إعلم أن القطب الذی علیه مدار احکام العالم و هو مرکز دائره الوجود من الآزل إلی الأبد واحد باعتبار حکم الکثره متعدد. فالنبی فی کل عصر هو قطبه و عند انقضاء نبوه التشریع بتمام دائرتها انتقلت القطبیه إلی الأولیاء مطلقا. فلا یزال فی هذه المرتبه واحد منهم قائم هذا المقام لیحفظ الله تعالی به هذا الترتیب و النظام إلی أن ظهر خاتم الأولیاء الذی هو خاتم الولایه المطلقه والله أعلم.
آگاه باش قطبی که مدار احکام عالم بر اوست و از ازل تا ابد مرکز دایره هستی است، یک [حقیقت] است و به اعتبار حکم کثرت [مصداقهای هر عصر] متعدد گردد.
پس پیامبر هر زمانی، قطب و مرکز نظام وجود آن زمان است و هنگامیکه نبوت تشریعی پایان پذیرد، قطبیت به اولیاء منتقل گردد، و پیوسته یکی از اولیاء در مقام قطبیت قائم است تا بهسبب او خداوند عالم و نظام هستی را حفظ فرماید.
تا اینکه خاتم اولیاء ظهور نماید که او خاتم ولایت مطلقه میباشد.
#محییالدین_عربی
(مجموعه رسایل شیخ اکبر، ص ۴۰۷)
#وحدت_قطب
#مصادیق_قطب
#واسطه_فیض
#ظهور_خاتمالاولیا
@sooyesama
علم و معرفت و کشف اسرار و ظهور و انوار، جمله در ذات آدمی موجودند. صحبت دانا و تربیت و پرورش میباید که تا تمام، ظاهر شوند.
ای درویش! علم اولین و آخرین در ذات تو مکنون است، هرچه میخواهی در خود طلب کن!
#شیخ_عزیزالدین_نسفی
#علم_درونی
#استخراج_خویشتن
@sooyesama
منزل [جایگاه وجودی] قطب و امامت، منزلی است که نشانهای ندارد [ناشناخته است]. آنرا [تنها] یک نفر مالک میشود که از صفتِ سیر و اقامت برتر است.
رنگ چهره مبارکش به زردی میگراید [گندمگون است] و در جانب راست گونهاش خالی سیاه است.
بند ۱۹: از جهت تخلّق و تحقق، به همه اسماء متصف است. غیبت بر او غالب است و در گنجینههای غیرت محفوظ است.
#محییالدین_عربی
(فتوحات مکیه، باب ۲۷۰: معرفتِ منزلِ قطب، دفتر ۱۹ از فتح مکی)
#منزل_قطب
#غلبه_غیبت
@sooyesama
قطب الاقطاب در [پیرامون] کعبه جای دارد.
ابدال و رجالالغیب، طیالارض میکنند و نماز صبح به مکه رسیده و به او اقتدا مینمایند.
پس از فراغت از اذکار، به اطراف عالم میروند و بهمصالح خلق، رسیدگی میکنند.
#محییالدین_عربی
(رسالهٔ معرفة رجال الغیب، ص۱)
#قطب
#ابدال
#کعبه
@sooyesama
زرتشت:
در كتاب «جاماسبنامه» به نقل از زرتشت آمده: «مردى از سرزمين تازيان از ذريه هاشم خروج خواهد كرد، او مردى بزرگ سر، با جسمى عظيم، ساقى طولانى، بر دين جدش و با لشكرى فراوان رو به ايران خواهد نمود، زمين را آباد كرده و آن را پر از عدل و داد خواهد نمود». كتاب «زند بهمن يسن» نيز او را «خردشهر ايزد» و «سوشيانس» معرفی كرده است.
هندوئیسم:
در كتاب «ماللهند» از كتابهاى مقدس هندوها این منجی را «برهمن كلا»؛ (مردى شجاع و ديندار) معرفی مىكند. كتاب «شاكمونى» او را از ذريه سيد خلايق عالميان «كشن» میداند كه اسمش قائم و عارف بالله است. در كتاب «وشن جوك» نام او را فرخنده و خجسته دانسته و در كتاب «اوپانيشاد» از او با نام «ويشنو» ياد كرده است.
#باور_منجی
#زرتشت
#هندوئیسم
@sooyesama