eitaa logo
صوفی پژوهی
293 دنبال‌کننده
2هزار عکس
488 ویدیو
84 فایل
راهی برای رسیدن به باطن تصوف مخاطبین عزیز،انتقادات، پیشنهادات و سؤالات خویش را به آیدی ذیل ارسال کنید. @Sadat6265
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 دیدگاه عالم ربانی فقیه گرانسنگ آیت الله العظمی آقاسیدابوالحسن اصفهانی اعلی الله مقامه درباره فلسفه و تصوف 📹 من شهریه را حرام کردم بر طلبه‌ای که در حوزه غیر از فقه و اصول بخواند! 👌آنچه در فیلم می‌بینید، نقل قول مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی (در حضور مرحوم آیت الله صافی گلپایگانی) از دیدگاه مرحوم آیت الله سیدابوالحسن اصفهانی درباره حرمت شهریه برای محصّلین فلسفه و عرفان است. 🔵صوفی پژوهی @sufi110
💢نقد علم‌گریزی متصوفه 🔶کسب علم از محاسنی است که تمام عقلای عالم، انسان را به کسب آن تشویق کرده و دین اسلام نیز همسو با آنها، پیروان خویش را دعوت به کسب دانش کرده و فراگیری آن را بر مسلمانان واجب دانسته و اهل علم را محبوبان خدا معرفی کرده است. 🔶این در حالی است که متصوفه در راستای سیر و سلوکی که برای رسیدن به قرب الهی پیشنهاد می‌دادند، به شکل‌های مختلف کسب علم و تعقل کردن را تحقیر کرده‌اند. 🔷در نتیجه باید توجه کرد که این سنت رایج علم‌گریزی و کتاب‌شویی که در بین متصوفه رواج داشته، هیچ گونه سنخیتی با سیره حضرات معصومین علیهم‌السلام نداشته و یکی از مهم‌ترین علت‌های وجود چنین سنت‌هایی در بین آنها، عدم انس و ارتباط آنها با سرچشمه‌های هدایت (معصومین علیهم‌السلام) بوده است. 🌐https://www.adyannet.com/fa/news/43803 📎 📎 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌پنجشنبه ☀️ ۲۱ دی ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙۲۸ جمادی الثانی ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 11 ژانویه 2024 میلادی 📎 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅حضرت آیت الله بهجت قدس سره: 🔻اگر ارتباط ما با انبیا و اوصیا علیهم‌السلام قطع شود، شکست خورده‌ایم، هرچند مردم ندانند. 📚زمزم عرفان، ص٣٣۴ 🔵صوفی پژوهی @sufi110
صوفی پژوهی
🔶رمان نقد تصوف1️⃣2️⃣ 🔰آیا شهادت امام حسین(علیه السلام) خلاف عقل بود؟ 💢درویش: نه. از باب مثَل گفتم وگرنه مقصود غلبه عشق به عقل در راه دوست واقعى است. همچنین در کربلا سلطان عشق *** چون روان گردید بر میدان عشق عقل گفت این عزم بى هنگام چیست؟ *** عشق گفت این حرف را هنگام نیست عقل گفت از جان گذشتن خاریست *** عشق گفتا ترک جان سرداریست عقل از اهل و عیالش بیم داد *** عشق بر کف کامش از تسلیم داد عقل گفتا صلح کن با این سپاه *** عشق گفتا جنگ ریزد زان نگاه عقل آمد از در تقوا و شرع *** عشق در هم کوفت بیت اصل و فرع(1) آرى حسین(علیه السلام) دلباخته جمال حق بود، مرغ روحش پر و بال گشود، قفس تن را شکست و به شاخسار جنان پرواز کرد، عقل هر چه کرد نتوانست حسین(علیه السلام) را از سوداى یار بازدارد. این است معنى غلبه عشق بر عقل. 🔶آقاى فاضل: همه مى دانید که روح بلندپرواز امام حسین(علیه السلام) با محبّت پروردگار آمیخته بود و در این راه از هرگونه فداکارى خوددارى نورزید و جان خود و عزیزترین بستگان خود را نثار راه خدا کرد. این حقیقتى است که دوست و دشمن به آن معترفند، امّا اینکه صفى علیشاه (قطب صوفیّه) گفته است عقل راه امام را بست و هر دم آن پیشواى شهیدان را از فداکارى و جانبازى بیم مى داد و منع مى کرد تا اینکه عشق غالب آمد و شورانگیزى کرد و خونریزى نمود و جان به جانان رسید، مطلبى است از حقیقت دور و مبناى آن تخیّلات شاعرانه است، زیرا اگر امام حسین(علیه السلام)قافله سالار عشق بود، هر قدمى که در این راه برمى داشت در پرتو خورشید فروزان عقل و دین بود، خورشید فروزانى که شعاعى از نور بى انتهاى الهى است. آخر کجا عقل آمد و راه را بر امام بست و او را از کشته شدن ترسانید و گفت: از جان گذشتن خوارى و ذلّت است و باید با لشکر کربلا صلح کرد؟ بارى این حقیقت روشن تر از آن است که بیش از این دنبال شود. 🔷ریاضعلى: راستى نفحات رحمانى مانند نسیم ملایم صبحگاهى مىوزد و زنگ و غبار از صفحه دل مى زداید. این خاطره امشب و استفاده هاى شایانى که از این انجمن عام بردم هرگز فراموش نمى کنم، به خصوص بى طرفى آقایان در مقام بحث که بیش از هر چیز توجّه مرا جلب مى کند. اینجا دیگر سخنى ندارم جز آنکه در برابر حقیقت خضوع کنم، شکر خدا که اگر اوّل شبش را دیدیم آخر شبش را هم دیدیم. ادیب زاده: داستان اوّل شب دیگر کدام است؟ 💢درویش: شرح این هجران و این خون جگر *** این زمان بگذار تا وقت دگر آقاى فاضل صدا زد خادم آمد، چاى و قهوه و قلیان آورد ... فضاى بحث جاى خود را به سخنان دیگر و احوالپرسى هاى مجدّد بخشید ... نفس ها تازه شد ... درویش نفس عمیقى کشید و به دیوار تکیه زد، مجلس مجدّداً آماده شد... . 🔶ادیب زاده رو به آقاى فاضل کرد و گفت: در اینجا بد نیست به عنوان خاتمه بحث به ذکر اجمالى داستان «آدم و ملائکه» که بى ارتباط به سخن کنونى (عقل و عشق) نیست پرداخته، به نکات جالب دیگر این داستان نیز توجّه کنید تا این بحث را زودتر به پایان رسانیم. البتّه بهتر است در این بخش از بیانات محقّقانه شما استفاده کنیم. (1). زبدة الاسرار صفى علیشاه. ادامه دارد... 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺ادامه سریال(شش دونگ)۴📺 ⁉️ثمرات شش دانگ بودن در خدمت علامه طهرانی از منظر آقای رضایی تهرانی: 1️⃣عمر طولانی بالای هشتاد سال 2️⃣به مشقت نیفتادن در سیر و سلوک 3️⃣داشتن همان خدمات در حالت عادی 4️⃣رسیدن به مقام کمال مقدر در همین دنیا (فوق مقام شهادت) 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیا آیت الله بهجت نظریه وحدت وجود(اعتباری بودن کثرات) را قبول داشتند؟(خیر، شرح در تصویر) 🔵صوفی پژوهی @sufi110
درس اخلاق حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
به اطلاع علاقمندان و شاگردان دروس حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی می رساند درس اخلاق هفتگی حضرت استاد - ادامه مبحث شرح نهج البلاغه - این هفته پنجشنبه ساعت 10 صبح به صورت در محل قم برگزار می گردد. ↙️ پخش زنده از سایت تلویزیون اینترنتی اسراء : https://tv.esra.ir 🔵صوفی پژوهی @sufi110
💢مولوی، شیعه‌ای عارف یا سنی‌ای صوفی؟ 🔶شخصیت‌هایی در تاریخ اندیشه بشر وجود دارند که درباره ماهیت افکار و نحوه اندیشه‌هایش بین محققین اختلاف نظر بسیاری وجود دارد؛ جلال الدین محمد بلخی (مولوی)، یکی از این افرادی است که در مورد افکار و مذهب او، بین محققین، اختلاف وجود داشته، اما برای تشخیص بهتر افکار و مذهب او، باید به منابع معتبر زندگی‌نامه‌ها و تألیفات او رجوع شود تا به دیدگاه دقیقی در مورد مذهبش دست یابیم. 🔶قرائن بسیاری بر سنی بودن مولوی وجود دارد که اندکی از آنها به صورت مختصر مطرح خواهد شد. 🔷طبق گزارش «افلاکی»، «مولوی» حنفی مذهب بوده و «چلبی» شافعی مذهب را که از مریدان و از جانشینان او بوده و قصد پیروی از مذهب حنفی داشته را بازداشته است. 🔷مولوی در دیوان شمس، خلافت بلافصل امیرالمؤمنین علیه‌السلام را برای رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله نپذیرفته و ایشان را به عنوان خلیفه چهارم ذکر می‌کند. 🌐https://www.adyannet.com/fa/news/43698 📎 📎 🔵صوفی پژوهی @sufi110
🔹 آیت الله حائری شیرازی 🔹 🔸زمان‌های سرسبز🔸 👌خداوند، همان‌طور که یک جایی از زمین را کویر کرده که اصلاً یک دانه علف هم در آن نیست، و یک جایش را جنگل کرده که یک ذره زمین در آن پیدا نیست و همه جایش سبز است [در مورد زمان‌ها هم همینطور کرده است]. 👌شب‌ها و روزها مختلفند. مثلاً ماه رجب، خودش به منزلۀ یک حرم است. 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹آیت الله العظمی جوادی آملی: «مرحوم کلينی نقل مي‌کند وقتی مؤمن در حال احتضار شد، چند نفر بالای سر او حاضرند؛ اينکه نمي‌شناسد نديده بود معرفی مي‌کنند مي‌گويند اين‌ که پيشاپيش همه است وجود مبارک پيغمبر است، آن‌که کنارش ايستاده است علی بن ابيطالب است؛ اين يکی حسن بن علی است، آن يکی حسين بن علی است! لذّتی از اين بهتر! مرحوم کلينی از امام نقل مي‌کند که هيچ لذّتی در تمام مدت عمر برای انسان به اندازه لذّت احتضار نيست؛ راست هم هست! چرا ما اين مقام را از دست بدهيم؟ ما که آرزوی ما اين است که قبر حضرت را زيارت بکنيم، خود حضرت به بالين ما بيايد آن وقت چه مي‌شود؟! حيف نيست که آدم اين مقام‌ها را از دست بدهد؟» ٩۵/٨/٢٠ 💢بعضی از فرق صوفیه، برای اقطاب خویش چنین مقامی قائل بوده اند. 💢یکی از ادعاهای ملاسلطان(مؤسس انشعاب نعمت‌اللهی‌سلطانعلیشاهی)، در هم طراز کردن قطبیت خویش با ولایت معصومین(علیهم السلام) مطلبی است که کیوان قزوینی می نویسد: «عمده مطلب آنست که اتمام حجت خدا بر همه بشر وقت مرگ است، که دم مرگ همه بشر به هر نقطه، من به بالین همه حاضر می شوم، خواه شنیده باشد نام مرا خواه نه و بعد از حضور از جانب خدا به او معرفی می شوم و حال اختیار به او داده می شود که مرا بپذیرد یا رد کند.»[1] 💢فرق صوفیه فرقه ای، برای اینکه در زمان ما، برای خود وجاهتی پیدا کنند، تلاش می کنندکه عالمان برجسته را به خویش منتسب کنند، این در حالی است که عالم دینی اعتقاداتشات با تصوف فرقه‌ای همسو نبوده است. پی‌نوشت: [1].کیوان قزوینی، عباسعلی، راز گشا، نشر راه نیکان، چاپ اول، 1386، ص 201. 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 هر شب جمعه سلامی طرف کرببلا 🌹 📎 📎 📎 ┄┄┄┄ 🌱🍀🌱 ┄┄┄┄ 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 ماه رجب در کلام امام خمینی قدس سره ❗️ بهترین اوقات خودسازی در این سه ماه است ماه رجب در پیش است... 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ماه ، ماه و ، ماهی است که رحمت گسترده الهی بر بندگانش جاری می‌شود. 🌸 حلول ماه رجب و ولادت باسعادت دريای بينش و شكافنده‌ی دانش، امام محمد باقر علیه‌السلام مبارک باد 🌸 (علیه السلام) 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 شنبه ☀️ ۲۳ دی ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙 ۱ رجب ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 13 ژانویه 2024 میلادی 📎 🔵صوفی پژوهی @sufi110