eitaa logo
صوفی پژوهی
319 دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
645 ویدیو
101 فایل
راهی برای رسیدن به باطن تصوف مخاطبین عزیز،انتقادات، پیشنهادات و سؤالات خویش را به آیدی ذیل ارسال کنید. @Sadat6265
مشاهده در ایتا
دانلود
💢💢معرفی بزرگان متصوفه 🔻بزرگان متصوفه معاصر 🔻حجت هاشمی خراسانی آقای حجت هاشمی خراسانی (نوه آقای حسنعلی نخودکی) ملقب به مسعودعلیشاه مجاز به ارشاد در طریقت است و با طریقت خاکساریه نیز پیوند وثیقی دارد. 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
تصویر منظورعلیشاه حسن خاوری (از صوفیان فرقه صفیعلیشاهی) شیخ و پیر آقای .ایشان از صفاعلیشاه اجازه ارشاد داشت 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
ویژگی‌های استاد عرفان اسلامی 🔶برای رسیدن به عبودیت الهی، باید او را شناخت و تنها راه شناخت خدا، از طریق رهنمودهای اهل‌بیت(ع) و تربیت یافتگان در مکتب آنها میسر خواهد شد؛ می‌توان طبق منابع دینی، برای استاد الهی که همان تربیت‌ یافتگان اهل‌بیت(ع) هستند، ویژگی‌هایی را مشخص کرد که سالک در این مسیر، دچار انحراف نشود. پس لزوم وجود استاد و حکیمی تربیت‌ یافته مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام، برای رشد معنوی، طبق روایات قابل اثبات است. باید دقت کرد که این استاد حکیم دارای شرایطی باشد؛ از آن جمله ۱) مُهذّب بودن استاد، ۲) تعالیمش مخالف شریعت نباشد، ۳) ادعا نداشتن. https://www.adyannet.com/fa/news/43478 📎 📎 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
🔰بررسی دیدگاه شیخ مفید، در مورد تصوف، به مناسبت سالروز بزرگداشت این عالم برجسته1️⃣ 🔶محمد بن محمد بن النعمان بن عبد السلام بن جابر بن النعمان بن سعيد بن جبير بن وهيب بن هلال بن أوس بن سعيد بن سنان بن عبدالدار بن الريان بن قطر بن زياد بن الحارث بن مالك بن ربيعة بن كعب بن الحارث بن كعب بن علة بن خلد بن مالك بن ادد بن زيد بن يشجب بن عريب بن زيد بن كهلان بن سبأ بن يشجب بن يعرب بن قحطان 👈🏻شيخنا واستاذنا رضي‌الله‌عنه. فضله أشهر من أن يوصف في الفقه والكلام والرواية والثقة والعلم. 📖 النجاشي، أبو العبّاس، رجال النجاشي، مؤسسة النشر الإسلامي ج 1 ص 399 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 https://lib.eshia.ir/14028/1/399 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
🔰بررسی دیدگاه شیخ مفید، در مورد تصوف، به مناسبت سالروز بزرگداشت این عالم برجسته2️⃣ 🔶طبق دیدگاه رجالی متبحر نجاشی، 👈🏻جناب شیخ مفید کتابی در زمینه رد اصحاب حلاج به نام «کتاب الرد علی اصحاب حلاج» داشته است.[1] 👈🏻متأسفانه این کتاب از بین رفته است، ولی ذکر آن به وسیله ابن حمزه، شاگرد شیخ طوسی در "الهادی الی النجاه من جمیع المهلکات" آمده است.[2] 👈🏻البته باید توجه کرد که نام کتاب؛ گویای رد جریان حلاجیه طبق نظر جناب شیخ است. 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 https://lib.eshia.ir/14028/1/401 پی‌نوشت: [1]. لنجاشي، أبو العبّاس، رجال النجاشي، مؤسسة النشر الإسلامي ج 1، ص 401. [2].عبدالرحمن بدوی، تاریخ تصوف اسلامی، مترجم افتخار زاده محمود رضا، نشر افراز، 1389، ص 67 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
💢💢معرفی بزرگان متصوفه 🔻بزرگان متصوفه معاصر 🔻حجت هاشمی خراسانی ارتباط حجت هاشمی خراسانی با شیخ محمود حلبی(مؤسس انجمن حجتیه) 🔹 حجّت هاشمی خراسانی در خاطرات مکتوبش، از دورانی یاد می‌کند که پدرش به اغوای برخی از مقدّسین مشهد، وی را از رفتن به درس ادیب نیشابوری منع کرده، و او را قرینِ غصّه و غم می‌نماید. 🔸 امّا پدر پس از یک سال، با روشنگری و هدایتِ مرحوم حاج شیخ محمود حلبی (رضوان الل‍ه علیه) متوجّه خطای خود شده و از رأیش برمی‌گردد. از آن روز به بعد، استاد حجّت هاشمی ملازم مرحوم ادیب می‌شود. 🔹 این بخش خاطرات هاشمی خراسانی، از کتاب مرآة الحجّة نقل شده است. 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110 https://t.me/SUFi1401
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📆 تقویم روز 📌 شنبه ☀️ ۱۱ آذر ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙 ۱۸ جمادی الاولی ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 2 دسامبر 2023 میلادی 🔻مناسبت‌ها: 🔹 درگذشت ابوالعباس احمدبن‌علی نجاشی، مؤلف کتاب «رجال نجاشی»؛ ۴۵٠ق. 🔹 شهادت میرزا كوچک‌خان جنگلی؛ ١٣٠٠ ش.
صوفی پژوهی
💢💢معرفی بزرگان متصوفه 🔻بزرگان متصوفه معاصر 🔻حجت هاشمی خراسانی ارتباط حجت هاشمی خراسانی با شیخ مح
🔰 ماجرای شرکت در درس ادیب نیشابوری و نحوه ارتباط حجت هاشمی خراسانی با آقای حلبی ✍🏻 حجّت هاشمی خراسانی 🔹 «... و پدر، مرا در مدرسهٔ بالاسر حضرت رضا - علیه‌ السّلام - نزد استادی به نام حجّة الإسلام و ثقة الأنام، آقای سیّد علی فیض‌آبادی برای تحصیل فرستاد. ... در نزد او بعضی از کتب مقدّماتِ عربی را آموخته و چون مرا مستعدّ و لائق و شائق و عاشق به تحصیل مشاهده نمود و خود را از عهدهٔ تکمیل و تربیت من قاصر دید از جهت کثرت مشاغل، با مشورت پدر، مرا نزد استادِ علوم ادب و جامع فنون عرب، حضرت حجّة الحق آقا شیخ محمّدتقی ادیب نیشابوری – قدّس سرّه العزیز – راهنمائی کرد. 🔸 و از این هدایتِ او بی‌اندازه شکرگزاری دارم که این مرده را احیاء کرد و زندگانی دو سرا بخشید، و همواره برای او دعا می‌کنم، و به نزد او می‌روم و شکرگزاری نعمت او می‌نمایم، و در نزد او خضوع و خشوع می‌کنم و از صدق نیّت، دست او را می‌بوسم ... . 🔹 ... استاد ادیب نیشابوری در اطاقِ سردرِ مدرسهٔ خیراتخان تدریس می‌فرمود، و چون نزد وی رفتم و جمال الهی و صورت ملکوتی او را دیدم، و سخنان دلربایش و کلام جان‌فزایش را شنیدم مجذوب گشتم، و از دل و جان دوستدار کلامش و خریدار جنس بازارش شدم، و در مقابل او می‌نشستم، و هرچه می‌گفت در خزینهٔ دل جا می‌دادم و آویز گوش جان می‌ساختم. 🔸 تا آن‌که بعد یک سال، یکی از ائمّهٔ جماعت ... که در زهد مشهور، ولی از عقل و فهم مهجور بود، و پدر و جدّ من – چون بیشتر مردم – به وی اعتقاد داشتند، و هویدا است که عوامّ خلق به چون ابوبکری بیشتر معتقدند از چون امیری، ... وی نزد پدر من از استاد مذمّت کرد و سعایت نمود و وی را کج‌عقیده و بددین خواند و حضور مرا نزد وی مایهٔ فساد دین و اخلاق دانست. 🔹 و پدر من با این‌که از علماء نبود، ولی تحصیل کرده و نزد علماء بسیار رسیده [بود]؛ [مع‌هذا] راهنمائیِ استاد قبلِ مرا فراموش کرد و از هدایت آن سیّد علوی دست برداشت و به ضلالت این شیخِ ... گرفتار شد، و سعایت و ضلالتِ این را سعادت و هدایت پنداشت. از این‌رو مرا از حضور در نزد ادیب منع کرد، و چون اطاعت پدر لازم بود و احتمالِ درستیِ گفتار نادرستِ آن امام جماعت را می‌دادم، اطاعت پدر کرده و با هزار حسرت و افسردگی و پژمردگی و دل‌مردگی، دست از محبوب خویش برداشته و ترک حضورش کردم و برای تدریسِ من شخص دیگری ... معیّن شد. 🔸 ... روزها نزد او می‌رفتم ولی با دلی خون و حالی افسرده، چشمم به او بود و دلم به درس ادیب. ... از این‌رو در وقت فراغ، نزد او می‌رفتم، که می‌آمد درب مدرسهٔ خیرات‌خان می‌نشست، و مقابلش می‌نشستم و از روی حسرت به جمال ملکوتی‌اش نظر می‌کردم و به سخنان دلربایش گوش می‌دادم. 🔹 ... [اوضاع] بر این منوال بود تا یک‌سال گذشت، که ناگاه طائر اقبال من پریدن گرفت. روزی با پدرم در منزل ... حاج شیخ محمود حلبی - مدّ ظلّه - بودیم ... و وی را با پدر من آشنائی قدیم و مصاحبت بود. رو به پدر من کرد و از حال من سؤال نمود. پدر، جریان حال را ذکر کرد و گفت: اکنون با افسردگی درس می‌خوانَد و با کسالت و دلسردی به مدرسه می‌رود. 🔸 آقای حلبی گفت: فلانی یاوه می‌گوید و مهمل می‌سراید، این‌ها از مقدّسین بی‌خبر و کج‌ذوقان و بدسلیقه می‌باشند، من استاد ادیب را می‌شناسم، اگر می‌خواهد به جائی برسد باید خدمت استاد ادیب کند. چون وی چنین گفت، پدر رو به من کرد و گفت: پس به خدمت استاد برو. چون این سخن از پدر شنیدم و اجازهٔ حضور نزد استاد را یافتم، گویا تمام جهانْ آنِ من شد ...». 📚 (مرآة الحجّة: شرح حال حجّت هاشمی و اساتید، ص۴ – ۷) 👈باید دانست که حلبی، مدتها ادبیات را از ادیب نیشابوری آموزش دیده است. 👈ارتباط حجت هاشمی خراسانی با حلبی، می تواند سرآغاز تحقیقی باشد در مورد اینکه آیا این ارتباط تاثیراتی در شکل گیری شخصیت حجت هاشمی داشته یا خیر؟ 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110 https://t.me/SUFi1401
🔰کسب معرفت الهی، از طریق امام معصوم(ع) یا قطب دراویش گنابادی 🔶 عبادت الهی در آیات قرآن کریم به عنوان اصلی‌ترین هدف خلقت مطرح شده است، راه رسیدن به عبودیت الهی، از شناخت او کسب می‌شود و شناخت خداوند از طریق امام معصوم علیه‌السلام حاصل خواهد شد. 🔸بزرگان صوفیه مدعی هستند که راه شناخت خداوند متعال از طریق آنها حاصل می‌شود. 🔷«صلاحی» در متن خویش مدعی است که از تبعیت اقطاب برای مریدان، معرفت الهی ایجاد می‌شود؛ در حالی که تنها راه عرفان و خداشناسی حقیقی، همان راه اهل‌بیت علیهم‌السلام است. 🔷«برید عجلی» از امام باقر علیه‌السلام نقل می‌کند: «فقط به وسیله ما، خدا پرستش شد و فقط به وسیله ما خدا شناخته شد و فقط به وسیله ما خدای تبارک‌وتعالی را یگانه شناختند و محمد پرده‌دار خدای تبارک‌وتعالی است (تا واسطه میان او و مخلوقش باشد)». 🔹در نتیجه با توجه به روایات معصومین علیهم‌السلام، فقط پیروی از آنها، ما را به شناخت صحیح الهی خواهد رساند، درحالی که اقطاب دراویش، شرط رسیدن به معرفت الهی را تبعیت از خویش می‌دانند. 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید: https://www.adyannet.com/fa/news/43449 📎 📎 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110 https://t.me/SUFi1401
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا