✔️رشد دوجانبه
🔖از سری مجموعه مباحث تعلیم و تربیت
📄پرونده ویژه بصیرت در تربیت / قسمت سوم
🔹بهدانشگاهفعالانفرهنگیبپیوندید:
🔗 https://eitaa.com/joinchat/2153250906C1b54bc25f2
سداد | دانشگاهفعالانفرهنگی
✔️رشد دوجانبه 🔖از سری مجموعه مباحث تعلیم و تربیت 📄پرونده ویژه بصیرت در تربیت / قسمت سوم 🔹بهدان
📍 #تکمیلی | رشد دو جانبه
✔️یک درخت از کجا انرژی می گیرید.انرژی را از ریشه می گیرد و این انرژی را می دهد به میوه و برگ و ... این حرف درست است اما حرف ناقصی است.
▪️درخت فقط از ریشه انرژی نمی گیرد. از خود برگ هم به ریشه کمک می شود. یعنی در نظام تربیت توحیدی فقط شما نیستید که مجرای فیض نیروها هستید. بلکه آنها هم مجرای فیض شما هستند.
✔️عنایت هایی که قرار است به آن ها شود،اگر شما خودتان هم در مسیر رشد باشید، به واسطه آنها عنایت هایی هم به شما می شود. روایت می فرماید که یک معلم و یک سخنران حرفی که می زند و چیزی که به دلش می افتد، به اندازه همت مستمعین است.
▪️خداوند متعال کسی را که قرار است رشد بدهد به شما سپرده است. همچنین به احترام این افراد است که می خواهد شما را هم رشد بدهد. این یک توفیق بزرگی است.
▪️ سرگروهی واقعا یک چیز عجیب و غریبی است. هیچ مسئولیتی در نظام کاری ما به اندازه سرگروهی رشد آورنیست.
📄پرونده ویژه بصیرت در تربیت / قسمت سوم
✔️حجت الاسلام سید منصور موسوی
🔹بهدانشگاهفعالانفرهنگیبپیوندید:
🔗 https://eitaa.com/joinchat/2153250906C1b54bc25f2
☑️ #اسوههایتشکیلاتی |
📌 یادداشت نویسی روزانه در سیره مدیریتی شهید حسن باقری
🔹بهدانشگاهفعالانفرهنگیبپیوندید:
🔗 https://eitaa.com/joinchat/2153250906C1b54bc25f2
✔️فرزند زمان خویش
🔖از سری مجموعه مباحث تعلیم و تربیت
📄پرونده ویژه بصیرت در تربیت / قسمت چهارم
🔹بهدانشگاهفعالانفرهنگیبپیوندید:
🔗 https://eitaa.com/joinchat/2153250906C1b54bc25f2
سداد | دانشگاهفعالانفرهنگی
✔️فرزند زمان خویش 🔖از سری مجموعه مباحث تعلیم و تربیت 📄پرونده ویژه بصیرت در تربیت / قسمت چهارم
📍 #تکمیلی | فرزند زمان خویش
✔️یکی از استاتید بزرگوار فرمود: مؤمن آن کسی است که در زمان حال به سر می برد. کافر، کسی است که مؤمن نباشد، یا حزن از گذشته دارد و در حال غصه خوردن از گذشته است و یا خوف از آینده دارد.
▪️ مؤمن با زمان حالش دارد رشد می کند. فرمود: فرزند زمان خویش باشید. امروزت را دریاب. الا ان اولیاء الله لا خوف علیهم و لاهم یحزنون یعنی چی؟
✔️یعنی مؤمن از گذشته و آینده آزاد است. در زمان حال با نشاط زندگی می کند. این همه نعمت در اختیار شما قرار دارد اما طرف می آید و می گوید من نمیدانم چه کار علمی کنم، نمیدانم واقعا چه جور استفاده اخلاقی بکنم. الان این مباحث هستند. شروع کنید به کار کردن روی این مباحث.
📄پرونده ویژه بصیرت در تربیت / قسمت چهارم
✔️حجت الاسلام سید منصور موسوی
🔹بهدانشگاهفعالانفرهنگیبپیوندید:
🔗 https://eitaa.com/joinchat/2153250906C1b54bc25f2
#سداد_اجتماعی
📌 مسئله این است که ما رشد کنیم...
💠 غالب فعالیت های فرهنگی دچار آفت بی برکتی می شوند، به این سبب که مؤمنین مسئولیت خود را فرصت رشد محسوب نمی کنند و به معنویت و مباحث اخلاقی توجه ندارند. به اسم انقلابی گری و به اسم خدمت به دین تمام وقت خود را صرف کار می کنند می خواهند فقط کار را جلو ببرند!
💠 ما در تشکل های دینی فقط به دنبال کار کردن نیستیم باید انسان سازی و الگو سازی کنیم. مسئله این است که ما رشد کنیم. برخی افراد آنقدر گرم فعالیت های فرهنگی می شوند که از نماز جماعت، نمازشب، غافل می شوند در حین کار نکات ظریف اخلاقی را رعایت نمی کنند.
💠 اگر نگرش ما به مسئولیت این شد-که مسئولیت فرصت رشدی است برای من و بعد برای دیگران- آنوقت بسیاری از معادلاتتان تغییر می کند. از مهمترین مؤلفه های مدیریت در نظام ولایی، معنویت و اخلاص است.
🎙حجت الاسلام سید منصور موسوی
▪️بهدانشگاهفعالانفرهنگیبپیوندید:
🔗 https://eitaa.com/joinchat/2153250906C1b54bc25f2
#سداد_تربیتی
#سداد_اجتماعی
📌پرسشهایی اساسی همراه پاسخهایی اساسی تر...
💢 مشکل اصلی جامعۀ ما که باید ریشهاش را در مدارس حل کنیم، چیست؟
♨️ چرا نوجوانها در ابتدای سن تکلیف و آغاز دینداری، گروهگرا میشوند؟
⭕️ «مردمیشدن اقتصاد» در گروِ کار جمعی و فرهنگ زندگی جمعی است.
🔻مجموعه ها و خانوادهها، دنبال تربیت انسانهای «جمعگرا» باشند.
▪️ما امروز در بخشهای مختلف کشورمان مشکلات زیادی داریم؛ در اقتصاد، در مسألۀ خانواده، بالارفتن سن ازدواج، افزایش آمار طلاق، کاهش فرزندآوری و...
آیا ریشۀ همۀ این مشکلات، در اعتقادات یا اخلاقیات مردم یا در تواناییهای دشمن است؟ نه؛ نقطۀ کانونی مشکلات ما این است که «ما زندگی و کار جمعی بلد نیستیم و نمیخواهیم جمعی زندگی و فعالیت کنیم.»
ناتوانی در زندگی جمعی و قوی بودن فردیت در جامعه باعث شده که آمار طلاق بالا برود. نمیتوانیم با هم و در کنار هم زندگی کنیم لذا در زندگی خانوادگی هم دچار ضعف هستیم.
دلایل بسیاری در دین وجود دارد که بر زندگی جمعی دلالت دارد. حکمت اصرار دین بر نماز جماعت و عبادت جمعی چیست؟ زندگی دینی، اقتصاد هم دارد. در کدام مسجد، کار اقتصادیِ جمعی انجام میشود؟
▪️چرا ما بههم اعتماد نمیکنیم و بهجای اینکه پولمان را در بانک بگذاریم، با هم، یک کارگاه تولیدی راه نمیاندازیم؟ چرا تعاونی در کشور ما ضعیف است؟ چون در زندگی جمعی ضعف داریم.
چرا نوجوانها در ابتدای سن تکلیف و آغاز دینداری، گروهگرا میشوند؟ حتماً یک طراحی حکیمانه پشت سر آن هست. هدف خدا از خلقت انسان و رشد و سعادت او، در زندگی جمعی است نه زندگی فردی.
▪️همۀ نهادهایی که در تعلیم و تربیت نوجوانان و دانشآموزان دخیل هستند باید به جمعگرایی نوجوانان توجه کنند و آنها را برای زندگی جمعی تربیت کنند و زمینههای لازم را در جهت رشد مهارتهای زندگی جمعی بچهها فراهم کنند.
◾️مدارس باید محل تجربۀ زندگی جمعی باشد. امروز مدارس ما کارمندپرور هستند و دانشآموزانی تربیت میکنند که یک دانش یا مهارتی را بیاموزند تا بتوانند در جایی استخدام بشوند. درست است که یک کارمند خوب، وظایف خودش را انجام میدهد اما اکثرا نسبت به جمع، احساس مسئولیت ندارد.
بسیج، نهادی است که باید به دنبال تربیت افراد جمعگرا باشد. خانواده هم در جمعگرایی بچهها بسیار مؤثر است، ولی معمولاً در خانوادهها به زندگی جمعی اهمیت داده نمیشود بلکه دائماً از بچهها انتظاراتی دارند که بیشتر فردگرایی را در آنها تقویت میکند.
✔️ اگر به دانشآموز و نوجوان، مهارتها و آداب زندگی جمعی یاد داده نشود فرهنگ کار جمعی در جامعۀ ما ایجاد نمیشود. یک کار موفق از طریق گروه انجام میشود و گروه بدون ارتباط، شکل نمیگیرد.
👌🏻 امروز اقتصاد بحث اول کشور است و تنها راه حل مشکلات اقتصادی این است که اقتصاد مقاومتی اجرا شود، اقتصاد مقاومتی هم یعنی اقتصاد مردمی. برای مردمی شدن اقتصاد هم غیر از کار جمعی و فرهنگ زندگی جمعی، راهی وجود ندارد.
😢 با تکی کار کردن، جامعه نجات پیدا نمیکند، باید خود را برای جامعهسازی آماده کنیم. بر سر افراد جدا از هم، هر بلایی میشود آورد ولی اگر با هم متحد باشیم و به هم کمک کنیم قدرتی خواهیم داشت که زور هیچ کسی به ما نمیرسد.
👤علیرضا پناهیان - ۱۴۰۰.۰۸.۳۰
👈🏼 متن کامل:
Panahian.ir/post/7085
🔰 بهدانشگاهفعالانفرهنگیبپیوندید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/2153250906C1b54bc25f2