🔶🔶رمان نقد تصوف
🔰🔰نظربازى از نظر اسلام0️⃣7️⃣
❇️آقاى فاضل: اکنون که نقش عشق بازى را در مشرب تصوّف دیدیم، خیلى مناسب است اجمالا نظر اسلام را هم در این باره ببینیم، آن وقت براى صاحبان عقل و وجدان این سرگذشت ها را از این سلسله بگویید تا همه بدانند اسلام پاک از حرکات شهوت آمیز این گروه به شدّت متنفّر است.
⬅️اوّلا اسلام دستور اکید در امر ازدواج داده تا از توسعه فحشا جلوگیرى کند و میکروب معاشقه با پسران اَمرَد را بکشد، آن گاه به زن و مرد مسلمان مى گوید: «از نامحرمان چشم بپوشید، زیرا خوددارى از نگاه مسموم، رمز طهارت و پاکى آنان خواهد بود».(1)
و درباره نظربازى با پسران، منطق دین از این قرار است که در کافى(2) از امام صادق(علیه السلام) از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) نقل شده که فرمود: «زنهار! به صورت پسران جوان ساده رخ، اغنیا و ملوک ننگرید، زیرا فتنه آنها از فتنه دختران باکره پرده نشین شدیدتر است». (إیّاکُم وَاَولادَ الاغنِیاءِ وَالمُلُوکِ الْمَردِ، فإنَّ فِتنَتَهُم اَشَدُّ مِن فِتنَةِ العَذارى فی خُدُورِهِنَّ).
امام باقر(علیه السلام) فرمود: «زناى چشم نگاه است و زناى دهان بوسه و زناى دست، لمس کردن».(3)
امام صادق(علیه السلام) فرمود: «النَّظَرُ سَهمٌ مِن سَهامِ إبلیس; نگاه تیرى از تیرهاى شیطان است».(4) این بود نظر اسلام و آن است نظر ارباب طریقت، «ببین تفاوت ره از کجاست تا به کجا».
(1). سوره نور، آیه 29.
(2). کافى، ج 5، ص 548.
(3). تحفة الاخیار، ص 145، به نقل از کافى، ج 5، ص 559 .
(4). تحفة الاخیار، ص 145، به نقل از کافى، ج 5، ص 559 .
ادامه دارد...
#ارمغان_خانقاه
#رمان
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
هدایت شده از کتابخانه تصوف
نقد صوفی از محمد کاظم یوسف پور.pdf
13.61M
📚نقد صوفی
✍️محمدکاظم یوسفپور
📖کتابخانه تصوف
🌐https://eitaa.com/joinchat/467862359Cf85aa6c26b
صوفی پژوهی
🔰🔰تلاشهاى نافرجام براى فراموشى اين حادثه عظيم2️⃣
👌🏻و سزاوار است روز مصيبت تمامى مسلمانان باشد و شما كه اهل سنّت هستيد، چرا اين روز را روز سرور و فرح قرار دادهايد و مردم را به برپايى مجالس سرور و پوشيدن لباس نو و خوردن غذاهايى كه متناسب عيد است دعوت مىكنيد ...؟
❌آن گاه چنين پاسخ مىدهد:وهذا القائل خاطئ ومذهبه قبيح فاسد، لأنّ اللَّه تعالى اختار لسبط نبيّه صلى اللَّه عليه وآله[1] الشهادة ... يوم عاشوراء لا يتّخذ يوم مصيبة، لأنّ يوم عاشوراء أن يتّخذ يوم مصيبة ليس بأولى من أن يتّخذ يوم موته فرح و سرور ...؛
💢اشكال كننده به اشتباه رفته و اعتقادش قبيح و فاسد است؛ زيرا خداوند متعال شهادت را براى سبط پيامبر صلى اللَّه عليه وآله برگزيده است ... و روز عاشورا را نبايد روز مصيبت قرار داد؛ چرا كه عاشق به معشوق رسيده است. از اين رو، اين روز بايد روز سرور باشد ....
❌عبدالقادر گيلانى در ادامه مىافزايد:ولو جاز أن نتّخذ يوم موته [يوم] مصيبة لكان يوم الاثنين أولى بذلك، إذ قبض اللَّه تعالى نبيّه [محمّداً] صلى اللَّه عليه وآله فيه وكذلك أبوبكر الصدّيق قبض فيه؛[2]
⬅️اگر بنا شد روز عاشورا را روز عزا و ماتم قرار دهيم، بهتر آن است كه روز دوشنبه را كه پيامبر و ابوبكر از دنيا رفتهاند روز عزا و غم معرفى كنيم.
[1] - به رغم اين كه در منابع اهل سنّت درود و صلوات پس از نام مبارك پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله به صورتناقص( ابتر) آمده است، ما طبق فرمايش حضرتش، درود و صلوات را به صورت كامل آوردهايم. از طرفى، بعد از نامهاى مبارك اهل بيت عليهم السلام عبارتهاى عليه السلام و ... آوردهايم
[2] - غنية الطالبيين: 684- 687؛ به نقل از نفحات الازهار: 4/ 245.
📖نا گفته هايى از حقايق عاشورا، حسينى ميلانى، سيد على ، مركز حقايق اسلامى، قم، 1388 ه. ش، سوم، ج 1 ص 28.
#عاشورا_و_تصوف
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
سلام بر تو اى صاحب عصر و زمان
سلام بر تو اى داراى دلیل و برهان قاطع
#سلام_امام_زمانم❣
#صبحت_بخیر_آقای_من🌤
📌 سه شنبه
☀️ ۲ مرداد ۱۴۰۳ هجری شمسی
🌙 ۱۷ محرم ۱۴۴۶ هجری قمری
🎄 23 جولای 2024 میلادی
📎 #تقویم
صوفی پژوهی
🔶🔶رمان نقد تصوف
🔰🔰شهسوار فلک1️⃣7️⃣
امواج طلایى خورشید از کرانه اقیانوس فرو مى ریخت، عروس بدیع الجمال حرم خانه چرخ نقاب از چهره برافکنده خرامان خرامان از تپّه خاک بالا آمد و قوس صعودى را عرصه جولان قرار داد، فانوس هواى شفّاف صبح زمستان، ذرّات زراندود آفتاب را پخش مى کند، نسیم پرغرور سحرگاهان با شاخ هاى غارت شده بوستان گرم عشوه گرى است، شیشه هاى کتابخانه اى که در کنار این بوستان قرار دارد و بر اثر سایه شاخ هاى برهنه مشبّک شده در خور استعداد خویش سهمى از آن نور جهان افروز را ربوده و به دورن منعکس مى کند. اى مهر فروزان، چقدر دلربایى نمى دانم از فروغ رویت بگویم یا از احاطه دامن پرفیضت؟ آیا تو یگانه عروس بزم الهى هستى یا خدا موجودى زیباتر از تو هم آفریده است؟ در این دستگاه پرعظمت که یکى از عروسان آفتابیش این قدر دلرباست، اگر عروسان پرده نشین آن نقاب از چهره برافکنند، آیا دشنه حیرت با دست و دل دلدادگان چه خواهد کرد؟
ادامه دارد...
#ارمغان_خانقاه
#رمان
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
🔰🔰تلاشهاى نافرجام براى فراموشى اين حادثه عظيم. 3️⃣
2) شيوه تقدّس و پرهيزكارى
💢در شيوه ديگر با ايجاد ترديد درباره قاتل امام حسين عليه السلام با اين راه به مبارزه برمىخيزند.
❌غزالى در كتاب إحياء علوم الدين، از راه تقدّس و پرهيزكارى كوشيده تا عزادارى بر سيّدالشهداء عليه السلام را كم اهميت نشان دهد. او مىنويسد: «فإن قيل: هل يجوز لعن يزيد، لأنّه قاتل الحسين أو آمر به؟ قلنا: هذا لم يثبت اصلًا ....فإن قيل: فهل يجوز أن يقال: قاتل الحسين لعنه اللَّه، أو الآمر بقتله لعنه اللَّه؟ قلنا: الصواب أن يقال: قاتل الحسين إن مات قبل التوبة لعنه اللَّه، لأنّه يحتمل أن يموت بعد التوبة؛»[1]
⬅️يكم اينكه قتل سيّدالشهداء عليه السلام منسوب به يزيد باشد و يزيد قاتل حسين بن على باشد، ثابت نيست.
⬅️دوم اينكه قاتل حسين بن على عليهما السلام هر كه بوده، شايد قبل از مرگش توبه كرده است.
❌بنابراين، لعن قاتل سيّدالشهداء عليه السلام جايز نيست!
🔻وى در ادامه مىگويد:
⬅️به راستى كه ذكر خداوند متعال از اين سخنان سزاوارتر است.[1]
⬅️يعنى ميان ذكر «لا إله إلّااللَّه» و يا لعن بر قاتل امام حسين عليه السلام، «لا إله إلّااللَّه» گفتن ثوابش بيشتر است.
📖پینوشت:
[1] - إحياء علوم الدين: 3/ 125-
📖نا گفته هايى از حقايق عاشورا، حسينى ميلانى، سيد على ، مركز حقايق اسلامى، قم، 1388 ه. ش، سوم، ج 1 ص 29.
#عاشورا_و_تصوف
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
صوفی پژوهی
💢آقای شیخ علی فرحانی، در این کلیپ قائل شده است که در آیه «إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعینُ»،
💢شیخ علی فرحانی با استباطات خویش به این نتیجه رسیده اند که طبق آیه «إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعینُ»، عبودیت حصر در خداوند شده نه عبادت ، به این خاطر ایشان، عبادت برای غیر خداوند را جایز میداند.
❌ایشان این سخنان را در دوره سلوکی انقلابی مطرح کرده و مخاطبین ایشان اینگونه به آنها القا میشود که این سخنان بر گرفته از سخنان امامین انقلاب بوده؛ در صورتی که امام خمینی رحمةاللهعلیه چنین دیدگاهی نداشته و اینگونه سخنان را شرک و معارض با آیات قرآنی میداند.
👌🏻امام خممینی رحمةاللهعلیه در کتاب «کشفالاسرار» به صراحت بیان داشته که عبادت منحصر در ذات اقدس الهی بوده و مشرکین به شرک در عبادت دچار بودند.
⬅️جای تعجب است که شخصی داعیه بیان سلوک انقلابی داشته ولی سادهترین مبانی امام خمینی رحمةاللهعلیه را ندانسته باشد و این گونه دیدگاه آنها را تحریف کند.
#علی_فرحانی
#عبادت
🔵صوفی پژوهی
@sufi1