برای روش شدن پاسخ شما باید به چند نکته اشاره کنیم:
1️⃣تصوف اشاره به مجموعه آموزههایی میکنند که دراویش به آن معتقد دارند.
⬅️به پیروان جریان تصوف، صوفی، متصوفه، درویش، فقرا(نامی است که صوفی ها همدیگر را با این نام خطاب میکنند، دقت بفرمایید که با کلمه فقیر به معنا کسی که دچار مشکلات مالی است، از حیث ظاهر یکسان است ولی دارای معنای دیگر استغ در اصطلاح به ان مشترک لفظی گفته میشود.
3️⃣دارویش ها جمع درویش است که در کلام خود اهل تصوف نیز برای خود به کار میرود.
⬅️پس روشن شد که دراویش(جمع درویش) بر پیروان این جریان اطلاق میشود ولی عنوان تصوف به مجموعه اعتقادات و بر مسلک آنها اطلاق می شود.
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
حال ما ...
حال خوشی نیست ؛
بیا ای جـ❤️ـانا
زندگی بی تـ❤️ـو دگر ...
سخت و نفس گیر شده
زیبـ❤️ـاترین بهانه دنیای من سلام
#صبحت_بخیر_آقای_من🌤
☑️ حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
◼️هرآنچه موجب یادآوری مصائب امام حسین علیهالسلام شود از شعائر الهی است؛ و تا زمانی که با فعلی که بهخودیخود حرام است، انجام نشود، خداوند و رسول او صلّیاللّهعلیهوآله، آن را دوست دارند.
📚 رحمت واسعه، ویراست سوم، ص٣٨١
(مجموعه فرمایشات حضرت آیتاللّٰه بهجت پیرامون حضرت سیدالشهداء علیهالسلام و اصحاب و یاران آن حضرت)
#عرفان_اسلامی
#انس_به_معصومین
📌 سه شنبه
☀️ ۱۹ تیر ۱۴۰۳ هجری شمسی
🌙 ۳ محرم ۱۴۴۶ هجری قمری
🎄 9 جولای 2024 میلادی
📎 #تقویم
🔶🔶رمان نقد تصوف
🔰🔰لاابالى چه کند دفتر دانایى را؟5️⃣6️⃣
❇️ادیب زاده: لابد شنیده اید که شخصى در شب مهتاب در طشت آب نگاه مى کرد، کسى پرسید: عمو جان چه مى کنى؟ گفت: ماه را تماشا مى کنم، گفت: اگر پشت گردنت دمل ندارى، چرا سر بالا نمى کنى که ماه جهان آرا را در دامنه فلک بنگرى؟
حالا داستان اینهاست... اگر عیبى در کارشان نیست چرا خدا را در لابه لاى زلف و خطّ و خال ماهرویان و دلباختگى به آنها مى جویند؟ مرحوم نراقى چه خوش گفته:
گر ندارى صد مرض در اندرون *** از چه بر فرخ همى افتى نگون
اینها اگر از قید طبیعت آزادند، چرا نرد عشق با زلف و گیسو مى بازند.
چه جوید از رخ و زلف و خطّ و خال *** کسى کاندر مقاماتست و احوال
اینجا درویش از شرمندگى سر به زیر افکند و پاسخى نداشت که بگوید.
✳️آقاى فاضل: وانگهى اگر اینها راست مى گویند و زیبایى پرستى را وسیله عشق خدا قرار داده اند چرا جمال جوانان ماهرو را براى این کار انتخاب کردند؟ مگر خدا مخلوق دیگرى ندارد؟ آثار قدرت و عظمت آفریدگار جهان در آفرینش آسمان و زمین و گیاه و حیوان و همه موجودات حیرت انگیز طبیعت جلوه گرى مى کند، ولى به قول سعدى:
لاابالى چه کند دفتر دانایى را *** طاقت وعظ نباشد سر سودایى را
مگر جمال و زیبایى منحصر به انسان است، آن هم جوانان رعنا و دلربا، این ساختمان جالب انسانى در وجود کودکان خیلى ظریف تر است، پس چرا سیمین بدنان قابل تمتّع را براى این معنى صلاح دیدند؟!
معلوم مى شود اینها بویى از عشق حق نبرده اند. خداوند در قرآن مى فرماید: «(مَا جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُل مِنْ قَلْبَیْنِ فِى جَوْفِهِ); خدا براى آدمى دو دل قرار نداده»(1)، پس دو محبّت هم در یک دل نمى گنجد آن هم محبّت شهوت آمیز در مقابل محبّت خدا. امام صادق(علیه السلام)فرمود: «دل هایى چند از ذکر خدا غافل مى شود، خدا هم در عوض، محبّت دیگران را در آن دل ها قرار مى دهد».(2)
باز اینجا گفتار شیرین محمّدطاهر قمّى به یادم آمد:
کنند عاشقى امردان و مى گویند *** بود مجاز پل عشق حضرت جبّار
خدا گواه من است آن که عاشقى هرگز *** نبوده است زآیین سیّد مختار
(1). سوره احزاب، آیه 4 .
(2). تحفة الاخیار نقل از امالى صدوق.
ادامه دارد...
#ارمغان_خانقاه
#رمان
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
13.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢تأویل صوفیانه آیات الهی
❌یکی از انحرافات عملی متصوفه، تأویل آیات به صورت ذوقی است، این عمل منجر به تحریف معنوی آیات الهی میشود.
❌رواج تفکرات صوفی مآبانه در بین بعضی منبریها، منجر به تفسیر غالیانه از آیات الهی شده است.
❌تفسیر به رای قرآن کریم و بیان مطالب خلاف تفسیر اهل بیت علیهم السلام و بیان مطالبِ غلات که کفر صریح و ادعای الوهیت برای امیرالمومنین علیه السلام است.
#غلات
#جعلیات
🔵صوفی پژوهی
@sufi110