eitaa logo
صوفی پژوهی
317 دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
648 ویدیو
101 فایل
راهی برای رسیدن به باطن تصوف مخاطبین عزیز،انتقادات، پیشنهادات و سؤالات خویش را به آیدی ذیل ارسال کنید. @Sadat6265
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 پرسش و پاسخ از مرحوم حضرت آیت اللَّه‏ خوشوقت ره ❓قال أَبُو جَعْفَرٍ ع در هر حالی از به سوی خداست باید باورش این باشد که من ...
🔰🔰لیست کتاب‌های نقد تصوف، در کانال کتابخانه تصوف1️⃣ https://eitaa.com/c/56040419/21 🔰🔰لیست کتاب‌های نقد تصوف، در کانال کتابخانه تصوف2️⃣ https://eitaa.com/c/56040419/37 🔰🔰لیست کتاب‌های نقد تصوف، در کانال کتابخانه تصوف3️⃣ https://eitaa.com/c/56040419/90 لیست کتاب‌های نقد تصوف، در کانال کتابخانه تصوف4️⃣ https://eitaa.com/c/56040419/271 🔵صوفی پژوهی @sufi110
❓❓پرسش از علامه طباطبایی1️⃣ از سخنانتان كه در كتاب‏ شيعه در اسلام‏ در خصوص عرفان و تصوف داريد در مى‏آيد كه عرفان و تصوف را تصحيح مى‏فرماييد آن‏جا كه تاريخچه پيدايش و نشو و نماى اين طائفه و مجاهده شان را در حفظ روش خودشان ذكر مى‏كنيد در حالى كه ائمه عليهم السلام و فقها تكفيرشان كرده‏اند و احتمال كمترين صحت و اعتبار در اقوال‏شان نيست. علاوه در طى كلام مى‏فرماييد: عارف كسى است كه خدا را از راه محبت بپرستد نه از راه اميد ثواب يا ترس از عقاب! بعد مى‏گوييد: در هر يك از اديان كه خدا پرستش مى‏شود كسانى هستند كه مسلك عرفان را دارند حتى و ثنيت، در وثنيت و كليميت و مسيحيت و مجوسيت و اسلام عارف و غير عارف هست، آيا لازمه اين سخن اين نيست كه در وثنيت كسانى هستند كه خدا را از راه حب مى‏پرستند؟ آيا اين سخن صحيح است؟ 🔰🔰جواب: 🔷ما در اول كتاب‏ شيعه در اسلام‏ تعهد كرديم كه مذهب تشيع را معرفى كرده تاريخچه پيدايش و نشو و نما و انشعابات و افكارشان را نشان دهيم. در اين‏جا (درك عرفانى) بر طبق تعهدى كه داشتيم تاريخچه حدوث و بقاى عرفان را بدون جانبدارى، اجمالًا بيان كرديم و كرامتى هم براى آنان اثبات نكرديم و اجمالًا به دليل عقلى و نقلی‏شان (بر خلاف آنچه فرموده‌‏ايد دليلى معقول و منقولى ذكر نشده) اشاره كرديم. 📖طباطبايى، محمدحسين، بررسى هاى اسلامى، 2جلد، بوستان كتاب قم (انتشارات دفتر تبليغات اسلامى حوزه علميه قم) - ايران - قم، چاپ: 2، 1388 ه.ش؛ ج‏2 ؛ ص317 و 318. 🔵صوفی پژوهی @sufi110
❓❓پرسش از علامه طباطبایی2️⃣ البته كتاب، كتاب معرفى بود نه كتاب قضاوت و تشخيص حق و باطل مذاهب و از اين روى به نظرهاى مخالف نپرداخته «تفكر فقها را» نقل نكرديم (مگر به عنوان اشاره در تاريخچه پيدايش). و اما آنچه اشاره شد كه در وثنيت جمعى خدا را از راه محبت پرستش مى‏كنند اينان برهمن‏ها و ارباب رياضت هستند كه خدايان را عبادت مى‏كنند نه خداى واحد را و به عقيده خودشان در اثر رياضت‏هاى منفى خودشان را اول در «خدايان» و بعد در خداى‏تعاى فانى مى‏كنند و نظر به اين‏كه توضيح اين مسئله بسيار مفصل بوده و در يك نامه دو نامه نمى‏گنجد، خوب است به كتاب‏ سر اكبر كه ترجمه قسمتى از «ويدا» است و خاصه به‏ اوپانيشاد- شت استر- و كتاب‏ فروغ خاور و كتاب‏ تحقيق ماللهند و كتاب‏ آثار الباقيه‏ ابوريحان مراجعه شود تا معلوم گردد كه وثنيت هندى و بودائى وصائبى، چگونه عرفان داشته‏اند و دارند و اما اين‏كه فرموده‏ايد: كلام شما به تصحيح و تصويب عرفان و تصوف اشاره مى‏كند، البته اين‏جانب عرفان را تصحيح مى‏كنم، ولى نه عرفانى را كه در ميان سلسله‏هاى دراويش بعضى از اهل سنت دائر و معمول است و طريقتى در مقابل شريعت دارد كه بساز و نواز و غنا و رقص و وجد امر مى‏كند و نداى" سقوط تكليف" مى‏زند و چنان كه در ذيل كلام گفتيم، همين روش‏ها به شيعه هم سرايت كرده است. عرفانى كه از كتاب و سنت استفاده مى‏شود، روشى است كه بر اساس اخلاص عبوديت قرار گيرد و سرمويى از مقررات شرع مقدس اسلام جدا نشود، چنان كه در تفسير الميزان‏ نيز بيان كرديم. 📖طباطبايى، محمدحسين، بررسى هاى اسلامى،، ج‏2، ص: 318 و319 @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ما هرچہ خوب‌و بد، بہ‌درِخانہ‌ے توییـم از نوڪـران مُنتـظــــر آقـا تـو را ســلام 🌤
📌 پنجشنبه ☀️ ۲۶ مهر ۱۴۰۳ هجری شمسی 🌙 ۱۳ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ هجری قمری 🎄 17 اکتبر 2024 میلادی 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️پیام مخاطبین سلام و عرض خسته نباشی اگه میشه لطف کنید پی دی اف کتاب (مشهورات بی اعتبار ) رو هم در کانال بزارین ممنون🙏🙏 التماس دعا 🤲 🔰🔰پاسخ: با عرض سلام خدمت شما مخاطب گرامی و تشکر از حسن توجه به مطالب کانال. باید توجه کرد که پی دی اف این کتاب موجود نیست و در صورت پیدا شدن پی دی اف آن در کانال بارگذاری خواهد شد. 🔵صوفی پژوهی @sufi110