eitaa logo
صوفی پژوهی
292 دنبال‌کننده
2هزار عکس
488 ویدیو
84 فایل
راهی برای رسیدن به باطن تصوف مخاطبین عزیز،انتقادات، پیشنهادات و سؤالات خویش را به آیدی ذیل ارسال کنید. @Sadat6265
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 شنبه ☀️ ۲۳ دی ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙 ۱ رجب ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 13 ژانویه 2024 میلادی 📎 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰رهبر معظم انقلاب: توصیه میکنم خودم را و شما را که از برکات ماه رجب استفاده کنیم با تقویت پیوند و ارتباط قلبی با خدای متعال. 🔵صوفی پژوهی @sufi110
🗓 شنبه ٢٣ دی ماه ١۴٠٢ برگرفته از کتاب شریف سیدبن‌طاووس (مورد توصیه حضرت آیت الله بهجت) و دیگر کتب ادعیه 🔹 ماه رجب از ماه‌های حرام و پرفضیلت است. 🔸 اعمال مشترک بسیاری برای این ماه وارد شده است که فضایل بسیاری برای هر یک ذکر گردیده؛ مانند زیارت رجبیه، دعای «یا من ارجوه...» پس از نمازهای یومیه و دعاها و اذکار دیگر. 🔹 روزه گرفتن در این ماه به‌طور کلی، و در برخی از روزهای خاص آن، مانند روز اول، مورد سفارش قرار گرفته و برای هر شب از این ماه نیز نمازهای مخصوصی وارد شده است. 🔸 همچنین شب و روز اول این ماه، فضیلت بسیار و اعمال زیادی دارد. 🔹 از مهم‌ترین اعمال روز اول، زیارت اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام است. 🔸 عمل شب جمعه اول ماه رجب [لیلة الرغائب] (پنجشنبه همین هفته) نیز از اعمالی است که عالمان و بزرگان به آن توجه ویژه‌ای داشته‌اند. 📚 اقبال‌الاعمال، ج٢، ص٧٢٠ تا ٧٧٨ 🔻مناسبت‌ها: 🔹 ولادت حضرت امام محمد باقر علیه‌السلام؛ ۵٧ق. 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️⚠️⚠️⚠️اگر کسی توان جسمی روزه داری در ماه رجب را نداشته باشد این روایت را بخواند:⚠️⚠️⚠️ برای روزه ماه رجب فضیلت بسیار وارد شده و اما اگر کسی توان گرفتن روزه را ندارد و ضعف جسمانی یا بیماری در بدن دارد در روایت آمده است: اگر کسی قدرت بر روزه ماه رجب را ندارد، هر روز این تسبیحات را «صدبار» بخواند تا ثواب روزه ماه رجب را دریابد: سُبْحانَ الْإِلٰهِ الْجَلِيلِ ! سُبْحانَ مَنْ لَايَنْبَغِى التَّسْبِيحُ إِلّا لَهُ ! سُبْحانَ الْأَعَزِّ الْأَكْرَمِ ! سُبْحانَ مَنْ لَبِسَ الْعِزَّ وَهُوَ لَهُ أَهْلٌ. منزّه است خدای بزرگ، منزّه است آن‌که تسبیح جز برای او سزاوار نیست، منزّه است خدای توانمندتر و بلندمرتبه‌تر، منزّه است آن‌که جامه عزّت در پوشید که فقط او برای آن جامه شایسته است. 📚منبع مفاتیح الجنان 🔵صوفی پژوهی @sufi110
💢ایمان و معرفت؛ ملاک تشخیص مکاشفه رحمانی از شیطانی 🔶برای تشخیص مکاشفه رحمانی از شیطانی، ملاک‌هایی وجود دارد که یکی از این ملاک‌ها، داشتن ایمان، معرفت و عمل صالح است. 🔸به‌عبارتی مکاشفات رحمانى علاوه بر یقینى و قطعى بودن، باید همراه با ایمان، یقین، معرفت، اخلاص و عمل صالح باشد، برخلاف مکاشفات شیطانى که فاقد این صفات بوده و در بروز آن عواملی مانند اعتقادات نادرست، پشت کردن به آموزه‌های دینی، انجام ریاضت‌های غیرشرعی، مؤثر می‌باشد. 💢ابن عربی در فتوحات درباره‌ رجبیون می‌گوید: 👈🏻 « رجبیون گروهی از رجال الله هستند که در هر زمان چهل نفر از آنان وجود دارند، آنان رکن افرادند و از آثار آنان این است که در حالت مکاشفه رافضى‌ها (شیعه ها) را به صورت خوک مى‌بینند.» 👌🏻این افراد با توجه به عدم معرفت و اعتقاد نادرست خود نسبت به شیعیان و خیال‌بافی‌هایی که بر اثر ریاضت‌های نادرست بر آنها حاصل می‌شود، این مکاشفه‌های شیطانی را برای خود حجت می‌دانند که براساس کتاب و سنت کاملا باطل است، بنابراین اگر این گونه مطالب به هیچ وجه قابل اعتبار نیست. پی‌نوشت: ابن عربی، ابوعبدالله محی‌الدین محمد، فتوحات مکیه، نشر دار صادر، بیروت، ج 2، صص8و9. 📖منبع:پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب https://www.adyannet.com/fa/news/24372 🔵صوفی پژوهی @sufi110
💢مکاشفه شیطانی رجبیون(اهل سنت) در مورد شیعیان (الرجبيون) (282) و منهم- رضى اللَّه عنهم- الرجبيون. و هم أربعون نفسا في كل زمان، الفتوحات المكية(عثمان يحيى)، ج‏11، ص: 286 لا يزيدون و لا ينقصون. و هم رجال حالهم القيام بعظمة اللَّه. و هم من الافراد. و هم أرباب القول الثقيل، من قوله- تعالى-: إِنَّا سَنُلْقِي عَلَيْكَ قَوْلًا ثَقِيلًا.- و سموا رجبيون‏ لأن حال هذا المقام لا يكون لهم إلا في شهر رجب، من أول استهلال هلاله إلى انفصاله، ثم يفقدون ذلك الحال من أنفسهم، فلا يجدونه إلى دخول رجب، من السنة الآتية. و قليل من يعرفهم من أهل هذا الطريق. و هم متفرقون في البلاد، و يعرف بعضهم بعضا. منهم من يكون باليمن و بالشام و بديار بكر. لقيت واحدا منهم بدنيسير. من ديار بكر، ما رأيت منهم غيره، و كنت بالأشواق إلى رؤيتهم. و منهم من يبقى عليه، في سائر السنة، أمر ما مما كان يكاشف به في حاله في رجب، و منهم من لا يبقى عليه شي‏ء من ذلك. 📖الفتوحات المكية(عثمان يحيى) ؛ ج‏11 ؛ ص285 🔵صوفی پژوهی @sufi110
(283) و كان هذا الذي رأيته (في دنيسير) قد أبقى عليه كشف الروافض، من أهل الشيعة، سائر السنة. فكان يراهم خنازير. فيأتي الرجل المستور، الذي لا يعرف منه هذا المذهب قط- و هو في نفسه مؤمن به، يدين به ربه. فإذا مر عليه يراه في صورة خنزير، فيستدعيه و يقول له: " تب إلى اللَّه! فإنك شيعى رافضى". فيبقى الآخر متعجبا من ذلك. فان تاب و صدق في توبته، رآه إنسانا، و إن قال له بلسانه:" تبت!"- و هو يضمر مذهبه- لا يزال يراه خنزيرا. فيقول له:" كذبت في قولك تبت."! و إذا صدق، يقول له:" صدقت"- فيعرف ذلك الرجل صدقه في كشفه. فيرجع عن مذهبه ذلك الرافضي. (284) و لقد جرى لهذا مثل هذا مع رجلين عاقلين، من أهل العدالة من الشافعية، ما عرف منهما قط التشيع، و لم يكونا من بيت التشيع. غير أنهما أداهما إليه نظرهما. و كانا متمكنين من عقولهما، فلم يظهرا ذلك‏ و أصرا عليه بينهما و بين اللَّه. فكانا يعتقدان السوء في أبى بكر و عمر، و يتغالون في على. فلما مرا به و دخلا عليه، أمر باخراجهما من عنده. فان اللَّه كشف له عن بواطنهما في صورة خنازير، و هي العلامة التي جعل اللَّه له في أهل هذا المذهب. و كانا قد علما من نفوسهما أن أحدا من أهل الأرض ما اطلع على حالهما. و كانا شاهدين عدلين، مشهورين بالسنة. فقالا له في ذلك. فقال:" أراكما خنزيرين، و هي علامة بينى و بين اللَّه فيمن كان مذهبه هذا". فاضمرا التوبة في نفوسهما، فقال لهما:" إنكما، الساعة، قد رجعتما عن ذلك المذهب فانى أراكما إنسانين". فتعجبا من ذلك، و تابا إلى اللَّه. الفتوحات المكية(عثمان يحيى)، ج‏11، ص: 288 🔵صوفی پژوهی @sufi110
❤️جرعه ای از چشمه تسنیم 💠 پرسش و پاسخ از مرحوم حضرت آیت اللَّه‏ خوشوقت ره ❓در قرآن فرموده « يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ كُونُوا مَعَ الصَّادِقين» آیا این دستور است که ما صادقین را ردیابی کنیم تا ... ✅نه. صادقین معنای عمومی دارد آدم های راستگو. با آدمهای_راستگو باشیم با کسانی که دروغ میگویند نکنیم. این قسمت آیه معنایش این است. 📌منتهی در روایات صادقین را به حضرات معصومین تطبیق کردند 👌چون صدق آنها از صدق همه صدیقین بالاتر است. این ذکر افضل فراد است، 👈اما مفهوم عمومی است چون هر کسی توانست خودش را راستگو نگه دارد و کج و منحرف نشود؛ 👈 این معلوم میشود تنها راستگویی ندارد بلکه چیزهای دیگر هم باید داشته باشد و الا نمیتواند آن را حفظ کند. آدمهای راستگو اغلب آدمهای سالم و باتقوا هستند. 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️سلوک عبادی منتظران 🎞 | آغاز ماه دعا 🔰حضرت آیت ‌الله خامنه‌ای: « باید همه به یکدیگر تبریک عرض کنیم این‌ توفیق الهی را که توانستیم بار دیگر وارد ماه رجب بشویم. ✨ماه رجب یک فرصت تقرّب به ارزشهای الهی و تقرّب به ذات مقدّس پروردگار و فرصت خودسازی است. ♨️هر فرصتی هم نعمت است و هر نعمتی هم نیازمند شکر و سپاس است. شکر و سپاس نعمت هم این است که انسان نعمت را بشناسد، بر طبق اقتضای این نعمت رفتار کند، از آن بهره ببرد، ماه رجب از این نعمتها است.» 🔵صوفی پژوهی @sufi110
😷👌 پاداش روزه روز اوّل ماه رجب 1️⃣ عَنِ الْبَاقِرِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ علیه السلام قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلّی الله علیه وآله: مَنْ صَامَ أَوَّلَ يَوْمٍ مِنْ رَجَبٍ وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّة. (بحارالانوار، ج97، ص33 به نقل از اقبال الاعمال) حضرت باقر علیه السلام از پدران گرامی خویش علیهم السلام از رسول خدا صلّی الله علیه وآله نقل می کند که فرمود: هرکس در روز اوّل ماه رجب روزه گیرد، بهشت بر او واجب می شود. 2️⃣عَنْ جَعْفَرِ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ أَبِيهِ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ عَنْ أَبِيهِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ أَخِيهِ الْحَسَنِ عَنْ أَبِيهِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ علیهم السلام قَالَ: مَنْ صَامَ يَوْماً مِنْ رَجَبٍ فِي أَوَّلِهِ أَوْ فِي وَسَطِهِ أَوْ فِي آخِرِهِ، غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ. (بحارالانوار، ج97، ص33 به نقل از امالی صدوق) حضرت صادق علیه السلام، از حضرت باقر علیه السلام، از حضرت سجاد علیه السلام، از حضرت سیدالشهدا علیه السلام، از حضرت مجتبی علیه السلام، از امیرالمؤمنین علیه السلام نقل می کند که فرمود: هرکس یک روز از آغاز یا وسط یا آخر ماه رجب روزه بگیرد، گناهان گذشته اش آمرزیده می شود. 3️⃣ عَنِ الْبَاقِرِ علیه السلام قَالَ: مَنْ صَامَ مِنْ رَجَبٍ يَوْماً وَاحِداً مِنْ أَوَّلِهِ أَوْ وَسَطِهِ أَوْ آخِرِهِ أَوْجَبَ اللَّهُ لَهُ الْجَنَّةَ وَ جَعَلَهُ مَعَنَا فِي دَرَجَتِنَا يَوْمَ الْقِيَامَةِ. (بحارالانوار، ج97،ص32 به نقل از کتاب فضائل الأشهر الثّلاثة) حضرت باقر علیه السلام فرمود: هرکس یک روز از آغاز یا وسط یا آخر ماه رجب روزه بگیرد، خداوند بهشت را بر او واجب می کند و او را روز قیامت با ما و در درجه ما قرار می دهد. 4️⃣ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: إِنَّ نُوحاً علیه السلام رَكِبَ السَّفِينَةَ أَوَّلَ يَوْمٍ مِنْ رَجَبٍ، فَأَمَرَ مَنْ كَانَ مَعَهُ أَنْ يَصُومُوا ذَلِكَ الْيَوْمَ وَ قَالَ: مَنْ صَامَ ذَلِكَ الْيَوْمَ تَبَاعَدَتِ النَّارُ عَنْهُ مَسِيرَةَ سَنَةٍ. (بحارالانوار، ج97، ص35 به نقل از خصال) حضرت صادق علیه السلام فرمود: روز اوّل ماه رجب‌، حضرت نوح علیه السلام به کشتی سوار شد و امر کرد که همه آن کسانی که با او در کشتی بودند، روزه بگیرند. پس حضرت فرمود: هرکس این روز را روزه بگیرد، آتش جهنم به فاصله یک سال از او دور می شود. 5️⃣ عَنِ الرِّضَا علیه السلام قَالَ: مَنْ صَامَ أَوَّلَ يَوْمٍ مِنْ رَجَبٍ رَغْبَةً فِي ثَوَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ. (بحارالأنوار، ج97، ص32 به نقل از امالی صدوق) حضرت رضا علیه السلام فرمود: هرکس روز اوّل ماه رجب به اشتیاق ثواب الهی روزه گیرد، بهشت بر او واجب می شود. 6️⃣ قَالَ عَلِيُّ بْنُ مُوسَى الرِّضَا علیه السلام: مَنْ صَامَ أَوَّلَ يَوْمٍ مِنْ رَجَبٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ يَوْمَ يَلْقَاهُ. (بحارالانوار، ج97، ص42 به نقل از فضائل الأشهر الثّلاثة) حضرت رضا علیه السلام فرمود: هرکس روز اوّل ماه رجب روزه بگیرد، در روزی که به لقای الهی نائل می شود، خداوند از وی خوشنود خواهد بود. ✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج» 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔵صوفی پژوهی @sufi110
🤲دعای هر روز ماه رجب 🌷حلول ماه مبارک رجب المرجب و میلاد باسعادت امام محمدباقر علیه‌السلام مبارکباد🌷 ؟ 🔵صوفی پژوهی @sufi110
🔰 چند عمل مشترک در ماه رجب 🔹 رسول خدا (صلى الله علیه وآله) فرمود: هر کس در ماه رجب صد مرتبه بگوید: «أَسْتَغْفِرُ اللّهَ الَّذِی لا إلهَ إِلاّ هُوَ، وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ وَأَتُوبُ إِلَیْهِ» و در پایان صدقه اى بدهد، خداوند کارش را به رحمت و مغفرت پایان دهد و هر کس چهارصد مرتبه آن را بگوید فضیلت شهیدان را دارد. 🔹 همچنین رسول خدا (صلى الله علیه وآله) فرمود: کسى که در ماه رجب هزار مرتبه «لا اِلهَ اِلاَّ اللّه» بگوید، خداوند عَزَّ وَجَلَّ برای او صدهزار حسنه بنویسد و براي او صد شهر در بهشت بنا فرمايد. 🔹 در روایتى آمده است: «هر کس در ماه رجب، در وقت صبح، هفتاد مرتبه و شبانگاه نیز هفتاد مرتبه بگوید: «اَسْتَغْفِرُ اللّهَ وَأَتُوبُ اِلَیْهِ» و پس از آن، دستها را بلند کند و بگوید: «أَللّهُمَّ اغْفِرْ لی وَتُبْ عَلَىَّ» اگر در همان ماه رجب بمیرد، خداوند از او راضى خواهد بود. 🔹 در طول این ماه هزار مرتبه بگوید: «اَسْتَغْفِرُ اللّهَ ذَاالْجَلالِ وَالاْکْرامِ مِنْ جَمیعِ الذُّنُوبِ وَالاْثامِ» تا خداوند رحمان وى را بیامرزد. منبع: مفاتیح‌الجنان 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 یکشنبه ☀️ ۲۴ دی ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙 ۲ رجب ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 14 ژانویه 2024 میلادی 📎 🔻مناسبت‌ها: 🔹 ولادت امام هادی علیه‌السلام؛ (به‌روایتی)؛ ٢١٢ق. 🔹 درگذشت دانشمند ایرانی، ابوریحان بیرونی؛ ۴۴٢ق. 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 چند عمل مشترک در ماه رجب 🔹 رسول خدا (صلى الله علیه وآله) فرمود: هر کس در ماه رجب صد مرتبه بگوید: «أَسْتَغْفِرُ اللّهَ الَّذِی لا إلهَ إِلاّ هُوَ، وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ وَأَتُوبُ إِلَیْهِ» و در پایان صدقه اى بدهد، خداوند کارش را به رحمت و مغفرت پایان دهد و هر کس چهارصد مرتبه آن را بگوید فضیلت شهیدان را دارد. 🔹 همچنین رسول خدا (صلى الله علیه وآله) فرمود: کسى که در ماه رجب هزار مرتبه «لا اِلهَ اِلاَّ اللّه» بگوید، خداوند عَزَّ وَجَلَّ برای او صدهزار حسنه بنویسد و براي او صد شهر در بهشت بنا فرمايد. 🔹 در روایتى آمده است: «هر کس در ماه رجب، در وقت صبح، هفتاد مرتبه و شبانگاه نیز هفتاد مرتبه بگوید: «اَسْتَغْفِرُ اللّهَ وَأَتُوبُ اِلَیْهِ» و پس از آن، دستها را بلند کند و بگوید: «أَللّهُمَّ اغْفِرْ لی وَتُبْ عَلَىَّ» اگر در همان ماه رجب بمیرد، خداوند از او راضى خواهد بود. 🔹 در طول این ماه هزار مرتبه بگوید: «اَسْتَغْفِرُ اللّهَ ذَاالْجَلالِ وَالاْکْرامِ مِنْ جَمیعِ الذُّنُوبِ وَالاْثامِ» تا خداوند رحمان وى را بیامرزد. منبع: مفاتیح‌الجنان 🔵صوفی پژوهی @sufi110
صوفی پژوهی
🔶رمان نقد تصوف2️⃣2️⃣ 🔰یک داستان آسمانى 🔷آقاى فاضل: نکته مناسبى را ذکر کردید، امّا ممکن است درویش آمادگى نداشته باشد. 🔺درویش: نه قربان خستگى من با آرامش روح جبران شد. براى من چنین فرصت هایى کمتر پیش مى آید. اکنون این دل و گوشم در اختیار شما. 🔷آقاى فاضل: بسیار خوب خلاصه داستان آدم از نظر قرآن چنین است: خداوند به ملائکه اعلام کرد که خلیفه اى در زمین قرار خواهم داد. گفتند: کسى را به خلافت مى گزینى که فسادجو و خونریز است؟ در صورتى که ما تو را تسبیح و تقدیس مى کنیم، خلافت خدایى لایق کسى است که متّصف به اوصاف خدایى باشد، موجود خاکى آمیخته با شهوت و غضب، لیاقت این منصب را ندارد. غرض از جانشین قرار دادن که همان تسبیح و تقدیس تو است به وجود ما حاصل مى شود چه حاجت که دیگرى را براى این کار برگزینى؟(1) خداوند فرمود: من مى دانم آنچه را شما نمى دانید، آن گاه «علم» اسماء را به آدم آموخت، سپس حقایق آن «اسماء» را در معرض سؤال آورد و فرمود: اى ملائکه، اگر راست مى گویید و شما از موجود خاکى برترید، مرا خبر دهید از «نام هاى» آنها. گفتند: پروردگارا، ما از خود دانشى نداریم، جز آنچه خودت به ما آموختى، همانا علم و حکمت از آنِ تو است. آن گاه آدم به امر خداوند، ملائکه را از آن علوم آگاه کرد. خداوند فرمود: آیا به شما نگفتم غیب و نهان آسمان ها و زمین نزد من است و از آنچه شما آشکار و پنهان مى کنید آگاهم؟ «و چون خداوند به ملائکه فرمان داد که به آدم سجده کنند همه سجده کردند، جز ابلیس که تکبّر ورزید و سجده نکرد و در زمره کافران درآمد».(2) در اینجا چند پرسش مطرح مى شود. 1. سبب برترى آدم بر ملائکه چیست؟ 2. چرا ابلیس از سجده خوددارى کرد؟ 3. علوم آدم و «اسماء و مسمّیات» چه بود؟ (1). تفسیر المیزان، ج 1، ص 116. (2). مضمون آیه 30 ـ 34 سوره بقره. ادامه دارد... 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
میرزا علی احمدی میانجی (۱۳۰۵ش-۱۳۷۹ش) فقیه شیعی، مدرس اخلاق حوزه علمیه قم و شاگرد علامه طباطبایی. احمدی میانجی در حوزه‌های علمیه ایران تحصیل کرد و به اجتهاد رسید. وی ضمن تدریس فقه و اصول، آثاری در تفسیر، فقه و مباحث حدیثی نوشته است. کتاب‌های مکاتیب الرسول، مکاتیب الائمه و «مالکیت خصوصی در اسلام» از جمله آثار اوست. او در آثار فقهی خود به موضوعات روز جامعه توجه داشته است. میانجی به نظریه ولایت فقیه اعتقاد داشت و به احکام حکومتی پای‌بند بود. او فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی نیز داشت؛ از انقلاب اسلامی ایران حمایت می‌کرد و چندین دوره نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری بود. وی درجامعه مدرسین عضویت داشت و در شهرهای میانه و قم مدارس و مراکزی تأسیس کرد. میانجی در بعد اخلاقی از علامه طباطبایی متأثر بود و در مدارس علمیه قم برای طلاب درس اخلاق می‌گفت. 🔵صوفی پژوهی @sufi110
🔰به مناسبت سالگرد درگذشت دانشمند ایرانی، ابوریحان بیرونی؛ ۴۴٢ق. 💢دیدگاه ابوریحان بیرونی درباره منشا تصوف1️⃣ 🔶 در میان ادیان و مکتب‌های مختلفی که وجود دارد، تشابه و همانندی برخی از آئین‌های هندی با مسلک و طریقه صوفیه بسیار زیاد است. 🔶 ابوریحان بیرونی ازجمله دانشمندانی است که با سفر به هند و انجام تحقیقات، به عمق تشابه و هماهنگی آئین‌های هندی و تصوف پی برده است. 🔸 وحدت وجود یکی از نقاط اساسی مشترک بین آئین بسیاری از هندیان و تصوف است که ابوریحان بیرونی در هند، این اعتقاد را در بین آنان دیده است 🔷از ایشان این چنین نقل می‌کنند: «هندیان گفته‌اند که موجود یک چیز است و علت نخستین به صورت‌های مختلف دیده می‌شود که در عین اتحاد با هم دوگانگی دارد.»[1] 🔷ابوریحان بیرونی در مقدمه کتاب ماللهند نیز به این اشاره می‌کند که سخن دیگری به غیر از کلام هندیان در این کتاب نقل نخواهم کرد مگر کلام صوفیان یا یکی از طوایف مسیحیان، زیرا مرام آن‌ها در مسئله حلول و اتحاد به هم نزدیک است 📖پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب_ https://www.adyannet.com/fa/news/25100 🔵صوفی پژوهی @sufi110
🔰به مناسبت سالگرد درگذشت دانشمند ایرانی، ابوریحان بیرونی؛ ۴۴٢ق. 💢دیدگاه ابوریحان بیرونی درباره منشا تصوف2️⃣ 🔷ابوریحان بیرونی در مقدمه کتاب ماللهند نیز به این اشاره می‌کند که سخن دیگری به غیر از کلام هندیان در این کتاب نقل نخواهم کرد مگر کلام صوفیان یا یکی از طوایف مسیحیان، زیرا مرام آن‌ها در مسئله حلول و اتحاد به هم نزدیک است 👌🏻بیان کردن کلام صوفیان و اعتقاد آن‌ها در کتابی که درباره تاریخ، عقاید، رسوم و فلسفه مردم هند است، 👈🏻نشان دهنده نزدیکی عجیب عقاید و ادعاهای صوفیه به آئین هندو است. 👌🏻کما اینکه ابوریحان بیرونی در جای‌جای کتاب خود به اشتراکات میان مسلک صوفیه و آئین هندو اشاره می‌کند. 👌🏻قطعاً این اشتراکات نمی‌تواند اتفاقی باشد، بلکه نشأت گرفته از نشست و برخاستهای صوفیان با اقوام و فرقه‌های مختلف هندی است که عقاید و انواع ریاضت‌های آنان را در کتبشان مطالعه و الگوبرداری کرده‌اند. 👈🏻چنانکه کتب مختلفی از عقاید آئین هندو توسط صوفیانی که با هندوها در ارتباط بوده‌اند ترجمه شده است. 📖پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب_ https://www.adyannet.com/fa/news/25100 🔵صوفی پژوهی @sufi110
💢بررسی دیدگاه احمد غزالی در مورد ایمان مادر پیامبر(ص) 🔶آنچه که به عنوان اصلی مسَلّم، در اعتقادات شیعه وجود دارد این است که حضرات معصومین علیهم‌السلام باید از صلب‌های بلندمرتبه و ارحام پاکیزه باشند 🔸 احمد غزالی (یکی از اقطاب صوفیه که نام وی در سلسله نامه فرقه ذهبیه و سلطانعلیشاهی است) مادر رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله را عاقبت به شر دانسته و قائل شده است که در حال کفر رحلت کرده است. 🔷باید توجه کرد که طبق مبانی شیعه، مادران و پدران معصومین علیهم‌السلام، پاک و اهل ایمان بوده‌اند و این کلام غزالی، قطعاً مخالف مبانی شیعه است و این سخنان، قرینه‌ای بر این است که او گرایش به اهل‌سنت داشته است. 🌐https://www.adyannet.com/fa/news/43786 📎 📎 🔵صوفی پژوهی @sufi110