eitaa logo
صوفی پژوهی
317 دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
646 ویدیو
101 فایل
راهی برای رسیدن به باطن تصوف مخاطبین عزیز،انتقادات، پیشنهادات و سؤالات خویش را به آیدی ذیل ارسال کنید. @Sadat6265
مشاهده در ایتا
دانلود
💢دیدگاه جناب فیض کاشانی در مورد انحرافات عملی متصوفه 🔵صوفی پژوهی @sufi110
صوفی پژوهی
💢دیدگاه جناب فیض کاشانی در مورد انحرافات عملی متصوفه #فیض_کاشانی #انحرافات_عملی #حلقه_ذکر #سماع 🔵صو
💢دیدگاه جناب فیض کاشانی در مورد انحرافات عملی متصوفه 🔶و قال سبحانه‏ وَ اذْكُرْ رَبَّكَ فِي نَفْسِكَ تَضَرُّعاً وَ خِيفَةً وَ دُونَ الْجَهْرِ مِنَ الْقَوْلِ بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ وَ لا تَكُنْ مِنَ الْغافِلِينَ إِنَّ الَّذِينَ عِنْدَ رَبِّكَ لا يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبادَتِهِ وَ يُسَبِّحُونَهُ وَ لَهُ يَسْجُدُونَ‏ . و قال سبحانه‏ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرِينَ‏ . و قال جل ذكره‏ ادْعُوا رَبَّكُمْ تَضَرُّعاً وَ خُفْيَةً إِنَّهُ لا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ وَ لا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلاحِها وَ ادْعُوهُ خَوْفاً وَ طَمَعاً إِنَّ رَحْمَتَ اللَّهِ قَرِيبٌ مِنَ الْمُحْسِنِينَ‏ بيان‏ اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْراً كَثِيراً أثنوا عليه بضروب الثناء من التمجيد و التهليل و التسبيح و التكبير و أكثروا ذلك‏ وَ سَبِّحُوهُ‏ نزهوه عما لا يليق به‏ بُكْرَةً وَ أَصِيلًا غدوا و عشيا أو دائما أو المراد أطيعوا اللَّه و أكثروا من طاعته و صلوا في جميع أوقاتها فيكون التسبيح كناية عن الصلاة فِي نَفْسِكَ‏ لأنه أدخل في الإخلاص‏ تَضَرُّعاً تذللا و تملقا إِنَّ الَّذِينَ عِنْدَ رَبِّكَ‏ و هم الملائكة أو كل من له مقام العندية و الدنو لا يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبادَتِهِ‏ مع جلالة أمرهم و علو قدرهم‏ لا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ‏ المجاوزين الحد المرسوم في العبادات و الدعوات‏ وَ لا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ‏ بالعمل بالمعاصي‏ بَعْدَ إِصْلاحِها بعد أن أصلحها اللَّه بالكتب و الرسل. ❌في هذه الآية دلالة على كراهة ما تفعله المتصوفة من رفعهم الأصوات بكلمة التوحيد و إظهارهم المواجيد ⬅️فإنه اعتداء و مجاوزة عن حد ما رسمه الشرع في الذكر و العبادة هذا إن اقتصروا على الإجهار بالذكر ❌و أما سائر ما يفعلونه من التغني بالأشعار في أثناء الأذكار و التواجد بالسماع و استمالة الأبصار و الأسماع و الإتيان بالشهيق‏ و النهيق‏ و الرقص و التصفيق و الهبوط و السقوط ⬅️فلا شك أنه بدع في الدين بل كاد يكون استهزاء بالشرع المبين أعاذنا اللَّه من شر الشياطين‏ 📖فيض كاشانى، محمد محسن بن شاه مرتضى، الوافي، 26جلد، كتابخانه امام أمير المؤمنين على عليه السلام - اصفهان، چاپ: اول، 1406 ق، ج‏9 ؛ ص1439. 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 | فرازی از زیارت اربعین 🔻و لَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً سَمِعَتْ بِذلِكَ فَرَضِیَتْ بِهِ 🏴 ۸ روز تا اربعین حسینی 🏷 |
اربعین طعم ظهور تو را دارد و ما بی آن که زحمتی بکشیم، طعم ظهورت را می‌چشیم. ظهور تو طعم زندگی را دارد و ما در اربعین، زندگی را حس می‌کنیم. وقتی تو می‌آیی، شاید ما زنده نباشیم و بگو چطور باید شکر این نعمت بزرگ را به جا بیاوریم که در زمان غیبتت بویی از عطر ظهورت به مشام‌مان رسید و عطش آمدنت در دلمان دو چندان شد؟ شبت بخیر حقیقت زندگی!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🥀🌿سلام حضرت گره گشا، مهدی جان🌿🥀 ماییم و هوایِ بغض آلود فقط... دلواپسی و غصّۂ مشهود فقط... والله که آسان شود این سختی ها، با آمدنِ حضرتِ موعود(عج) فقط! 🌿🥀 🌱.برقآمت دلربای مهدی صلوات.🌱 🖤 الّلهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَج🖤💫 📎 📎
📌 یکشنبه ☀️ ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ هجری شمسی 🌙 ۱۳ صفر ۱۴۴۶ هجری قمری 🎄 18 آگوست 2024 میلادی 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صوفی پژوهی
🔶🔶رمان نقد تصوف 🔰🔰عنقایى به کوه قاف1️⃣8️⃣ 💢در تذکره(1) عطّار مى خوانیم: 🔻 حبیب عجمى از حسن بصرى علم مى آموخت، ولى قرآن را نمى توانست بیاموزد و لذا او را عجمى نامیدند. ما نمى دانیم آن علومى که حبیب از حسن مى گرفت چه بود که حبیب را به درجه اى رساند که به قول عطّار: «صفى پرده وحدت و صاحب یقین بى گمان» شد؟ آخر این چه علمى بود که حسن به حبیب یاد داد که به یک نگاه که به سوى آدمکشى که به جرم خونخوارگى بالاى دار رفته بود افکند او را مستوجب طواف در مرغزار بهشت کرد! اصلا حسن بصرى خودش چکاره بود که دست پرورده او که قرآن را هم بلد نبوده چنین مقامى داشته باشد؟ به راستى این گزافه گویى ها را به چه دلیل آدم بپذیرد؟ آیا همین بود مغز قرآن؟ 🔻او دستى به سبیل هاى خود که روى لب پایینش افتاده بود کشید و سرى تکان داد و دهان را پر باد کرد و با آب و تاب گفت: علوم ما اسرار است و اسرار را بجز براى مریدان براى کسى نباید افشا کرد. 🔻گفتم: چطور اسرار را براى هر مرید عوامى مى شود اظهار کرد و براى اهل دانش و اطّلاع نمى شود اظهار داشت؟ به مریدانتان هم مى گویید با اهل دانش صحبت نکنند، مبادا دامن ارادت از چنگال شما بکشند. 🔻گفت: براى همه مریدان هم اسرار افشا نمى شود. «مصلحت نیست که از پرده برون افتد راز...». گفتم: راست مى گویید واقعاً مصلحت نیست... وگرنه نه مریدى مى مانَد و نه مرادى و سرانجام همان عاقبت منصور حلاّج خواهد بود که به گفته جامى(2): وقتى او را به دار آویختند، شبلى زیر دار ایستاد و گفت: (أَوَلَمْ نَنْهَکَ عَنِ الْعَالَمِینَ)(3)، چرا اسرار را افشا کردى؟ سپس مى نویسد: عمرو بن عثمان مکّى در توحید و علم صوفیان جزوه اى تألیف کرده بود منصور آنها را برگرفت و آشکار کرد، تا کارش به آنجا کشید. اندکى زاسرار حق منصور گفت *** شد سر سردار جان با دار جفت(4) 💢عطّار در تذکره(5) از عمرو بن عثمان نقل کرده که منصور را دید چیزى مى نویسد گفت: چه مى نویسى؟ گفت: چیزى مى نویسم که با قرآن مقابله کنم. عمرو بن عثمان او را نفرین کرد و از پیش خود مهجور ساخت. دانش هاى زندانى همین ها بود و «اَنَا الحق»ها و «إنّى اَنَا اللّه»ها که «منصور»ها و «بایزید»ها زیر خرقه مى گفته اند که به قول خودتان «عمل منصور سرمشق شد که دیگران اسرار را در پرده نگاه دارند»، یا با توپ خالى مردم را مى ترسانید و عنقایى را به کوه قاف سراق مى دهید؟ (1). تذکرة الاولیاء، ص 43، طبع تهران. (2). نفحات، ص 151. (3). سوره حجر، آیه 70 . (4). زبدة الاسرار صفى علیشاه، ص 53. (5). به نقل زهد و تصوّف، ص 139. ادامه دارد... 🔵صوفی پژوهی @sufi110
هدایت شده از کتابخانه نقد تصوف
خیراتیه در ابطال صوفیه.ج اول. علامه محمدعلی بن علامه وحید بهبهانی.pdf
6.93M
📚خیراتیه در ابطال طریقه صوفیه (جلد اول) ✍️ علامه آقا محمد علی کرمانشاهی 📖کتابخانه تصوف 🌐https://eitaa.com/joinchat/467862359Cf85aa6c26b 🌐https://t.me/sufIsm110
🔸 دعای برآورده شدن حوائج در حرم سامرا أبو موسی منصوریّ نقل می‌کند که به حضرت امام هادی علیه‌السلام گفتم: آقاى من! دعايى به من بياموزید كه به وسيلۀ آن به خدا تقرب جويم. حضرت فرمودند: دعایی است که من آن را بسیار می‌خوانم و از خداوند نیز تقاضا کرده‌ام هر کسی بعد از من آن دعا را نزد مزارم بخواند، او را نا امید نفرماید و آن دعا این است: « يَا عُدَّتِي عِنْدَ الْعُدَدِ، وَ يَا رَجَائِي وَ الْمُعْتَمَدُ، وَ يَا كَهْفِي وَ السّندُ، وَ يَا وَاحِدُ يَا أَحَدُ، وَ يَا قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ، أَسْأَلُكَ اللَّهُمَّ بِحَقِّ مَنْ خَلَقْتَهُ مِنْ خَلْقِكَ، وَ لَمْ تَجْعَلْ فِي خَلْقِكَ مِثْلَهُمْ أَحَداً، صَلِّ عَلَى جَمَاعَتِهِمْ، وَ افْعَلْ بِي... و حاجات خود را بخواهد» 🔺الأمالي (للطوسي)، ص: ۲۸۰