سیدابراهیم(شهیدصدرزاده)
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠 من کى آتش خشمم را فرو نشانم؛ آیا هنگامى که از انتقام ناتوانم که به من مىگویند : اگر
✅ شرح و تفسیر حکمت ۱۹۴ نهج البلاغه...👇🏻👇🏻👇🏻
💠 این یک واقعیت است که انسان خشمگین در برابر ظلم و ستمى که بر او مىرود دو حالت دارد:
گاه مىخواهد #انتقام بگیرد؛ اما توان آن را ندارد و چه بسا به پرخاشگرى و گفتن سخنان درشت و تهدید شخص ظالم برخیزد و گاه با او گلاویز شود. اما هنگامى که ناتوانى خود را مىبیند عقب نشینى مىکند. در این هنگام همه به او مىگویند: اگر مىخواهى انتقام بگیرى بگذار توانایى پیدا کنى و اینگونه که مایه رسوایى و آبروریزى است به میدان دشمنت مرو، بنابراین در چنین حالتى مردم، او را به صبر و شکیبایى دعوت مى کنند؛ اما اگر توان بر انتقام داشته باشد و طرف مقابل ضعیف و ناتوان گردد همین که دست به انتقام بلند مىکند مردم به او مىگویند: شایسته است عفو کنى که #زکات_قدرت #عفو است.
🔺 به این ترتیب در هیچ حال، انتقام جویى #عاقلانه و #صحیح نیست.
💠 امام (علیه السلام) با این تعبیر لطیف مىخواهد مردم را به #ترک_انتقام فراخواند، همان چیزى که آتشهایى برمىفروزد و گاه سرچشمه جنگهاى خونین و گسترده و دامنهدار مى شود.
🔸 خود امام (علیه السلام) نمونه کاملى از این معنا بود:
🔺 در داستان #جنگ_جمل هنگامى که بر دشمنان پیروز شد فرمان #عفو آنها را صادر کرد و عایشه را که از گردانندگان اصلى این جنگ بود با احترام به مدینه باز گرداند.
🔺 داستان عفو امام (علیه السلام) از «عمرو بن عاص» هنگامى که در میدان #صفین در چنگ او گرفتار شده بود و براى نجات خویشتن خود را برهنه و عریان ساخت معروف است.
🔺از آن معروفتر داستان توصیههاى او درباره #قاتل خویش «عبدالرحمان ملجم مرادى» که به فرزندان خود سفارش کرد آب و غذا و وسیله استراحت این زندانى را فراهم کنند و فرمود: اگر زنده بمانم خود مىدانم با او چگونه رفتار کنم و اگر شما هم عفو کنید بهتر است و اگر (مصلحت عموم مردم ایجاب کرد که) لازم بدانید او قصاص شود تنها را با #یک_ضربه وى را قصاص کنید همانگونه که او یک ضربه بر من وارد کرد.
❇️ امیرمؤمنان على (علیه السلام) این درس را از استادش پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله) آموخته بود که نمونه روشن آن عفو عمومى حضرت در داستان #فتح_مکه است، در حالى که آنها قاتلان اصحاب و یاران پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله) بودند و در سیزده سال که حضرت در مکه بود ظلم و جنایت فراوانى در حقش روا داشتند و در سالیانى که در مدینه بود آتش جنگهایى بر ضدش برافروختند؛ ولى حضرت با یک فرمان عمومى، همه را را عفو کرد و حتى «وحشى» قاتل معروف عمویش «حمزه» را که جنایتى بسیار وحشتناک انجام داده بود بعد از پذیرش اسلام بخشید و هنگامى که به مدینه آمد و خدمت پیامبر (صلى الله علیه وآله) رسید و اسلام را ظاهراً پذیرفت حضرت او را عفو کرد ولى فرمود: در اینجا نمان، زیرا دیدن تو خاطره شهادت عمویم حمزه را در نظرم زنده مى کند. «وحشى» از آنجا به شام رفت و در آنجا ماند.
✨ قرآن مجید یکى از صفات بهشتیان و پرهیزگاران را #کظم_غیظ (فرو خوردن خشم) و سپس عفو و گذشت مى شمارد و مىفرماید: «و شتاب کنید براى رسیدن به آمرزش پروردگارتان، و بهشتى که وسعت آن، آسمانها و زمین است، و براى پرهیزگاران آماده شده است. (همان) کسانى که در توانگرى و تنگدستى، انفاق مىکنند، و خشم خود را فرو مىبرند، و از خطاى مردم درمىگذرند، و خدا نیکوکاران را دوست دارد».
✅ مسئله عفو و گذشت در اسلام به قدرى اهمیت دارد که علاوه بر آیات فراوانى از قرآن، در روایات معصومان نیز بازتاب گسترده اى دارد؛
🔸 از جمله در حدیثى از رسول اکرم (صلى الله علیه وآله) مىخوانیم: «کسى که پاداش او بر خداست وارد بهشت شود»« گفته مىشود چه کسى است که پاداش او بر خداست»«گفته مىشود کسانى که مردم را عفو کردهاند و آنها بدون حساب وارد بهشت مىشوند».
🔹 در حدیث دیگرى از امیرمؤمنان على (علیه السلام) مىخوانیم: «عفو و گذشت #تاج فضائل اخلاقى است».
💠 البته عفو و گذشت در مورد کسانى است که از عفو سوء استفاده نکنند و بر جنایات خود نیفزایند، همان گونه که در حدیثى از امیرمؤمنان(علیه السلام) آمده است: «عفو درباره کسى است که اقرار به گناه خود کند (و پشیمان باشد) نه از کسى که اصرار مى ورزد».
@syed213
🍃استاد فیاض بخش : اگر می خواهید ببینید که چه ارزشی دارید ، ببینید که در نماز چه حالی دارید !
🌹 @syed213 🌹
13980902_Sokhanrani_RanjiKeMibarim_Anjavinejad_10MB.mp3
10.19M
➕رنجی که می بریم
🎙 گزیده صحبتهای #حجت_الاسلام_انجوی_نژاد در جلسه دیشب کانون رهپویان وصال شیراز .
🔻در جریان اعتراضات بنزینی رهبری در کنار مردم قرار نگرفت !؟ اما وقتی رهبری نیازمند حمایت مردمی بودند شما کجا بودید ؟
🔻 مردم جامعه ما شیوه اعتراص کردن را بلد نیستند ... !
🔻آیا یرای اعتراض کردن فقط باید منتظر شوک باشید ؟
🔻حساسیت مردم نسبت به دروغ از بین رفته است باید قبح دروغ بازیابی شود .
🔻شورای نگهبان چگونه عدالت شخصی دروغگو را تایید می کند ؟
🔻ما نیازمند مجلس قانون گذار خوبی هستیم ...
🔻مجلس فعلی توانایی در راس قرار گرقتن را ندارد ...
🔻مردم در موضع عناد هستند . راهکار از بین بردن عناد شروع مقابله با فساد از خود است .
🔻مردم آزادی را بر نان ترجیح می دهند ...
🔻مردم برای اعتراض کردن و در عین حال متهم نشدن به ضد ولایت و ضد دین بودن چه باید بکنند .
🔻اولین رفراندوم باید این باشد که آیا خود شخص رئیس جمهور باید به کارش ادامه بدهد یا خیر !!!!
🔻اصلاح طلبان انقلابی های استحاله شده اند ...
🔻مشکل اصلاح طلبان نداشتن خط قرمز با دشمنان است ...
🔻برادران اصلاح طلب شانتاژ بازی تا کی ؟!
🔻لزوم حمایت از ایت الله #دژکام ..
➖➖➖➖➖➖➖
♦️انتشار با آدرس و لینک کانال 👇
__________
♦️ کانال #زندگی_بدون_گناه👇
@zendagi_bedonegonah
@syed213
1_2161581.mp3
1.41M
شهادت یک محاسبه ی عقلانیه...
جهاد مرگ رو نزدیک نمیکنه...
#پناهیان
@syed213
🔘کانال کلاس مجازیِ دین🔻
🔹درسگفتار
🔸سخنرانی
🔴مخصوص طلاب و دانشجویان و نخبگانِ انقلابی✅
🔰🔰🔰🔰🔰
@kelasedin_ir
@kelasedin_ir
@kelasedin_ir
🌐🌐🌐🌐🌐
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
💠 امام (علیه السلام) از کنار مزبلهاى گذشت، فرمود: این همان است که بخیلان به آن بخل مىورزیدند.
و در روایت دیگرى چنین نقل شده که امام (علیه السلام) پس از مشاهده مزبله فرمود: این همان چیزى است که دیروز شما بر سر تصاحب آن با هم رقابت داشتید.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت195
@syed213
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
سیدابراهیم(شهیدصدرزاده)
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠 امام (علیه السلام) از کنار مزبلهاى گذشت، فرمود: این همان است که بخیلان به آن بخل مى
✅ شرح و تفسیر حکمت ۱۹۵ نهجالبلاغه...👇🏻👇🏻👇🏻
✨ انسان اگر به #پایان امور بنگرد درباره آغاز آن تجدیدنظر خواهد کرد؛ هنگامى که ببیند لذیذترین و پاکیزهترین غذاها بعد از وارد شدن در بدن و جذب موادى از آن، تفاله آن به شکل گندیدهاى در مىآید باور مىکند که آنچه را به آن بخل ورزیده بود اشتباه بود.
🔺 نیز هنگامى که انسان از کنار قبرستانى عبور کند که گاه هنوز بوى تعفن بعضى از اجساد از آن به مشام مىرسد و ببیند پایان کار کجاست، یقین پیدا مىکند که در زندگى مادى خود و روى آوردن به شهوات چقدر گرفتار خطا و اشتباه بوده است.
🔹 ابنابىالحدید در شرح نهجالبلاغه خود حدیثى از رسول خدا (صلى الله علیه وآله) به این مضمون نقل کرده است که به «ضحاک بن سفیان کلابى» فرمود: «آیا غذاى خود را جالب و گوارا نمىخورى سپس روى آن شیر یا آب مىنوشى» عرض کرد: آرى. پیامبر (صلى الله علیه وآله) فرمود: «عاقبت آن به کجا مىرسد؟ او مؤدبانه در جواب گفت: اى رسول خدا! همان گونه که مىدانى. حضرت فرمود: «خداوند دنیا را به آنچه غذاى انسان سرانجام به آن منتهى مىشود تشبیه کرده است». سپس مىافزاید: بعضى از مفسران آیه شریفه (فَلْیَنْظُرِ الاِْنسَانُ إِلَى طَعَامِهِ) را اشاره به این موضوع «نیز» دانستهاند.
💠 اولیاءالله براى تشریح #حقارت_دنیا از انواع بیانات و تعبیرات استفاده کردهاند.
🔹 مرحوم علامه مجلسى در بحارالانوار در حدیثى از امام صادق (علیه السلام) نقل مىکند که به یکى از یاران خود به نام «حفص بن غیاث» فرمود: «دنیا در نزد من به منزله #میتة است که هنگامى که مضطر شوم از آن بهره مىگیرم». سپس افزود: «خداوند تبارک و تعالى مىداند بندگان چه اعمالى انجام مىدهند و پایان کارشان به کجا مىرسد، اما هنگامى که گناهى انجام مىدهند حلم مىکند (و فوراً آنها را مجازات نمىنماید) سپس آیه شریفه ۸۳ سوره «قصص» را تلاوت فرمود: «آن سراى آخرت را (تنها) که براى کسانى قرار مىدهیم که اراده برترىجویى در زمین و فساد را ندارند و عاقبت نیک براى #پرهیزگاران است». آن گاه امام (علیه السلام) گریه کرد و فرمود: به خدا سوگند با وجود این آیه تمام آرزوها بر باد رفته است. (آرزوى نجات و رسیدن به بهشت برین آرزوى #مشکلى است)».
🔸 در روایت معروف امام مجتبى (علیه السلام) خطاب به «جنادة بن ابى امیة» در آخرین ساعات عمر مبارکش نیز آمده است که به او فرمود: «دنیا را به منزله میته فرض کن و از آن به مقدار نیازت برگیر که اگر حلال باشد زهد پیشه کردهاى و اگر حرام باشد گناهى در آن نیست، زیرا به مقدار خوردن مردار برگرفتهاى و اگر عتابى (از سوى خداوند) در آن باشد عتاب آسان و اندکى است».
❇️ البته هدف از تمام این تعبیرات بازداشتن انسانها از دنیاپرستى و غرقشدن در لذات مادى و آلوده شدن به انواع محرمات و مسابقه دادن در جلب متاع دنیاست و گرنه مىدانیم تحصیل مال و ثروت به اندازهاى که انسان بىنیاز از دیگران شود و آبرومندانه زندگى کند از امورى است که اسلام بر آن #تأکید نموده است.
@syed213