Banifateme-Shab3Moharram1394[02].mp3
7.09M
نبودی بابا هر دفعه زمین خوردم
فقط اسمت و زیر دست و پا بردم...
🎤 #سیدمجیدبنیفاطمه
#شب_سوم_محرم
@syed213
اے ڪه می بخشی تو با انگشترے انگشت خویش
دست خالی رَد مکن ما را زِ ڪویت یا حسین
#صلیاللهعلیکیااباعبداللهالحسین
@syed213
سیدابراهیم(شهیدصدرزاده)
زيارت عاشورا❤️
آقا سلام نیت گریه نموده ام
شیرین ترین عبادت ما هم شروع شد ...❤️
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
💠 هر کس حق کسى را ادا کند که او حقش را ادا نمیکند وى را برده خود ساخته است.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت164
@syed213
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
سیدابراهیم(شهیدصدرزاده)
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠 هر کس حق کسى را ادا کند که او حقش را ادا نمیکند وى را برده خود ساخته است. 📒 #نهج_
✅ شرح و تفسیر حکمت ۱۶۴ نهجالبلاغه👇🏻👇🏻👇🏻
🔹 این سخن در واقع برگرفته از آیات قرآن مجید است که دستور مىدهد "در برابر بدىها نیکى کنید تا دشمنان شما در برابر شما نرم شوند و دوست گردند." «بدى را با نیکى دفع کن، ناگاه (خواهىدید) همانکس که میان تو و او دشمنى است گویى دوستى گرم و صمیمى است».
🔺 شبیه این معنا همان چیزى است که در حکمت ۱۵۸ نیز گذشت که مى.فرماید: «شر افراد را از طریق بخشش به آنان برطرف کن»
🔺 و نیز شبیه حدیث دیگرى که از آن حضرت در غررالحکم نقل شده که فرمود: «کسى که مال خود را به دیگران ببخشد آنها را در حلقه بندگى خود درآورده است»
🔺 و حدیث دیگرى که در غررالحکم آمده و به صورت ضربالمثلى در میان همه مردم مشهور است: «انسان بنده احسان است».
روایات فراوانى با تعبیرات مختلف از امیرمؤمنان على(علیه السلام) در غررالحکم به همین مضمون دیده مىشود؛ از جمله:
1⃣ «احسان، انسان ها را بنده مىسازد».
2⃣ و «به وسیله احسان دل ها در تسخیر انسان در مىآیند».
3⃣ و «افراد با شخصیت را چیزى همانند اکرام و احترام، به بندگى و خضوع، نکشانده است»
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
آنچه در بالا آمد در صورتى است که جمله «عبّده» با تشدید خوانده شود.👇🏻👇🏻👇🏻
"مَنْ قَضَى حَقَّ مَنْ لاَ یَقْضِی حَقَّهُ فَقَدْ عَبَّدَهُ."
همانگونه که در نسخه ابنابىالحدید و غرر الحکم آمده است و مرحوم کمرهاى نیز در شرح نهجالبلاغه خود آن را کاملاً تأیید کرده است؛ ولى در بسیارى از نسخ «عَبَدَهُ» بدون تشدید آمده و مرحوم محقق شوشترى در شرح نهجالبلاغه خود مىگوید: «چون خط سید رضى در اختیار مرحوم ابنمیثم بوده و آن بدون تشدید است این نسخه را باید ترجیح داد»
✅ و معناى جمله مطابق آن این مىشود که «هر کس حق افرادى را ادا کند که از اداى حق خوددارى مى کنند گویى او را پرستش کرده و برده اوست».
🔺 مطابق این معنا گویا امام(علیه السلام)مىفرماید: در برابر #حقناشناسان، حق شناس مباش و گرنه #بنده و #برده خواهى شد، در حالى که آنچه با روایات فراوان بالا هماهنگ و با قرآن سازگار باشد همان معناى #اول است و نبودن تشدید در نسخه سید رضى دلیل بر چیزى نمیتواند باشد، زیرا معمول نویسندگان در گذشته این نبوده است که تمام کلمات را اعراب بگذارند و به فرض سید رضى معتقد به نداشتن تشدید بوده، استنباطى از ناحیه خود اوست وگرنه مستقیماً از امیرمؤمنان چیزى نشنیده است و ما این استنباط را مناسب آیات و روایات دیگر نمىدانیم و اصرار مرحوم شوشترى در شرح نهج البلاغه خود بر معناى دوم صحیح نیست. به خصوص این که او مى گوید: افراد رذل ممکن است از نیکى کردن سوء استفاده کنند که این سخن نیز قابل جواب است، زیرا معیار #توده_مردم هستند نه افراد رذل، هرچند در بعضى از روایات به این افراد رذل نیز اشاره شده است؛ توده مردم چنینند که اگر در مقابل بدى، خوبى ببینند، در برابر بیوفایى، وفا ببینند و در برابر بى مهرى به آنها مهر شود منقلب خواهند شد.
✨ سماحت و عفو و گذشت اسلامى و سیره اولیاء الله نیز همین بوده است که حق ناشناسان را با حق شناسى #ادب مىکردند و در حلقه عبودیت خود در مىآوردند.
@syed213
5.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
Mahmood Karimi - Kojaei Baba (128).mp3
6.13M
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
کجایی بابا؟
شده نمازِ من؛ شکسته…
کجایی بابا؟
شده قیامِ من، نشسته...
🎤 #حاجمحمودکریمی
#روز_سوم_محرم
@syed213
🇮🇷قرارگاه سید ابراهیم🇮🇷
❣ به گروه كافه گفتمان دین وسیاست خوش آمدید✨🌺
💥دوستانتون رو دعوت کنید💥
اهداف گروه🔻
🔅گفتگو و تبادل نظر در مورد مسائل سیاسی،عقیدتی،فرهنگی وموارد روز جامعه...
🔅برگزاری مباحثات دینی و کنفرانس...
http://eitaa.com/joinchat/2787770391C371b0c4034