eitaa logo
به سوی سماء
959 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
485 ویدیو
38 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم مطالب معرفتی، اخلاقی و گه‌گاه هنری
مشاهده در ایتا
دانلود
ظرفیت‌های_عرفان_اسلامی_در_تمدن‌زایی_استاد_ی.pdf
345.6K
مقاله علمی پژوهشی «ظرفیت‌های عرفان اسلامی در تمدن‌زایی» @sooyesama @nasimehekmat
شارع مقدّس عبادات را یک نَسَق نگردانیده، بل‌که مختلف جعل کرده؛ زیرا که به هر یک از آنها رذیله‌ای از رذائل از مکلّف زائل می‌گردد تا به اشتغال به آنها تصفیۀ تمام عیار گردد. چنان‌چه صدقاتِ حقوق مالیّه و اداء آن‌ها قطع میل کند از حُطام دنیویّه، کما اینکه صوم قطع می‌کند انسان را از مشتهیات نفسانیّه، و صلات نهی می‌کند از هر فحشاء و منکری و هکذا سائر عبادات. (تذکرة المتّقین»، ص۸۱) @sooyesama
مقامات و مکاشفات و کرامات، دلالت بر کمال سالک و عدم آن ندارند. بل‌که اقتضای شاکله و نوع نفوس است که برخی زیاد خواب می‌بینند و برخی کم، برای بعضی باب مکاشفه باز است و برای بعضی بسته؛ و چه‌بسا این امور سد راه تعالی سالک شود و عطش او را برای تحصیل توحید فرو نشاند یا سالک را مبتلای به خودبینی کند و به ورطهٔ هلاکت کشاند. لذا سالکانی که سلوک آنان ساده و عاری از این خوارق عادات است، کم‌خطرتر و بهتر به مقصود می‌رسند. (نور مجرد ، ج۱، ص۳۷۸) @sooyesama
من هر وقت هرجا به عکس یک شهید می‌رسم می‌گویم: «السلام علیک یا ولی الله» و به عکس چند شهید می‌رسم می‌گویم: «السلام علیکم یا اولیاء الله»... (سخنرانی صوتی) @sooyesama
امام حسن عسکری (ع): لَيْسَتِ اَلْعِبَادَةُ كَثْرَةَ اَلصِّيَامِ وَ اَلصَّلاَةِ وَ إِنَّمَا اَلْعِبَادَةُ كَثْرَةُ اَلتَّفَكُّرِ فِي أَمْرِ اَللَّهِ عبادت، زیادی نماز و روزه نیست. بل‌که [حقیقت] عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. (مجلسی، بحارالانوار، ج۷۵، ص۳۷۳) @sooyesama
بال کبوتر دلم با تو داوا فقط شود با تو دلم کبوتر سوی سما فقط شود من‌که درون خویشتن گشته اسیر اهرمن مرغ دلم ز چنگ خود، با تو رها فقط شود @sooyesama
ما امامزاده زیاد داریم... اما کدام یک از ایشان مانند فاطمه معصومه (س) درخشید و منشأ خیرات و برکات شد و باید یک مقام ثبوتی باشد که این مقام اثبات رقم خورده باشد @sooyesama
بروید کنار قبر آیت‌الله میرزا جواد اقا ملکی تبریزی هدیه‌ای به ایشان بدهید و بخواهید خدمت حضرت معصومه (س) مشرف شوند و ایشان را مجاب کنند تا تربیت معنوی شما را برعهده بگیرند @sooyesama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مسير كمال خیلی پر پيچ و خم و پر نشيب و فراز است؛ يک «يا على» محكم مى‏‌خواهد و يک همت بلند و يک سعى و تلاش طولانى و يک انتظار به فضل و رحمت الهى. گاهى در كمتر از يک ثانيه جبران زحمات چهل ساله مى‏‌شود؛ كمتر از يک ثانيه... اما انسان را پير مى‏‌كند. آن‌قدر شب‌هايى پيش مى‏‌آيد كه بعد از سال‌ها انسان به سرش مى‌‏زند و مى‌گويد ديگر فايده‌اى ندارد و به خدای خودش می‌گوید خدايا ديگر امشب اگر آنجور نكنى آنجور مى‏‌شود... اما باز فردا دوباره از اول باید بدود؛ موانعش مانند سدّ يأجوج و مأجوج در مقابلش است؛ پیوسته زحمت مى‌كشد و سعى مى‌كند تا اين كوه را نازک ‏كند. همین‌که مى‏‌آيد آن‌را کنار بزند و از بین ببرد تا ديگر آزادى بيايد؛ خوابش مى‌‏برد. صبح مى‏‌بيند دوباره كوه قوى شده و بزرگ شده است. دوباره شروع كن؛ دوباره شروع كن تا... ولى بالاخره حق تعالى گاهى هم در اين بين ناز رهروان راهش را مى‏‌خرد؛ اينجورى هم نيست و نمى‏‌ماند ولي يک خورده زحمت و تلاش لازم دارد. پناه به خدا می‌بريم. @sooyesama
بیش‌تر لغزش‌های بشر ریشه در آن دارد که دارایی پیامبران (ص) را دارایی نمی‌شمارد. ازاین‌رو درپی دستیابی به آن بر نمی‌آید. اما امور حسی و علمی را دارایی پنداشته و همه تلاش خود را برای دست‌یابی و گسترش آن به‌کار می‌گیرد. انسان باید بپذیرد که پیامبران (ع) یک دارایی واقعی دارند که برتر از حس و علم است. گرچه انسان در آغاز نمی‌تواند برتری نبوت را به‌تفصیل دریابد، اما اجمالا به‌کمک عقل می‌تواند این دارایی را باور کند. اگر باور کرد آن‌گاه درپی تحصیلش بر می‌آید وگرنه دنبال آن نخواهد رفت؛ «ذَٰلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِينَ * الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ». ایمان به غیب همان باور به دارایی نبوتی است که پیامدهای آن عبادات ظاهری است. عبادات دستورالعمل‌هایی است که نور نبوت را در آدم شکوفا کند. اما نخست باید آن‌را باور کنیم. اینکه حضرت سجاد (ع) در شب ۲۷ رمضان از آغاز تا انجام شب، از خداوند «تجافی از دار غرور» و «الموت» را درخواست می‌فرمود برای ما یک درس است؛ زیرا بهترین انسان در بهترین زمان، بهترین درخواست را خواهد داشت. و بهترین درخواست همین گذر از فریب دنیا و بازگشت به دامان حقیقت است که همه این‌ها با الموت [فنا] رخ می‌دهد. ما باید در این تقاضای حضرت سجاد (ع) بیاندیشیم و از اصرار ایشان دریابیم که یک دارایی برتری درمیان است که فراتر از حس و علم است. باور این نکته کلید راهیابی به بیت نبوت خواهد بود. @sooyesama