نقدی_جامع_بر_تصوف_ترجمه_الاثنا_عشریة.pdf
8.21M
- نقدی جامع بر تصوف
ترجمه الاثنی عشریه شیخ حر عاملی
🔻معرفی اجمالی :
🔰بخش اول:12 باب
مولف پس از بیان وجه تسمیه کتاب و ویژگیهای عدد ۱۲ به معنی شناسی لقب صوفی درمیان راویان حدیث پرداخته وسپس مبانی وآداب صوفیه از جمله :
توحید ، پشمینه پوشی ، کشف و شهود ، شریعت گریزی ، ریاضت ، وجد و جذبه ، رقص وپایکوبی ، چله نشینی، غنا، ذکر خفیّ وجلیّ را مورد بررسی روایی خویش قرار داده است.
🔰بخش دوم:12 فصل
ضمن ضرورت دوستی با دوستان خدا ودشمنی با دشمنان خدا، حرمت اقتداء به مخالفان وحرمت بدعت گذاری را بیان کرده ، ونهی از منکر و مناظره با بدعت گذاران را واجب می شمرد و لعن ایشان را جایز میشمرد .
←هم چنین به نقد بزرگان صوفیه چون ابن عربی، سفیانثوری، حلاج و بایزید پرداخته است .
📖کتابخانه تصوف
🌐https://eitaa.com/joinchat/467862359Cf85aa6c26b
ای ڪاش همیشه یاورتــ باشم من
در وقت ظہــور، محضرتــ باشم من
ھر چند که نامه ام سیاهـــ است ولــی
بگـــذار سیاه لشڪرتــــ باشم من
#سلام_امام_زمانم❣
#صبحت_بخیر_آقای_من🌤
مجله مکتب وحی شماره 21.pdf
8.11M
📚عقل و عشق در تصوف
✍️سید علیرضا موسوی
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
⛔️راهیابی جعلیّات عامّة به منابع علمی و حدیثی شیعه توسط "سید حیدر آملی"
📌 بخش قابل توجهی از روایات به کار رفته در آثار "حیدر آملی" روایاتی است که مصادر آنها منابع حدیثی عامّة است.
این اخبار، از طریق متون عرفانی اهل سنت مانند غزالی و ابن عربی و شارحان ایشان به آثار "آملی" راه یافته است، که بسیاری از آنها دارای مضامین فاسد و مخالف عقل و نقل است مانند:
🔴 سترون ربّکم کما ترون القمر لیلة البدر
⭕️ به زودی پروردگارتان را خواهید دید همچنان که ماه را در شب بدر میبینید
📖 جامع الاسرار ص۱۷۲
🖋 اصل این خبر در منابع فاسده اهل سنت یافت می شود مانند صحیح البخاری ح ۷۴۳۴ که مطابق با مبانی تجسیمی و آراء باطله اهل ضلالت است که مع الاسف عینا این موضوع به اصطلاحات متفاوته معتقَد صوفیة و فلاسفه و سایر فرق در ابواب معاینة الذات و الشهود و الفناء و رفع التعینات و الحجب و العلم الحضوری و... میباشد
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
19.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢ذکر جلی
علامه مجلسی (اعلیالله مقامه) درباره ذکر، احادیثی را نقل میفرماید: «جماعتی از اصحاب حضرت رسول(صلیالله علیه و آله)، فریاد برآوردند بهتکبیر و تهلیل، اما رسولخدا(صلیالله علیه و آله) ایشان را منع بلیغ نمود و فرمودند: مگر ندا میکنید کسی را که نمیشنود یا دور است؟!» یا روایتی را از امیرالمومنین(علیهالسلام) نقل میکند که حضرت فرمودند: «هرکس خدا را در پنهانی یاد کند پس خدا را بسیار یاد کرده است بهدرستی که منافقان خدا را آشکار یاد میکنند و در پنهانی یاد خدا نکنند پس خداوند متعال وصف ایشان نموده و آنها را مذمت کرده است»[1] علامه مجلسی بعد از نقل این احادیث میفرماید: «از این احادیث معلوم میشود که فریاد کردن در ذکر، مورد پسند شارع نیست علیالخصوص که تغنی و سرود و تصنیفها بر آن منضم میکنند و اشعار عاشقانه بهنغمه و ترانه بهالحان ملحدانه میخوانند و این به اجماع علما حرام است. پس وای بر آن وقتی که رقص و تصفیق و انگشت درهم شکستن نیز بر او منضم شود و دف و طنبور، زینت مجلس گردد. این حال ذکر جلی حضرات صوفیه است.»[2]
پینوشت:
[1]. کلینی، محمدبنیعقوب، کافی، مترجم مصطفوی، ناشر اسلامیه، تهران، 1369، ج 1، ص 501
[2]. محلاتی، ذبیحالله، کشف الاشتباه، مصحح حاج فردوسی، نسیم ظهور، قم، ۱۳۸۹، ص 468-
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢ذکر جلی
ملاصدرا نیز درباره جلسات ذکر دراویش میگوید: «دغلبازان کلمهی ذکر را به خرابات خود منتقل کردهاند و از آنچه که بهعنوان ذکر، ستوده شده غافل مانده و فقط به سروصدا و الفاظ سرگرم گشتهاند ، آنچه عامه متصوفه و گویندگان بیمایه در این زمان خو گرفتهاند.»
📖صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم(ملاصدرا)، کسر اصنام جاهلیت، مصحح محسن جهانگیری، نشر بنیاد حکمت اسلامی صدرا، تهران، 1381، ج2، ص 145
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
🌿🌺سلام مولای من، مهدی جان🌺🌿
🌱لطفی کن و نپرس چرا عاشقت شدیم؟
حتماً دلیل داشت که ما عاشقت شدیم...
🌱در حیرتم که عشق از آثار دیدن است
ما کورها ندیده چرا عاشقت شدیم؟...🌿🌺
🌱.برقآمت دلربای مهدی صلوات.🌱
❤️ الّلهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَج❤️💫
📎 #امام_زمان
📎 #ظهور
رساله رد جماعت صوفیان
تألیف:علیقلی جدیدالاسلام (آنتونیو دوژزو)
🔸آنتونیو دوژزو، کشیش پرتغالی است که برای تبلیغ مسیحیت به ایران آمد اما با قرار گرفتن در فضای علمی عصر صفوی جذب به اسلام گردید و در اصفهان تغییر دین داد و مسلمان شد.
🔻جدیدالاسلام در بیان انگیزه اش از نوشتن رساله می نویسد؛
«در حین ردّ اصل دوم از اصول هفتگانه نصارا که تعلق به انسانیت دارد (اینکه حق تعالی داخل رحم مریم شد) برخی مسیحیان ایراد گرفتند: اگر شما اعتقاد ما را که "همه انسان ها خداهستند" را باطل میدانید و رهبران ما را ملعون میشمارید، چرا متوجه احوال صوفیه خودتان نمیشوید که اعتقاد ایشان غریبتر از اعتقاد ماست زیرا که به وحدت موجود قائلند و وجود الهی را ساری در جمیع اشیاء میدانند؟! چون دیدم این اِشکال نصارا وارد است و این صوفیه در فرقه اثنا عشریه، شیاطین مارد اند، بر خود لازم ساختم که شمّه ای از احوال این صوفیه که در همه چیز با نصارا موافق اند در این رساله به تحریر درآورم که شیعیان خصوصاً عوام الناس که به زهد و تقوای ظاهری ریائی ایشان فریفته نگشته و خود را از نصرانیت محفوظ دارند.»
رد جماعت صوفیان.pdf
961.1K
📚رساله رد جماعت صوفیان
✍️علیقلی جدیدالاسلام (آنتونیو دوژزو)
🔵صوفی پژوهی
@sufi110