enc_16899038432533550038761.mp3
3.47M
بیا حسین، در آن لحظهای که میگویند
به عزت و شرف لا اله الا الله...
@sooyesama
نماز لَیلَةُالدَفن برای شهدای خدمت
۱. شهید رئیسی: سیدابراهیم ابن سیدحاجی
۲.شهید آلهاشم: سیدمحمدعلی ابن سیدمحمدتقی
۳. شهید امیرعبداللهیان: حسین ابن محمد
۴.شهید رحمتی: مالک ابن اسکندر
توضیح:
- رکعت یکم: حمد + آیة الکرسی
- رکعت دوم: حمد + ۱۰ مرتبه قدر
- پس از سلام بگوید: اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحمدٍ وَ آلِ مُحمدٍ وَ ابْعَثْ ثَوابَها اِلی قَبرِ فلان بن فلان». بهجای فلان بن فلان، نام متوفی گفته شود.
یادآوری: برای هر شخص، باید یک نماز جداگانه خوانده شود.
@sooyesama
بهیاد داشته باشید، آب گلآلود به لطف مسیری که در طبیعت میپیماید، تصفیه میشود.
و انسان به لطف آنچه زندگی برای او به ارمغان میآورد بالغ میشود.
#لائوتسه
(فیلسوف چینی قرن چهارم پیش از میلاد، که بهعنوان بنیانگذار تائوئیسم شناخته میشود)
#جریان_زندگی
#فرایند_تعالی
@sooyesama
گاهی برای آدم حوادثی پیش میآید و یا خودِ سن جوانی اقتضا میکند که یک تشویش خاطری پیدا میشود. بیشتر افراد به اینگونه مسائل مبتلایند. کمتر کسی پیدا میشود که آن آرامش لازم برای کمال نهایی را داشته باشد.
برای تحصیل این آرامش، توصیه شده که سوره حشر را باوضو و رو بهقبله بخواند. هنگامیکه به این آیات رسید «هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ عَالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ...». این بخش را که اسمای حسنای الهی است، باتوجه بیشتری بخواند و سهبار تکرار کند. سپس دست خود را از سر تا سینه (آنجا که قلب هست) و شکم بکشد. انشاءالله یک تسکین خاطری پیدا خواهد شد.
این سوره برای یهودیان بنیقریظه و بنینظیر نازل شد. اینها دو طایفه یهودی بودند که با پیغمبر اکرم (ص) در افتادند و نفاق کردند، آنگاه خداوند تبارک و تعالی آنها را دچار تشویش کرد، بهگونهای که خانههای خودشان را با دست خودشان و دست مسلمین خراب میکردند «یخربون بیوتهم بایدیهم...».
نگویید: آدم چگونه خانه خود را خراب میکند؟ معنایش این نیست که کلنگ بردارد و خراب کند. بلکه ممکن است کسی خانه هم دارد و میفروشد که خانه دیگری بخرد. اما نابجا عمل میکند و موفق نمیشود. کمکم سرمایهاش را نیز هدر میدهد و دیگر نمیتواند خانه بخرد. اینگونه خانهاش را خراب کرده است.
آدمی که نتواند خوب تصمیم بگیرد وضع خودش را بهم میزند. این بخاطر تشویش خاطر است. اگر این سوره را بخوانیم انشاءالله یک تسکینی و طمانینهای حاصل میشود.
با آن طمانینه هم میتوان معارف الهی را خوب آموخت و هم در خانه و زندگی تشویش نداشت. هنگامیکه ثبات حاصل شد، درهای رحمت الهی گشوده میشوند. ما خیلی از اسماء خداوند تبارک و تعالی دور هستیم، لذا باید به اسماء تمسک جوییم.
بخشی از این سوره، انسان را شستشو میدهد و بخش دیگرش انسان را مزین میکند. آن چیزهایی که باید داشته باشد را دارا میشود. آنگاه وقتی معارف الهی را میشنود، آن حرفها در آنجا که باید بنشیند، مینشیند.
#استاد_محمود_امامی
(شرح دروس معرفت نفس، جلسه نهم، باتصرف و تلخیص)
#طمانینه
#آرامش_درونی
#سلوک
#سوره_حشر
@sooyesama
امیرالمومنین (ع):
اعْلَمُوا أَنَّ الْأَرْضَ لَا تَخْلُو مِنْ حُجَّةٍ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَكِنَّ اللَّهَ سَيُعْمِي خَلْقَهُ عَنْهَا بِظُلْمِهِمْ وَ جَوْرِهِمْ وَ إِسْرَافِهِمْ عَلَى أَنْفُسِهِمْ.
بدانید که زمین از حجت خدا خالی نمیشود. اما خداوند مردم را به تاوان ستم و زیادهروی در نفس، از دیدن او نابینا (و محروم) میکند.
(غیبت نعمانی، ص۱۴۱)
@soyesama
قال اميرالمؤمنين (عليه السّلام) فى توحيد اللّه: ليس فى الأشياء بوالج و لا عنها بخارج؛ نه خدا در اشياء داخل است و نه از آنها خارج.
يعنى ذات يكتا و يگانه خدا با آنكه با تمام موجودات و مقوّم كليّۀ حقايق وجوديه است داخل در عالم است و خارج از عالم، از چيزى بطور مباينت خارج نيست و در چيزى به نحو حلول داخل نيست.
به عبارت ديگر خدا در حدود و ماهيات اشياء داخل نيست و از وجود و حيث نورانيّت عالم هم خارج نيست.
«عالم ز تو هم تهى و هم پر». پس نور وجهش كه تجلى فعلى اوست با تمام موجوداتست "هُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ مٰا كُنْتُمْ". چون ذات بحت بسيط الحقيقه است و بسيط الحقيقة كلّ الاشياء و ليس بشئ منها، در هيچ تعيّن و حدّ و ماهيت نمىگنجد.
مقوّم تمام موجوداتست و محيط به كليّه وجودات و در هر مكان آن لامكانى حاضر و از كليّه امكنه خارج است.
#علامه_حسنزاده_آملی
(حکمت عملی، ص۵۷)
#رابطه_حق_و_خلق
@sooyesama
آن چشمی که از میانش خدا را میبینم همان چشمی است که خدا از میانش مرا میبیند.
چشم من و خدا، یک چشم، یک دیدن، یک شناخت و یک عشقاند.
#مایستر_اکهارت
#چشم_دیدار
#انعکاس
#آیینه
@sooyesama
چنانکه قطعهای نمک در آب منحل میشود، نفس منفرد نیز چون [در حقیقت] منحل شود ابدی است، آگاهی محض است، نامتناهی است و متعالی است.
(اوپانیشادها، ۵:۶۴)
#فناء
#بقاء
@sooyesama
دار یعنی جاییکه اندیشه آدم در او ساکن است. دار آدم بالفعل، یعنی آدمی که همه دارایی های او به فعلیت رسیده باشد، توحید احدی صمدی است، لذا دار آدم توحید احدی صمدی است. پس مقام محمدی و دار پیغمبر اکرم توحید احدی صمدی است که همان نفس رحمانی است. نفس رحمانی جان عالم و همه کلمات وجودی است.
دار غرور عبارت از خود آدم است. دار غرور یعنی دار فریب، یعنی شیطان آدم را گول می زند و به چیزی دعوت می کند که وارونه و زینت کرده است و آدم را از بهشت آدمی بیرون می برد.
ما بی دار غرور نمی توانیم باشیم اما می توانیم از آن بیرون بیاییم. اگر از ظاهر به مظهر و باطن رسیدیم از دار غرور بیرون آمدیم اما اگر در ظاهر ماندیم و به مظهر نرسیدیم در دار غرور ساکن شدیم.
دار خلود آن است که اندیشه آدم در حقیقت ساکن است. یعنی از عکس به صاحب عکس و از آیه به ذوللایه و از... ظاهر به مظهر می رسیم.
تجافی یعنی نیم خیز شدن یعنی نه این است و نه آن. یعنی باید از عالم نیم خیز شد یعنی باید عالم را نردبان کرد برای بالا رفتن نه این که در آن ساکن شویم. زیرا در نردبان انسان برای بالا رفتن از آن باید نیم خیز شود.
#استاد_محمود_امامی
#تجافی_دار_غرور
@sooyesama