هنگامیکه آقای خمینی بیمارستان بود، چند روز قبل از وفاتش، پنجشنبه بعد از نماز صبح، درحالیکه خواب نبودم، دیدم ایشان زیبا، خوشرو و با لبخند، از جلوی من گذشت. چهرهاش از عکس او زیباتر بود.
بعد از چند روز که خبر وفات ایشان منتشر شد، متوجه شدم که ایشان [در آن مکاشفه] آمده از من خداحافظی کند. خوشحال بود برای اینکه کارش تا آخر، درست بوده و از آنچه انجام داده [انقلاب و...]، پشیمان نیست؛ بلکه کارش ناجح (موفق) بوده است.
#آیتالله_بهجت
(ریشهری، زمزم عرفان)
@sooyesama
امام جواد علیه السلام:
مَن أطاعَ هَواهُ أعطى عَدُوَّهُ مُناهُ
آنکه از هوای نفسش پيروى كرد، آرزوى دشمنش را برآورد.
(أعلام الدين: ص ۳۰۹)
@sooyesama
استاد یزدانپناه در دیدار علمای نجف اشرف شرکتکننده در دورههای مؤسسه آموزشهای کوتاهمدت و فرصتهای مطالعاتی که در تاریخ ۲۰ بهمن در آستانه پیروزی انقلاب برگزار شد، به تبیین عرفان اجتماعی و بسط آن در انقلاب اسلامی و شرح مراحل اسفار اربعه و خصوصا سفر سوم و چهارم و مرحله بقاء بعد الفناء پرداخت و امام خمینی رحمةاللهعلیه را یک عارف و سالکی دانست که در مبارزه با رژیم شاه سلوک میکرد.
ایشان به نقل از آیتالله جوادی آملی حفظهالله بیان کرد که همانطور که امام خمینی رحمةاللهعلیه سیاست را عین دیانت میدانست، به همان میزان طریقت و عرفان را عین سیاست میدانست.
استاد یزدانپناه، عارف ندانستن اصحاب اهلبیت علیهمالسلام را اجحاف در حق ایشان دانست و بیان کرد: احوالات منقول سلمان فارسی، کمیل بن زیاد و جابر جعفی و دیگر یاران اهلبیت علیهمالسلام بیانگر حالات معنوی و ثقل عرفانی ایشان دارد.
ایشان تبیین بخشی از روایات شیعه را متوقف بر فهم مباحث عرفان نظری و عملی دانست که بدون آنها این روایات قابل تبیین نیست.
آیتالله یزدانپناه با تبیین مقام فنا و بقاء بعد الفناء بیان کردند: مقام فنا یک مقام ناقص است اما برخی با بازگشت از سفر حقانی خود در میان خلق همه امور را حقانی دیده و با این نگاه در خط مقدم امور قرار میگیرند که نمونه بارز آن شخص امام خمینی رحمةاللهعلیه است.
ایشان خاطرنشان کردند: سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در زمان جنگ تحت تأثیر شهید یوسفاللهی و حالات عرفانی او بوده و پس از جنگ این حالات سنگین عرفانی در ایشان تداوم یافت. بنابراین تحقق عرفان عملی و اجتماعی امام خمینی رحمةاللهعلیه در انقلاب اسلامی با پرورش جوانان انقطاعی و دارای حالات عرفانی رخ داد.
حضرت استاد با تبیین برخی فرازهای عرفانی ادعیه از جمله مناجات شعبانیه و اهتمام حضرت امام خمینی رحمةاللهعلیه به این دعا به فرازهای آخر این دعا از جمله فراز «إِلَهِي هَبْ لِي كَمَالَ الانْقِطَاعِ إِلَيْكَ…» و «وتصير أرواحنا معلقة بعز قدسك» پرداختند و افزودند: توضیح مقام عزّ در این فراز عرفانی جز با عرفان نظری امکان پذیر نیست.
#استاد_یزدانپناه
#سفر_چهارم
#عرفان
#سیاست
@sooyesama
@nasimehekmat
امیرمومنان علی (ع):
مَا لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ آيَةٌ هِيَ أَكْبَرُ مِنِّي وَ لاَ لله منْ نَبَإٍ أَعْظَمُ مِنِّي
خداوند عزوجل را نشانهای بزرگتر، و خبری والاتر از من نیست.
(کلینی، الکافی، ج۱، ص۲۰۷)
@sooyesama
اگر شخصی بیمتابعت شرع مطهر از مراتب کشف و عیان دم زند، صاحب زندقه و الحاد و جامع فساد و افساد است... .
لعنت خدا و اولیای خدا بر آن فرعونی باد که بیتقوا دم از عشق حقیقی زند.
#شیخ_محمود_شبستری
رساله مرآةالعارفین (در مجموعه آثار شیخ محمود شبستری)، ص۳۹۷
#طریقت_عرفانی
#لزوم_شریعت
@sooyesama
آدمی، مجموعهای از پرسشهای بیپایان است.
هر پرسشی که پاسخ مییابد، پرسشهای تازهای تولید میکند. بنابراین شتاب افزایش پرسشها از پاسخها بیشتر است!
هرچه آگاهتر میشویم، ناآگاهی ما چندبرابر میگردد. البته ناآگاهی رشد نمیکند؛ زیرا از آغاز بیکران بوده است. آنچه درپی رشد آگاهی، روی میدهد، آگاهی بیشتر ما از ناآگاهیهایی پیشین ماست.
بااینبیان آدمی، مجموعهای از پرسشهای بیکران است، که هرچه بیشتر بداند، درواقع، از نادانی خویش بیشتر باخبر میگردد.
البته جهلی که درپی علم، پدیدار میشود (برخلاف جهل پیش از علم) ممدوح است. جهلی که به حیرتی شگرف و سرگشتگیای شیرین میانجامد و ای بسا روزنه شهود را بگشاید. شهودی بیکران، به گستره کیهان.
شاید بههمینرو پیامبر خاتم (ص) میفرمود: "رب زدنی فیک تحیرا".
#ر_س
@sooyesama