صوفی پژوهی
🔰گزارشی از مدرسه «درنگی در نظریه وحدت وجود؛ پیشینه، ادله و نقدها 🎙دکتر محمد هادی قندهاری(استادیار د
لیست مطالب کانال «صوفی پژوهی» در مورد مسئله «وحدت وجود»
1️⃣موضوع ارائه ایشان «تمایز نگاه اهل حکمت و صوفیه در مساله وحدت وجود »، استاد حسن معلمی
https://eitaa.com/sufi110/2549
2️⃣«درنگی در نظریه وحدت وجود؛ پیشینه، ادله و نقدها، دکتر محمد هادی قندهاری
https://eitaa.com/sufi110/2254
3️⃣بررسی لوازم نظریه وحدت وجود»، دکتر علی افضلی
https://eitaa.com/sufi110/2149
4️⃣«بررسی ادله عقلی وحدت وجود» (بررسی نقد های آقای جوادی آملی به نظریه وحدت شخصی وجود)، دکتر محمد تقی سبحانی
https://eitaa.com/sufi110/2138
5️⃣«درنگی در تقریرهای مختلف وحدت وجود»، استاد سید محسن هندی
https://eitaa.com/sufi110/1126
6️⃣عرفان و مسأله وحدت وجود از منظر آیتالله مکارم شیرازی
https://eitaa.com/sufi110/495
7️⃣بررسی نظر شهید محراب آیت الله دستغیب درباره وحدت وجود
https://eitaa.com/sufi110/443
https://eitaa.com/sufi110/442
https://eitaa.com/sufi110/441
#وحدت_وجود
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
🔰🔰تلاشهاى نافرجام براى فراموشى اين حادثه عظيم1️⃣
💢پيشتر اشاره شد كه برخى از دشمنان همواره براى فراموشى اين حادثه عظيم تاريخى كوشيدهاند. برخى علماى عامّه در كتابها و نوشتههايشان، شيوههاى گوناگونى به كار مىبرند تا مانع حيات و جاودانى واقعه عاشورا و عزادارى سيّدالشهداء عليه السلام شوند.
🔻نمونههايى از اين شيوهها به اشاره در پى مىآيد:
1️⃣شيوه عرفان و تصوّف
❌شيخ عبدالقادر گيلانى، از علماى اهل سنّت و بزرگان صوفيّه است كه قبر او در بغداد به عنوان زيارتگاه معروف است. او اشكالى را كه به اهل سنّت مىشود، مطرح مىكند و مىگويد:
🔺قد طعن قوم على من صام هذا اليوم العظيم وما ورد فيه من التعظيم وزعموا أنّه لا يجوز صيامه لأجل قتل الحسين بن علي رضى اللَّه عنهما فيه. وقالوا: ينبغي أن تكون المصيبة فيه عامّةً لجميع الناس لفقده فيه، وأنتم تتّخذونه يوم فرح وسرور وتأمرون فيه بالتوسعة على العيال والنفقة الكثيرة والصدقة على الفقراء والضعفاء والمساكين وليس هذا من حق الحسين رضى اللَّه عنه على جماعة المسلمين؛
⬅️بعضى به اهل سنّت اشكال كردهاند كه چرا روز عاشورا را روزه مىگيرند. اين كار صحيح نيست؛ چرا كه در اين روز حسين بن على رضى اللَّه عنهما به شهادت رسيده
📖نا گفته هايى از حقايق عاشورا، حسينى ميلانى، سيد على ، مركز حقايق اسلامى، قم، 1388 ه. ش، سوم، ج 1 ص 27.
#عاشورا_و_تصوف
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
#سلام_امام_زمانم❣
#صبحت_بخیر_آقای_من🌤
چه خوشبختم که صبحم
با سلام بر شما آغاز می شود
و ابتدا عطر یاد شما در قلبم می پیچد
چه روز دل انگیزی است روزی که
نام شما بر سردرش باشد
و شمیم شما در هوایش ...
من در پناه شما آرامم ،
دلخوشم ، زنده ام ...
شکر خدا که شما را دارم ...
الّلهُـمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَـــ الْفَـــرج
🔶🔶رمان نقد تصوف
🔰🔰نظربازى از نظر اسلام0️⃣7️⃣
❇️آقاى فاضل: اکنون که نقش عشق بازى را در مشرب تصوّف دیدیم، خیلى مناسب است اجمالا نظر اسلام را هم در این باره ببینیم، آن وقت براى صاحبان عقل و وجدان این سرگذشت ها را از این سلسله بگویید تا همه بدانند اسلام پاک از حرکات شهوت آمیز این گروه به شدّت متنفّر است.
⬅️اوّلا اسلام دستور اکید در امر ازدواج داده تا از توسعه فحشا جلوگیرى کند و میکروب معاشقه با پسران اَمرَد را بکشد، آن گاه به زن و مرد مسلمان مى گوید: «از نامحرمان چشم بپوشید، زیرا خوددارى از نگاه مسموم، رمز طهارت و پاکى آنان خواهد بود».(1)
و درباره نظربازى با پسران، منطق دین از این قرار است که در کافى(2) از امام صادق(علیه السلام) از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) نقل شده که فرمود: «زنهار! به صورت پسران جوان ساده رخ، اغنیا و ملوک ننگرید، زیرا فتنه آنها از فتنه دختران باکره پرده نشین شدیدتر است». (إیّاکُم وَاَولادَ الاغنِیاءِ وَالمُلُوکِ الْمَردِ، فإنَّ فِتنَتَهُم اَشَدُّ مِن فِتنَةِ العَذارى فی خُدُورِهِنَّ).
امام باقر(علیه السلام) فرمود: «زناى چشم نگاه است و زناى دهان بوسه و زناى دست، لمس کردن».(3)
امام صادق(علیه السلام) فرمود: «النَّظَرُ سَهمٌ مِن سَهامِ إبلیس; نگاه تیرى از تیرهاى شیطان است».(4) این بود نظر اسلام و آن است نظر ارباب طریقت، «ببین تفاوت ره از کجاست تا به کجا».
(1). سوره نور، آیه 29.
(2). کافى، ج 5، ص 548.
(3). تحفة الاخیار، ص 145، به نقل از کافى، ج 5، ص 559 .
(4). تحفة الاخیار، ص 145، به نقل از کافى، ج 5، ص 559 .
ادامه دارد...
#ارمغان_خانقاه
#رمان
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
هدایت شده از کتابخانه تصوف
نقد صوفی از محمد کاظم یوسف پور.pdf
13.61M
📚نقد صوفی
✍️محمدکاظم یوسفپور
📖کتابخانه تصوف
🌐https://eitaa.com/joinchat/467862359Cf85aa6c26b
صوفی پژوهی
🔰🔰تلاشهاى نافرجام براى فراموشى اين حادثه عظيم2️⃣
👌🏻و سزاوار است روز مصيبت تمامى مسلمانان باشد و شما كه اهل سنّت هستيد، چرا اين روز را روز سرور و فرح قرار دادهايد و مردم را به برپايى مجالس سرور و پوشيدن لباس نو و خوردن غذاهايى كه متناسب عيد است دعوت مىكنيد ...؟
❌آن گاه چنين پاسخ مىدهد:وهذا القائل خاطئ ومذهبه قبيح فاسد، لأنّ اللَّه تعالى اختار لسبط نبيّه صلى اللَّه عليه وآله[1] الشهادة ... يوم عاشوراء لا يتّخذ يوم مصيبة، لأنّ يوم عاشوراء أن يتّخذ يوم مصيبة ليس بأولى من أن يتّخذ يوم موته فرح و سرور ...؛
💢اشكال كننده به اشتباه رفته و اعتقادش قبيح و فاسد است؛ زيرا خداوند متعال شهادت را براى سبط پيامبر صلى اللَّه عليه وآله برگزيده است ... و روز عاشورا را نبايد روز مصيبت قرار داد؛ چرا كه عاشق به معشوق رسيده است. از اين رو، اين روز بايد روز سرور باشد ....
❌عبدالقادر گيلانى در ادامه مىافزايد:ولو جاز أن نتّخذ يوم موته [يوم] مصيبة لكان يوم الاثنين أولى بذلك، إذ قبض اللَّه تعالى نبيّه [محمّداً] صلى اللَّه عليه وآله فيه وكذلك أبوبكر الصدّيق قبض فيه؛[2]
⬅️اگر بنا شد روز عاشورا را روز عزا و ماتم قرار دهيم، بهتر آن است كه روز دوشنبه را كه پيامبر و ابوبكر از دنيا رفتهاند روز عزا و غم معرفى كنيم.
[1] - به رغم اين كه در منابع اهل سنّت درود و صلوات پس از نام مبارك پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله به صورتناقص( ابتر) آمده است، ما طبق فرمايش حضرتش، درود و صلوات را به صورت كامل آوردهايم. از طرفى، بعد از نامهاى مبارك اهل بيت عليهم السلام عبارتهاى عليه السلام و ... آوردهايم
[2] - غنية الطالبيين: 684- 687؛ به نقل از نفحات الازهار: 4/ 245.
📖نا گفته هايى از حقايق عاشورا، حسينى ميلانى، سيد على ، مركز حقايق اسلامى، قم، 1388 ه. ش، سوم، ج 1 ص 28.
#عاشورا_و_تصوف
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
سلام بر تو اى صاحب عصر و زمان
سلام بر تو اى داراى دلیل و برهان قاطع
#سلام_امام_زمانم❣
#صبحت_بخیر_آقای_من🌤