکان) مظهر تام صفتی از صفات الهی اند؛ یعنی برخی صفات در ایشان نمود بیشتری دارد و برخی دیگر، پنهانتر است.
اباعبدالله (ع)، سید الشهدا است. یعنی همان کسی که محور و مرکز عبودیت است، سرور اهل شهود نیز هست. او مظهر تام شهود حقیقت است؛ «شهد الله انه لا اله الا هو، و الملائکة و اولوا العلم...».
#ر_س
#شهید
#شهود
#سیدالشهدا
https://eitaa.com/sooyesama
امام سجاد (ع) در شب ۲۷ رمضان، از سر شب تا سحر میفرمود:
اللهم ارزقنی التجافی عن دار الغرور، و الانابة الی دار الخلود، و الاستعداد للموت قبل حلول الفوت
(مفاتیح الجنان)
https://eitaa.com/sooyesama
هدایت شده از به سوی سماء
و به چشمان تو سوگند دلم
فارغ از رخنه هر اهرمن است
من که با چشم تو دیدم همه چیز
جلوه عشق تو با خویشتن است
#ر_س
https://eitaa.com/sooyesama
زائرت را بیخود از خود میکنی با این حساب
در حرم جایی برای آدم خودخواه نیست...
بندۀ شاه خراسانم که لطفش دائم است
ورنه لطف شیخ و زاهد گاه هست و گاه نیست
#حسین_طاهری
https://eitaa.com/sooyesama
از معروف کرخی (دربان علی بن موسیالرضا علیه السلام) نقل است که حضرت فرمودند: هر کسی که وی را حاجتی است، هزار مرتبه بگوید:
بسم الله الرحمن الرحیم
آمَنْتُ بِاللَّهِ الْعَلِيِ الْعَظِيمِ
تَوَكَّلْتُ عَلَی الْحَيُ الْقَيُّومُ
#علامه_حسنزاده_آملی
(هزار و یک نکته، نکته ۵۰۶)
https://eitaa.com/sooyesama
چقدر خوب شد آری، نگاهتان به من افتاد
همان دقیقه که چشمم درست کنج گهرشاد
بدون وقفه به باران امان گریه نمی داد
هزار تکه شد این «من» به لطف آینه هایت
#سیدحمیدرضا_برقعهای
https://eitaa.com/sooyesama
توحید به روایت هشتم.pdf
231.5K
متن ادبی کوتاه، پیرامون حدیث سلسلةالذهب، از امام رضا (ع):
#توحید_به_روایت_هشتم
https://eitaa.com/sooyesama
بنال ای بلبل دستان ازیرا ناله مستان
میان صخره و خارا اثر دارد اثر دارد
بنه سر گر نمیگنجی که اندر چشمه سوزن
اگر رشته نمیگنجد از آن باشد که سر دارد
#مولوی
https://eitaa.com/sooyesama
امام صادق (ع) در نیایشی چنین میفرماید:
«یا من هدانی الیه، و دلّنی حقیقة الوجود علیه، و ساقنی من الحیرة الی المعرفة». (بحار الانوار، ج ۸۶، ص ۳۷۰).
ترجمه: ای خدایی که حقیقت وجود مرا بدو هدایت و دلالت نمود، و مرا از حیرت به معرفت کشانید.
این معنای بلند، روح برهان صدیقین است که از سوی عرفا و فلاسفه به زبانهای گوناگون ارائه شده است.
اما جالب اینجاست که ایشان، در آثار خویش بدین روایت، اشارتی نفرمودند. گویا مرئی ایشان نبوده است.
جالبتر اینکه شیوه مرحوم صدرالمتالهین ذکر آیات و روایات در کنار بحثهای عقلی و شهودی است. اما او نیز اشارتی بدین روایت ننمود. اما دقیقا همین محتوا را در ابتدای جلد شش اسفار، ارائه داده است.
او نیز با توجه به حقیقت خارجی وجود، وجوب آنرا کشف مینماید و در واقع از او به او میرسد. به بیان دقیقتر: از اویی که مورد توجه نیست به اویی که متعلق توجه واقع شده است، سیر میکند. و به بیان ادقّ: بر وجود حاضر او تنبیه میدهد.
شگفتا که حکمای الهی چگونه
به روح دین متصلاند و از حقیقت وحی (من حیث یشعر و لا یشعر) بهره میبرند.
#ر_س
https://eitaa.com/sooyesama