eitaa logo
صوفی پژوهی
296 دنبال‌کننده
2هزار عکس
488 ویدیو
84 فایل
راهی برای رسیدن به باطن تصوف مخاطبین عزیز،انتقادات، پیشنهادات و سؤالات خویش را به آیدی ذیل ارسال کنید. @Sadat6265
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💚🌺🍃 🌺 🌿🥀سلام به آقای مهربانی🥀🌿 🌿🥀 ای منتقم آل علـی، کعبه مهیّاست بردار ز رخ پرده که با تو ظفــر آید داریم امیـد به تـو، امیـدِ دل ارباب دانیم که هجران تو آخر به‌ سرآید این‌ مژده‌ فقط‌ سهم‌ دل‌ منتظران‌ است آید خبــر ای اهـل ولا منتَظَـــر آید 🌿🥀 🌱.برقآمت دلربای مهدی صلوات.🌱 🖤 الّلهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَج🖤💫 📎 📎 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 بیانات مرحوم حضرت آیت اللَّه‏ خوشوقت ره 📖ُ_بِكُلِّي_عَلَيْكَ 🏴سالروز ع تسلیت باد ⬅️بعضی از انسانها تمام توجهشان به است. بعضی از انسانها همه توجهشان به و است. بعضی هم گاهی به آن طرف است و گاهی به این طرف. 📌امام سجاد ع می‌گوید: « همیشه پیش توست. پیش دیگری نیست.» یعنی و مرکز شعورم را به تو، به تو، به تو و پر کرده است و دیگر جایی برای ورود نمانده است. ⚫️14000 به روح مطهر
شیطان گرایی در عرفان و تصوف.سید علیرضا موسوی.pdf
512K
📙شیطان‌گرایی در مکتب عرفان و تصوف ✍️سید علیرضا موسوی (مدیر گروه نقد تصوف پژوهشگاه علوم و معارف خاتم النبیین صلی الله علیه و آله) 📖کتابخانه تصوف 🌐https://eitaa.com/joinchat/467862359Cf85aa6c26b 🌐https://t.me/sufIsm110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💗 نماهنگ | دعای امام زمان(عج) 🎥 قرائت دعای سلامتی امام زمان(عج) توسط حضرت آیت الله خامنه‌ای ✏️ رهبر انقلاب: وقتی «اَلّلهُمَّ کُن لِوَلِیّک» را میخوانید، در واقع دارید ارتباط میگیرید با امام زمانتان، که فرموده‌اند: ما را دعا کنید، ما هم شما را دعا میکنیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 السَّلامُ عَلی وَلِیِّ اللَّهِ وَ ابْنِ اَوْلِیآئِهِ... سلام بر تو ای مولایی که همچون پدران پاکت، بر ذره ذره این عالم ولایت داری. سلام بر تو و بر روزی که زیر پرچم ولایت تو جهان آباد خواهد شد.🌹🌼🌹 ❣️ 🌤
📢 امام سجاد علیه السلام و رسوانمودن ، از مشاهیر تصوف 🔻روِیَ: أَنَّ زَیْنَ الْعَابِدِینَ علیه السلام مَرَّ بِالْحَسَنِ الْبَصْرِیِّ وَ هُوَ یَعِظُ النَّاسَ بِمِنًی فَوَقَفَ عَلَیْهِ ثُمَّ قَالَ أَمْسِکْ أَسْأَلْکَ عَنِ الْحَالِ الَّتِی أَنْتَ عَلَیْهَا مُقِیمٌ أَ تَرْضَاهَا لِنَفْسِکَ فِیمَا بَیْنَکَ وَ بَیْنَ اللَّهِ لِلْمَوْتِ إِذَا نَزَلَ بِکَ غَداً قَالَ لَا قَالَ أَ فَتُحَدِّثُ نَفْسَکَ بِالتَّحَوُّلِ وَ الِانْتِقَالِ عَنِ الْحَالِ الَّتِی لَا تَرْضَاهَا لِنَفْسِکَ إِلَی الْحَالِ الَّتِی تَرْضَاهَا قَالَ فَأَطْرَقَ مَلِیّاً ثُمَّ قَالَ إِنِّی أَقُولُ ذَلِکَ بِلَا حَقِیقَةٍ قَالَ أَ فَتَرْجُو نَبِیّاً بَعْدَ مُحَمَّدٍ صلی الله علیه وآله یَکُونُ لَکَ مَعَهُ سَابِقَةٌ قَالَ لَا قَالَ أَ فَتَرْجُو دَاراً غَیْرَ الدَّارِ الَّتِی أَنْتَ فِیهَا تُرَدُّ إِلَیْهَا فَتَعْمَلَ فِیهَا قَالَ لَا قَالَ أَ فَرَأَیْتَ أَحَداً بِهِ مُسْکَةُ عَقْلٍ رَضِیَ لِنَفْسِهِ مِنْ نَفْسِهِ بِهَذَا إِنَّکَ عَلَی حَالٍ لَا تَرْضَاهَا وَ لَا تُحَدِّثُ نَفْسَکَ بِالانْتِقَالِ إِلَی حَالٍ تَرْضَاهَا عَلَی حَقِیقَةٍ وَ لَا تَرْجُو نَبِیّاً بَعْدَ مُحَمَّدٍ صلی الله علیه وآله وَ لَا دَاراً غَیْرَ الدَّارِ الَّتِی أَنْتَ فِیهَا فَتُرَدَّ إِلَیْهَا فَتَعْمَلَ فِیهَا وَ أَنْتَ تَعِظُ النَّاسَ قَالَ فَلَمَّا وَلَّی علیه السلام قَالَ الْحَسَنُ الْبَصْرِیُّ مَنْ هَذَا قَالُوا عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ قَالَ أَهْلُ بَیْتِ عِلْمٍ فَمَا رُئِیَ الْحَسَنُ الْبَصْرِیُّ بَعْدَ ذَلِکَ یَعِظُ النَّاسَ. ✍🏻 روزی امام زین العابدین علیه السلام در مِنا به حسن بصری برخورد که مشغول موعظه نمودن مردم بود. ❓فرمودند: خاموش باش تا من سؤالی بکنم. اگر فردا مرگ گریبان گیرت شود، از این حالی که داری، بین خود و خداوند راضی هستی؟ 💢جواب داد: نه! راضی نیستم. ❓فرمود: آیا در فکر هستی که این وضع خود را تغییر دهی و بحالی که شایسته است و برای خود می‌پسندی درآیی؟ 💢مدتی سر به زیر انداخت و آنگاه گفت: این حرف را با خود می‌گویم ولی حقیقت ندارد. ❓حضرت پرسید: آیا امیدواری که بعد از محمد صلی الله علیه و آله پیامبر دیگری بیاید که با تو سابقه آشنایی داشته باشد؟ 💢جواب داد: نه! ❓فرمود: امید داری سرای دیگر باشد که در آنجا به اعمال نیک بپردازی؟ 💢گفت: نه! ❓فرمود: آیا کسی که عقل داشته باشد، به همین اندازه برای خود قانع می‌شود که تو قانعی؟ از حالی که داری راضی نیستی! در فکر تغییر این حال نیز نیستی و امید نداری پیامبری بیاید و سرای دیگری هم نیست که در آنجا به اعمال شایسته مشغول شوی و در عین حال مردم را موعظه می‌کنی؟! 💢همین که امام علیه السلام رفت، حسن بصری پرسید این شخص که بود؟ گفتند: علی بن الحسین علیهم السلام. گفت: اینها خانواده علم هستند. بعد از آن دیگر کسی ندید که حسن بصری مردم را موعظه کند. 📚 بحارالانوار، ۴۶ _ ١١۵، به نقل از "الاحتجاج" ✅ این کلامِ امام علیه السلام خطاب به حسن بصری، اما شامل تمام مشاهیر تصوف از گذشته تا بحال می‌شود. افرادی که خود نیازمندِ وعظ و هدایتند، چگونه در مقامِ هدایت مردم برمی‌آیند⁉️ 🔵صوفی پژوهی @sufi1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عرفان تمدنی و اسلام آمریکایی! آیت‌الله میرباقری: «کتابی که باید با انبر گرفت رو بوس میکنیم می‌ذاریم کنار قرآن. کجا کنار قرآنه مثنوی؟ خوب، خجالت بکشیم دیگه! چه معنی میده بزرگان حوزه از این کتاب تعریف کنن؟ این‌ها در اردوگاه دشمن‌اند؛ این‌ها اسلام آمریکایی است؛ از دل این عرفان، حکومت در نمی‌آید که! این عرفان ها، نمی‌گویم عرفان امام. عرفان امام عرفانی است که از دلش حکومت در می‌آيد.» 🔵صوفی پژوهی @sufi1
آثار فرهنگی و اخلاقی پیاده روی اربعین آیت الله العظمی جوادی آملی: خودسازی و اصلاح خصلت های فردی، خانوادگی و اجتماعی در ابعاد گوناگون اخلاق اسلامی و تقویت روحیه معنوی از جمله آثار پیاده روی اربعین است. زائر حسینی در این سفر چند روزه که با اخلاص و عشق وافری آغاز می‌شود، صحنه های زیبایی از طاعت و بندگی بی ریا و ایثار و فداکاری بی شایبه و صبر و استقامت ستودنی و تعاون و همکاری بی مثال و در یک کلام زیست مؤمنانه را از اقشار مختلف مردان و زنان و جوانان و نوجوانان و کودکان و سالخوردگان مشاهده و تجربه می‌کند و در این صحنه های معنوی هویت فرهنگی خود را می یابد و از آنها درس چگونه زیستن می آموزد تا سعادتمندانه و حامدانه و جهادگرانه زندگی کند و با سرانجامی شهید گونه و مظلومانه به خانه ابدی سفر کند و چنان که زیارت اربعین، مسیر زندگی امام حسین سلام الله علیه را ترسیم می نماید:«أَشْهَدُ أَنَّکَ أَمِینُ اللَّهِ وَ ابْنُ أَمِینِهِ عِشْتَ سَعِیداً وَ مَضَیْتَ حَمِیداً وَ متَّ فَقِیداً مَظْلُوماً شَهِیداً»؛ شهادت میدهم که تو امین خدا و فرزند امین اویی، خوشبخت زیستی و ستوده درگذشتی و گم گشته و مظلوم و شهید از دنیا رفتی. از این رو شایسته است که مؤمنان این فرصت طلایی را که کمتر در مکان ها و زمان های دیگر به دست می آید، مغتنم شمارند. کوثر اربعین ص ١٧٣ 🔵صوفی پژوهی @sufi1
رویکرد متصوفه در مواجهه با احادیث-سید علیرضا موسوی.pdf
456.8K
📚رویکرد متصوفه در مواجهه با احادیث ✍️سید علیرضا موسوی (مدیر گروه نقد تصوف پژوهشگاه علوم و معارف خاتم النبیین صلی الله علیه و آله) 📖کتابخانه تصوف 🌐https://eitaa.com/joinchat/467862359Cf85aa6c26b 🌐https://t.me/sufIsm110
صوفی پژوهی
📙شیطان‌گرایی در مکتب عرفان و تصوف ✍️سید علیرضا موسوی (مدیر گروه نقد تصوف پژوهشگاه علوم و معارف خات
🔰🔰چکیده مقاله شیطان‌گرایی در مکتب عرفان و تصوف ✍️سید علیرضا موسوی (مدیر گروه نقد تصوف پژوهشگاه علوم و معارف خاتم النبیین صلی الله علیه و آله) 💢یکی از بارزترین وجوه انحرافی در تصوف، دیدگاه منحصر­به­فرد صوفیان راجع­به ابلیس است که مخالف با اعتقاد توحید بوده و دوری اندیشۀ آنان از باورهای اسلام را نشان می­دهد. ❌دیدگاه صوفیان در باب تقدیس ابلیس، مخصوص به فرقۀ خاصی از تصوف نیست و اعتقادی فراگیر به شمار می‌آید. ⬅️در این نوشتار سیر تاریخی اندیشۀ تقدیس ابلیس و تطورات آن، از همان ابتدای پیدایش فرقۀ صوفیان توسط حسن بصری تا عصر ابن­عربی واکاوی گشته و مبانی و پایه‌های نظری این اندیشه، مورد بررسی قرار گرفته است. 🔻 صوفیان در اولین مواجهه با ابلیس، ابتدا بر پایۀ جبرگرایی اشعری، صفاتی مانند کفر، تکبر و ضلالت را از او زدوده و سرپیچی وی از فرمان خداوند برای سجده به حضرت آدم را، با مجبوربودن او توجیه کردند. 🔻در قرن سوم و چهارم، با پایه­ریزی مبانی سلوک عاشقانه توسط حلاج و پیروانش، صوفیان با قداست­بخشیدن به چهرۀ ابلیس، در صدد معرفی او به عنوان یک الگوی طریقتی در سلوک به سوی خداوند برآمدند و عمل خلاف شرع وی را در چارچوب سلوک طریقتی، امری ممدوح و پسندیده دانستند. 💢محیی­الدین ابن­عربی در قرن ششم، با طرح اندیشۀ وحدت شخصیۀ وجود، مسئلۀ تقدیس ابلیس را در جایگاه منحصربه­فردی در نظام معرفتی و جهان­بینی صوفیان قرار داد و بر همین اساس، توجیهات جدیدی از جانب صوفیان برای ترک سجدۀ ابلیس به حضرت آدم مطرح گردید. در نظام فکری وحدت وجود، ابلیس و شیاطین به عنوان بارزترین مظاهر برای برخی از اسما و صفات الهی، مورد تقدیس و تمجید قرار می‌گرفتند. 📖کتابخانه تصوف 🌐https://eitaa.com/joinchat/467862359Cf85aa6c26b 🌐https://t.me/sufIsm110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🥀🌿سلام حضرت گره گشا، مهدی جان🌿🥀 ماییم و هوایِ بغض آلود فقط... دلواپسی و غصّۂ مشهود فقط... والله که آسان شود این سختی ها، با آمدنِ حضرتِ موعود(عج) فقط! 🌿🥀 🌱.برقآمت دلربای مهدی صلوات.🌱 🖤 الّلهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَج🖤💫 📎 📎 📎
📌 یکشنبه ☀️ ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ هجری شمسی 🌙 ۲۹ محرم ۱۴۴۶ هجری قمری 🎄۴ آگوست ۲۰۲۴ میلادی 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صوفی پژوهی
🔶🔶رمان نقد تصوف 🔰🔰دانشمندان شیعه و نگارش حدیث6️⃣7️⃣ 🔷دانشمندان شیعه نیز خود را به وظیفه ضبط و نشر آثار اسلام موظّف مى دانستند، زیرا اهمّیّت این مطلب را از گفتار پیامبر(صلى الله علیه وآله)دریافته بودند که فرمود: «اللّهُمَّ ارحَم خُلَفائى; خدایا جانشینان مرا بیامرز». و این جمله را سه بار تکرار کرد. یاران گفتند: اى رسول خدا، جانشینان شما کیانند؟ فرمود: «کسانى که بعد از من مى آیند و احادیث و گفتار و سنّت مرا روایت کرده و به دست آیندگان مى سپارند».(1) 🟢شخصیّت هاى بزرگ مانند ثقة الاسلام کلینى، شیخ صدوق، شیخ طوسى تا علاّمه بزرگوار مجلسى و بعد از وى نمونه هاى برجسته راویان و ناقلان حدیث و کسانى اند که اسلام و بشریّت را براى همیشه رهین خدمات شایسته و پرارزش خود کرده و کتاب هاى پرارزشى را به یادگار گذاشته اند. ⬅️کتاب هایى که مهم ترین سرمایه علمى شیعه را تشکیل مى دهد و بر ماست که به حدّ کافى از آثار پربهاى آنان قدردانى کنیم، چه اگر این آثار ذى قیمت را برجاى نمى نهادند، امروز از امامان و رهبران شیعه که شاگردان اوّل دانشگاه اسلامى بوده اند جز مشتى افسانه باقى نمانده بود. همین آثار معجزآساست که ما را به عظمت روح و بلند مقدارى وارثان وحى (دودمان پیامبر(صلى الله علیه وآله)) آشنا مى سازد. و ما مسلمانان امروز جز اینکه از قرآن و کتاب هاى حدیث که ترجمان قرآنند وظایف دینى و اخلاقى و اجتماعى خود را به دست آریم راه دیگرى نداریم; بنابراین، یا باید خودمان اهلیّت و استعداد فهم قرآن و حدیث را داشته باشیم، یا از کسانى که اهلیّت دارند پیروى کنیم و چون نوعاً از دسته اوّل نیستیم ناچار باید از راویان حدیث و دانایان به حلال و حرام اسلام یعنى فقهاى عظام و مجتهدان جامع شرایط تقلید کنیم. اینان نیابت عامّه از ائمّه(علیهم السلام)دارند... . (1). بحارالانوار، ج 2، ص 144. ادامه دارد... 🔵صوفی پژوهی @sufi110
🔻تصوف تفرقه انداز طبق تحقیقات مفصلی که محققین مسیحی و مسلمان انجام داده‌اند. تصوف معجونی از افکار عقاید آداب و رسومی موبدان زرتشتی، گبرها، عابدهای یهودی، راهبان مسیحی، آیین میترایی و شبه عرفان‌های هندی است و هیچ ربطی به اسلام ندارد. اصولاً تا قرن دوم هجری هیچ نام و نشانی از تصوف و صوفی‌گری در جهان اسلام مشاهده نمی‌شود.» ایشان در این مسیر به اظهارات «آیت‌الله مرعشی نجفی» در کتاب احقاق الحق و ابطال الباطل و «علامه طباطبایی» در تفسیر المیزان استناد می‌کنند. همچنین در استنتاجات خود تصوف را ابزار جریان‌های ضد اسلام، برای نفوذ به جهان اسلام و ضربه بدان شمرده و یکی از مهم‌ترین عوامل «تفرقه‌افکن» می‌خوانند: «آقای برنارد لوئیس در سخنرانی خود در بنیاد نیکسون، ضمن برشماری خصوصیات اهل تصوف آنان را جایگزین مناسبی برای اسلام رادیکال دانسته و به بوش (رئیس‌جمهور وقت امریکا) پیشهاد می‌نماید، برای ارتقای سطح گفتگو بین آمریکا و جهان اسلام با رهبران بزرگ صوفیه به مذاکره بنشیند. وی خاطرنشان می‌کند، بیشتر آثار صوفیه به زبان فارسی است و ایران یکی از کانون‌های بزرگ صوفیه در جهان اسلام است. صوفیان را می‌توان فرزندان شیطان و مادر تمام فرقه‌های انحرافی در جهان اسلام دانست؛ زیرا آن‌ها، اولین تفرقه‌افکنان در صفوف مسلمین بوده و اکثر سران فرقه‌های انحرافی مدتی با دراویش حشر و نشر داشته‌اند. به‌عنوان مثال، میرزا حسینعلی نوری (مؤسس فرقه بهائیت) قبل از ادعای نبوت به مدت دو سال در منطقه کوهستانی سلیمانیه با دراویش زندگی می‌کرده است.» 🖊کانال حقیقت سراب 🔵صوفی پژوهی @sufi110
صوفی پژوهی
🔰نقد صوفیه از منظر عارفان سالک 🔶ملا احمد نراقی 1️⃣هیچ دانی چیست صوفی مشربی
تذکر امیرالمومنین علیه السلام به کمیل بن زیاد نسبت به مدعیان دروغین يَا كُمَيْلُ لَا تَغْتَرَّ بِأَقْوَامٍ يُصَلُّونَ فَيُطِيلُونَ وَ يَصُومُونَ فَيُدَاوِمُونَ وَ يَتَصَدَّقُونَ فَيَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ مَوْقُوفُون‏ أُقْسِمُ بِاللَّهِ لَسَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ ص يَقُولُ إِنَّ الشَّيْطَانَ إِذَا حَمَلَ قَوْماً عَلَى الْفَوَاحِشِ مِثْلِ الزِّنَى وَ شُرْبِ الْخَمْرِ وَ الرِّبَا وَ مَا أَشْبَهَ ذَلِكَ مِنَ الْخَنَى وَ الْمَأْثَمِ حَبَّبَ إِلَيْهِمُ الْعِبَادَةَ الشَّدِيدَةَ وَ الْخُشُوعَ وَ الرُّكُوعَ وَ الْخُضُوعَ وَ السُّجُودَ ثُمَّ حَمَلَهُمْ عَلَى وَلَايَةِ الْأَئِمَّةِ الَّذِينَ يَدْعُونَ إِلَى النَّارِ وَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ لَا يُنْصَرُون‏ «اميرالمؤمنین به کمیل بن زیاد فرمودند: هرگز گول کسانی را مخور که نمازهای طولانی بجا می آورند و بر روزه گرفتن مداومت دارند و صدقه می دهند و خیال می کنند که توفیق الهی شامل حال آنهاست. به خدا سوگند میخورم شنیدم که رسول خدا[صلی الله علیه و آله] می فرمودند: هرگاه شیطان گروهی را به کارهای زشت _مانند زنا و شراب خواری و ربا و گناهانی مانند آن ها_ وا دارد، عبادت شدید و خشوع و ركوع وخضوع و سجود را هم محبوب آن ها می سازد؛ سپس آنها را به پذیرش ولایت امامان غیر معصومی که مردم را به سوی آتش می خوانند و روز قیامت بی یاور خواهند بود وا می دارد» 📚منبع: بحارالانوار ج۷۴ ص۲۷۴/علامه محمد باقر مجلسی/ناشر:دار احیاء التراث العربی/بیروت ۱۴۰۳ ق 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْوَلِيُّ النَّاصِحُ... سلام بر تو ای مولایی که یک لحظه ما را فراموش نمیکنی و دستان مهربانت همیشه پشت و پناه ماست... ❣️ 🌤
📌 دوشنبه ☀️ ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ هجری شمسی 🌙 ۳۰ محرم ۱۴۴۶ هجری قمری 🎄 ۵ آگوست ۲۰۲۴ میلادی 📎