هدایت شده از هیأت میثاق با شهدا
9.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 #کلیپ_تصویری | #سخنرانی
💠 دستیابی به مقام فنا فی الله با حجاب
🔷 حجاب مظهر اتصال کنشگری اجتماعی زن با قرب خداوند و مایه حفظ کرامت اوست.
🗣 حجتالاسلام والمسلمین #سوزنچی
📆 شب سوم فاطمیه اول ۱۴۴۴ ه.ق
📍 هیأتمیثاقباشهدا | دانشگاه امام صادق(ع)
مشاهده و دریافت نسخه باکیفیت
▪️▪️▪️
🌐 Misaq.ir
🆔 @Misaq_ba_shohada
هدایت شده از هیأت میثاق با شهدا
84483840_1418878957.mp3
35.61M
🔊 #سخنرانی: جلسه دوم | تأثیر وقایع جهانی امروز بر اهمیت مسئله حجاب
🗣 حجتالاسلام والمسلمین #سوزنچی
▪️▪️▪️
🌐 Misaq.ir
🆔 @Misaq_ba_shohada
هدایت شده از هیأت میثاق با شهدا
-1445650686_-1059823767.mp3
43.9M
🔊 #سخنرانی: جلسه سوم | حجاب؛ قرب، ارزش و کرامت زن
🗣 حجتالاسلام والمسلمین #سوزنچی
▪️▪️▪️
🌐 Misaq.ir
🆔 @Misaq_ba_shohada
هدایت شده از هیأت میثاق با شهدا
-1410195709_107260966.mp3
43.27M
🔊 #سخنرانی: جلسه چهارم | حجاب؛ قانون مدنی
🗣 حجتالاسلام والمسلمین #سوزنچی
▪️▪️▪️
🌐 Misaq.ir
🆔 @Misaq_ba_shohada
بسم الله الرحمن الرحیم
📝#حجاب به مثابه #کنشگری_زن مسلمان
▪️مساله حجاب (که شاید بخودی خود و منفصل از زمان و مکان، یک حکم دست چندم در شریعت باشد) به دلایل تاریخی-اجتماعی در یک قرن اخیر اهمیت خاصی پیدا کرده است؛ و اگر این جایگاه خاصی که امروز پیدا کرده درست فهم نشود تحلیل درستی از بسیاری از جریانات معاصر نمیتوان داشت.
🔸اگر حدیث منسوب به حضرت زهرا س که «برای زن بهتر این است که مردان او را نبینند و او مردان را نبیند» را در گوشه ذهنمان پررنگ کنیم، میتوان گفت در سنت اسلامی دو نگاه به حجاب وجود داشته است:
▫️یکی نگاهی که حجاب را ذیل این حدیث میدید؛ که خروجیاش توصیه به پردهنشینی و خانهنشینی زن است؛ و
▫️دیگری حجاب را در کنار و بلکه مکمل این حدیث میدید، با این بیان که حدیث مذکور، در مقام بیان یک قاعده کلی در روابط زن و مرد است، که میخواهد بگوید اصل بر عدم اختلاط است؛ اما حجاب، ناظر به این واقعیت میدانی است که اساسا زندگی انسان، اجتماعی است و زندگی اجتماعی، جز با حدی از اختلاط بین زن و مرد ممکن نیست، لذا حجاب در اسلام، نه مهر امضایی بر پردهنشینی زن، بلکه مهر تاییدی بر حضور زن در میان جامعه است، اما به نحوی که جنسیت او تحتالشعاع امور جنسی قرار نگیرد.
🔹شاید از بهترین صورتبندیهای این نگاه دوم، بحثهای شهید مطهری در کتاب «مساله حجاب» باشد. ایشان در نیمه اول کتاب با جریان غربزده درگیر است که آنان حجاب را از منظر تسلط مرد بر زن تحلیل میکنند، و در نیمه دوم با جریان طرفدار پردهنشینی زن؛ وهردو در این مشترکند که «حجاب» را به مثابه «محدود کردن زن» قلمداد میکنند و ذیل نگاه اول قرار میگیرند؛ و ایشان میکوشد با تبیین نگاه دوم، از ایده «حجاب به مثابه مصونیت» دفاع کند.
🔸حقیقت این است که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این حداکثر معنایی است که از حجاب در جامعه ترویج شد، که علیرغم اینکه واقعا یک پله از تلقی غربی و سنتی بالاتر است، اما همچنان حجاب را برای زن در موضع انفعال قرار میدهد.
🔺اما میتوان تقریری از حجاب ارائه کرد که حجاب، نه از موضع انفعال، بلکه از زاویه فعال بودن زن مطرح، و به مثابه کنشگری زن باشد.
البته اصل این ایده در آثار شهید مطهری هست اما بسط نیافته است.
در واقع الگوی غرب برای ورود زن به جامعه یا #الگوی_فمینیستی است که در باطن خود #مردسالار است (و به تعبیر شهید مطهری #زنانگی_زن را نادیده میگیرد و او را همچون #انسان_بیبها وارد جامعه میکند) و یا #الگوی_سرمایهداری است که جدی گرفتن زنانگی زن را در این میداند که زن را به مثابه #کالای_جنسی وارد جامعه کند.
در قبال این دو، اسلام با جدی کردن حجاب میخواهد نشان دهد که هم زنانگی زن در مقام حضور اجتماعی وی را جدی میگیرد و هم حضور او در جامعه را نمیخواهد در افق جنسی قرار دهد.
در این فضا حجاب، نه صرفا یک واکنش انفعالی و برای مصونیت زن، بلکه یک اقدام کنشگرانه و برای ارائه الگویی از حضور زن در جامعه است که در عین جدی گرفتن زن بودن وی، مانع فروکاستن این زنانگی به افق امر جنسی میشود.
🎙در منبرهای فاطمیه اول در دانشگاه امام صادق ع کوشیدهام که در سهجلسه اول این گفتمان را تبیین کنم؛ و در جلسه چهارم توضیح دهم که بر مبنای این گفتمان، ورود حاکمیت در مساله حجاب چگونه باید باشد.
🎧جلسه اول
https://eitaa.com/souzanchi/1190
🎧جلسه دوم
https://eitaa.com/souzanchi/1193
🎧جلسه سوم
https://eitaa.com/souzanchi/1194
🎧جلسه چهارم
https://eitaa.com/souzanchi/1195
کل بحثها در فضای وب
🌐https://www.souzanchi.ir/hijab-as-a-muslim-womans-activism/
تبصره:
تیم رسانهای هیات میثاق با شهدای دانشگاه امام صادق ع زحمت کشیده و تاکنون چهار کلیپ از این جلسات بنده تهیه کردهاند.
ضمن تشکر از ایشان، تذکر این نکته لازم است که در هریک از چهار کلیپ مذکور، بحثهای جدا از هم طوری به هم چسبانده شده که مخاطب گمان میکند با یک فراز متصل مواجه است. از این رو، این کلیپها هریک به کلیت خود معنایی را به مخاطب منتقل میکند که شاید تفاوتهای مختصری با مراد گوینده داشته باشد.
چه خوب است که اگر کلیپی تهیه میشود، برش متصلی از بحث باشد، ویا اگر تقطیعی رخ میدهد اتصال این قطعات به گونهای باشد که مخاطب متوجه باشد که وسط اینها مطالبی گفته شده و چنین کنار هم گذاشتنی، بر اساس ذهنیت تدوینگر است، نه گوینده.
ضمنا تیم مذکور زحمت کشیدند و فایل سخنرانی را پیاده کردند که از لینک زیر میتوانید آن را دریافت کنید
https://eitaa.com/souzanchi/1213
حسین سوزنچی
@souzanchi
هدایت شده از هیأت میثاق با شهدا
9.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 #کلیپ_تصویری | #سخنرانی
💠 احیای امر به معروف برای استقرار قانون حجاب
🔷 رهبر انقلاب گفتند: این آن چیزی است که من خواستهام. بارها و مکرّراً گفتهام و متأسفانه، این حرف به گوش افراد هم نمیرود...
🗣 حجتالاسلام والمسلمین #سوزنچی
📆 شب چهارم فاطمیه اول ۱۴۴۴ ه.ق
📍 هیأتمیثاقباشهدا | دانشگاه امام صادق(ع)
مشاهده و دریافت نسخه باکیفیت
▪️▪️▪️
🌐 Misaq.ir
🆔 @Misaq_ba_shohada
هدایت شده از یک آیه در روز
☀️ ادامه فرازهایی از عهدنامه امیرالمومنین ع به مالک اشتر درباره حسن ظن و سوءظن بین مردم و حکومت
(برای مطالعه فراز اول اینجا را کلیک کنید)
(برای مطالعه فراز دوم اینجا را کلیک کنید)
فراز سوم:
..... سپس در وضع دفتردارانت نظر كن، و حال و روز هریک از آنان را در مواردی که بدانها نیاز میشود خوب بشناس، و برایشان پایه و رتبهاى قرار ده، و كارهایت را به بهترینشان بسپار، و نامههاى حاوى تدابیر و اسرار خود را به افراد دارای صلاحیت اخلاقی بسپار،
همان کسانی که [صاحبنظر و خیرخواه و باهوشاند و براى گفتگو در كارهاى حسّاس و مهمّ شایستگى لازم را دارند و از همگان رازدارترند و] تکریم کردنشان آنان را به خودسری نمیکشاند، [و گستاخى و دلیرى آنان را به وادى هلاكت نكشاند] - كه در خلوت با تو مخالفت كند و در حضور مردم خلاف آن را اظهار نماید-
و از کسانی نباشد که به خاطر غفلت و بیتوجهی، در خواندن گزارشهائى كه از کارگزارانت برایت مىرسد و پاسخ دادن آنها به وجه مناسبی از جانب تو، و نیز در خصوص آنچه از طرف تو میگیرد یا از جانب تو میدهد، کمکاری کند، و نیز قراردادهایى كه براى تو تنظیم میكند سست و آسیب پذیر نباشد، و اگر قراردادى به زیان تو بسته شده باشد در گسستن آن درنماند؛
و ارزش خویشتن را خوب بشناسد و از آن بىاطّلاع نباشد، چه، آن كس كه از منزلت خود بىخبر است از ارزش و مقام دیگرى بمراتب ناآگاهتر است.
[در مرتبه بعد، برای نامهها و دفاتر خراج و دفاتر نظامى و لشكریت گروهى را بگمار كه در انتخاب ایشان تمام تلاشت را مصروف داشتهاى، - چرا كه آنان مسئولین حكومت و ولایت تو هستند – کسانی را كه سود ایشان براى تو جامعتر، و براى عموم همگانىتر باشد.]
🤔اما در انتخاب این منشیان هرگز به زیرکی و اطمینان و حسن ظنِ خودت تكیه مكن،
زیرا انسانها مىدانند كه چگونه با ظاهرسازى و خوش خدمتى نظر زمامداران را جلب نمایند، در حالی که در پشت آن ظاهرسازی، اثری از خیرخواهى و امانتداری نیست.
بلکه آنان را با توجه به مسئولیتهائى كه از قِبَلِ صالحانِ پیش از تو عهدهدار بودهاند بیازماى، و به افرادی از آنها که (در زمان مسئولیتشان) اثر بهتری از خود برجای گذاشتهاند و بیشتر به نجابت و امانت شناخته میشوند اعتماد كن، که همانا این دلیلی بر خیرخواهی تو نسبت به (رعایت دستور) خدا و خیرخواهی تو نسبت به كسانى است كه ولایت و حکومت بر آنها را عهدهدار شدهای،
[سپس ایشان را به نیکویی در حکومتداری و نرمى در سخن فرمان ده]،
و براى محور هر یك از كارهایت باید رئیسى از آنان انتخاب كنى كه او را نه بزرگىِ آن كارها درماندهاش سازد و نه كثرت آنها پریشان و خستهاش كند،
[سپس آن دسته از حالات آنان که غالبا از تو پنهان میماند و نیز کارهای آن دسته از منصوبانت را که فرستادگانی از جانب او سراغت میآیند خوب بررسی کن و (از آن سو) ارباب رجوع را زیر نظر بدار، و ببین كه تولی و میزان پذیرش و نحوه اظهارنظر کردنهای آنان درباره والىِ (منصوب تو) چگونه است، زیرا تنگدلی (ملولى) و عزّت طلبی و خودبزرگبینی از جانب بسیارى از دفترداران و منشیان - جز آنان كه خدا نگاهشان دارد - سرمیزند، در حالی که ارباب رجوع چارهاى جز اینکه در پی حاجاتشان برود ندارد*
و باید بدانى هر عیبى كه در منشیان (دفترداران) تو باشد و تو از آن چشم پوشى كنى شخصا مسئول آن خواهى بود، و در مقابل، هر گونه فضیلتى كه در آنان باشد نیز به حساب تو خواهد بود، افزون بر ثواب نیكویى كه در پیشگاه خدا دارى.
✳️* ظاهرا مقصود از این تعبیر آن است که برای فهم درست اوضاع و احوال این کارگزاران، سراغ کسانی که کارشان به اینها میافتد برو، زیرا آن منشیان و دفترداران غالبا مطالب را طوری جلوه میدهند که گویی حق به جانب آنهاست، در حالی که اگر واقعا نارساییای در کار آن منشیان و دفترداران باشد، مردم چون بالاخره نیاز و کارشان به خاطر قصور و تقصیر آنان، لنگ میماند نارساییهای مذکور را برایت بازگو خواهند کرد.
📚تحف العقول، ص۱۳۹
📚نهجالبلاغه، نامه ۵۳
[موارد داخل کروشه، عباراتی است که در تحفالعقول آمده، اما در نهجالبلاغه نیامده است]
@yekaye
👇متن اصلی این فراز از کلام امیرالمومنین ع:👇
.
14010928 مساله، مفتاح علم (به مناسبت هفته پژوهش).mp3
8.88M
در اختتامیه شانزدهمین جشنواره انتخاب پژوهشگران برتر دانشگاه باقرالعلوم(ع) که در روز دوشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۱ برگزار شد، به عنوان سخنران نشست بحثی مطرح کردم با عنوان «مساله، مفتاح علم» که به پیوست تقدیم میشود.
@souzanchi
هدایت شده از موسسه جوانان آستان قدس رضوی
♨️ اقامه عزای ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها
🎙 باکلام: حجةالاسلام و المسلمین دکتر سوزنچی
مداح: برادر قربانی
⏰از ۲ دی به مدت ۵ شب ، ساعت ۱۹
🏷 مکان: خیابان کوهسنگی حدفاصل کوهسنگی۱۷و ۱۹
#موسسه_جوانان_آستان_قدس_رضوی
#سازمان_فرهنگی_آستان_قدس_رضوی
❇️ @Aqr_Javanan
قبلا اشاره شد که فایل برخی جلسات بحث سخنرانی فاطمیه دوم ۱۴۴۴ ه.ق با موضوع:
حضرت زهرا سلام الله علیها و کنشگری زن مسلمان
مشکلاتی دارد.
فایلهای قبلی از کانال حذف شد و در ادامه فایلهای باکیفیتی که به دستم رسید تقدیم میشود
(فایلهای اول و دوم تا ابتدای روضه است)
New - SHab01.mp3
42.19M
🔊 #سخنرانی فاطمیه دوم ۱۴۴۴ ه.ق با موضوع:
حضرت زهرا سلام الله علیها و کنشگری زن مسلمان (۱)
جلسه اول: ضرورت شناخت الگوهای نادرست (سنتی، فمینیستی و سرمایه داری) برای فهم عمیق الگوی درست
📅 جمعه | ۲ دی ۱۴۰۱
#حسین_سوزنچی
#موسسه_جوانان_آستان_قدس_رضوی
@Aqr_Javanan
@souzanchi
New - SHab02.mp3
39.41M
🔊 #سخنرانی فاطمیه دوم ۱۴۴۴ ه.ق با موضوع:
حضرت زهرا سلام الله علیها و کنشگری زن مسلمان (۲)
جلسه دوم: #حجاب: تثبیت کنشگری زن مسلمان در قبال الگوهای غربی کنشگری زنانه (فمینیستی و سرمایه داری)
📅 شنبه | ۳ دی ۱۴۰۱
#حسین_سوزنچی
#موسسه_جوانان_آستان_قدس_رضوی
@Aqr_Javanan
@souzanchi