eitaa logo
صوفی پژوهی
296 دنبال‌کننده
2هزار عکس
488 ویدیو
84 فایل
راهی برای رسیدن به باطن تصوف مخاطبین عزیز،انتقادات، پیشنهادات و سؤالات خویش را به آیدی ذیل ارسال کنید. @Sadat6265
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹قرآن هدیه رهبرمعظم انقلاب به خانواده شهید محمد حسین حدادیان، از شهدای درگیری با دراویش ♦️سالروز حضور در بیت این شهید 🔵صوفی پژوهی @sufi110
صوفی پژوهی
🔶رمان نقد تصوف 🔰🔰هفت مَن نمک در چشم ریخت!9️⃣3️⃣ عطّار در تذکره(1) گوید: شبلى (یکى از رهبران تصوّف)
🔶رمان نقد تصوف 🔰🔰حرکات شرم آور0️⃣4️⃣ 🖊در طرائق(1) مى نویسد: ⬅️شبلى با اصحابش مى گذشت، کلّه اى دید که بر آن نوشته: «خَسِرَ الدُّنیا وَالآخِرَة» دنیا و آخرت را باخته است. ⏪شبلى گفت: به عزّت خدا که این یا سر پیغمبر است یا امام! مریدان گفتند: یعنى چه؟ گفت: در راه او (خدا) تا دنیا و آخرت را زیان نکنى به او نرسى. 🖊و نیز در طرائق(2) از تذکره عطّار نقل مى کند که شبلى چند گاه ناپدید شد، آخر او را در «مخنث خانه» (مرکز فساد) یافتند، گفتند اینجا کجاست که آمدى؟ گفت: همان طور که مخنث ها در دنیا و آخرت نه مردند و نه زن، من هم در امر دین نه مرد هستم نه زن، پس جاى من اینجاست! 💢درویش: آرى مردان خدا در مسیر ریاضت به «مخنث خانه» هم مى روند. ❇️ادیب زاده صداى شلیک خنده اش بلند شد... . 💢درویش رو به او کرد و گفت: توى دلت قند آب مى کنند؟ ❇️ادیب زاده: نه جانم اینها مفاخر رهبران شماست. ✳️آقاى فاضل: خلاصه آنکه به گفته شیخ عطّار بالاخره کار شبلى بر اثر این کجروى ها به جایى کشید که حرکاتى از او سر زد که او را به تیمارستان بردند و زنجیر کردند.(3) (1). طرائق، ص 205. (2). طرائق، ص 207. (3). زهد و تصوّف، ص 137. 🔵صوفی پژوهی @sufi110
💢شکنجه و آزار جسمی؛ راه وصول به حق ؟!3️⃣ ❌چنانچه در احوالات شبلی آمده است که: «شبلی سردابه‌ای داشت که هرگاه به آنجا داخل می‌شد، آغوشی از چوب با خود به آنجا می‌بُرد و هرگاه غفلتی به دل او می‌آمد، خویش را بدان چوب می‌زد، و گاهی اوقات که همه چوب‌ها شکسته می‌شد، دست و پای خود را به دیوار می‌زد.»[1] و همچنین نقل است که: «شبلی در اوایل مجاهدت و ریاضت، سال‌های دراز، نمک در چشم می‌ریخت تا خواب به چشم او نیاید و می‌گفت که حق‌تعالی مرا اطلاع داد و گفت هر که بخوابد غافل بُوَد و غافل، محجوب بُوَد.»[2] 📖پی‌نوشت: [1]. عطار نیشابوری، تذکرة الاولیا، تهران، کتابخانه مرکزی، 1321 هجری شمسی، جلد ۱، صفحه .131 [2]. همان ص 130. 🖊پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌼در هر روز شعبان در وقت زوال { وقت ظهر شرعی } و در شب نیمه ی آن، این صلوات را که از امام سجاد (ع) روایت شده با هم بخونیم | حاج مهدی سماواتی 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 جمعه ☀️ ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙 ۲۷ شعبان ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 8 مارس 2024 میلادی 📎 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️ارادت واقعی به امام معصوم علیه السلام و تنظیم تمام عرصه های زندگی طبق فرامین و دستورات او، شاخصه اصلی عرفان اسلامی است. ❤️عشق و دلدادگی مقام معظم رهبری به حضرت حجَّت‌ بن‌ الحسن المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💗 نماهنگ | دعای امام زمان(عج) 🎥 قرائت دعای فرج توسط حضرت آیت الله خامنه‌ای ✏️ رهبر انقلاب: وقتی «اَلّلهُمَّ کُن لِوَلِیّک» را میخوانید، در واقع دارید ارتباط میگیرید با امام زمانتان، که فرموده‌اند: ما را دعا کنید، ما هم شما را دعا میکنیم. 🔵صوفی پژوهی @sufi110
الان همه در حال خونه تکونی هستن... بیاید قبل ماه رمضان دلهامون رو هم خونه تکونی کنیم... از همه‌ی کینه ها و دشمنی ها و نامهربونی ها... از همه‌ی تعصبات غیرالهی بیچاره کننده... ان شاءالله خدا این توبه رو ازمون بپذیره و اماممون امسال ظهور کنه 🤲💛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 شنبه ☀️ ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙 ۲۸ شعبان ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 9 مارس 2024 میلادی 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢مفاسد رقص سماع در تصوف3️⃣ ⛔️یکی از مهم‌ترین عوارض و مفاسدی که برای سماع توسط خود صوفیه ذکر شده است خطر مرگ، در وقت سماع یا بعد از آن است. 🖊چنانچه سراج طوسی در اللمع به این امر اذعان داشته و می‌نویسد: «احمد نوری با شنیدن شعری، چنان دچار وجد و شوریدگی شد که به سماع مشغول کشت و از شب تا صبح دیوانه‌وار به این‌سو و آن‌سو می‌دوید و در نیزاری که چوب‌های تیز و برنده از آن باقیمانده بود جست‌وخیز می‌کرد و درحالی‌که خون از پای او می‌چکید به خواندن شعر مشغول بود، تا جایی که این کار به کشته شدن او منجر شد و بعد از سه روز از دنیا رفت». [1] 🖊به گفته خواجه عبدالله انصاری تعداد زیادی از مشایخ بزرگ صوفیه همچون شبلی، خزاز، نوری و دراج در مجلس سماع یا بعد از آن بر اثر سماع جان باخته‌اند! [2] 📖پی‌نوشت: [1]. ابونصر سراج طوسی، اللمع فی التصوف، مقدمه نیکلسون، اساطیر، تهران، ص 363 [2]. جامی عبدالرحمن بن احمد، نفحات الانس، تهران، نشر سعدی، 1366، ص 189 🖊منبع: پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب 🔵صوفی پژوهی @sufi110
صوفی پژوهی
🔶رمان نقد تصوف 🔰🔰حرکات شرم آور0️⃣4️⃣ 🖊در طرائق(1) مى نویسد: ⬅️شبلى با اصحابش مى گذشت، کلّه اى د
🔶رمان نقد تصوف 🔰🔰برو به گشت و گدایى1️⃣4️⃣ 🖊و نیز در تذکره(1) مى نویسد: شبلى به جنید دستور داد چون مرید او شده... چند سال به دریوزگى و گدایى برود و هر چه از این راه جمع کرد به جنید بدهد که به درویشان برساند. جنید بیچاره رهسپار گدایى شد و هر چه به دست مى آورد به شبلى و مریدانش مى داد و خودش گرسنگى مى خورد. 💢درویش: چون شیوه سالکان و ارباب طریقت فقر است. اگر گرد شهر هم گدایى کنند از شؤونات آنها چیزى نمى کاهد. ❇️ادیب زاده: آن طریقتى که از لوازم آن گدایى و آبروریزى باشد، لایق طرفداران آن طریقت است. دنیاى متمدّن امروز دیگر این حرف ها را موهوم و خرافى مى شناسد. (1). تذکرة الاولیاء، ص 129. 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌼در هر روز شعبان در وقت زوال { وقت ظهر شرعی } و در شب نیمه ی آن، این صلوات را که از امام سجاد (ع) روایت شده با هم بخونیم | حاج مهدی سماواتی 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 یکشنبه ☀️ ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙 ۲۹ شعبان ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 10 مارس 2024 میلادی 🔻مناسبت‌ها: 🔹 درگذشت عارف وارسته، آیت‌الله شیخ باقر بهاری همدانی؛ ١٣٣٣ق. 🔹 روز راهیان نور 📎 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیت الله العظمی جوادی آملی: «ماه رمضان برای سالکان الی الله ماه محاسبه است.» حکمت عبادات ص ١۶٩ 🔵صوفی پژوهی @sufi110
صوفی پژوهی
🔶رمان نقد تصوف 🔰🔰برو به گشت و گدایى1️⃣4️⃣ 🖊و نیز در تذکره(1) مى نویسد: شبلى به جنید دستور داد چون
💢گدایی صوفیان 🔶"تکدی‌گری"، "سوال" یا "فتوح" از جمله آداب صوفیه بود که در میان این فرقه به مرور شکل گرفت. ⬅️این کار در پی اعتقاد صوفیه به پست بودن دنیا یا تربیت نفوس دراویش شکل گرفت. به همین دلیل عده‌ای از صوفیه از این کار دفاع کرده‌اند. ◀️از جمله ایشان ابونصر سراج طوسی است. او در این باره می‌گوید: «و کان بعض الصوفیه ببغداد لا یکاد ان یاکل شیئا الا بذل السوال. فسئل عن ذلک؛ فقال اخترت ذلک لشده کراهیه نفسی ذلک.[اللمع، ص 191] ↖️بعضی از صوفیه در بغداد چیزی نمی‌خوردند مگر از طریق خوار شمردن نفس بوسیله سوال (گدایی) کردن. از ایشان درباره آن سوال شد. گفت: به خاطر شدت کراهت نفسم از آن، آن را برگزیدم.» ↔️وی همچنین با بکارگیری واژه "فتح" و با تعبیر "فی ذکر آدابهم اذا فتح علیهم شیءٌ من الدنیا" به توضیح این نکته می‌پردازد که اهل تصوف از روی آوردنِ دنیا به آنان بیمناک‌اند و آن را "محنتی عظیم" می‌شمارند.[همان، صص 193 و 194] 💢بنابراین برخی از صوفیه کسب و کار را رها کرده و به گدایی و درخواست از مردم روی آوردند. سوال کردن صوفیه از مردم به مرور منشا آفاتی از قبیل تن پروری و بی‌کارگی صوفیان شد و ذلت نفسی که هدف نهایی صوفیان از تکدی‌گری بود، بر اثر تکرار گدایی، از بین رفت و شکم‌بارگان صوفی به گدایی دائمی مشغول شدند. 📖پی‌نوشت: سراج طوسی ابونصر، اللمع فی التصوف، تصحیح نیکلسون، جهان، تهران، بی‌تا 🖊پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب 🔵صوفی پژوهی @sufi110
شکنجه و آزار جسمی؛ راه وصول به حق ؟!4️⃣ ❌در حالات شیخ «ابوسعید ابوالخیر» نیز آمده که: «در جوانی شب‌ها پس‌ازآنکه اهل خانه به خواب می‌رفتند آهسته برخاسته به مسجد می‌آمد. در گوشه مسجد چاه آبی بود، طنابی را به وسط چوبی بسته و سر دیگر طناب را به پای خود می‌بست و سپس چوب را روی دهانه چاه گذارده، و خود را در وسط چاه تا نزدیک طلوع صبح معلق می‌ساخت و قرآن می‌خواند. و یا اینکه هفت سال در بیابانی در نزدیکی سرخس به مجاهدت و ریاضت مشغول بود و معروف است که در این هفت سال خار بیابان و سرگز و امثال آن می‌خورد.»[1] ⬅️این اعمال و ریاضات بی‌رویه صوفیه، در حالی است که نه در قرآن و سنت از آن سخن به میان آمده و نه به آن اجازه داده شده است و حتی خداوند متعال در آیه‌ای از قرآن نهی فرموده از اینکه انسان، خویش را با دست خود به هلاکت بیندازد. «وَلَا تُلْقُوا بِأَیْدِیکُمْ إِلَی التَّهْلُکَةِ [بقره/195] خود را با دست خود به هلاکت میفکنید.» آیه شریفه مطلق است و نهی در آن، نهی از تمامی رفتارهای افراطی و تفریطی است. 🖊پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب 🔵صوفی پژوهی @sufi110
💢شکنجه و آزار جسمی؛ راه وصول به حق ؟!5️⃣ ❇️بنابراین دین اسلام، عبادات و وظایف دینی را، درصورتی‌که زیان‌بخش باشد، ممنوع کرده و خداوند متعال هرکسی را به‌قدر وُسع و توانایی او مکلف کرده است تا بتواند به‌راحتی به وظایف خود عمل کند. یعنی حتی نماز و روزه‌ای که بر همه واجب است، در صورت عدم توانایی و ضرر داشتن برای شخص، از او ساقط می‌شود. چنانچه خداوند متعال فرموده: «لَا یُکَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وسعها [بقره/286] خداوند هیچ کس را جز به‌قدر توانایی‌اش تکلیف نمی‌کند.» مطلب دیگر برای رفع شبهه اینکه عده‌ای، آیات و قانون جهاد و دفاع را، باکمال جسمی منافات می‌دانند، که در پاسخ باید گفت این قانون مانند همه قوانین دیگر اسلام، خود موجب کمال است، هرچند منجر به کشته شدن و شهادت او شود که این شهادت، باعث کمال جامعه شده و خود شهید نیز به‌نوعی به بالاترین کمال جسمی در سرای دیگر نائل می‌شود. ⬅️پس بنا بر آنچه ذکر شد، واردکردن شکنجه و زیان رساندن انسان بر جسم خود، به‌یقین مورد نهی شرع مقدس اسلام بوده، و در این مورد هیچ استثنایی هم وجود ندارد، تا اینکه برای رسیدن به کمالات معنوی و قرب به حق‌تعالی، آزار جسمی را استثنا کنیم. 🖊پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب 🔵صوفی پژوهی @sufi110