🔰خطبه البیان از امیرالمومنین(ع) یا صوفیه1️⃣
🔶برخی معتقدند که "خطبه البیان" را نمیتوان از لحاظ محتوا منسوب به امیرالمومنین علی (علیه السلام) دانست، زیرا این خطبه به شطحیات اهل تصوف شباهت دارد و همواره از یک سو مورد توجه صوفیان و فرقههای باطنیه واقع شده است.
🔶شاید نکته آنجا باشد که لاهیجی هم به آن اشاره کرده است و آن این است که صوفیه برای توجیه شطحیات خود دست به دامان این خطبه شدهاند.
🔶لاهیجی «عبارات خطبه البیان و برخی از احادیث پیامبر (صلی الله علیه و آله) را همراه با شطحیات مشهور اهل تصوف ذکر میکند، بی آنکه تمایزی بین آنها قائل شود و جملگی را از احوال کاملانی بر میشمرد که در مراتب کشف و شهود برایشان ظاهر شده است.» [1]
👈🏻و این البته دون شان مقام ولایت امام علی (علیه السلام) است. در هر صورت میتوان نتیجه گرفت که از نظر لاهیجی خطبه البیان و شطحیات عارفان جزو یک مجموعهاند.
👈🏻البته تمام این موارد افزون بر ضعف سندی این خطبه است که قدیمیترین نسخهای که این خطبه در آن پیدا شده است مربوط به 724 هجری قمری است.
پینوشت:
[1]. لاهیجی شمسالدین محمد، مفتاح الاعجاز فی شرح گلشن راز، تهران، زوار، 1373، ص 529
💻منبع: پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب
#حدیث
#خطبة_البیان
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
🔰خطبه البیان از امیرالمومنین(ع) یا صوفیه2️⃣
🔶برخی که "خطبه البیان" را منسوب به امیرالمومنین علی (علیه السلام) میدانند در توضیح آن گفتند امام علی (علیه السلام) وقتی در کوفه در ضمن خطبهای به مناسبت حوادث و مصائبی که بعد از رحلت پیامبر (صلی الله علیه و آله) برای امت روی میدهد، اشارههایی فرمودند.
👈🏻در این حین منکری از بزرگان خوارج سخن امام را قطع کرد و پرسید که وی این چیزها را از کجا میداند؟
💢 حضرت به دیده خشم به او نگاه کرد و در باب اوصاف حال و احاطه علم خویش عبارتهایی مسجع بر زبان آورد که بیان احوال ایشان بود.
🔶اما گروهی دیگر عقیده دارند: «خطبه البیان با سه نقل متفاوت و با متنهای گوناگون در کتاب "الزام الناصب" آمده است که هیچ یک از آنها سند معتبر و قابل توجهی ندارد.» [1]
👌🏻بنابر اینکه سند خطبه البیان ضعیف بوده و در کتابهای متقدم هم نقل نشده است، انتساب این خطبه به حضرت علی (علیه السلام) درست نیست و عدهای آن را از جعلیات صوفیه میدانند.[2]
پینوشت:
[1]. يزدى حائرى على بن زين العابدين، إلزام الناصب في إثبات الحجة الغائب( عليه السلام)، مؤسسة الأعلمي للمطبوعات، بیروت، 1422 قمری، ج 2، ص 178
[2]. اسدپور رضا، مقاله خطبه البیان و شطحیات عارفان، پژوهشنامه ادیان، شماره سوم، 1387، ص 1
💻منبع: پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب
#حدیث
#خطبة_البیان
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
9.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #ببینید ویژه ولادت امیرالمومنین
💢 مولای ما نمونه دیگر نداشته است
🎤 سیدحمیدرضا برقعی
📎 #روز_پدر
📎 #میلاد_امام_علی
📌 پنجشنبه
☀️ ۵ بهمن ۱۴۰۲ هجری شمسی
🌙 ۱۳ رجب ۱۴۴۵ هجری قمری
🎄 25 ژانویه 2024 میلادی
📎 #تقویم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 مولود کعبه
🔸 #شهید_آیت_الله_دستغیب (ره)
موضوع ولادت علی ع
تو کعبه ی معظمه
شوخی مپندار
امر سهلی ندان
بزرگ است واقعا
از اول خلقت تا حالا الی یوم القیامه
این موضوع بی سابقه و بی لاحقه
آن هم به این کیفیت
که خدا می خواهد معرفی کند
ای بشر
علی برای عالم اعلی است
مریم بنت عمران در وقت ولادت حضرت مسیح
در خارج بیت المقدس وضع حملش شد
اما فاطمه بنت اسد فرمود
مرا خدا به شرف این مولود تو خانه اش برد
عجیب است
مریم را گفتند برو بیرون
دیگر بیش از این معرفی آیا ممکن است؟
چه جور معرفی کند خدا علی را
که به این بشر واقعا اگر هیچ نبود
از آیات الاهیه معرفی های الهی
همین موضوع بس است.
🌄 محبّت، کافی نیست...
▫️ اينكه چند هزار ساعت از على و پيامبر سخنرانى كنيم، آيا عشقى از آنها در دلمان مىآيد؟ اگر عشقى هست، در حد جُرج جُرداق و احمد حنبل است يا نه، عشقِ بالاتر است؟
▫️ آنچه مطلوب است، ولايت على است، نه صرف محبت او. محبت على را هر كسى دارد.
كسانى كه در اين هستى عاشق يك بلبل و يك برگ مىشوند، شكوه يك جنگل يا يك منظره آنها را مىگيرد، چگونه شكوه و عظمت على، آنها را به خودش جذب نكند؟!معاويه هم على را دوست داشت.
▫️ مگر كسى مىتواند على را دوست نداشته باشد؟! ولى مسئله، ولايت است؛ يعنى فقط على را دوست داشته باشيم و فقط او را حاكم بگيريم. اين ولايت بهمعناى اولويّت است: «اَلَسْتُ اَولى بِكُمْ مِنْ اَنفُسِكُم» يعنى آنها در ما نسبت به ما حاكمتر و سزاوارتر باشند.
✍🏻 عینصاد
📚 #عوامل_رشد | ص ۱۵۶
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻مراسم موسیقی و سماع به مناسبت میلاد مولا علي(ع)
💢در تالار نياوران با صداي جناب درویش منصورعلي صفائي
💢جای تعجب دارد که مجالس موسیقی را با حضور خانم های با پوشش نا مناسب شان حضرت معصومین علیهم السلام را مجلس عرفانی می نامند و به انجام چنین کارهای افتخار می کنند.
🔻به نام امیرالمؤمنین که مجری تمام شریعت الهی بود، مجلس موسیقی برگزار کردند.
👌برگزاری مجالس موسیقی مخالف مکتب حضرات معصومین علیهم السلام است.
❓❓این مدعیان پیروی از مرام امیرالمؤمنین علیهالسلام، اگر راست می گویند، از سیره این امام عزیز دلیلی بر تأیید این گونه مراسمات خویش بیاورند.
🔺نی یکی از آلات موسیقی است که در مجالس سماع صوفیه کاربردی کلیدی و اساسی دارد.
🔹در روایات زیادی از نی با اصطلاح مزمار مذمت شده است.حضرت رسول صلی الله علیه وآله فرمود من مبعوث شدم تا آلات موسیقی و نی را نابود سازم. الكافي ج6، ص: 396.
معنویت صوفیانه = نی زنی
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استغفار روزانه
🔺️مجموعه «رشد»، مروری بر توصیه های کوتاه آیتالله مصباح یزدی(رحمت الله علیه)
#رشد_معنوی
#استغفار_روزانه
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
24.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠
شکوه اعتکاف🔸 اعتكاف نتیجه مهمّی كه دارد آن است كه این رین ها این غبارها این چرك ها شست و شو می شود. #ویژگی_اعتكاف این است كه یك تلفیق مبارك و با یمن و بركت است... . #آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی #اعتکاف #عرفان_اسلامی 🔵صوفی پژوهی @sufi110