eitaa logo
به سوی سماء
959 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
490 ویدیو
38 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم مطالب معرفتی، اخلاقی و گه‌گاه هنری
مشاهده در ایتا
دانلود
15.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
امیرمومنین (ع): سَهَرُ اللَّيْلِ بِذِكْرِ اللَّهِ غَنِيمَةُ الْأَوْلِيَاءِ وَ سَجِيَّةُ الْأَتْقِيَاءِ بیداری شب با یاد خدا، غنیمت اولیاء و شیوه پرهیزکاران است. (تصنیف غرر، حدیث ۷۳۸۳) ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌@sooyesama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بارالها آن‌گاه که در غرقاب غفلت می‌چرخیم و از سستی‌های خویش، سر شرم به زیر می‌آوریم، تنها به لطف تو امیدواریم... لطفی که هر روز صبح، پرده تاریک شب را می‌درد و با نفس‌های عمیق خویش، زندگی را به زمین می‌بخشد. ای خدای صبح، خدای روشنی و خدای زندگی زمین تاریک سینه‌هامان، در انتظار صبح قریبی است که بارها در کتابت وعده داده‌ای... @sooyesama
هدایت شده از عقل منور
همایش ملی: ✨تبیین و بررسی تجربیات نزدیک به مرگ از منظر پزشکی، روان‌پزشکی، فلسفه و دین✨ محورهای همایش: ۱. معنا و تعریف مرگ از لحاظ پزشکی و فلسفی ۲. حالت‌های آگاهی و ادراکات در تجربه‌های نزدیک به مرگ ۳. وضعیت فیزیولوژیک بدن و مغز در تجربه‌های نزدیک به مرگ ۴. مقایسه تجربه‌های نزدیک به مرگ با تجربه‌های مشابه (رویای صادقه، ادراکات فراحسی و...) ۵. جنبه‌های فلسفی و عرفانی تجربه‌های نزدیک به مرگ ۶. روش‌شناسی راستی‌آزمایی تجربیات نزدیک به مرگ ۷. روش‌شناسی تحقیقاتی در تجربه‌های نزدیک به مرگ ۸. ملاحظات اخلاقی در ارتباط با تجربه‌های نزدیک به مرگ و... تاریخ‌های مهم: مهلت چکیده: ۱۴۰۳.۳.۳۰ مهلت اصل مقاله: ۱۴۰۳.۵.۳۰ برگزاری همایش: ۱۴۰۳.۷.۲۴ سامانه همایش: https://conference.semums.ac.ir/nde/fa/ شبکه‌های مجازی (ایتا و تلگرام): @ndesemums @aqlemonavar
هدایت شده از به سوی سماء
امام باقر (ع): أَنْزِلِ اَلدُّنْيَا كَمَالٍ اِكْتَسَبْتَهُ فِي مَنَامِكَ وَ اِسْتَيْقَظْتَ فَلَيْسَ فِي يَدِكَ مِنْهُ شَيْءٌ دنیا را چون دارایی بدان که در خواب یافته‌‌ای و چون بیدار شوی، چیزی در دست تو نیست. (الزهد، ج۱، ص۵۰) @sooyesama
زندگی نیست مگر جستن. هر مقطعی چیزی را می‌جویی و چون یافتی به مقطع پسین می‌روی. و مقطع پس از آن، چیزی دیگر و دیگر و دیگر... سرانجام، در پایان، همه جسته‌ها را کنار هم می‌چینی و ناگاه آغوش باز می‌کنی تا چیزی را که عمری جسته‌ای اکنون بیابی. اکنون در آرامش پس از جستن که مرگ نام دارد، پاسخ همه پرسش‌ها، داروی همه دردها و مرهم همه زخم‌ها، در برابر توست. درواقع، مقطع‌های عمر تو، پاره‌های آینه‌ای هستند که چون کامل شدند در آن می‌نگری و از روزنه آن، با آسمان آشنا می‌شوی. @sooyesama
امام باقر (ع): «ثُمَّ لَآتِيَنَّهُمْ مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ وَ مِنْ خَلْفِهِمْ وَ عَنْ أَيْمانِهِمْ وَ عَنْ شَمائِلِهِمْ وَ لا تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شاكِرِينَ» [أعراف-۱۷] «مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ» مَعْنَاهُ أُهَوِّنُ عَلَيْهِمْ أَمْرَ اَلْآخِرَةِ وَ «مِنْ خَلْفِهِمْ» آمُرُهُمْ بِجَمْعِ اَلْأَمْوَالِ وَ اَلْبُخْلِ بِهَا عَنِ اَلْحُقُوقِ لِتَبْقَى لِوَرَثَتِهِمْ وَ «عَنْ أَيْمٰانِهِمْ» أُفْسِدُ عَلَيْهِمْ أَمْرَ دِينِهِمْ بِتَزْيِينِ اَلضَّلاَلَةِ وَ تَحْسِينِ اَلشُّبْهَةِ وَ «عَنْ شَمٰائِلِهِمْ» بِتَحْبِيبِ اَللَّذَّاتِ إِلَيْهِمْ وَ تَغْلِيبِ اَلشَّهَوَاتِ عَلَى قُلُوبِهِمْ. [در تفسیر چهار جهت آیه شریفه که شیطان می‌گوید:] «از پیش رو و از پشت سر و از سوی راست و چپ به سراغ‌شان می‌روم و بیش‌تر آنها را شکرگزار نخواهی یافت» [ امام باقر (ع) فرمودند:] منظور از «پیش‌رو» این است كه آخرت را در نظر آنها سبك و ساده جلوه می‌دهد. منظور از «پشت سر» اين است كه آنها را به جمع‌آوری اموال، ثروت و بخل از پرداخت حقوق واجب به‌خاطر فرزندان و وارثان، دعوت می‌كند. منظور از «سوی راست» اين است كه دین و اعتقادات آنها را به وسيله شبهات و ايجاد شك و ترديد، ضايع می‌سازد. منظور از «سوی چپ» اين است كه لذّات مادی را نزد آنها محبوب می‌سازد و شهوات را در بر قلب‌های آنها غلبه می‌دهد. (مجلسی، بحارالانوار، ج۶۰، ص۱۵۲) @sooyesama
هیچ‌کس به چیزی جز او عشق نمی‌ورزد؛ زیرا چیزی جز او وجود ندارد. این تنها اوست که به خود عشق می‌ورزد. او تنها خود را می‌بیند و با وجود خویش، خود را می‌ستاید. (Marguerite Porete) مارگریت در سال ۱۲۵۰ میلادی در فرانسه زاده شد و پس از چندی به راهبه‌های فرقه بگین، پیوست. در سال ۱۲۹۰ پس از نگارش کتاب "آینه روح‌های ساده" که حاوی باورهای وحدت‌انگارانه بود، ازسوی کلیسای فرانسه به بدعت محکوم شد. کتاب پورته به نفس ساده‌ای [بی‌غل و غش] اشاره می‌کند که با خدا متحد است و اراده‌ای جز اراده الهی ندارد. پرته پس از یک سال و نیم زندانی شدن، از انکار عقاید خود و پس گرفتن کتابش امتناع ورزید. سرانجام در سال ۱۳۱۰ میلادی پس از یک محاکمه طولانی، محکوم شد و به‌همراه کتابش در آتش سوخت. سخنان او را می‌توان با رابعه عدویه، عارفه مسلمان قرن دوم هجری سنجید. @sooyesama
هدایت شده از به سوی سماء
حقیقت هر شخصی اندیشه اوست. و اندیشه حضرت سیدالشهدا ع در دعای عرفه تبیین گشته و در صحرای کربلا نمودار شده است. بنابراین زیارت حقیقت سیدالشهدا (ع) توجه به دعای عرفه و نمودهای آن در صحرای کربلاست. حضرت در دعای عرفه می‌فرماید: «الهی علمت باختلاف الآثار و تنقلات الاطوار، ان مرادک منی، ان تتعرف الیّ فی کل شیء، حتی لا أجهلک فی شیء» ؛ خدایا، از جابجایی آثار [انوار]، و دگرگونی اطوار دانستم، که مراد تو از من، این است که در همه چیز برای من نمایان شوی، تا در هیچ جایگاهی به تو جاهل نباشم. اگر کسی این حقیقت را دریافت و در خود پیاده کرد، او حقیقت سیدالشهدا (ع) را زیارت نموده است. @sooyesama
هدایت شده از عقل منور
061 manzoomeh-souri.mp3
6.36M
برشی از جلسه ۶۱ شرح منظومه، درباره: خیزش شهودی امام حسین (ع) در دعای عرفه @aqlemonavar
خدای بود و تو نبودی و نیز او باشد و تو نباشی. پس یک امروز که هستی این‌گونه دم از من می‌زنی؟ حال نیز چنان باش که گویی تو نبودی؛ زیرا اکنون او همان است که بود. @sooyesama