فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢وقتی جلوی انحرافات متصوفه گرفته نشود باید منتظر باشیم که جریان های نفوذی، آداب و رسوم صوفیه و عرفان های نوظهور را در مراسم های رسمی کشور،بی مهابا به نمایش بگذارند.
🔻جشنواره فجری که باید محل تبلیغ عرفان اسلامی و ارزش های دینی باشد، تبدیل به محلی برای انتشار فرهنگ غیر دینی شده است.
🔻سماع یکی از انحرافات عملی متصوفه بوده که حتی بعضی از بزرگان متصوفه به نقد چنین مراسماتی پرداخته اند.
https://eitaa.com/sufi110/235
🔻گروه تنبور نوازان چریکه جشنواره موسیقی فجر همراه با رقص سماع کردی .
#سماع
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
📌 یکشنبه
☀️ ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ هجری شمسی
🌙 ۲۳ رجب ۱۴۴۵ هجری قمری
🎄 4 فوریه 2024 میلادی
📎 #تقویم
❔سؤال: این جانب تصمیم دارم که به خداوند، قرب پیدا کنم و سیروسلوک داشته باشم، راه آن چیست؟
✅ حضرت آیت الله بهجت قدس سره:
🔆چنانچه طالب، صادق باشد، «ترک معصیت» کافی و وافی است برای تمام عمر، اگرچه هزار سال باشد.
📚به سوی محبوب، ص۶٧
#عرفان_اسلامی
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
صوفی پژوهی
💢وقتی جلوی انحرافات متصوفه گرفته نشود باید منتظر باشیم که جریان های نفوذی، آداب و رسوم صوفیه و عرف
💢مفاسد رقص سماع در تصوف1️⃣
⭕️برخی سماع را بزرگترین مراسم عبادی صوفیه به شمار آورده ولی در حقیقت انحرافی برخواسته از نفسانیات شهوانی متصوفه قدیم است، که در هر یک از طریقتهای صوفی که وارد شده است، مفاسد و عوارض متعددی برایشان به همراه داشته است. رقصهای مختلط زنان با بزرگان صوفیه و کشته شدن چندین نفر از بزرگان صوفیه بخاطر رقص سماع و همچنین شاهد بازی از مفاسد و عوارض این عمل صوفیانه است.
⭕️رقص سماع ازجمله آدابی است که بعضی از متصوفه قائل به قداست آن هستند و جایگاهی والا برایش قائلاند. برخی از بزرگان صوفیه آن را بزرگترین مراسم عبادی صوفیه به شمار آورده و از سماع به نمازعشاق [1] یا قرآن پارسی [2] تعبیر کردهاند.
⭕️اما در حقیقت، رقص سماع، انحرافی برخواسته از نفسانیات شهوانی متصوفه قدیم است که در هر یک از طریقتهای صوفی که به آن مبتلا بودند، مفاسد و عوارض متعددی برایشان به همراه داشته است.
📖پینوشت:
[1]. افلاکی، شمسالدین احمد، مناقب العارفین، انتشارت دنیای کتاب، تهران، 1362، ص 394
[2]. همان، ص 673.
🖊منبع: پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب
#انحرافات_عملی
#سماع
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
💢ادعای مهدویت در باره حلاج
🖊الحلاج في مجلس الوزير حامد بن العباس
أخبرني أبو الحسين بن عيّاش القاضي، عمّن أخبره:
إنّه كان بحضرة حامد بن العبّاس، لما قبض على الحلّاج، وقد جيء بكتب وجدت في داره، من قوم تدلّ مخاطبتهم، إنّهم دعاته في الأطراف، يقولون فيها:
وقد بذرنا لك في كلّ أرض ما يزكو فيها، وأجاب قوم إلى أنّك الباب- يعنون الإمام- وآخرون أنّك صاحب الزمان- يعنون الإمام الذي تنتظره الأماميّة- وقوم إلى أنّك صاحب الناموس الأكبر- يعنون النبيّ صلى الله عليه وسلم- وقوم إلى أنّك أنت هو هو- يعنون الله عزّ وجل-[تعالى الله عمّا يقول الظّالمون علوّا كبيرا].
قال: فسئل الحلاج عن تفسير هذا الرمز، فأخذ يدفعه، ويقول:
لا أعرف هذه الكتب، هذه مدسوسة عليّ، لا أعلم ما فيها، ولا معنى لهذا الكلام.
🖊تنوخی از قول ابوالحسین بن عیاش قاضی از کسی که نامش را نبرده، نقل کرده است که
👈🏻وقتی حلاج را دستگیر کردند و او را نزد حامد بن العباس وزیر آوردند، همراه او نامه هایی را که در خانه او یافته بودند، آوردند؛ این نامه ها از کسانی بود که گفته می شد داعیان او در اطراف هستند.
🖊در این نامه ها آمده بود: ما در هر جای از زمین، بذری برای تو کاشته ایم که نتیجه خواهد داد.
❌برخی مردمان پذیرفته اند که تو «باب» ـ یعنی امام هستی.
❌ برخی تو را «صاحب الزمان» یعنی امامی که امامیه در انتظار او هستند، می دانند.
❌برخی تو را ناموس اکبر یعنی خود رسول (ص) می دانند،
❌ و برخی هم تو را «هو هو» ، یعنی خدا می دانند (تعالی الله عما یقول الظالمون علوا کبیرا).
👈🏻از حلاج در باره این رمز ها سوال شد. او به دفاع از خود پرداخت و گفت: من این نامه را نمی شناسم. اینها علیه من جعل شده است. من نمی دانم در آنها چه نوشته و مفهوم این سخنان را نمی فهمم.
📖(نشوار المحاضره، تنوخی، م 384، ج 1 ص 162
👈🏻«نشوار المحاضرة و اخبار المذاکرة» از مشهورترین تالیفات تنوخی به شمار میرود. این کتاب دارای یازده جلد است که تالیف آن در سال ۳۶۰ ق آغاز و بیست سال بعد به اتمام رسید.
#حلاج
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
💠
برنامه زندگی▫️ وجود مبارک امام هفتم فرمود: «اجْتَهِدُوا فِی أَنْ یكُونَ زَمَانُكُمْ أَرْبَعَ سَاعَاتٍ»؛ بکوشید که #شبانه_روز را به چهار قسمت تقسیم کنید. ساعت نه یعنی شصت دقیقه! یعنی چهار قسمت بکنید: 1️⃣ «سَاعَةً لِمُنَاجَاةِ اللَّه»؛ فرمود یک بخش از شبانه روز را با خدا #مناجات کنید، برای اینکه با او کار دارید، تمام امور را او دارد اداره می کند. فرمود ساعتی را با مالک خود صحبت بکن، مناجات بکن، نجوا داشته باش. 2️⃣ «وَ سَاعَةً لِأَمْرِ الْمَعَاش»؛ ساعتی را به دنبال #کسب_و_کار بروید. جامعه ما نظام ما اگر بخواهد راحت باشد، باید این دو اصل را داشته باشیم: یکی تلاش در تولید و دیگری قناعت در مصرف. ذیل این آیه سوره مبارکه «نحل» که فرمود: ﴿فَلَنُحْیینَّهُ حَیاةً طَیبَةً﴾، وجود مبارک حضرت امیر فرمود #حیات_طیبه، قناعت است. هیچ کشوری در حال قناعت، نیازی به بیگانه ندارد، می شود خودکفا و راحت. 3️⃣ «وَ سَاعَةً لِمُعَاشَرَةِ الْإِخْوَانِ وَ الثِّقَاتِ الَّذِینَ یعَرِّفُونَكُمْ عُیوبَكُمْ وَ یخْلِصُونَ لَكُمْ فِی الْبَاطِن»؛ ساعتی هم با #دوستان به سر ببرید، چون جامعه را #محبت اداره می کند. وجود مبارک امام هفتم فرمود یک بخش از بخشهای چهارگانه شبانهروز را برای برقراری ارتباط و هماهنگی و عاطفه و مهر با برادران ایمانی صرف کنید. 4️⃣ «وَ سَاعَةً تَخْلُونَ فِیهَا لِلَذَّاتِكُمْ فی غَیر مُحرَّم»؛ یک بخش را هم برای خوابیدن و خوردن و استراحت و #لذت و اینها صرف کنید. این راهنمایی های ائمه (علیهم السلام) هم #دنیای ما را تأمین می کند هم #آخرت ما را تأمین می کند. #شهادت_امام_کاظم_علیه_السلام #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #عرفان_اسلامی 📚 درس اخلاق تاریخ: 1389/03/27 🔵صوفی پژوهی @sufi110