⚫️آشنایی با فرق ضاله صوفیه
🔻ذهبیه(مهدویه اشراقیه گمنامیه)
🔺اقطاب
◾️محسنی پیر معاصر سلسله مهدویه اشراقیه
🔶سید تقی واحدی(صالح علیشاه) در کتاب کوی صوفیان، مکاشفه شخصی از اهل دزفول را در نقد محسنی(قطب فعلی ذهبیه مهدویه اشراقیه)نقل کرده و مینویسد:
🔸بزرگواری خدمتگزار به عرفان شیعی از اهالی و ساکنان دزفول برایم نقل می نمود
👈🏻در یک مشاهده سالکانه سید علی آقا کفری را دیدم به من فرمودند:
🔻امان از دست محسنی آنچه من خودم مدعی آن نبودم او با کمال بی شرمی برای خردش قائل است.
👈🏻بدانید محسنی اگر از ترس مردم نبود، همان حرفهایی را میزد که میرزا محمد علی باب گفته بود.[1]
پینوشت:
[1]. تقی واحدیصالحعلیشاه، در کوی صوفیان، انتشار نخل دانش، چهارم، بهار 1384.
#ذهبیه
#مهدویه_اشراقیه_گمنامیه
#محسنی
#دزفول
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
🇮🇷گرامی داشت هفته بسیج
🔰شهید محمد حسین حدادیان برملا کننده چهره دراویش داعش صفت
🔶 شهادت، یکی از آرمانهای شیعیان امیرالمومنین (علیه السلام) است.
🔸یکی از ویژگیهای که در نهج البلاغه از زبان امیرالمومنین (علیه السلام) برای شیعیان خاص، ترسیم ششده، مبارزه با بدعتهاست
🔸یکی از مصادیق مبارزه با بدعتهای در هر زمان، مقابله با فرقههای صوفیه است،
🔹امروزه برخی از فرقه های صوفیه همچون فرقه صوفیه سلطان علیشاهی(گنابادی) پا را فراتر نهاده و خود را در مقابل نظام اسلامی میبینند و مخل نظم عمومی شده و امنیت جامعه اسلامی را تهدید می کنند.
🔹 یکی از اغتشاشات خونبار که رسماً توسط اعضای تندروی این فرقه ایجاد شد، غائله خونین خیابان پاسداران تهران و گلستان هفتم در سال 1396 بود که منجر به شهادت 5 نفر از عوامل جوان نیروی انتظامی و بسیج دلاور شهید محمد حسین حدادیان، گردید.
🔹شهید محمد حسین حدادیان جزء مدافعین حرم بود و سابقه دفاع از حرم اهل بیت (علیهم السلام) و رودررویی با داعشیان را داشت، اما تقدیر و خواست خداوند حکیم آن بود که در قلب تهران به شهادت برسد تا وی پرچمدار مبارزه با فرقه صوفیه نعمت اللهی سلطان علیشاهی(گنابادی) و منافقان داخلی باشد.
🌐 جهت مطالعهی بیشتر، کلیک کنید:
https://www.adyannet.com/fa/news/41178
📎#سلطانعلیشاهی
📎#شهید_محمدحسین_حدادیان
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
📆 تقویم روز
📌 پنجشنبه
☀️ ۹ آذر ۱۴۰۲ هجری شمسی
🌙 ۱۶ جمادی الاولی ۱۴۴۵ هجری قمری
🎄 30 نوامبر 2023 میلادی
📎 #تقویم
⛔️نقد توجیه سید محمدصادق طهرانی
👈🏻سید محمدصادق طهرانی، مدعی است چون شیخ محمدجواد انصاری، به لوح محفوظ دسترسی دارد، به این خاطر اجازه دارد که برای ظهور وقت تعیین کند.
👌🏻 این درحالیست که اهلبیت(ع)، با آن احاطهای که بر علوم دنیایی و آخرتی داشته و خزانهدار علم الهی هستند، از تعیین وقت برای ظهور، منع کرده و به صراحت فرمودهاند که ما اهلبیت علیهمالسلام برای ظهور وقت تعیین نخواهیم کرد.
محمد بن ابراهیم نعمانی در کتاب «الغیبه» روایتی آورده است که امام صادق (علیهالسّلام) به ابوبصیر فرمود: پیامبر خدا تعیینکنندگان وقت ظهور را دروغگو دانسته است:
اَخْبَرَنَا عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ قَالَ: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَی الْعَطَّارُ قَالَ: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ حَسَّانَ الرَّازِیُّ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیٍّ الْکُوفِیُّ قَالَ حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ جَبَلَةَ عَنْ عَلِیِّ بْنِ اَبِی حَمْزَةَ عَنْ اَبِی بَصِیرٍ عَنْ اَبِی عَبْدِ اللَّهِ (علیهالسّلام) قَالَ: قُلْتُ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ مَتَی خُرُوجُ الْقَائِمِ علیه السلام؟ فَقَالَ:
👈🏻 یا اَبَا مُحَمَّدٍ اِنَّا اَهْلُ بَیْتٍ لَا نُوَقِّتُ👉🏻 وقَدْ قَالَ مُحَمَّدٌ صلی الله علیه وآله: کَذَبَ الْوَقَّاتُونَ...
🔶ابوبصیر از امام صادق (علیهالسّلام) روایت کرده گوید: «به آن حضرت عرض کردم:
فدایت گردم خروج قائم (علیهالسّلام) چه زمانی خواهد بود؟ فرمود: ای ابا محمّد ما خاندان هرگز وقتی را معیّن نمیکنیم، زیرا محمّد (صلیاللهعلیهوآله) فرموده است: تعیین وقتکنندگان دروغ میگویند»
#طهرانی
📖الغیبه النعمانی، ص۲۸۹.
@sufi110
💢💢معرفی بزرگان متصوفه
🔻بزرگان متصوفه معاصر
🔻حجت هاشمی خراسانی
آقای حجت هاشمی خراسانی (نوه آقای حسنعلی نخودکی) ملقب به مسعودعلیشاه مجاز به ارشاد در طریقت #صفیعلیشاهی است و با طریقت خاکساریه نیز پیوند وثیقی دارد.
#خاکساریه
#حجت_هاشمی_خراسانی
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
تصویر منظورعلیشاه حسن خاوری (از صوفیان فرقه صفیعلیشاهی) شیخ و پیر آقای #حجت_هاشمی_خراسانی .ایشان از صفاعلیشاه اجازه ارشاد داشت
#خاکساریه
#حجت_هاشمی_خراسانی
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
ویژگیهای استاد عرفان اسلامی
🔶برای رسیدن به عبودیت الهی، باید او را شناخت و تنها راه شناخت خدا، از طریق رهنمودهای اهلبیت(ع) و تربیت یافتگان در مکتب آنها میسر خواهد شد؛ میتوان طبق منابع دینی، برای استاد الهی که همان تربیت یافتگان اهلبیت(ع) هستند، ویژگیهایی را مشخص کرد که سالک در این مسیر، دچار انحراف نشود.
پس لزوم وجود استاد و حکیمی تربیت یافته مکتب اهلبیت علیهمالسلام، برای رشد معنوی، طبق روایات قابل اثبات است. باید دقت کرد که این استاد حکیم دارای شرایطی باشد؛ از آن جمله ۱) مُهذّب بودن استاد، ۲) تعالیمش مخالف شریعت نباشد، ۳) ادعا نداشتن.
https://www.adyannet.com/fa/news/43478
📎#عرفان_اسلامی
📎 #ویژگی_های_استاد_عرفان
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
🔰بررسی دیدگاه شیخ مفید، در مورد تصوف، به مناسبت سالروز بزرگداشت این عالم برجسته1️⃣
🔶محمد بن محمد بن النعمان بن عبد السلام بن جابر بن النعمان بن سعيد بن جبير بن وهيب بن هلال بن أوس بن سعيد بن سنان بن عبدالدار بن الريان بن قطر بن زياد بن الحارث بن مالك بن ربيعة بن كعب بن الحارث بن كعب بن علة بن خلد بن مالك بن ادد بن زيد بن يشجب بن عريب بن زيد بن كهلان بن سبأ بن يشجب بن يعرب بن قحطان
👈🏻شيخنا واستاذنا رضياللهعنه. فضله أشهر من أن يوصف في الفقه والكلام والرواية والثقة والعلم.
📖 النجاشي، أبو العبّاس، رجال النجاشي، مؤسسة النشر الإسلامي ج 1 ص 399
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
https://lib.eshia.ir/14028/1/399
#علما_تصوف
#شیخ_مفید
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
🔰بررسی دیدگاه شیخ مفید، در مورد تصوف، به مناسبت سالروز بزرگداشت این عالم برجسته2️⃣
🔶طبق دیدگاه رجالی متبحر نجاشی،
👈🏻جناب شیخ مفید کتابی در زمینه رد اصحاب حلاج به نام «کتاب الرد علی اصحاب حلاج» داشته است.[1]
👈🏻متأسفانه این کتاب از بین رفته است، ولی ذکر آن به وسیله ابن حمزه، شاگرد شیخ طوسی در "الهادی الی النجاه من جمیع المهلکات" آمده است.[2]
👈🏻البته باید توجه کرد که نام کتاب؛ گویای رد جریان حلاجیه طبق نظر جناب شیخ است.
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
https://lib.eshia.ir/14028/1/401
پینوشت:
[1]. لنجاشي، أبو العبّاس، رجال النجاشي، مؤسسة النشر الإسلامي ج 1، ص 401.
[2].عبدالرحمن بدوی، تاریخ تصوف اسلامی، مترجم افتخار زاده محمود رضا، نشر افراز، 1389، ص 67
#علما_تصوف
#شیخ_مفید
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
💢💢معرفی بزرگان متصوفه
🔻بزرگان متصوفه معاصر
🔻حجت هاشمی خراسانی
ارتباط حجت هاشمی خراسانی با شیخ محمود حلبی(مؤسس انجمن حجتیه)
🔹 حجّت هاشمی خراسانی در خاطرات مکتوبش، از دورانی یاد میکند که پدرش به اغوای برخی از مقدّسین مشهد، وی را از رفتن به درس ادیب نیشابوری منع کرده، و او را قرینِ غصّه و غم مینماید.
🔸 امّا پدر پس از یک سال، با روشنگری و هدایتِ مرحوم حاج شیخ محمود حلبی (رضوان الله علیه) متوجّه خطای خود شده و از رأیش برمیگردد. از آن روز به بعد، استاد حجّت هاشمی ملازم مرحوم ادیب میشود.
🔹 این بخش خاطرات هاشمی خراسانی، از کتاب مرآة الحجّة نقل شده است.
#شیخ_محمود_حلبی
#حجت_هاشمی_خراسانی
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
https://t.me/SUFi1401
صوفی پژوهی
💢💢معرفی بزرگان متصوفه 🔻بزرگان متصوفه معاصر 🔻حجت هاشمی خراسانی ارتباط حجت هاشمی خراسانی با شیخ مح
🔰 ماجرای شرکت در درس ادیب نیشابوری و نحوه ارتباط حجت هاشمی خراسانی با آقای حلبی
✍🏻 حجّت هاشمی خراسانی
🔹 «... و پدر، مرا در مدرسهٔ بالاسر حضرت رضا - علیه السّلام - نزد استادی به نام حجّة الإسلام و ثقة الأنام، آقای سیّد علی فیضآبادی برای تحصیل فرستاد. ... در نزد او بعضی از کتب مقدّماتِ عربی را آموخته و چون مرا مستعدّ و لائق و شائق و عاشق به تحصیل مشاهده نمود و خود را از عهدهٔ تکمیل و تربیت من قاصر دید از جهت کثرت مشاغل، با مشورت پدر، مرا نزد استادِ علوم ادب و جامع فنون عرب، حضرت حجّة الحق آقا شیخ محمّدتقی ادیب نیشابوری – قدّس سرّه العزیز – راهنمائی کرد.
🔸 و از این هدایتِ او بیاندازه شکرگزاری دارم که این مرده را احیاء کرد و زندگانی دو سرا بخشید، و همواره برای او دعا میکنم، و به نزد او میروم و شکرگزاری نعمت او مینمایم، و در نزد او خضوع و خشوع میکنم و از صدق نیّت، دست او را میبوسم ... .
🔹 ... استاد ادیب نیشابوری در اطاقِ سردرِ مدرسهٔ خیراتخان تدریس میفرمود، و چون نزد وی رفتم و جمال الهی و صورت ملکوتی او را دیدم، و سخنان دلربایش و کلام جانفزایش را شنیدم مجذوب گشتم، و از دل و جان دوستدار کلامش و خریدار جنس بازارش شدم، و در مقابل او مینشستم، و هرچه میگفت در خزینهٔ دل جا میدادم و آویز گوش جان میساختم.
🔸 تا آنکه بعد یک سال، یکی از ائمّهٔ جماعت ... که در زهد مشهور، ولی از عقل و فهم مهجور بود، و پدر و جدّ من – چون بیشتر مردم – به وی اعتقاد داشتند، و هویدا است که عوامّ خلق به چون ابوبکری بیشتر معتقدند از چون امیری، ... وی نزد پدر من از استاد مذمّت کرد و سعایت نمود و وی را کجعقیده و بددین خواند و حضور مرا نزد وی مایهٔ فساد دین و اخلاق دانست.
🔹 و پدر من با اینکه از علماء نبود، ولی تحصیل کرده و نزد علماء بسیار رسیده [بود]؛ [معهذا] راهنمائیِ استاد قبلِ مرا فراموش کرد و از هدایت آن سیّد علوی دست برداشت و به ضلالت این شیخِ ... گرفتار شد، و سعایت و ضلالتِ این را سعادت و هدایت پنداشت. از اینرو مرا از حضور در نزد ادیب منع کرد، و چون اطاعت پدر لازم بود و احتمالِ درستیِ گفتار نادرستِ آن امام جماعت را میدادم، اطاعت پدر کرده و با هزار حسرت و افسردگی و پژمردگی و دلمردگی، دست از محبوب خویش برداشته و ترک حضورش کردم و برای تدریسِ من شخص دیگری ... معیّن شد.
🔸 ... روزها نزد او میرفتم ولی با دلی خون و حالی افسرده، چشمم به او بود و دلم به درس ادیب. ... از اینرو در وقت فراغ، نزد او میرفتم، که میآمد درب مدرسهٔ خیراتخان مینشست، و مقابلش مینشستم و از روی حسرت به جمال ملکوتیاش نظر میکردم و به سخنان دلربایش گوش میدادم.
🔹 ... [اوضاع] بر این منوال بود تا یکسال گذشت، که ناگاه طائر اقبال من پریدن گرفت. روزی با پدرم در منزل ... حاج شیخ محمود حلبی - مدّ ظلّه - بودیم ... و وی را با پدر من آشنائی قدیم و مصاحبت بود. رو به پدر من کرد و از حال من سؤال نمود. پدر، جریان حال را ذکر کرد و گفت: اکنون با افسردگی درس میخوانَد و با کسالت و دلسردی به مدرسه میرود.
🔸 آقای حلبی گفت: فلانی یاوه میگوید و مهمل میسراید، اینها از مقدّسین بیخبر و کجذوقان و بدسلیقه میباشند، من استاد ادیب را میشناسم، اگر میخواهد به جائی برسد باید خدمت استاد ادیب کند. چون وی چنین گفت، پدر رو به من کرد و گفت: پس به خدمت استاد برو. چون این سخن از پدر شنیدم و اجازهٔ حضور نزد استاد را یافتم، گویا تمام جهانْ آنِ من شد ...».
📚 (مرآة الحجّة: شرح حال حجّت هاشمی و اساتید، ص۴ – ۷)
👈باید دانست که حلبی، مدتها ادبیات را از ادیب نیشابوری آموزش دیده است.
👈ارتباط حجت هاشمی خراسانی با حلبی، می تواند سرآغاز تحقیقی باشد در مورد اینکه آیا این ارتباط تاثیراتی در شکل گیری شخصیت حجت هاشمی داشته یا خیر؟
#شیخ_محمود_حلبی
#حجت_هاشمی_خراسانی
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
https://t.me/SUFi1401
🔰کسب معرفت الهی، از طریق امام معصوم(ع) یا قطب دراویش گنابادی
🔶 عبادت الهی در آیات قرآن کریم به عنوان اصلیترین هدف خلقت مطرح شده است، راه رسیدن به عبودیت الهی، از شناخت او کسب میشود و شناخت خداوند از طریق امام معصوم علیهالسلام حاصل خواهد شد.
🔸بزرگان صوفیه مدعی هستند که راه شناخت خداوند متعال از طریق آنها حاصل میشود.
🔷«صلاحی» در متن خویش مدعی است که از تبعیت اقطاب برای مریدان، معرفت الهی ایجاد میشود؛ در حالی که تنها راه عرفان و خداشناسی حقیقی، همان راه اهلبیت علیهمالسلام است.
🔷«برید عجلی» از امام باقر علیهالسلام نقل میکند: «فقط به وسیله ما، خدا پرستش شد و فقط به وسیله ما خدا شناخته شد و فقط به وسیله ما خدای تبارکوتعالی را یگانه شناختند و محمد پردهدار خدای تبارکوتعالی است (تا واسطه میان او و مخلوقش باشد)».
🔹در نتیجه با توجه به روایات معصومین علیهمالسلام، فقط پیروی از آنها، ما را به شناخت صحیح الهی خواهد رساند، درحالی که اقطاب دراویش، شرط رسیدن به معرفت الهی را تبعیت از خویش میدانند.
🌐 جهت مطالعهی بیشتر، کلیک کنید:
https://www.adyannet.com/fa/news/43449
📎#نشانه_های_قطبیت
📎#معرفت_الهی
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
https://t.me/SUFi1401
📆 تقویم روز
📌 یکشنبه
☀️ ۱۲ آذر ۱۴۰۲ هجری شمسی
🌙 ۱۹ جمادی الاولی ۱۴۴۵ هجری قمری
🎄 3 دسامبر 2023 میلادی
📎 #تقویم
🔰پوستر: تصوف از منظر یک صوفی تائب (کیوان قزوینی)
شیخ عباسعلی کیوان قزوینی می گوید :
این ناچیز بیست سال در این مسلک (گنابادیه و …) مرید اقطاب متعدد بودم … هفده سال هم با اجازه از همه اقطاب ، قطب بودم و هیچ اثر و فیض غیرعادی از هیچ مرادی ندیدم و نیز به هیچ مریدی اثر نبخشیدم … مسلک تصوف فقط مایه ارتزاق و ریاست نامشروع اقطاب است .
📖استوار ، ص ۷۵
#کیوان_قزوینی
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
https://t.me/SUFi1401
صوفی پژوهی
🔶رمان نقد تصوف5️⃣ 🔰🔰بهانه عشق بى دل و خسته در این شهرم و دلدارى نیست *** غم دل با که توان گفت که
🔶رمان نقد تصوف6️⃣
🔰نقش عشق در تصوّف
آقا: درویش چه خبر بود؟ خیلى عجله داشتى... .
ـ در این وقت کم خادم شما از من فلسفه مى پرسید... .
ـ تقصیر ندارد او زیر لحاف بوده، شما در میان برف!
ـ او نمى داند گریبان من به دست عشق افتاده!
ـ خیلى از خود بى خودى، بگو چطور به سراغ ما آمدى؟
ـ به سردرِ خانه نگاهى کردم از نقش کتیبه دیباچه عشق خواندم جذبه عشق مرا به این آستان کشانید.
ـ خوب از کجا به کجا؟
ـ رهرو منزل عشقیم و ز سرحدّ عدم *** تا به اقلیم وجود این همه راه آمده ایم
ـ اینکه همه از عشق شد درویش مگر عشق پرستى؟
فاش مى گویم و از گفته خود دلشادم *** بنده عشقم و از هر دو جهان آزادم
از روزى که بنده عشق شدم به جز قبله عشق به چیزى رو
ننهادم.
ـ به به معلوم مى شود درویش از ارباب ذوق و عشق است.
ـ بله قربان من سوخته لقاى معشوقم، در این راه عقلم دادم، دینم دادم، کتاب و دفترم دادم و هر چه داشتم دادم.
#ارمغان_خانقاه
#رمان
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
https://t.me/SUFi1401
🔰شرکت در مجالس عرفا طبق نظر آیت الله مکارم شیرازی حفظهالله
❓❓پرسش:
چند وقتی است که بنده در خصوص ماجراهایی و با توصیه یکی از دوستان به مجالس عرفا که شب جمعه تشکیل میشود کشیده شدهام... باوجودی که این مردان خدا و جلسات آنان را فوقالعاده محترم میدانم میخواستم نظر شمارا با افرادی که به عرفان معتقدند بپرسم...آیا اصولاً این نوع دینداری که با پوشیدن لباسهای سلوک و یک سری محرومیتها است...قابلقبول است؟ نظر شما برای من اهمیت زیادی دارد
🔶🔶پاسخ:
🔸درصورتیکه مجالس صوفیان بوده باشد شرکت در آن جایز نیست.
👈🏻زیرا آنها انحرافاتی ازنظر عقاید و عمل دارند
🔸ولی اگر عرفای اسلامی و اهل سیر و سلوک شرعی باشند.
👈🏻 مانعی ندارد و ریاضتهای مشروع جایز است.
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
https://makarem.ir/ahkam/fa/home/istifta/272765/%d8%b4%d8%b1%da%a9%d8%aa-%d8%af%d8%b1-%d9%85%d8%ac%d8%a7%d9%84%d8%b3-%d8%b9%d8%b1%d9%81%d8%a7
#علما_تصوف
#آیت_الله_العظمی_مکارم
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
https://t.me/SUFi1401
🔰جسارت و توهین شمس تبریزی و پایین شمردن مقام حضرت فاطمه علیهاسلام
🔶“شمس تبریزى”، مقام معرفت و خوف و خشیتِ برترین بانوی خلقت، و یکتا کفو امیر عالم آفرینش، حضرت فاطمه زهرا علیها سلام را خوار و پست شمرده و ضمن اهانت صریح به ایشان، عبادت ام الائمه علیهم السلام را ناشی از محبت و شوق نمی داند و چنین مى گوید:
👈🏻مردم را سخن نجات خوش نمی آید، سخن دوزخیان خوش مى آید. سخنی که در آن نجات باشد آن راستی است. لاجرم ما نیز دوزخ را چنان بتفسانیم[۱]. که بمیرد از بیم! فاطمه رضی اللّه عنها عارفه نبود، زاهده بود. پیوسته از پیغمبر حکایت دوزخ پرسیدى.[۲]
🔶نکته: زهاد در اصطلاح و ادبیات عرفان صوفیانه، افرادی ظاهربین، خشک مقدس، قشری و فاقد مقام معرفت می باشند و مقام عرفا بسیار بالاتر از آنهاست.
📖پینوشت:
[1] . بیفشانیم ـ خ
[2] . شمس تبریزی، مقالات شمس، تصحیح محمدعلی موحد، تهران، خوارزمی، 1369، ص142
#شمس
#رابطه_متصوفه_با_اهل_بیت_علیهم_السلام
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
https://t.me/SUFi1401
📆 تقویم روز
📌دوشنبه
☀️ ۱۳ آذر ۱۴۰۲ هجری شمسی
🌙 ۲۰ جمادی الاولی ۱۴۴۵ هجری قمری
🎄 4 دسامبر 2023 میلادی
📎 #تقویم