moallemi-www.ebnearabi.com.mp3
41.96M
💢موضوع ارائه ایشان «تمایز نگاه اهل حکمت و صوفیه در مساله وحدت وجود » بود.
🔺استاد معلمی در ابتدا به دو رویکرد افراطی و تفریطی در مواجه با مباحث عرفان و تصوف اشاره کرده و بر لزوم نقد منصفانه و مودبانه باورهای صوفیانه تاکید کردند.
⬅️ایشان قول صحیح منتسب به عرفای مسلمان در وحدت وجود را این دانستند که خداوند وجود دارد و ماسوی الله هم موجود هستند، اما ما سوی الله تجلیات خداوند متعال هستند که وجودی زائد بر خداوند متعال ندارند، مانند دریا و موج دریا و در ادامه به تبیین این دیدگاه پرداختند.
⬅️استاد معلمی قول فلاسفه در این بحث را اینگونه تببین کردند که خدا و مخلوقات تحقق عینی دارند، منتها خداوند خالق و ما سوی الله مخلوق است، خداوند علت و ماسوی الله معلول است.
⬅️عضو هیت علمی دانشگاه باقرالعلوم (علیه السلام) در ادامه دو تقریر وحدت تشکیکی وجود ملاصدرا را تبیین کرده و یکی از این دو را موافق وحدت وجود عرفانی و دیگری را مخالف آن دانستند.
⬅️این استاد برجسته فلسفه سپس با اشاره به این که عرفا برای وحدت وجود ده دلیل ارائه داده اند، اصلی ترین ادله آنها را قاعده بسیط الحقیقه معرفی کرده و به نقد آن پرداختند. ایشان در ادامه بحثشان به موضوع ربط علی هم اشاره کرده و آن را نقد کردند.
✅ استاد معلمی در پایان نظریه وحدت شخصی وجود را به دلیل تالی فاسدهای متعدد از جمله جبرگرایی، قولی نادرست و غیر قابل التزام معرفی کردند.
#مدرسه_تصوف_پژوهی
#وحدت_وجود
#حسن_معلمی
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
هدایت شده از کتابخانه تصوف
چه_کسانی_نمیفهمند.pdf
2.13M
📗چه کسانی نمی فهمند؟
(گویا و رسا در نقد عرفان التقاطی و تفکرات یونانی)
📝مولف:سیدمحسن طیب نیا
تعداد صفحات:۳۱۱
زبان:فارسی
🔹شامل مباحث:
👈🏻شاخصه عرفان اسلامی
👈🏻انحرافات برخی عرفای صوفی
👈🏻خداشناسی و معارف توحیدی در مکتب اهل بیت علیهم السلام
👈🏻رد تصوف در کلام ائمه علیهم السلام و بزرگان تشیع
#محسن_طیب_نیا
#وحدت_وجود
📖کتابخانه تصوف
🌐https://eitaa.com/joinchat/467862359Cf85aa6c26b
برای روش شدن پاسخ شما باید به چند نکته اشاره کنیم:
1️⃣تصوف اشاره به مجموعه آموزههایی میکنند که دراویش به آن معتقد دارند.
⬅️به پیروان جریان تصوف، صوفی، متصوفه، درویش، فقرا(نامی است که صوفی ها همدیگر را با این نام خطاب میکنند، دقت بفرمایید که با کلمه فقیر به معنا کسی که دچار مشکلات مالی است، از حیث ظاهر یکسان است ولی دارای معنای دیگر استغ در اصطلاح به ان مشترک لفظی گفته میشود.
3️⃣دارویش ها جمع درویش است که در کلام خود اهل تصوف نیز برای خود به کار میرود.
⬅️پس روشن شد که دراویش(جمع درویش) بر پیروان این جریان اطلاق میشود ولی عنوان تصوف به مجموعه اعتقادات و بر مسلک آنها اطلاق می شود.
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
حال ما ...
حال خوشی نیست ؛
بیا ای جـ❤️ـانا
زندگی بی تـ❤️ـو دگر ...
سخت و نفس گیر شده
زیبـ❤️ـاترین بهانه دنیای من سلام
#صبحت_بخیر_آقای_من🌤
☑️ حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
◼️هرآنچه موجب یادآوری مصائب امام حسین علیهالسلام شود از شعائر الهی است؛ و تا زمانی که با فعلی که بهخودیخود حرام است، انجام نشود، خداوند و رسول او صلّیاللّهعلیهوآله، آن را دوست دارند.
📚 رحمت واسعه، ویراست سوم، ص٣٨١
(مجموعه فرمایشات حضرت آیتاللّٰه بهجت پیرامون حضرت سیدالشهداء علیهالسلام و اصحاب و یاران آن حضرت)
#عرفان_اسلامی
#انس_به_معصومین
📌 سه شنبه
☀️ ۱۹ تیر ۱۴۰۳ هجری شمسی
🌙 ۳ محرم ۱۴۴۶ هجری قمری
🎄 9 جولای 2024 میلادی
📎 #تقویم
🔶🔶رمان نقد تصوف
🔰🔰لاابالى چه کند دفتر دانایى را؟5️⃣6️⃣
❇️ادیب زاده: لابد شنیده اید که شخصى در شب مهتاب در طشت آب نگاه مى کرد، کسى پرسید: عمو جان چه مى کنى؟ گفت: ماه را تماشا مى کنم، گفت: اگر پشت گردنت دمل ندارى، چرا سر بالا نمى کنى که ماه جهان آرا را در دامنه فلک بنگرى؟
حالا داستان اینهاست... اگر عیبى در کارشان نیست چرا خدا را در لابه لاى زلف و خطّ و خال ماهرویان و دلباختگى به آنها مى جویند؟ مرحوم نراقى چه خوش گفته:
گر ندارى صد مرض در اندرون *** از چه بر فرخ همى افتى نگون
اینها اگر از قید طبیعت آزادند، چرا نرد عشق با زلف و گیسو مى بازند.
چه جوید از رخ و زلف و خطّ و خال *** کسى کاندر مقاماتست و احوال
اینجا درویش از شرمندگى سر به زیر افکند و پاسخى نداشت که بگوید.
✳️آقاى فاضل: وانگهى اگر اینها راست مى گویند و زیبایى پرستى را وسیله عشق خدا قرار داده اند چرا جمال جوانان ماهرو را براى این کار انتخاب کردند؟ مگر خدا مخلوق دیگرى ندارد؟ آثار قدرت و عظمت آفریدگار جهان در آفرینش آسمان و زمین و گیاه و حیوان و همه موجودات حیرت انگیز طبیعت جلوه گرى مى کند، ولى به قول سعدى:
لاابالى چه کند دفتر دانایى را *** طاقت وعظ نباشد سر سودایى را
مگر جمال و زیبایى منحصر به انسان است، آن هم جوانان رعنا و دلربا، این ساختمان جالب انسانى در وجود کودکان خیلى ظریف تر است، پس چرا سیمین بدنان قابل تمتّع را براى این معنى صلاح دیدند؟!
معلوم مى شود اینها بویى از عشق حق نبرده اند. خداوند در قرآن مى فرماید: «(مَا جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُل مِنْ قَلْبَیْنِ فِى جَوْفِهِ); خدا براى آدمى دو دل قرار نداده»(1)، پس دو محبّت هم در یک دل نمى گنجد آن هم محبّت شهوت آمیز در مقابل محبّت خدا. امام صادق(علیه السلام)فرمود: «دل هایى چند از ذکر خدا غافل مى شود، خدا هم در عوض، محبّت دیگران را در آن دل ها قرار مى دهد».(2)
باز اینجا گفتار شیرین محمّدطاهر قمّى به یادم آمد:
کنند عاشقى امردان و مى گویند *** بود مجاز پل عشق حضرت جبّار
خدا گواه من است آن که عاشقى هرگز *** نبوده است زآیین سیّد مختار
(1). سوره احزاب، آیه 4 .
(2). تحفة الاخیار نقل از امالى صدوق.
ادامه دارد...
#ارمغان_خانقاه
#رمان
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢تأویل صوفیانه آیات الهی
❌یکی از انحرافات عملی متصوفه، تأویل آیات به صورت ذوقی است، این عمل منجر به تحریف معنوی آیات الهی میشود.
❌رواج تفکرات صوفی مآبانه در بین بعضی منبریها، منجر به تفسیر غالیانه از آیات الهی شده است.
❌تفسیر به رای قرآن کریم و بیان مطالب خلاف تفسیر اهل بیت علیهم السلام و بیان مطالبِ غلات که کفر صریح و ادعای الوهیت برای امیرالمومنین علیه السلام است.
#غلات
#جعلیات
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
🖤سلام امام زمانم 🖤
🥀 سلامے از ذره اے کوچک به روشن ترین خورشید
سلامے از قلبے مضطرب به بزرگترین آرامش
سلامے از چشمانے منتظر به زهرایے ترین یوسف
سلامے از من که تنهاترینم به تو که مولاے منے دردم را میدانے، اندوهم را میبینے، دلواپسےام را شاهدے، صدایم را می شنوے
و دعایم میکنے ...
بیا اے که نبودت علت همه ے غصه ها و ناراحتی ها
در افق آرزوهایم
تنها الّلهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَج را می بینم.🌿🥀
🌱.برقآمت دلربای مهدی صلوات.🌱
📎 #امام_زمان
📎 #ظهور
📎 #دهه_محرم
صوفی پژوهی
🔻غدیر خم در تصوف5️⃣ 🔰قسم دوم) رد نظر شیعه 💢رشیدالدین میبدی: ⬅️«رشیدالدین میبدی»(530ق) در کتاب «
🔻غدیر خم در تصوف6️⃣
💢قسم سوم) ولایت نوعیه و عرفانی
🔻مولوی:
⬅️« جلال الدین محمد بلخی» به حدیث غدیر اینگونه اشاره می کند :
زین سبب پیغامبر با اجتهاد**** نام خود و آن على مولا نهاد
گفت هر کاو را منم مولا و دوست**** ابن عم من على مولاى اوست[1]
❌اما با توجه به دیگر اشعار و کلمات مولوی، می دانیم که ولایت از نگاه او، همان ولایت نوعی/عرفانی است که هرکس می تواند با سیر و سلوک آن را کسب کند. لذا در جای دیگر می گوید:
پس امام حى قایم آن ولى است****خواه از نسل عمر خواه از على است
مهدى و هادى وى است اى راه جو****هم نهان و هم نشسته پیش رو[2]
📖پینوشت:
[1]. مولوی، جلال الدین، مثنوى معنوى، متن، ص986.
[2]. مولوی، جلال الدین، مثنوى معنوى، متن، ص192.
🖊وبلاگ ویکی تصوف
#انحرافات_اعتقادی
#مهدویت_نوعیه
#مولوی
#امامت
#غدیر
🔵صوفی پژوهی
@sufi1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢آقای شیخ علی فرحانی، در این کلیپ قائل شده است که در آیه «إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعینُ»، عبودیت حصر در خداوند شده نه عبادت ، به این خاطر ایشان، عبادت برای غیر خداوند را جایز میداند.
❌زمانی ماجرا بدتر می شود که ایشان مطلب را به گونهای نقل میکند که گویی این مطلب دیدگاه امام خمینی رحمةاللهعلیه است.
⬅️در صورتی که این مطلب خلاف دیدگاه امام خمینی رحمةاللهعلیه بوده،امام عبادت را منحصر در خدا دانسته و عبادت غیر او را جائز نمیداند(مستندات در پیوست ارائه میشود)
❌گویی ایشان تصور درستی از عبادت نداشته به این خاطر چنین مطلبی را بیان کرده وتالی فاسداین گونه سخنان نادرست و سخیف، دادن بهانه به دست وهابیت خبیث تا با این گونه مطالب، شیعیان را مشرک و کافر بدانند.
⬅️علامه طباطبائی رحمةاللهعلیه در کتاب گرانسنگ «المیزان» در تعریف عبادت مینویسند: «عبادت و پرستش از آنجايى كه عبارت است از نشان دادن مملوكيت خويش براى پروردگار»
❌اگر معنای سلوک انقلابی این است که تفکرات نادرست خودتان را به نام امام خمینی رحمةاللهعلیه منتشر کنید، بهتر است که در کارتان تجدید نظر کرده و این مباحث سلوکی خودتان را تعطیل بفرمایید.
#علی_فرحانی
#عبادت
🔵صوفی پژوهی
@sufi1
💢معنای عبادت از منظر علامه طباطبایی
⬅️و بالجملة فكان العبادة هي نصب العبد نفسه في مقام المملوكية لربه و لذلك كانت العبادة منافية للاستكبار و غير منافية للاشتراك فمن الجائز أن يشترك أزيد من الواحد في ملك رقبة أو في عبادة عبد، قال تعالى: «إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرِينَ»: غافر- 60. و قال تعالى: «وَ لا يُشْرِكْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَداً»: الكهف- 110فعد الإشراك ممكنا و لذلك نهى عنه، و النهي لا يمكن إلا عن ممكن مقدور بخلاف الاستكبار عن العبادة فإنه لا يجامعها.
📖طباطبايى، محمدحسين، الميزان في تفسير القرآن، 20جلد، مؤسسة الأعلمي للمطبوعات - لبنان - بيروت، چاپ: 2، 1390 ه.ق، ج1 24 .
#علی_فرحانی
#عبادت
🔵صوفی پژوهی
@sufi1
صوفی پژوهی
💢معنای عبادت از منظر علامه طباطبایی ⬅️و بالجملة فكان العبادة هي نصب العبد نفسه في مقام المملوكية لر
💢معنای عبادت از منظر علامه طباطبایی
و كوتاه سخن، اينكه: عبادت و پرستش از آنجايى كه عبارت است از نشان دادن مملوكيت خويش براى پروردگار، با استكبار نمىسازد، ولى با شرك مىسازد، چون ممكن است دو نفر در مالكيت من و يا اطاعت من شريك باشند، لذا خداى تعالى از استكبار از عبادت نهى نكرده، ولى از شرك ورزيدن باو نهى كرده، چون اولى ممكن نبوده، ولى دومى ممكن بوده است، لذا در باره استكبار باين عبارت فرموده: (إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرِينَ، آنهايى كه از عبادت من سر مىپيچند، و تكبر مىكنند، بزودى با خوارى و ذلت داخل جهنم خواهند شد)، و در باره شرك فرموده: (وَ لا يُشْرِكْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَداً، واحدى را شريك در عبادت پروردگارش نگيرد) پس معلوم مىشود شرك را امرى ممكن دانسته، از آن نهى فرموده، چون اگر چيزى ممكن و مقدور نباشد، نهى از آن هم لغو و بيهوده است، بخلاف استكبار از عبوديت كه با عبوديت جمع نميشود
#علی_فرحانی
#عبادت
🔵صوفی پژوهی
@sufi1
🔶دیدگاه امام خمینی در مورد تفسیر آیه «إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعینُ»
قوله تعالى: ايّاكَ نَعْبُدُ وَ ايّاكَ نَسْتَعين بدان اى عزيز كه چون بنده سالك در طريق معرفت تمام محامد و مدايح را مختص به ذات مقدّس حق دانست و قبض و بسط وجود را از او دانست و ازمّه امور را در اول و آخر و مبدأ و منتهى به يد مالكيّت او دانست و توحيد ذات و افعال در قلبش تجلّى نمود، حصر عبادت و استعانت را به حق كند و جميع دار تحقّق را طوعا و كرها خاضع ذات مقدّس بيند و در دار تحقّق قادرى نبيند تا اعانت را به او نسبت دهد.
📖خمينى، روحالله، رهبر انقلاب و بنيانگذار جمهورى اسلامى ايران، آداب الصلاة، 1جلد، موسسه تنظيم و نشر آثار امام خمينى (س) - ايران - تهران، چاپ: 7، 1378 ه.ش، ؛ ص276.
#علی_فرحانی
#عبادت
🔵صوفی پژوهی
@sufi1
🖤سلام بر قطب عالم امڪان🖤
🥀 ما عاشق بے قرار یاریم همہ
بر درد فراق او دچاریم همہ
از پاے بہ جان او نخواهیم نشسٺ
تا سر بہ قدومش بسپاریم همہ
سلام صبحت بخیرهمه ے دنیاے من🌿🥀
🌱.برقآمت دلربای مهدی صلوات.🌱
📎 #امام_زمان
📎 #ظهور
📎 #دهه_محرم