صوفی پژوهی
🔶🔶رمان نقد تصوف 🔰🔰علم، حجاب اکبر4️⃣8️⃣ ❇️آقاى فاضل: ناگفته نگذاریم که در مسلک تصوّف، علم حجاب اک
🔶🔶رمان نقد تصوف
🔰🔰به خانقاه برویم5️⃣8️⃣
✳️جوان محصّل: چهار سال پیش که از صوفیگرى جز اسمى نشنیده بودم مرشدى از خراسان به تهران مى رفت، به این شهر آمد و به منزل یکى از اعیان وارد شد. بعضى به دیدنش مى رفتند و گاهى میهمانى مى دادند و من نمى دانستم این مرشد چکاره است; در این وادى نبودم، زیرا اضافه بر اشتغالات تحصیلى، اوقات بیکارى را معمولا به جلسات مذهبى و مساجد حاضر مى شدم و حقیقتاً این مجالس به نفع دیانت و اخلاق من تمام شد، با این حال میل داشتم از جریانات روز آگاه شوم، پى بهانه مى گشتم که جریان کار آن مرشد را بفهمم.
روزى یکى از رفقایم به من رسید و گفت امشب منزل یکى از دوستان محفلى داریم خوب است با هم برویم.
اتّفاقاً آن شب را من بیکار بودم و روانه شدیم... نزدیک منزل که رسیدیم رفیقم گفت: چون داخل شدى هر کار من کردم مى کنى و مى نشینى، امّا طورى که نفهمند ناشى هستى. گفتم یعنى چه مرا کجا مى برى؟ گفت: چیزى نیست مرشدمان آمده و رفقا به دیدن او مى روند ما هم چند دقیقه مى نشینیم و برمى گردیم، تو کارت نباشد فقط هر کار من کردم مى کنى و مى نشینى.
ادامه دارد...
#ارمغان_خانقاه
#رمان
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
New project.mp3
3.69M
💢مذهب ابوحامد محمد غزالی
❌بعضی از بزرگان شیعه، معتقد هستند که امام محمد غزالی، شیعه شده است و برای اثبات دیدگاه خود به تألیف کتابی به نام «سرّالعالمین» به دست غزالی استناد میکنن.
⬅️اما محققی همچون آیتالله فاطمی نیا، انتساب کتاب «سرّالعالمین» را به غزالی قبول نداشته و دلائلی بر رد این انتساب ذکر میکنند.
#محمد_غزالی
#فاطمی_نیا
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مشترکات_عرفانی
🎥 آقای الهی قمشهای:
«کرامتِ موسیقی این است که تو را به بهشت میبرد!»
❌ این در حالی است که روایات فراوانی در مذمت موسیقی و آلاتِ آن صادر شده است. بعنوان نمونه میتوان به این روایت اشاره کرد.
🔹ضمن روایتی که جناب محمد بن مسلم از امام صادق علیه السّلام نقل کرده است، حضرت اینگونه فرمودند که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:
"من برای نابودی آلات موسیقی و نِی و دف و بت پرستی و آداب جاهلیت مبعوث شدم."
«إن الله تبارك و تعالى بعثني رحمة للعالمين ولامحق المعازف و المزامير و أمور الجاهلية و أوثانها و أزلامها و أحداثها.»
📜 أمالی، صدوق (ره)، ص ۵۰۲
#قمشه_ای
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
نقدی_جامع_بر_تصوف_ترجمه_الاثنا_عشریة.pdf
8.21M
- نقدی جامع بر تصوف
ترجمه الاثنی عشریه شیخ حر عاملی
🔻معرفی اجمالی :
🔰بخش اول:12 باب
مولف پس از بیان وجه تسمیه کتاب و ویژگیهای عدد ۱۲ به معنی شناسی لقب صوفی درمیان راویان حدیث پرداخته وسپس مبانی وآداب صوفیه از جمله :
توحید ، پشمینه پوشی ، کشف و شهود ، شریعت گریزی ، ریاضت ، وجد و جذبه ، رقص وپایکوبی ، چله نشینی، غنا، ذکر خفیّ وجلیّ را مورد بررسی روایی خویش قرار داده است.
🔰بخش دوم:12 فصل
ضمن ضرورت دوستی با دوستان خدا ودشمنی با دشمنان خدا، حرمت اقتداء به مخالفان وحرمت بدعت گذاری را بیان کرده ، ونهی از منکر و مناظره با بدعت گذاران را واجب می شمرد و لعن ایشان را جایز میشمرد .
←هم چنین به نقد بزرگان صوفیه چون ابن عربی، سفیانثوری، حلاج و بایزید پرداخته است .
📖کتابخانه تصوف
🌐https://eitaa.com/joinchat/467862359Cf85aa6c26b
ای ڪاش همیشه یاورتــ باشم من
در وقت ظہــور، محضرتــ باشم من
ھر چند که نامه ام سیاهـــ است ولــی
بگـــذار سیاه لشڪرتــــ باشم من
#سلام_امام_زمانم❣
#صبحت_بخیر_آقای_من🌤
مجله مکتب وحی شماره 21.pdf
8.11M
📚عقل و عشق در تصوف
✍️سید علیرضا موسوی
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
⛔️راهیابی جعلیّات عامّة به منابع علمی و حدیثی شیعه توسط "سید حیدر آملی"
📌 بخش قابل توجهی از روایات به کار رفته در آثار "حیدر آملی" روایاتی است که مصادر آنها منابع حدیثی عامّة است.
این اخبار، از طریق متون عرفانی اهل سنت مانند غزالی و ابن عربی و شارحان ایشان به آثار "آملی" راه یافته است، که بسیاری از آنها دارای مضامین فاسد و مخالف عقل و نقل است مانند:
🔴 سترون ربّکم کما ترون القمر لیلة البدر
⭕️ به زودی پروردگارتان را خواهید دید همچنان که ماه را در شب بدر میبینید
📖 جامع الاسرار ص۱۷۲
🖋 اصل این خبر در منابع فاسده اهل سنت یافت می شود مانند صحیح البخاری ح ۷۴۳۴ که مطابق با مبانی تجسیمی و آراء باطله اهل ضلالت است که مع الاسف عینا این موضوع به اصطلاحات متفاوته معتقَد صوفیة و فلاسفه و سایر فرق در ابواب معاینة الذات و الشهود و الفناء و رفع التعینات و الحجب و العلم الحضوری و... میباشد
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
19.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢ذکر جلی
علامه مجلسی (اعلیالله مقامه) درباره ذکر، احادیثی را نقل میفرماید: «جماعتی از اصحاب حضرت رسول(صلیالله علیه و آله)، فریاد برآوردند بهتکبیر و تهلیل، اما رسولخدا(صلیالله علیه و آله) ایشان را منع بلیغ نمود و فرمودند: مگر ندا میکنید کسی را که نمیشنود یا دور است؟!» یا روایتی را از امیرالمومنین(علیهالسلام) نقل میکند که حضرت فرمودند: «هرکس خدا را در پنهانی یاد کند پس خدا را بسیار یاد کرده است بهدرستی که منافقان خدا را آشکار یاد میکنند و در پنهانی یاد خدا نکنند پس خداوند متعال وصف ایشان نموده و آنها را مذمت کرده است»[1] علامه مجلسی بعد از نقل این احادیث میفرماید: «از این احادیث معلوم میشود که فریاد کردن در ذکر، مورد پسند شارع نیست علیالخصوص که تغنی و سرود و تصنیفها بر آن منضم میکنند و اشعار عاشقانه بهنغمه و ترانه بهالحان ملحدانه میخوانند و این به اجماع علما حرام است. پس وای بر آن وقتی که رقص و تصفیق و انگشت درهم شکستن نیز بر او منضم شود و دف و طنبور، زینت مجلس گردد. این حال ذکر جلی حضرات صوفیه است.»[2]
پینوشت:
[1]. کلینی، محمدبنیعقوب، کافی، مترجم مصطفوی، ناشر اسلامیه، تهران، 1369، ج 1، ص 501
[2]. محلاتی، ذبیحالله، کشف الاشتباه، مصحح حاج فردوسی، نسیم ظهور، قم، ۱۳۸۹، ص 468-
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢ذکر جلی
ملاصدرا نیز درباره جلسات ذکر دراویش میگوید: «دغلبازان کلمهی ذکر را به خرابات خود منتقل کردهاند و از آنچه که بهعنوان ذکر، ستوده شده غافل مانده و فقط به سروصدا و الفاظ سرگرم گشتهاند ، آنچه عامه متصوفه و گویندگان بیمایه در این زمان خو گرفتهاند.»
📖صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم(ملاصدرا)، کسر اصنام جاهلیت، مصحح محسن جهانگیری، نشر بنیاد حکمت اسلامی صدرا، تهران، 1381، ج2، ص 145
🔵صوفی پژوهی
@sufi110