eitaa logo
صوفی پژوهی
304 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
582 ویدیو
92 فایل
راهی برای رسیدن به باطن تصوف مخاطبین عزیز،انتقادات، پیشنهادات و سؤالات خویش را به آیدی ذیل ارسال کنید. @Sadat6265
مشاهده در ایتا
دانلود
💢ریا در مراسم عزاداری ❓❓آیا ریا در عزادارى امام حسین (علیه‌السلام) جایز است؟ 🔰🔰پاسخ: 👌🏻ریا در هر عبادتى حرام محسوب می‌شود ⬅️ولى تظاهر به عزادارى امام حسین (علیه‌السلام) و تعظیم شعائر دین به‌قصد قربت جایز بلکه مستحب است. ⬅️مثل‌اینکه پرداختن صدقه آشکار قربت الى الله براى تشویق دیگران، همان‌طور که در قرآن آمده، مستحب است. 🖊دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی 👌🏻پ.ن: منظور آیت الله مکارم از تظاهر، همان تباکی کردن است که به قصد قربت انجام شده؛ انسان در این حالت به خاطر اینکه آمادگی گریه کردن را ندارد؛ خود را به حالت گریه می‌زند و این عمل ریا نبوده؛ زیرا این عمل برای رضای خدا انجام می شود نه تظاهر برای مردم . 🔵صوفی پژوهی @sufi110
❓❓پرسش آيا عزاداري هر چند كه از روي ريا باشد پذيرفته است؟ 🔰🔰پاسخ: 🔶براي عزاي امام حسين(ع) حداقل كاري كه مي توان كرد، تباكي است، يعني خود را به گريه زدن. تباكي مي تواند به قصد ريا و خود نمايي باشد و مي تواند براي خدا باشد، همان طوري كه گريه چنين است. تباكي يك عمل است. ريا و اخلاص مربوط به دل است. 👌🏻اين عمل بستگي به نيت شخص دارد. ⬅️ اگر بلند گريه كردن به نيت خودنمايي باشد، ❌ ريا و گناه است. عمل را باطل مي كند. 💢ريا در هر عبادتي حرام محسوب مي‌شود چه در عزاداري امام حسين باشد يا در عبادات ديگر فرقي نمي كند و هيچ روايتي نداريم كه ريا در جائي جايز باشد و آنچه در روايات است عكس اين است و تاكيد مي كند كه ارزش اعمال به نيت و به ميزان اخلاص آن است؛ ولي تظاهر به عزاداري امام حسين(ع) و تعظيم شعائر دين به قصد قربت جايز بلكه مستحب است، مثل اين كه پرداختن صدقه آشكار قربه الي الله براي تشويق ديگران همان طور كه در قرآن آمده، مستحب است. ⬅️پس اگر در شام دادن قصدش فقط مردم باشد هيچ بهره اي نمي برد. اما اگر قصدش لله باشد؛اما اين كار را علني و به منظور تشويق ديگران انجام دهد ثواب مي برد. 📖پی‌نوشت: [1]. شيرازي، ناصر مكارم، استفتاءات جديد(مكارم)، انتشارات مدرسه امام علي بن ابي طالب(ع)، قم، دوم، 1427 ه‍ق، ج‌، ص 503. 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌱‌وقتی به تو سلام میکنم وجودم سرشار از امید می‌شود.و زندگی،شروع به لبخند زدن می کند ❣️ 🌤
🖼 | 🔹امام خمینی(ره): آن روضه‌های سنتی و آن مصیبت‌ها را زنده نگاه دارید که برکاتی که به ما می‌رسد از آن‌هاست... _معصومین 🔵صوفی پژوهی @sufi110
صوفی پژوهی
🔶🔶رمان نقد تصوف 🔰🔰لوح افتخار7️⃣6️⃣ ❇️ادیب زاده: اخیراً کتابى به نام تحفة الاخیار تألیف محمّدطاهر قمّى که از اعاظم علماى شیعه بوده به دستم رسید که انصافاً به اتّکاءِ مدارکى قابل اعتماد روى صوفیگرى بحث کرده، به خاطرم است کتابى را به نام مجالس العشّاق معرّفى مى کرد که در آن شرح معاشقه هاى این فرقه به رشته تحریر درآمده، به راستى گوشه اى از داستان هاى رسوایى آنجا گرد آمده، آن کتاب به ما مى گوید معاشقه با زیبارُخان مخصوص روزبهان و شیخ صنعان و درویش توى گرمابه و حامد کرمانى ها نبوده، بلکه این مرض سودایى ریشه به دل هاى بسیارى از شیوخ قوم رسانده است. اینک فهرست چند نمونه; به شرط اینکه درویش به ما پرخاش نکند، زیرا ما از خودمان نمى گوییم. ⬅️در آن کتاب عشق بازى «خضرویّه» اکمل مشایخ بلخ را با بایزید که پسر جوانى بود مى خوانیم. در آن کتاب عشق بازى نجم الدّین کبرى را مى خوانیم.درآن کتاب عشق بازى عطّار را با پسر جوان کلانتر قریه مى خوانیم و از جمله اشعارى که در آن معاشقه گفته این است: عشق را سر برهنه باید کرد *** بر سر چار سوى رسوایى ⬅️در آن کتاب عشق بازى نجم الدّین رازى را با جوان زرگر مى خوانیم. در آن کتاب عشق بازى سنایى را با جوان قصّاب و اشعارى که در این معاشقه ننگین گفته مى خوانیم و از جمله این شعر: تا خیال آن بت قصّاب در چشم من است *** زین سبب چشمم همیشه همچو رویش روشن است و همین طور عشق بازى دیگر «فقراءِ إلى اللّه!»(1) یک سند افتخار دیگرى هم از کتاب مثنوى(2) به یاد دارم که برایتان مى خوانم. گوید: شبى پسر ساده رویى گرفتار «خانقاه» و به قول آقاى مولوى «عزبخانه» شد، نیمه شب یکى از خانقاهیان نسبت به او قصد تجاوز کرد او از جاى جست و گفت: خانقاهى که بود بهتر مکان *** من ندیدم یک زمان در وى امان رو به من آرند مشتى خمرخوار *** چشم ها پرنطفه کف... فشار خانقه چون این بود بازار عام *** چون بود خر گلّه و دیوان خام جناب درویش بگذار ما از خودمان نگفته باشیم هر اعتراضى دارید بروید به مولانا بگویید... . (1). تحفة الاخیار، ص 134. (2). مثنوى، ص 624. ادامه دارد... 🔵صوفی پژوهی @sufi110
صوفی پژوهی
💢ریا در مراسم عزاداری ❓❓آیا ریا در عزادارى امام حسین (علیه‌السلام) جایز است؟ 🔰🔰پاسخ: 👌🏻ریا در ه
🔰عبارت محدث نوری در مورد معنای تباکی ⬅️عالمان دینی، هیچ‌گاه قائل به جواز ریا در عزاداری اباعبدالله الحسین علیه‌السلام نشده‌اند. ⬅️تباکی از منظر آنها به معنای ریا نبوده و به این خاطر تباکی را جائز دانسته‌اند ولی ریا را حرام دانسته‌اند. 🔵صوفی پژوهی @sufi110
33.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢عاشورا روز شادی از منظر صوفیه ❌از منظر عبدالقادرگیلانی 📹استاد یزدانی 🔵صوفی پژوهی @sufi110
💢مطالب کانال صوفی‌پژوهی در مورد شادی متصوفه و جریان‌های همسو در روز عاشورا 1️⃣نقد اعتقاد صوفیه در مورد روزه روز عاشورا https://www.adyannet.com/fa/news/42667 2️⃣تلاش های اهل سنت برای فراموشی واقعه کربلا: https://eitaa.com/sufi110/2333 3️⃣تشویق به شادی در روز عاشورا❗️❗️ https://eitaa.com/sufi110/1858
♦️زیارت قلبی امام حسین علیه السلام ، نائب از زیارت حضوری در حرم مطهر و حضور تحت قبة شریف♦️ يُسْتَحَبُّ زِيَارَةُ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ بَعْدَ أَنْ يَغْتَسِلَ وَ يَعْلُوَ سَطْحَ دَارِهِ أَوْ فِي مَفَازَةٍ مِنَ اَلْأَرْضِ وَ يُومِئُ إِلَيْهِ بِالسَّلاَمِ وَ يَقُولُ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا مَوْلاَيَ وَ سَيِّدِي وَ اِبْنَ سَيِّدِي اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا مَوْلاَيَ وَ اِبْنَ مَوْلاَيَ يَا قَتِيلُ اِبْنَ اَلْقَتِيلِ اَلشَّهِيدُ اِبْنَ اَلشَّهِيدِ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ وَ رَحْمَةُ اَللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ أَنَا زَائِرُكَ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ بِقَلْبِي وَ لِسَانِي وَ جَوَارِحِي وَ إِنْ لَمْ أَزُرْكَ بِنَفْسِي وَ اَلْمُشَاهَدَةِ لِقُبَّتِكَ از امام صادق علیه السلام روایت است که فرمود (در روز جمعه) زیارت کن ابا عبدالله الحسین علیه السلام را بعد از اینکه غسل کنی و به بلندی خانه یا بیابانی بروی و به سوی امام علیه السلام اشاره کنی و بگویی: سلام بر تو اى مولاى من و فرزند مولاى من و آقاى من و فرزند آقاى من! سلام بر تو اى قتیل فرزند قتیل،و ای شهيد و فرزند شهيد!سلام و رحمت و برکات خدا بر تو، من با قلب و زبان و جوارحم زائر شمایم ای فرزند رسول خدا صلی‌الله علیه و آله اگرچه در حرمت نیستم و نمیتوانم قبه شریفت را ببینم. مصباح المتهجد ص۲۸۹ زاد المعاد ص۲۹۲ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄