🖊آیت الله العظمی جوادی آملی:
«تنها عاملی كه وجود پربركت امام راحل (رضوان الله تعالی علیه) را ياری كرد، همان ايمان بود، كه ذات اقدس اله فرمود: ﴿إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ﴾[۱] فرمود: ﴿وَلَيَنصُرَنَّ اللَّهُ مَن يَنصُرُهُ﴾[۲] ؛ او واقعاً برای اسلام قيام كرد و در اين قيامش هم خالصاً لوجه الله بود و همان طوری كه در نصيحتها میفرمود: ﴿قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُم بِوَاحِدَةٍ أَن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَی وَفُرَادَی﴾[۳] ، قيامش هم واقعاً لله بود و اگر قيام لله باشد اين بركات فراوان را هم دارد.»
۸۶/١١/١٢
🔶امام خمینی رحمةالله علیه، الگوی شخصیتی که با سلوک و تبعیت از دستوراتی دینی، مراحل سلوک عرفانی را طی کرده و توانست نشان دهد که کسانی که در مکتب اهلبیت علیهمالسلام تربیت شوند، می توانند با اقتدا به امام العارفین امیرالمؤمنین علیهالسلام، عرفان و حماس را با یکدیگر جمع کنند.
پینوشت:
[۱]سوره محمد(ص)آیه ۷
[۲]سوره حج آیه ۴۰
[۳]سوره سبأ آیه ۴۶
#عرفان_اسلامی
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
📌 پنجشنبه
☀️ ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ هجری شمسی
🌙 ۲۰ رجب ۱۴۴۵ هجری قمری
🎄 1 فوریه 2024 میلادی
📎 #تقویم
صوفی پژوهی
🔶رمان نقد تصوف
🔰🔰نقش فلاسفه8️⃣2️⃣
⏪ثانیاً صرف اینکه در استنباطات حکما و فلاسفه اشتباهاتى وجود داشت آیا وجدان به ما اجازه مى دهد دور همه علوم آنها خطّ بطلان بکشیم و حتّى در علومى مانند حساب «دو دو تا چهار تا» که ثابت و مسلّم است تردید کنیم و حربه تکفیر براى آنان برداریم و مانند غزالى (صوفى) یکباره فلاسفه را احمق و ملحد بخوانیم و تکفیر دانشمندانى بزرگ مانند افلاطون، ارسطو، سقراط، فارابى، بوعلى سینا را واجب بشماریم؟(1)
👌🏻البتّه توجّه دارید که ما نمى خواهیم مطلقاً به دفاع از حریم فلسفه و مسائل فلسفى بپردازیم همین قدر مى گوییم که تفکّرات فلاسفه بزرگ در راه پیشرفت فکرى بشر خالى از تأثیر نبوده و ما باید تا حدّ لزوم از نتایج افکارشان قدردانى کنیم. هرگز نمى توان گفت تفکّرات فارابى، ابن سینا، خواجه نصیرالدّین طوسى، صدرالدّین شیرازى و مانند اینها در جامعه بشرى و اسلامى پوچ و بى مقدار است، امانت علمى به ما چنین اجازه اى نمى دهد.
⏪وانگهى غرض از استدلالات عقلى فقط تفکّرات زاییده مغز فلاسفه نیست، بلکه منظور آن سلسله افکار صحیحى است که در پرتو چراغ تعقّل و راهنمایى دیدبان شرع درست از آب درآید. نام این دسته تفکّرات را استنباطات عقلى مى گذاریم.
⏪ناگفته نمانَد که این طرز فکر، خود از راهنمایى هاى قرآن و روایات است.(2) خطبه هاى امیرمؤمنان على(علیه السلام)و نیز مناظراتى که ائمّه(علیهم السلام)خصوصاً امام صادق و امام رضا(علیهما السلام) با ارباب ادیان و منکران توحید مى کردند نمونه اى از تفکّر عقلى است.
👌🏻و کتاب هاى مهمّ نهج البلاغه، توحید، عیون اخبارالرّضا(علیه السلام)و بحارالانوار شاهد مدّعاست، با این حال چگونه مى توان حقایق عقلى را منکر شد؟
💢درویش ریاضعلى: هرگز نمى توان حقایق عقلى و وجدانى را انکار کرد.
🔶آقاى فاضل: غرض ما هم این است، امّا کشف و شهودى که عرفا مبناى عقاید و آراءِ خود قرار داده اند بحث جداگانه اى دارد و در آینده به شرح آن مى پردازیم.
(1). تاریخ تصوّف و زهد و تصوّف به نقل از تهافت الفلاسفه و المنقذ من الضلال غزالى.
(2). رک: علاّمه طباطبائى، شیعه در اسلام، بحث فلسفه.
ادامه دارد...
#ارمغان_خانقاه
#نقد_مثنوی
#رمان
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
💠 السلام علی الرضیع الصغیر
🌸 ای نسیم عفو از آب و هوای گنبد است
🌸 هر سحر کل حرم از آن معطر می شود
📎 #کربلا
📎 #امام_حسین
📎 #حضرت_علی_اصغر
📌 جمعه
☀️ ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ هجری شمسی
🌙 ۲۱ رجب ۱۴۴۵ هجری قمری
🎄 2 فوریه 2024 میلادی
📎 #تقویم