به سوی سماء
برای ایمنی از حدود و شرور مخلوقات، باید به «رب فلق» پناه برد. رب فلق همان نور سماوات و ارض است که ب
تبیین:
بر اساس آیات مبارک قرآن، «الله» نور آسمانها و زمین است. این نور بیانتها، اشراق نامحدود «الله» است.
این اشراق (به جهت امتدادی که دارد) مراتب مختلفی از نور را نمودار میکند؛ مانند نور خورشید که هرچه از منبع دورتر میشود، شدت آن کاسته میگردد.
اینجاست که نقایص و شرور پیدا میشوند؛ زیرا مرتبه ۹۰ فاقد شدت مرتبه ۱۰۰ است.
برای ایمنی از این شرور (که از حدود مخلوقات بروز میکند) باید به «رب فلق» که منشا این اشراق است پناه برد.
در اینجا پناه بردن، به معنای فنا و بازگشت حدود، به اصل وجود خواهد بود.
#ر_س
#نور
#تشکیک_مظاهر
@sooyesama
این سعادتهای دنیا هیچ نیست
آن سعادت جو که دارد بوسعید
این زیادتهای این عالم کمیست
آن زیادت جو که دارد بایزید
#مولوی
@sooyesama
يأس و نااميدي، يكي از حربههاي شيطان است كه با آن، بسياري از سالكان را از طريق كمال محروم مي سازد.
چون در مسير تهذيب نفس، انسان افت و خيزهايي دارد و گاهي جنبه ركود يا عقبگرد او بيشتر ميشود و حالت قبض، سستي و كسالت بر او عارض ميشود و او را از حركت باز ميدارد، لذا روح يأس بر او عارض گرديده و شيطان نيز آنرا تشديد ميكند.
در اين هنگام نياز به تحريك و ترغيب او به ادامه وتقويت در حركت است. استاد ميتواند با دم مسيحايي خويش، روح اميد را در وجود سالك بدمد.
اي دل! ار سيل فنا، بنيادِ هستي بَرْكَنَد
چون تو را نوح است كشتيبان، ز طوفان غم مخور
#استاد_تحریری
#امید
@sooyesama
ببین!
خاک تا دانهها را سبز نکند سبزه زار نمیشود.
پس، سبز کن تا سبز شوی.
آباد کن تا آباد شوی.
#محمدرضا_رنجبر
@sooyesama
ببین!
نقره را دیدی...
خیلی سفید و براق است.
ولی به همین نقره اگر دست بزنی دستت سیاه میشود.
فریب ظاهرها را نخور!
ای بسا ابلیس آدم روی هست
پس به هر دستی نشاید داد دست
#محمدرضا_رنجبر
#دورویی
@sooyesama
چون جناب مرحوم استاد الهی قمشهای حکمت منظومه را شروع به تدریس کرد، به این و آن اطلاع دادیم که هر کس بخواهد از این خرمن خوشه بردارد و از این مخزن توشه بگیرد، مقتضی موجود است و مانع مفقود.
به مدت قلیلی جمع کثیری در حدود پنجاه تا شصت نفر شرکت کردند، یک هفته دو تا نشد که حسنزاده یکه و تنها شد.
نماز مغرب و عشا را به مرحوم الهی اقتدا کردم، بعد از ادای فریضه رو به من کرد و گفت: آقا! منظومه را نیاوردی؟
عرض کردم: چرا ولی کسی نیامد، فرمود: همیشه همین طور بود، محصل کو؟ مگر حوزه درس ما در محضر استاد آقا بزرگ غیر از این نحوه بود؟ منظومه را بده .
باز کرد و شروع به تدریس فرمود. تا پس از مدت مدیدی بعضی از یاران باوفا رفیق راه شدند.
و به همین روش بود، درسهایی که با استاد شعرانی و با دیگر اساتید داشتیم و اکنون که خودمان سمت تدریس را حائزیم، که «هر کسی پنج روزه نوبت اوست» به همین منوال است، در ابتدای شروع "یدخلون فی دین الله افواجا" و پس از چند روزی"لولّیت منهم فرارا".
آری، مگر هر کس موفق است که از ابتدای طلوع فلق تا انتهای غروب شفق، بلکه تا ماورای غسق، دفتر دانش را ورق زند، ذلک فضل الله یؤتیه من یشاء.
#علامه_حسنزاده
(جمع پراکنده)
#تحصیل
#استقامت
@sooyesama
از آه دردناکی، سازم خبر دلت را
وقتی که کوه صبرم بر باد رفته باشد...
#حزین_لاهیجی
@sooyesama
يكی از علل جاری شدن انسان، بلا و مصيبت است.
خداوند گاهی به انسان نعمت میدهد و گاهی نقمت؛ گاهی بر دهان انسان لقمههای شيرين میگذارد و گاهی لقمههای تلخ؛ گاهی نعمت دنيا را به انسان میدهد و گاهی در را به رويش میبندد و انسان را در فقر میسوزاند! چون نظام عالم، نظام تربيت است.
خداوند ميزبان است، هم در بلا و هم در رخاء، از اين مهمانی غرض دارد و میخواهد انسان را امتحان نمايد.
نعمت میدهد برای امتحان، پس طغيان نكن! كسی كه در اثر نعمت طغيان می كند نمیداند كه دستگاه آفرينش دستگاه تربيت است، میخواهد به وجود انسان جريان دهد.
عالم طبيعت دچار ركود است و خداوند می خواهد او را از اين عالم خارج كند. اگر انسان در اثر بلا، جزع و فزع كند سقوط خواهد كرد بنابراين بايد خود را مهمان خدا ببيند.
خداوند تبارك و تعالی در قرآن میفرمايد: «إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصاد» (فجر،14).
خدا در كمين توست، او صياد است! خدا میخواهد در شكارگاه توحيد، تو را شكار كند، مراقب باش از حدود الهی خارج نشوی!
#استاد_علی_فروغی
#تربیت_الهی
#بلا
@sooyesama
امام سجاد ع به زینب کبری س، فرمود: «يا عمة أنت بحمد الله عالمة غير مُعَلَّمة، و فَهِمة غير مُفَهَّمة؛ عمه جان، شما به لطف خدا بیتعلیم دانایید، و بیتفهیم فهیم هستید!»
پیامبران و امامان ع، سخن لغو، تملق و... ندارد. آنها تنها متن واقعیت را بیان میدارند. «و ما ینطق عن الهوی».
بنابراین زینب س دارای علم لدنی الهی است، که نوعی عصمت علمی به دست میدهد.
و نزد اهل معرفت روشن است که عصمت علمی، پس از عصمت عملی، و متفرع بر اوست:
«ان تتقوا الله یجعل لکم فرقانا»
انفال/۲۹
باید توجه داشت که عصمت علمی و عملی، درجاتی دارد که نهایت آن، در پیامبر خاتم ص و حضرات ائمه ع متبلور است.
#ر_س
@sooyesama
در فلسفه دو مساله و دو رکن است که اصل تمام مباحث بوده و تمام مسائل گرد اين دو قطب مىچرخند و دور مىزنند. و محور همه مسائل در فلسفه الهيه اين دو اصل است:
يکى توحید است
و ديگرى معرفت نفس
و دومی راه رسیدن به اولى است.
#علامه_حسنزاده
(دروس شرح اشارات، نمط سوم، ص۴۳)
#توحید
#معرفت_نفس
@sooyesama
امام زين العابدين (عليه السّلام) فرمود: «ان الله عز و جل، عَلِمَ انّه يكون في آخرالزمان اقوام متعمقون فانزل الله تعالي قل هو الله احد، و الآيات من سورة الحديد الي قوله: و هو عليم بذات الصدور، فمن رام وراء ذلك فقد هلك».
يعني: خداوند ميدانست که در آخرالزمان، افراد ژرف انديش ميآيند، سوره توحيد و آيات اول سوره حديد را نازل فرمود. تا هر اندازه توان فكري و علمي داشته باشند، بتوانند از آن آيات معارف توحيدي را دريابند.
از اين حديث نوراني معلوم ميشود كه هر فيلسوف ژرفنگر و عارف بلندپرواز، تا هر اندازه توان داشته باشد، ميتواند معارف توحيدي را از اين آيات به دست آورد. لذا ميگويند: كه حكيم بزرگ صدرالمتألهين شيرازي گفته است: من پيوسته در اين آيات تفكر ميكردم، تا اين كه حديث ياد شده را ديدم و از شوق گریستم.
#علامه_حسنزاده
(قرآن و عرفان و برهان از هم جدايي ندارد، ص۱۱۱)
#توحید
#تعمق
@sooyesama