💠 انقلاب اسلامی مبتنی بر تعالیم وحیانی
🖌 محمد جعفری:
🔆 بدیهی است که انقلاب اسلامی ایران که مبتنی بر تعالیم وحیانی مترقی الهی است، اندیشه اصیل معنوی در دنیای حاضر باشد. رواج و رشد دیانت ناب و جنبشهای انقلابی عدالتمحور همه از برکات این نظام اسلامی در چند دهه اخیر است.
✅ انقلاب اسلامی نهتنها داعیهدار معنویت الهی و رشد ارزشهای اخلاقی در آحاد انسانهاست، بلکه مدعی بسط و امتداد این ارزشها به زندگی اجتماعی و نهادهای مدنی جامعه است.
#انقلاب_اسلامی
#معنویت_جامعه
#شماره_40
🆔 @farhang_puya
📌 راه حل قرآن برای مشکلات
💠 حضرت آیتالله جوادی آملی:
📖 راه حلی که قرآن میدهد یکی «مراقبت از خود» و دیگری «یاد خدا» است. انسان باید مواظب جلسات، خواندنیها، شنیدنیها، خوردنیها و پوشیدنیهای خود باشد. مواظب باشد چه سخنی را میشنود و چه میگوید.
❗️دقت کند که در کنار سفره غذای حلال یا حرام مینشیند؟ لباسی را که بر تن میکند باید گذشته از حلال بودن، لباس شهرت نباشد. گاهی شخص لباسی میپوشد تا مشهور شود و هنگامی که از کوی و برزنی میگذرد، لباسش جلب توجه کند. این نشان میدهد که او گرفتار #خودبینی است.
⚠️ اگر انسان مواظب جلسات علمی خود باشد و سخنی جز برای رضای خدا و به سود جامعه اسلامی نگوید، به تدریج زمینه فراهم میشود تا به یاد خدا دل ببندد.
#اخلاق
#اساتید_اخلاق
#شماره_40
🆔 @farhang_puya
🔍 بررسی ابعاد «نسبتداری» در انقلاب
(بخش اول)
❇️ انقلاب اسلامی ایران در ذات خود حرکتی انتقادی، اصلاحی، اکتشافی و تبیینی بود که در تمام سطوح خود موضعی عالمانه و فعالانه در برابر وضع موجود داشت. یکی از مهمترین وجوههای انقلاب اسلامی ایدهی مسئولانهی «نسبت داری» است.
🌐 ایدهی «نسبت داری»؛ یعنی انقلاب اسلامی در میان جمع است. جمع برای انقلاب و امام از سادهترین مردم در حاشیهایترین نقاط ایران تا بزرگترین قدرتهای فکری، دینی و سیاسی جهان را شامل میشود.
🔰 ایدهی «نسبتداری» میگوید: انقلاب اسلامی قرار است وارد یک گفت و گوی جهانی شود و موضع خود را پیدا و سپس آن را معرفی کند.
📝 الهام عباسی
#شماره_39
#انقلاب_اسلامی
🆔 @farhang_puya
🚫 خودباختگی همهجانبه
🔺 از منظر خواص و بزرگان غیرمذهبی ایران آن روزگار [دوران مشروطه]، کرامت انسانی در گروی برخورداری از آزادی مطلق و عدم التزام به قوانین ماورای عقل ابزاری و حسابگر دنیوی قرار داشت؛
⭕️ از اینرو احکام و قیود شریعت، مخالف مقتضای انسانیت و شرافت آدمی تلقی شد و اندک اندک رفتار و کنشهای آنان به قشر عوام منتقل شده، روحیهی کرنش در مقابل فرنگ و فرنگی بر جامعه مستولی گشت.
♨️ به قول مرحوم کربلایی: «کار [فرنگی] و فرنگیمآبی به طوری در ایران اوج گرفته که بزرگان و کارفرمایان ایران، جمیع حرکات و عادات شبانه روزی خودشان را نقشه و سرمشق از روش و رفتار فرنگیان بر گرفتند... .¹»
📚 برگرفته از کتاب «استحاله نهضت مشروطه»، تألیف جواد سلیمانی امیری؛ تاریخ دخانیه، ص۵۲
#شماره_39
#تاریخی
🆔 @farhang_puya
⭕️ تحقیر علما و معارف دینی در پس غربزدگی
⚠️ سر و کار داشتن و مأنوس شدن فرهنگیان، سیاستمداران و نخبگان کشور با اروپا موجب شد که آنها علمای اسلامی را به تمسخر گرفته، علوم دینی را اموری پوچ، بیفایده و لاطائل و در برابر،
❌ علوم غربی را به دلیل محسوس بودن آثار دنیایی آن، علوم نافع و پرفایده تلقی نمایند و از این بالاتر به این نتیجه رسیدند که اساساً علوم غربی، علوم انسانی بوده و علوم اسلامی، غیر انسانی میباشند و تنها ملاک در این قضاوت، نگاه به آثار مادی و دنیوی هر یک از آنها است؛... .
📚 برگرفته از کتاب «استحاله نهضت مشروطه»، تألیف جواد سلیمانی
#تاریخی
#غرب_زدگی
🆔 @farhang_puya
⭕️ غرب از درون تهی است!
⛔️ - رفتار و شیوههای اِعمال لیبرال دموکراسی که به آن افتخار میکردند، امروز در دنیا به صورت مفتضح مورد انتقاد صاحب نظران دنیا است - به خاطر همین هم هست که شما ملاحظه میکنید آمریکای دارای قدرت اتمی، دارای تکنولوژی پیشرفته، دارای پول فراوان، در بسیاری از مناطق عالم شکست خورده است؛
💢 در عراق شکست خورد، در سوریه شکست خورد، در لبنان شکست خورد، در افغانستان شکست خورد، در مواجههی با قدرتهای دنیا شکست خورده است و میخورد و امروز شکستهای دیگری هم آنطور که انسان مشاهده میکند در انتظار آمریکا است. این تصویرسازی آنها از خودشان است که یک تصویرسازی غلط و دروغین است.
📝 محسن مؤمنی
#استکبار_ستیزی
#افول_آمریکا
🆔 @farhang_puya
🖇 رابطه پوسته و مغز
✍ حجتالاسلام علی مصباح:
📌 آیتالله مصباح (ره) ریشه توجه به فضائل معنوی و کمالات روحی را در دین و تعالیم وحیانی میداند و شهید مطهری (ره) رابطه این جهان و زندگی انسان با معنایشان رابطه پوسته و مغز تشبیه میکند:
📝 «اسلام معنی را در ماده، باطن را در ظاهر، آخرت را در دنیا و بالاخره مغز را در پوست و هسته را در پوسته نگهداری میکند.»
#معارف
#معنویت
#شماره_40
🆔 @farhang_puya
⚠️ علوم غربی را جای علوم اسلامی_انسانی به خورد مردم دادند
🔺 «بالجمله آمیزش با فرنگی، بدین حدها نیز از مسلمانان قناعت نداشته، کار مسلمانان را به جایی رسانید که در ضمن تعریضات به علمای اسلام، افکار و خیالات فرنگستان که جز تعمیر آخور نتواند نمود، علوم و معارف حقیقی خواندند و
🔶 علوم و معارف اسلامی را که سرچشمهی هرچیز و فیض و سرمایه هر سعادت و نیکبختی و سبب پیوستن به عالم قدس و سرای انس و زندگانی به حیات مقدسهی عقلیه است، اوهام جزئیه گفتند و
🔻 بحث و تحقیق [مسائل] علوم متعالیه را مشاجرت لاطائل ابحاث معکوس النتیجه نامیدند و بالعکس، تصوّر گرفتن خیالات فرنگیان را خروج از تنگنای مشاعر حیوانیت، به فضای باز عالم انسانیت و اکمال غایات حرکات جوهری دانستند.»
📚 برگرفته از کتاب «استحاله نهضت مشروطه»، تألیف جواد سلیمانی
#شماره_39
#تاریخی
#غرب_زدگی
🆔 @farhang_puya
💢 حیات معنوی و معادشناسی بر اساس اصالت عالم معنی
🖌 دکتر علی مصباح:
🔖 مقامات معنوی واقعیتها و موقعیتهای حیاتی اصیلی برای انسان هستند و هرگز از قبیل مفاهیم تشریحی و مقامات و مناسب و عناوین وضعی و قراردادی اجتماعی نیستند... . رابطه میان اعمال و افعال انسانی و میان حالات و ملکات که در نفس او به وجود میآورند.
↙️ همچنین رابطه میان این حالات و ملکات و میان مقامات و مدارج باطنی که انسان طی میکند، همچنین خود این مقامات و مراحل باطنی و عالمی که این مراحل را در بر دارد، همه از قبیل موجودات اصیل و واقعی و بیرون از سلطه و حکومت ماده و طبیعت هستند.
🔰 خلاصه حیات معنوی و معادشناسی (به هر شکل میخواهد باشد) بر اساس اصالت عالم معنی استوار است.
#معارف
#معنویت
#شماره_40
🆔 @farhang_puya
❓چرا از عباداتمان خسته میشویم؟
✅ اگر شما خدا را پيدا كرديد، ديگر نمیتوانيد بیخدا زندگی كنيد. اگر رابطهی حضوری با حقايق پيدا کنيد، به چيز بزرگی رسيدهايد؛ در حالی که میشود سالها خدادان بود، ولی از خدا بهرهمند نشد و او را بهعنوان محبوب دل خود احساس نکرد.
⚡️ آری اگر او را پيدا كنيم، ديگر نمیتوان بدون او زندگی کرد. اين که ما در عباداتمان #خسته میشويم بهجهت آن است كه #غائبانه خدا را عبادت میکنيم و در محضر حضرت حق حاضر نيستيم.
✍ اصغر طاهرزاده
📖 خویشتن پنهان
#پاراکتاب
🆔 @farhang_puya
💠 تنها خدا و اوامر او میتوانند بر روی زمین حکمرانی کنند
(بخش اول)
🔷 کسی حق ندارد از پیش خودش حکومت و امر و نهی کند. امروزه آخرین نظریهای که بشر برای ادارهی جامعه به آن رسیده است، نظریهی دموکراسی است؛ به این معنا که کسانی حق خودشان را به یک نفر واگذار کنند تا او حکومت کند.
🔶 ولی از منظر مکتب اسلام انسانها حق ندارند در مورد خود و دیگران قانونگذاری نمایند؛ زیر عالم و آدم ملک خداست و غیرخدا حق ندارد در ملک او تصرف کرده و برای ملک خدا قانون وضع کند مگر اینکه به اذن الهی این قانون را وضع نماید؛ لذا نظریهی دموکراسی از منظر اسلام باطل است.
📝 دکتر جواد سلیمانی امیری
#شماره_38
#جامعه
#جامعه_اسلامی
🆔 @farhang_puya
💠 تنها خدا و اوامر او میتوانند بر روی زمین حکمرانی کنند
(بخش دوم)
🌐 در فرهنگ غرب انسانها حق دارند هر آسیبی را به خود برسانند، حتی میتوانند خودکشی کنند؛ ولی در فرهنگ اسلام که مبتنی بر براهین عقلی است ضرر رساندن به خود حرام است.
⁉️ حال باید گفت وقتی انسان حق ندارد خودش را مجازات کند، چگونه میتواند حقی را که ندارد به شخص دیگری مانند رئیس جمهور یا قاضی یا استاندار و فرماندار تفویض کند که برایش قانون گذاری نموده بر او حکمرانی کرده یا او را مجازات کند.
🚫 بنابراین آنچه در نظریهی دموکراسی گفته میشود که مردم، حق خویش را به نمایندهی مجلس یا رئیس جمهور واگذار میکنند از ریشه باطل است؛ زیرا حقی ندارند تا به دیگری واگذار کنند.
📝 جواد سلیمانی امیری
#شماره_38
#جامعه
#جامعه_غربی
🆔 @farhang_puya
💠 تنها خدا و اوامر او میتوانند بر روی زمین حکمرانی کنند
(بخش آخر)
❇️ ...بر این اساس، زمانی که ما به امام معصوم (ع) دسترسی نداریم، آن کسی که به نیابت عامه، جانشین امام معصوم است، از طرف خدا مأذون است که احکام الهی را اجرا کند و بر ما هم واجب است که از او اطاعت کنیم، این شخص در عصر غیبت معصوم همان ولیفقیه است.
🔰 چرا که امام معصوم او را به نصب عام نه نصب خاص به عنوان جانشین خود تعیین کرده است؛ زیرا طبق روایات امامان معصوم در زمانی که مسلمانان به امام معصوم دسترسی ندارند، باید از کسی که معدل عدالت و فقاهت و سیاست را بیشتر از سایران دارد اطاعت نمایند و رأی او حجت است. چنین شخصی در فقه سیاسی و نظام سیاسی اسلام در عصر غیبت ولیفقیه نامیده میشود¹.
🗃 جواد سلیمانی امیری؛ علامه مصباح یزدی، ۱۳۸۸/۰۷/۲۲ قم، یازدهمین همایش رابطین دفتر پژوهشهای فرهنگی
#شماره_38
#جامعه
#جامعه_اسلامی
🆔 @farhang_puya
📍 مروری اجمالی بر جریان شناسی فرهنگی-معنوی جهان
📌 جریانات سینمایی شاخص در جهان نشأت گرفته از موارد ذیل میباشد:
2⃣ وجه مشترک اکثر مکاتب، پذیرش اصولی؛ چون اومانیسم، سکولاریسم، انسان، هستی و معرفت تکساختی و مادی و علم ساینتیستی است. گرچه مکاتب پست مدرن نقدهایی را به این امور وارد کرده ولی پست مدرنهایی که کاملاً از مدرنیته بریده باشند، نه چندان قدرت رسانهای دارند و در شبکه مافیای تولید و اکران راست و چپ وابسته به سرمایهداران صهیونیست، جایی دارند.
3⃣ تنوع سازمانهای فکرساز، هنرپرور و شبکههای ژورنالیسم علم، هنر و رسانه که تابع دولتهای بزرگ و تمدنساز بینالمللی و فراتر از آن تابع جریانات ثروت و قدرت جهانی هستند و از طریق سازمانهای اطلاعاتی-فرهنگی خود، در کشورهای دیگر تاثیرگذار بودهاند.
✍ مرحوم دکتر محمدحسین فرجنژاد
#فرهنگ
#جریان_شناسی_فرهنگی
#شماره_40
#فرج_نژاد
#سینما
🆔 @farhang_puya
📍 مروری اجمالی بر جریان شناسی فرهنگی-معنوی جهان
📌 جریانات سینمایی شاخص در جهان نشأت گرفته از موارد ذیل میباشد:
3⃣ سازمان فرهنگی-امنیتی انگلیس در پیدایش سینمای بالیوود و ایران نقش اساسی ایفا کرده است. سعید مستغاثی این امر را در کتاب «حکایت سینماتوگراف» به خوبی به تصویر کشیده است. همچنین کتاب «علم زور» نیز بهخوبی وابستگی بسیاری از امور علم ارتباطات، رسانه، شبکههای ژورنالیسم علمی ارتباطات و رسانه به سرویسهای امنیتی آمریکا و انگلیس را بازگویی کرده است.
🔰 مجموع این مکاتب و ادیان و سازمانهای حامی هنر و رسانه در سطح جهان تأثیر جدی در آثار رسانهای و فیلمها و انیمیشنها بر جای گذاشته است. هرچند این تقسیمبندی تام نیست ولی در عمل، امروز سه جریان رسانهای: لیبرال-سرمایهداری، چپ غالباً نومارکسیستی و جریان دینی انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت در جهان ایجاد شده است.
✍ مرحوم دکتر محمدحسین فرجنژاد
#فرهنگ
#جریان_شناسی_فرهنگی
#شماره_40
#فرج_نژاد
#سینما
🆔 @farhang_puya
🔹 مقدمه واجب سیر و سلوک
💠 آیتالله جوادی آملی:
🔸 غفلت به عنوان مهمترین «مانع» و بیداری به عنوان شرط لازم تهذیب نفس و سیر و سلوک شمرده شده است. مقدمه واجب سیر و سلوک آن است که انسان توجه کند که«ناقص» است و باید «کامل» شود و مسافر است و بهذزاد و راحله و راهنما نیاز دارد و بدیهی است که اگر کسی غافل باشد و نداند مسافر است، در جای خود میماند.
#اخلاق
#اساتید_اخلاق
#شماره_40
🆔 @farhang_puya
❓اخلاق بر مبنای دین معتقد بر چه چیزی است؟
🖌 حجتالاسلام دکتر علی مصباح:
🐷 مکاتب غربی خوی حیوانی انسان را تئوریزه کردند و برای آن مبنا و استدلال چیده و به آن رنگ و بوی علمی دادند و به این وسیله آن را نهادینه کرده و ترویج میکنند.
⚡️ در مقابل اخلاق دینی، مبتنی بر این نگاه است که جهان هستی مبدا و منتهایی دارد و برای هدفی آفریده شده است و باید به دنبال آن هدف بود.
🔆 اخلاق بر مبنای دین معتقد است که انسان عبد خداست و در اثر عبودیت و بندگی خدا میتواند به بالاترین درجه کمال وجودی یک موجود ممکن برسد.
#اخلاق
#شماره_40
🆔 @farhang_puya
📌 جریانات سینمایی شاخص در جهان نشأت گرفته از موارد ذیل میباشد:
✔️ بیشک جریان رسانهای وهابی، تابعی از جریان سرمایهداری جهانی به رهبری آنگلوساکسونهاست و جریان سینمای مدرن هند، ژاپن، کره و بخش قابل توجهی از سینمای چین نیز در جریان لیبرال غربی دفن و هضم شده است.
🔘 تعداد اندکی از کارگردانان مستقل در این کشورها هستند که در حوزه حکمی-دینی خود اثری را خلق میکنند.
🔚 تقلید از هالیوود و سرمایهگذاری گستردهی تراستهای رسانهای امثال رابرت مردوخ در کشور های شرق و جنوب آسیا موجب رنگ باختن اصالت شرقی در سینماهای شرق شده است و آنها را در جلوههای مادی رسانههای غربی غرق کرده است.
✍ مرحوم دکتر محمدحسین فرجنژاد
#فرهنگ
#جریان_شناسی_فرهنگی
#شماره_40
#فرج_نژاد
#سینما
🆔 @farhang_puya
🔹 نظام ارزشی اسلام
🖌 حجتالاسلام میرسپاه:
🔸 در نظام ارزشی اسلام بین تمام بایدها و هستها ارتباط است و این یک ادعای صرف نیست بلکه میتوان برای آنها اقامه برهان کرد و جامعه را برای حکومت جهانی حضرت مهدی (عج) آماده کرد.
#معارف
#شماره_40
#معنویت_جامعه
🆔 @farhang_puya
📌 جریانات سینمایی شاخص در جهان نشأت گرفته از موارد ذیل میباشد:
⭕️ همانگونه که جریان یهودیت ارتدوکس، مسیحیت کاتولیک و ارتدوکس نیز در مادهگرایی سینمای صهیونیستی هالیوود و اروپا غرق شده و فقط سایهای کمرنگ از آن باقی نمانده است. یاد دارم که در جشنواره بینالمللی فیلم فجر ۱۳۹۷، با برخی از کارشناسان متدین مسیحی پرتغالی، فرانسوی و ایرلندی با هم درباره سینمایی آخرالزمانی جهان بحثی داشتیم.
❌ آنها ها تاکید داشتند که جریانات قدرتمندی در کشورهای ما فیلمها و انیمیشنهای دینی و معنوی با صفا و صداقت را به تمسخر میگیرند و تحریم میکنند.
💥 آنها به صراحت بیان میداشتند که نظامی مرکب از هالیوود و مافیای مجتمعهای عظیم نظامی-صنعتی-رسانهای وابسته به مافیای یهودیسازی جهانی در کشورهای اروپایی نیز سایه شوم خود را بر تفکر، افراد و مراکز اکران توزیع و تبلیغ هنر و رسانه انداخته است.
✍ مرحوم دکتر محمدحسین فرجنژاد
#فرهنگ
#جریان_شناسی_فرهنگی
#شماره_40
#فرج_نژاد
#سینما
🆔 @farhang_puya
❓چه زمان اخلاق و معنویت در جامعه تقویت میشود؟
🖌 حجتالاسلام دکتر علی مصباح:
👤 نگاه یک انسان موحد نسبت به دین یک نگاه حداکثری است. او خدا را مبدا هستی و سرچشمه تمام هستی انسان میداند و هرجا انسان احتیاج دارد، باید دست نیاز به سوی او دراز کند و تمامی رفتار و عمل او در مسیر تکاملی باید بر اساس دین تعریف شود. این تاثیر مبانی اعتقادی دینی بر اخلاق است.
💢 ما باید در پی این باشیم که این مبانی و اخلاقی را که به وسیله علمای بزرگ تبیین شده و با کمال انسان مرتبط است، برای مردم تبیین کنیم. آن وقت است که اخلاق و معنویت در جامعه تقویت میشود.
#اخلاق
#شماره_40
#معنویت_جامعه
🆔 @farhang_puya
❓مبنای ما برای تحلیل و نقد اخلاق و معنویت چه باید باشد؟
🖌 الهام عباسی:
✅ اگر میخواهی وضع موجود، انحرافات و کجرویها را در تحقق اخلاق و معنویت تحلیل و نقد کنیم، «گام دوم» به ما یک مبنای اساسی میدهد. جمع میان جمهوریت و اسلامیت؛ یعنی نباید تصویری که به دست میدهیم اصول را در تضاد با آزادی، عاملیت، تکثر و حق انتخاب مردم تعریف کند.
❇️ جامعهی اخلاقی باید نیت اخلاقی داشته باشد. نیت با پافشاری متحجرانه بر اصول و قدرت قاهره به دست نمیآید. از این طریق هر چه به دست آید تظاهر است. اما این جمع و رواداری، این سعه و گشایش اصول به روی کثرات عالم متوقف بر احیای «حکمت عملی» است.
❗️متوقف بر به صحنه کشانیدن فقه و علوم انسانی و فلسفه است. باید به جامعه و عرف نگاه کرد و با آنها و برای آنها سخن گفت. ما هنوز نظریه فرهنگی نداریم!
#جامعه
#معنویت_جامعه
#شماره_40
🆔 @farhang_puya