پاسخ آقای بحرینی.pdf
97K
🖊نگرانیهایی که صدچندان شد...
▫️تاملی در دفاعیه آقای حجتالاسلام بحرینی از طرح خصوصیسازی بانک مرکزی
@syjebraily
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رهبر انقلاب:"ولایت فقیه یک مدیریت کلان ارزشی است، یک مدیریت اجرایی نیست... مسئولین بخشهای مختلف، مسئولیتهای مشخصی دارند. در اینها رهبری نه میتواند، نه حق دارد، نه قادر است دخالت کند".
اینکه آقای آقامحمدی چه در دولتهای قبل و چه در دولت فعلی، راه میافتد و از وزرا اتاق و مسئولیت و جایگاه طلب میکند، از جانب رهبری نیست. مدیران ارشد مراقبت کنند.
@syjebraily
✨منابع عمومی و عدالت اقتصادی
...اگر منابع عمومی نباید به مصارف اختصاصی برسد، محل مصرف عادلانه این منابع کجاست؟ اگر مکانیسم قیمت روش مناسبی برای توزیع نیست، روش مطلوب چیست؟ رهبر حکیم انقلاب اسلامی قاعدهای را که باید بر توزیع منابع عمومی حاکم باشد، به روشنی بیان فرمودهاند. طبق بیانات ایشان، در نگاه اسلام اولاً «تولید ثروت ملی» یک ارزش است، ثانیاً «توزیع عادلانه ثروت ملی» نیز یک ارزش است، ثالثاً منابع و امکانات عمومی باید عادلانه توزیع شود و رابعاً باید تلاش شود که منابع و امکانات عمومی موجود بیشتر شود تا به همه بیشتر برسد. مراد ایشان از «توزیع عادلانه» نیز، مساوات کمونیستی نیست که نه ممکن است و نه مطلوب، بلکه مراد «برخورداری عمومی» و «بالا رفتن سطح رفاه عمومی جامعه» است. ایشان نتیجه میگیرند که اگر منابع عمومی عادلانه توزیع شود، «شکاف طبقاتی پیش نمیآید؛ آن شکاف و آن درههای طبقاتی دیگر تحقق پیدا نمیکند تفاوت است، اما آن شکاف طبقاتی دیگر نیست.»
استفادهای که میتوان از این بیانات کرد، این است که منابع عمومی یا باید صرف پیشرفت کشور شود یا اینکه همه مردم باید از این منابع برخوردار شوند. اگر بخواهیم امتداد این اصل اسلامی را در اقتصاد سیاسی دنبال کرده و مشخصاً تکلیف ارز را به عنوان یکی از منابع عمومی روشن کنیم، باید بگوییم درآمدهای ارزی یا باید صرف ارتقای الگوی تولید کشور شود (تحصیل فناوری و عوامل تولید) یا صرف واردات کالاهایی شود که جزو نیازهای اساسی عموم مردم است و الگوی تولید جاری کشور توان پاسخدهی به این نیاز عمومی را ندارد. از این نگاه غلط و مولد شکاف طبقاتی که معتقد است ارز و دیگر منابع عمومی، باید به بالاترین قیمت به صاحبان ثروت فروخته شده و عایدی آن صرف طبقات محروم شود نیز باید به شدت بر حذر بود. چه درآمدی که از این محل حاصل شده و میان فقرا توزیع میشود، به هیچ وجه توان آن را ندارد که خسارات ناشی از شکاف طبقاتی ایجاد شده در نتیجه مصارف لوکس و متمایز ثروتمندان را جبران کند. بنابراین، ارز به عنوان یکی از اجزای منابع عمومی، باید یک امکان و ابزار در اختیار حاکمیت باشد و حاکمیت نیز در یک سطح با هدف «صیانت از عدالت اجتماعی»، اجازه تخصیص آن برای مصارف اختصاصی را ندهد و در سطحی دیگر برای «افزایش رفاه اجتماعی»، مصرف ارز در جهت ارتقای توان تولید ملی یا تأمین نیازهای عمومی را مدیریت کند.
🖊برشی از مقاله ارز و عدالت
@syjebraily
این حمایت رهبر حکیم انقلاب اسلامی از تولیدکنندگان لوازم خانگی، تکلیف مهمی بر روی دوش این عزیزان گذاشت که عبارتست از تخصیص دائمی بخشی از سود به تحقیق و توسعه با هدف داخلیسازی قطعات و ارتقای پیوسته کیفیت و فناوری. دولت باید ضمن جلوگیری از واردات، این تکلیف را الزام و بر آن نظارت کند.
دولت ابزارهای حمایتی بسیاری در اختیار دارد که کنترل واردات و اعطای تسهیلات مالی و غیرمالی از آن جملهاند. همه این حمایتها از محل منابع عمومی یعنی بیتالمال انجام میشود. این حمایت صرفا زمانی توجیه دارد که دولت میان منافع بخش خصوصی و منافع ملی پیوند برقرار کند. این پیوند، زمانی برقرار میشود که تولیدکننده در ازای حمایتی که دریافت میکند، مکلف به اقداماتی در راستای منافع ملی شود که سرمایهگذاری برای ارتقای فناوری یک مورد مهم آن است.
بخش خصوصی موتور محرک اقتصاد است و دولت در نسبت با آن باید نقش حامی، هادی و ناظر را ایفا کند. در فصل دوم کتاب دولت و بازار، در قالب نظریه حمایت هوشمند، الگویی برای ایفای نقش دولت در اقتصاد ارائه کردهام که دعوت میکنم مطالعه بفرمایید.
@syjebraily
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨نه شانس است و نه اقبال...
در مدت کوتاهی که دولت آقای رئیسی مستقر شده، گشایشهای قابل تاملی در حوزههای مختلف ایجاد شده است. روشن است که این گشایشها دستاورد نیست، اما ماجرا برخلاف آنچه برخی پنداشته و بیان داشتهاند، شانس و خوش اقبالی و خوش رزقی هم نیست. ماجرا دستبوسی ولی خدا بهجای دستبوسی کدخداست. اولی برکت میدهد و دومی برکت میزداید. آن رزق را وسعت میبخشد و این رزق را تنگ میکند؛ و البته که شرط تداوم این نعمت، اطاعت از ولایت است...
انتظار از دولتمردان این است که مورد به مورد، منتظر دستور رهبری نمانند. بر معارف انقلاب اسلامی که در بیانات امامین انقلاب آمده است، مسلط شوند و رفتار و جهتگیری خود را بر اساس این معارف تنظیم کنند. بر این دستگاه معرفتی مجهز شوند و سر بزنگاهها، آنگونه که باید تصمیم بگیرند و از آنچه باید، بپرهیزند. دولت اسلامی، جز این نیست. این سخن آقای رئیسی در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی که "باید منظومه فکری رهبری درباره وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی استخراج شود"، یک نقطه امیدواری است. این رویکرد نباید منحصر به این نهاد بماند و باید تبدیل به یک رویه در کل دولت شود. مسئولان دستگاههای مختلف نقشه راه خود را از سیاستهای کلی ابلاغی رهبر انقلاب و بیانات عمومی ایشان که مرجع تفسیر و تبیین این سیاستهاست، استخراج کنند. این سیاستها باید در نگاه مدیران ارشد به مثابه پازلی باشد که اقداماتشان اولا قطعات آن را تکمیل کند(نسبت به سیاستهای رهبری بیعمل نباشند) و ثانیا خارج از این پازل اقدام نکنند و طرحی خارج از نقشه کلان نظام درنیندازند...
@syjebraily
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مسئولیتزدایی از علم و ایمان...
@syjebraily
سید یاسر جبرائیلی
مسئولیتزدایی از علم و ایمان... @syjebraily
🔆 یادداشت مخاطب
🖋در لبیک به هل للحسین من ناصر سید یاسر جبرائیلی و سخنرانی مسئولانه اش و اندر حکایت شبه مجاهدت های علمی سرِ صبر و غیر مسئولانه مان!
همین اول بسم الله اعتراف کنم که نویسنده این سطور، خودش عاشق ریاضیات بوده و تا یک سال مانده به ورودش به دانشگاه خیلی سفت و سخت قرار بوده است که ریاضیدان شود چرا که با گوشت و خونش لذت علم برای علم را چشیده بوده و نیک میدانسته، حل مساله و اثبات قضیه ذاتا لذیذ است ولو این که بدانی قضیهای را که در حال اثباتش هستی، پیش از تو یک میلیون نفر دیگر هم اثبات کردهاند!
اما بعد از جای دیگری سر درآورده است و به عشق جدیدی مبتلا شده به نام علوم اقتصادی چرا که دیده است سال بالاتری هایش، یعنی آنهایی که خواسته اند به عشق شان وفادار بمانند، آواره آمریکا و اروپا و آسیای شرقی شدهاند، فقط و فقط به یک دلیل: به دلیل این که چرخ دانشگاههای وطنی و اقتصادش به خوبی نمیچرخد و این سیستم معیوب نمیتواند که مجال عاشقی را برای ریاضیدانها و فیزیکدانها و... خلاصه عشق علم برای علمای ها، فراهم کند! پس به خیال خودش رفته تا عیب و علت این سیستم را رفع و رجوع کند و برای همقطاران اش مجال عاشقی تدارک ببیند.
ولی باز هم بعدتر، در همان راستا به عشق های بزرگ تر و دردهای عمیق تری مبتلا شده است: درد غربت مهدی فاطمه و بالتبع درد مظلومیت نظام مقدس جمهوری اسلامیِ زمینه ساز ظهور!
حالا غربت مهدی فاطمه به عیب و علت های نظام علمی ما چه دخلی دارد؟! عرض می کنم.
در دستگاه عریض و طویل دانشجویی و دانشپژوهی این ملک، جماعتی هستند که اساسا درد غربت مهدی فاطمه را ندارند و یا بین این درد و دانشورزیهایشان نسبتی نمیبینند. عجالتا به این جماعت کاری ندارم؛ الهی که خوش باشند و موید و منصور!
اما گروهی دومی هم هستند که به این درد مبتلایند و ایضا صفت ذات جمهوری اسلامی را ایجاد تمدن نوین اسلامی و به معنای اصح و ادق کلمه، زمینه سازی برای ظهور مهدی فاطمه فهم کرده اند.
و ایجاد تمدن نوین اسلامی، یعنی لیظهره علی الدین کله و لو کره المشرکون، یعنی رقم زدن نظم نوین جهانی به اعتلای کلمه الله، یعنی سرشاخ شدن با نظم نامتعادل موجود در دهکده جهانی به کدخدایی شیطان بزرگ در همه ابعادش، که پیش و بیش از هر چیزی مواجهه و مجاهده علمی می خواهد دیگر! که فرمود العلم سلطان!
اما زیر آتش سنگین میدان این مواجهه، جماعت مدعی فوق الذکر به دو آفت مبتلا هستند:
اول این که یک میل عجیب و غریبی دارند به بازی هم زمان در زمین بازی حریف، یعنی مکالمه و مباحثه به زبان متداول در دانشگاههای سکولار و به قول خودشان تسلط بر ادبیات موجود و سواد کلاسیکشان را به رخ کشیدن، یحتمل به نیت برانگیختن تواضع علمی سکولارها در میدان مواجهه و نرم کردن دلشان و همراه کردنشان با نسخه های برتر و شفابخش اسلام! غافل از این که آکادمی سکولار، اساسا با گردن کشی شبه علمی در برابر دین متولد شده است و مخاصمهاش با دین به این راحتیها به صلح نخواهد انجامید و ایضا دستگاه هاضمه پر قدرتی هم دارد و کافی است تا کمی پا بدهی و نرمشهای آشتی جویانهای از خود به نمایش بگذاری تا تو را بلع و هضم کنم و به عنوان پیچ و مهره در دستگاه خودش جاساز نماید!
و آفت دوم، صبر عجیب و غریب این جماعت است بر غربت مهدی فاطمه! یعنی به جوری اولترا بنیادین و سرِصبر، طرح مطالعاتی و حتی عملیاتی میریزند و جزیرهای و خودبسنده عمل می کنند و به تفلسف های رو به عمق تا خود مرکز زمین! مشغول می شوند، کانه قرار است مهدی فاطمه تا صد نسل دیگر هم در غربت سر کند و وقت بسیار است! از تقسیم کار و هم افزایی بین بیوت و نهادها و موسسات فعال و نیمه فعال در این جبهه نشانی و اثری نیست و جملگی از بای بسم الله تا تای تمت به اختراع هزار باره چرخ مشغولند و کی ارابه سوار بر این چرخ ها، به خط خواهد زد و مساله های روی زمین مانده جمهوری اسلامی را بلند خواهد کرد، الله اعلم!
و بد حادثه این جاست که قریب ندیدن و بعید دیدن ظهور مهدی فاطمه، از جنس انتظارات خود محقق کننده است و اگر عملا استبعاد کرده باشیم و بر اساسش برنامه ریخته باشیم، چه بسا که الله جل جلاله هم برنامه هامان را به هم نریزد و بر این صبر ناجمیل، نه اجر جزیل که جزای خذیلمان دهد و بیچاره شویم و واقعا غربت عزیز فاطمه، صد نسل دیگر به درازا کشد!
بالاخره از یک جایی به بعد، مدارس دینی و حوزه های علمیه ما می باید که به قواعد بازی تیمی تن در دهند و این قدر به تک مدالهای انفرادی دل خوش نکنند و گر نه این بازی حالا حالاها کش خواهد آمد و از نهضت خمینی تا انقلاب مهدی، زبانم لال...
خلاصه این که برای خروج از جرگه یرونه بعیدا و ورود به حلقه نراه قریبا و برای تحقق قریب الوقوع رویایمان، می باید که بین العجلهایمان و طرح ریزی و راهبری مجاهدتهای علمی مان، قرابتی و سنخیتی ایجاد کنیم.
@syjebraily
هدایت شده از شبکه خبر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تیتر_امشب
🎥جبرائیلی، رئیس مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای سیاست های کلی نظام: سیاست های کلی نظام، یک نظام ارزشی جهت دهنده به رفتار و رویکرد کارگزاران جمهوری اسلامی است.
🔸این تلقی که این سیاست ها به مثابه یک پروژه هستند، صحیح نیست.
@irinn_channel
www.irinn.ir
هدایت شده از شبکه خبر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تیتر_امشب
🎥جبرائیلی، رئیس مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای سیاست های کلی نظام: بر اساس مطالعات گسترده ای که انجام گرفت، جمع بندی این بود که یک سیاست برای اینکه تحقق یابد و اجرا شود، ابتدا باید تبدیل به قانون و مقررات شود.
@irinn_channel
www.irinn.ir
هدایت شده از شبکه خبر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تیتر_امشب
🎥غلامی، مدیرکل دفتر اقتصاد مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای سیاست های کلی نظام: اصل 44 آمده است تا فضای اقتصاد کشور را پس از جنگ (تحمیلی) بازطراحی کند.
🔸محدود کردن اصل 44 در خصوصی سازی، اجحاف به این اصل است.
@irinn_channel
www.irinn.ir
هدایت شده از شبکه خبر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تیتر_امشب
🎥رضا غلامی، مدیرکل دفتر اقتصاد مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای سیاست های کلی نظام: ما یک دبیرخانه مستقل برای اجرای اصل 44 نیاز داریم.
🔸در حال حاضر حرکت ما در این مسیر قابل قبول نیست و صرفا در خصوصی سازی محدود شده است.
@irinn_channel
www.irinn.ir
هدایت شده از شبکه خبر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تیتر_امشب
🎥قاسمی، مسئول کارگروه جمعیت مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای سیاست های کلی نظام: موضوع جمعیت بسیار مورد غفلت واقع شده است.
🔸رهبر انقلاب در یک دهه گذشته بیش از 50 بار درباره تحولات جمعیت و فرزندآوری تذکر داده اند.
🔹این توجهات متاسفانه مورد توجه نظام برنامه ریزی کشور قرار نگرفت.
@irinn_channel
www.irinn.ir
سال ۹۳ در بحبوحه مذاکرات برجام، طی یادداشتی ضمن تشریح بحران قریبالوقوع انرژی در اروپا و وابستگی آن به گاز ایران، پیشنهاد تحریم صادرات گاز به اروپا و تعلیق این تحریم در ازای عدم تبعیت اروپا از تحریمهای آمریکا را مطرح کردم. بازخوانیاش در این ایام خالی از لطف نیست.
@syjebraily
https://www.farsnews.ir/news/13931115000002/
آقای ظریف فرمودهاند مذاکرهکننده ایشان به ایشان نگفتهاند که در متن برجام کلمه تعلیق آمده است. کلمه تعلیق دفعتا و غفلتا در برجام گنجانده نشد. کاملا مشخص بود آمریکا صرفا قصد تعلیق دارد. در تاریخ ۳۰ ژوئن ۲۰۱۵ یعنی ۹ تیر ۹۴ حقیر به مذاکرهکننده شما پیام دادم که زیر بار تعلیق نروید.
@syjebraily
✨چگونه اتحاد بنیصدر با رجوی باعث هلاکت او شد...
سازمان مجاهدین خلق (منافقین) که از گروههای مدّعی مبارزه با رژیم پهلوی بود، پس از پیروزی انقلاب اسلامی فرصت یافت تا در معرض رأی مردم قرار گیرد؛ امّا در انتخابات مختلفی که در سالهای نخست انقلاب برگزار شد، نتوانست جایگاهی کسب کند. در انتخابات مجلس خبرگان قانون اساسی تنها چهار کاندیدا از لیست انتخاباتی این سازمان به مجلس راه یافتند و در انتخابات مجلس شورای اسلامی از 120 نامزدی که معرّفی کرده بود، حتّی یک نفر نیز نتوانست آراء لازم را برای ورود به مجلس کسب کند. مسعود رجوی سرکردهی منافقین در نخستین دورهی انتخابات ریاستجمهوری کاندیدا شد امّا به دلیل اعلام مخالفت با قانون اساسی، کارگروهی که از سوی امام برای احراز صلاحیّت نامزدهای ریاستجمهوری تعیین شده بود وی را تأیید نکرد. پس از این ناکامیها سازمان تصمیم به اتّحاد با ابوالحسن بنیصدر گرفت که بهمنماه 1358 در انتخابات ریاستجمهوری به پیروزی رسیده بود و قصد قبضه کردن کامل قدرت در ایران را داشت. بنیصدر ابتدا در صدد تشکیل یک بلوک قدرت با حضور آیتالله منتظری برآمد و به ایشان پیشنهاد داد که به اتّفاق هم در مقابل حزب جمهوری اسلامی یک حزب تأسیس کنند؛ امّا آیتالله منتظری از این پیشنهاد استقبال نکرد. این بود که نهایتاً با منافقین دست به اتّحاد زد و آنان را در بخشی از دفتر خود تحت عنوان «دفتر هماهنگی همکاریهای مردم و رئیسجمهور» مستقر کرد. هم بنیصدر و هم مسعود رجوی تصوّر میکردند با این اتّحاد خواهند توانست قدرت را بهصورت کامل در دست گیرند.
امام(قدّسسرّه) به بنیصدر هشدار داده بودند که از منافقین تبرّی بجوید و آنها را از خود براند، وگرنه او را به تباهی خواهند کشید؛ امّا این نصحیتها در او اثر نکرد و تصمیم گرفت به پشتوانهی نیروهای مسلّح منافقین (موسوم به میلیشیا) در مقابل نیروهای درون نظام و شخص امام(قدّسسرّه) بایستد. این روند تقابل با نظام که به شکافها و تنشهای گسترده در جامعه دامن زده بود، سرانجام منجر به بررسی طرح عدم کفایت سیاسی بنیصدر در مجلس شورای اسلامی شد. هنگامی که مجلس مشغول بررسی این طرح بود، منافقین رسماً حرکت مسلّحانه علیه جمهوری اسلامی را اعلام کرده و از سی خرداد 1360 دست به کشتار گستردهی مردم و مسئولین در سراسر کشور زدند. با شروع درگیریهای مسلّحانهی داخلی، وابستگان و هواداران سازمان دُور جدید تخریب، قتل، غارت و آشوب را در تهران و بسیاری از شهرها آغاز کردند؛ بهگونهای که صدها نفر از سپاهیان، بسیجیان، روحانیون و مردم کوچه و بازار بهوسیلهی ترورهای کور و انفجار توسّط منافقین به شهادت رسیدند. آنان پس از سوءقصد نافرجام به جان آیتالله سیّدعلی خامنهای، در دفتر حزب جمهوری اسلامی که شهید بهشتی و یارانش در آنجا جلسه داشتند، بمبگذاری کرده و آنان را به شهادت رساندند. رئیس دیوان عالی کشور، رئیسجمهور، نخستوزیر، دادستان کلّ کشور، تعدادی از نمایندگان مجلس و وزرا و دهها نفر از مسئولین نظام و ائمّهی جمعهی استانها نیز به دست منافقین به شهادت رسیدند. تحلیل سازمان منافقین این بود که با نابودی مسئولان نظام از طریق این ترورها، کشور دچار خلأ قانونی شده و خودبهخود نظام جمهوری اسلامی فرو میپاشد.
با رأی مجلس به عدم کفایت سیاسی بنیصدر و ناکامی پروژهی مسلّحانهی منافقین در براندازی جمهوری اسلامی، مردادماه 1360 بنیصدر به همراه رجوی از ایران گریخت و سازمان مرکزی منافقین عملاً در فرانسه مستقر شد؛ امّا ترورها و قتل و غارتهای ایادی این گروه در داخل کشور ادامه یافت.
🖌روایت رهبری: مناسبات جمهوریت و اسلامیت در تعیین ولی فقیه
امروز ساعتی در خدمت برادر عزیزم آقامجتبی امینی بودیم. ایشان تهیه کننده سریال داستانیِ پرمغز و پربیننده #گاندو هستند و البته صاحب دهها اثر سینمایی و تلویزیونی دیگر. سابقه مدیرعاملی موسسه شهید آوینی و چند مجموعه دیگر را نیز در کارنامه دارند. گاندو، یک شاهکار بود که برخیها از داخل و خارج تمام تلاششان را کردند که واقعیتهای تبیین شده در آن را منکر شوند. اما واقعیت این بود که در تیم مذاکرهکننده، هم جاسوس وجود داشت و هم نفوذی. نفوذیها چنان کارشان را تمیز انجام داده بودند که وزیر خارجه دولت آقای روحانی نمیدانست تحریمها قرار است تعلیق شود و نه لغو. مردم اما اگر آگاه شوند، جریانها و افکار و افراد را بشناسند، از نفوذی و جاسوس کاری ساخته نیست. قدر و منزلت کار آقای امینی و همکارانشان را از این زوایه باید دید و سنجید.
گاندو از سریالهایی بود که با وجود مشغله فراوان، سعی میکردم حتما تماشا کنم. از صمیم قلب از آقای امینی تشکر میکنم و برایشان از خدای متعال توفیقات روزافزون مسئلت دارم. خبر خوب هم اینکه در مرحله پژوهش برای تولید #گاندو_۳ هستند و انشاءالله به زودی کار بعدیشان را خواهیم دید.
@syjebraily
فقر و عدالت...
گاهی در ادبیات آنها که متولی مبارزه با فقرند یا منادی برقراری عدالت، این دو مفهوم خلط میشود. گاهی آنکه فقیری را به نوا میرساند، با تصور برقراری عدالت آرامش مییابد. اما رفع فقر متفاوت از برقرای عدالت است. فقر، معضلی است که باید رفع شود، اما آنچه عدالت میخواهد با آن مبارزه کند، استضعاف است. مستضعف کسی است که ضعیف نگه داشته شده، به هر دلیلی از امکانات و ضروریاتی که شرط لازم حرکت در مسیر پیشرفت است، بازمانده و از توان و امکان ایستادن و پیش رفتن محروم شده است. عدالت میخواهد مستضعف امکان برابر با دیگران برای پیشرفتن برای فراهم کردن یک زندگی مطلوب به دست خود و برای خود بیابند. این است که فقر شاید با توزیع خوراک و پوشاک و تبلت برطرف شود- و باید بشود- اما آن را نباید با برقراری عدالت اشتباه گرفت.
برقراری عدالت و خروج مستضعفان از استضعاف، مستلزم کمک نظام سیاسی و حرکت نظام سیاسی در این جهت است. لذا نباید کمک به مستضعفان محدود و منحصر به صدقات و کمکهای مردمی و خیریهها شود. اقتضای #عدالت این است که نظام سیاسی از محل #منابع_عمومی برای رفع استضعاف هزینه کند. و قاعدتا در این هزینهها، ضمن اینکه رفع فقر در دستور کار میگیرد، اما باید توجه به این شود که هدفی دیگر که بزرگتر و والاتر است، رفع استضعاف برای برقراری عدالت است.
@syjebraily
خانم مارجوری تیلور گرین نماینده جورجیا در کنگره آمریکا یک نظرسنجی درباره تجزیه آمریکا برگزار کرده است. نتیجه و واکنشها جالب است. این نظرسنجی مورد توجه اکثر رسانههای آمریکا قرار گرفته و نتیجهاش، اهمیت خبری و روانی دارد. گزینه اول، حمایت از تجزیه است.
https://twitter.com/mtgreenee/status/1447763791781957634?t=D8dFqNe04gSUpjJ1NDlxEQ&s=19
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رئیسجمهور باید برای آنچه در تهران تصمیم میگیرد، از میدان دریافت روشنی داشته باشد.
هنری مینتزبرگ نظریهپرداز شهیر مدیریت، نظریهای دارد تحت عنوان استراتژی سرشتن (Crafting Strategy). تماشای کوزهگری همسرش جرقه ارائه این نظریه را در ذهن او زد. مینتزبرگ میگوید کوزهگری که مشغول سرشتن کوزه است، با انگشتانش گل را لمس میکند، با مغزش آن حس دریافتی را پردازش میکند و مجددا به انگشتان فرمان میدهد که چگونه حرکت کنند تا طرح کوزه آنگونه که باید، طراحی شود. کسی که میخواهد استراتژی تدوین کند و سیاست بنویسد و در سطح ملی تصمیم بگیرد، در اتاقهای دربسته و کتابخانهها نخواهد توانست استراتژی موفقی بنویسد. باید میدان عمل را لمس کند و پس از لمس واقعیات، برای تغییر و ارتقا دادن واقعیت، اندیشه کند و طرحریزی نماید. آنکه فقط در میدان است و با عالم نظر و اندیشه و معرفت بیگانه است نیز، وضع مشابهی دارد. باید طرحی کلی در ذهن داشته باشید که بتوانید آن را در میدان عمل پیاده کنید. برای سیاستگذاری و تصمیمگیری صحیح، هم باید فهم و نگرش راهبردی و کلی داشت و هم صحنه عملیات را لمس کرد...
@syjebraily
🔆یک انتصاب شایسته در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
امروز با حکم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر موسی نجفی به ریاست پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منصوب شدند. دکتر نجفی استاد تمام علوم سیاسی و نظریهپرداز انقلاب و تمدن اسلامی هستند که قریب به پنجاه اثر فاخر علمی در کارنامه درخشانشان دیده میشود. نظریه "تکوین هویت ایرانیان" ایشان از سوی هیات کرسیهای نظریهپردازی کشور جزو ده کرسی برتر شایسته تقدیر دانسته شده است. کتاب "مراتب ظهور فلسفه سیاست در تمدن اسلامی" دکتر نجفی نیز جایزه سال دینپژوهان کشور را دریافت کرده است.
استاد نجفی تنها فرد شاخص در پژوهشگاه علوم انسانی است که مورد تمجید رهبر حکیم انقلاب اسلامی قرار گرفته و حضرت آقا ایشان را "روشنفکر تراز انقلاب اسلامی" خواندهاند.
اما اثر بزرگتر دکتر نجفی، شاگردانی است که با همت و جدیت و دلسوزی تمام در طول این سالها ترتبیت کرده و تحویل انقلاب اسلامی دادهاند که بسیاری از آنها اینک در عرصههای مختلف فکری و مدیریتی نقشآفرینی موثر دارند. انشاءالله با حضور ایشان در راس استراتژیکترین مرکز علوم انسانی کشور، این کادرسازی برای انقلاب در ، ادامه خواهد یافت. این انتصاب را به جامعه علمی کشور تبریک گفته و ضمن تشکر از دکتر نجفی بابت قبول این مسئولیت، برایشان از خدای متعال توفیقات روزافزون مسئلت دارم.
@syjebraily
🌟چرا امید بستن به رفع تحریمها خطاست؟
▫️مذاکره برای رفع تحریم، یک پیش شرط اساسی دارد و آن، شناخت صحیح ماهیت و اهداف تحریم است. یعنی ما پیش از اینکه هر طرحی را برای مذاکره دراندازیم، باید بدانیم که جایگاه تحریم در دستگاه سیاست خارجی آمریکا چیست و واشنگتن چه هدفی را از اعمال تحریم علیه جمهوری اسلامی دنبال میکند. چه، بدون داشتن فهم مشترک از این دو مقوله، مذاکرهکنندگان بر اساس ذهنیتها و اهداف متفاوتی دور میز خواهند نشست و طبعا نتیجهای هم نخواهند گرفت. اگر تلقی ما از ماهیت تحریمها و اهداف آنها، با تصویر واقعی تحریمها در ذهن سیاستمداران آمریکایی یکسان نباشد، بلاتردید در میز مذاکره تصویر واقعی بر تلقیهای نادرست غلبه خواهد کرد.
1️⃣درباره ماهیت تحریمها، توجه به این نکته مهم ضروری است که اگر وودرو ویلسون در سال ۱۹۱۹ تحریم را "یک گزینه جایگزین جنگ" معرفی میکرد، در قرن ۲۱ تحریم تبدیل به "تنها گزینه" سیاست خارجی آمریکا شده است. در واقع رژیم واشنگتن امروز ابزاری جز تحریم در دستگاه سیاست خارجی خود در اختیار ندارد. برای آمریکا نه قدرت نرمی باقی مانده، نه قادر به ارائه مشوقهای اقتصادی برای ترغیب دوستان است، نه امکان حمله نظامی به دشمنان دارد، نه غلبه گفتمانی در محیط بینالملل دارد که هنجارهایش اهدافش را پیش ببرند، و نه قادر به ایجاد اتحادهای فراگیر است که از موضع جامعه جهانی امری را تحمیل کند. این است که صرفا به تحریم میاندیشد. دولت آمریکا در دوره اوباما سالانه ۵۰۰ تحریم و در دوره ترامپ سالانه قریب به هزار تحریم وضع کرده است. هرچند یک مطالعه در دانشگاه کارولینای شمالی میگوید این تحریمها در حدود یک سوم تا یک دوم مواقع موفق بودهاند، و با وجود اینکه اصلیترین مزیت "امکان تحریم" یعنی سلطه جهانی دلار به واسطه همین تحریمها در حال رنگ باختن است(قربانیان در حال استقلال از دلار هستند)، اما چون برای آمریکا گزینه دیگری جز تحریم نمانده، ناچارا این هزینه هنفگت را تا زمان پایان سلطه دلار و طبیعتا دچار شدن ابزار تحریم به سرنوشت سایر ابزارها و امکانات سیاست خارجی آمریکا، پرداخت خواهد کرد. لذا این تصور که آمریکا روند اعمال تحریم را متوقف خواهد کرد، خطایی است بزرگ و باید کنار گذاشته شود.
2️⃣پرسش بعدی این است که آمریکا مشخصا تحریم علیه ج.ا را به چه هدفی وضع کرده است؟ دو هدف برای تحریم ذکر میشود: ۱- مهار (containment) ۲- تغییر رفتار (compellence). تا تحصیل تجربه برجام، این تصور میان نخبگان لیبرال ایرانی وجود داشت که آمریکا صرفا نگران برنامه هستهای ایران است و اگر برای واشنگتن این اطمینان حاصل شود که ایران به سلاح هستهای دست نخواهد یافت -یا به زعم کاخ سفید هدف تولید سلاح را کنار خواهد گذاشت- تحریمها برداشته خواهند شد. اما تجربه برجام نشان داد که با وجود تحدید گسترده برنامه هستهای و توسعه بیسابقه بازرسیها از اماکن هستهای-نظامی ایران نیز، تحریمها حفظ شد. لذا اگر ما با این تصور که میتوانیم با جلب اطمینان آمریکا از صلحآمیز بودن ماهیت برنامه هستهای، تحریمها را رفع کنیم، سادهلوحی کردهایم. آمریکا تحریم را برای مهار و تضعیف قدرت ایران میخواهد و این هدف را اگر کنار آن واقعیت محدود شدن همه ابزارهای سیاست خارجی آمریکا به تحریم قرار دهیم، این نتیجهگیری چندان سخت نیست که تحریمها برداشته نخواهند شد.
🔸️نتیجهای که از این بحث باید گرفت، این است که جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با تحریمها باید همان مسیری را انتخاب کند که ابزار و امکان تحریم را از آمریکا میگیرد: از بین بردن سلطه دلار. هرچه نقش دلار در مبادلات و معادلات جهانی تضعیف شود، به همان اندازه آمریکا امکان تحربم را از دست خواهد داد. از آنجائیکه ایران تنها هدف تحریمهای آمریکا نبوده و در سالهای اخیر، قدرتهایی مثل روسیه و چین نیز قربانی شدهاند، این انگیزه در مجموعه رقبای آمریکا برای شکستن سطله دلار کاملا وجود دارد و گامهای مهمی نیز در این راستا برداشته شده است. لذا اگر بخواهیم برای دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی در دوره جدید، ماموریتی تعریف کنیم، باید بگوئیم وزارت خارجه ما چنانکه رهبر انقلاب فرمودند، باید بر محوریت دیپلماسی اقتصادی بازسازی شود. مذاکره حول برجام به حاشیهای رود و مذاکره حول تقویت مناسبات تجاری-مالی در مرکز طراحیها و اقدامات وزارت خارجه قرار گیرد. جان کلام اینکه محوریت از معاونت سیاسی وزارت خارجه باید به معاونت دیپلماسی اقتصادی منتقل شود.
@syjebraily
آیتالله آذری قمی که از حامیان رهبری حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای بود، در دوران سازندگی تبدیل به یکی از مخالفان تند رهبر انقلاب شد، تا جایی که چه در آن دوران و چه بعدها، سخنان و مواضع او دستمایهای برای حمله به ولایت از سوی دشمنان انقلاب اسلامی شد. اخیرا اما سندی تاریخی و بسیار مهم منتشر شده که نشان میدهد آیتالله آذری از محضر رهبر انقلاب عذرخواهی کردهاند.
📝متن این نامه به این شرح است:
▫️حضرت آیتالله خامنهای مقام معظم رهبری انقلاب مقدس اسلامی ایران - دامت برکاته
پس از سلام و تحیت
🔹براساس یک سوءظن و شدت علاقه به نظام مقدس اسلامی، گرفتار یک تلاطم درونی که مرا بین دو محذور -یعنی دو ترک وظیفه مخیر میکرد- ناخواسته مبتلا به ضربهای علیه نظام شدم و از این رنج درونی، سرانجام سحر شب یازدهم عاشورا با توسل به قمر بنیهاشم رها شدم و خداوند مرا نجات داد.
🔹اکنون جز رضایت خاطر مبارک و ایتمار به اوامر مبارک را نمیخواهم. در عین حال، نه جناب عالی و نه آقایان حجازی و محمدی را در مظان استجابت دعا فراموش نکردم. خواستهای هم جز خواستههایی را که جنابعالی بپسندید، ندارم. تفصیل مطالب را اگر میل مبارک باشد از آقای مسعودی سوال داشته باشید.
احمد آذری قمی. ۱۳۷۵/۳/۱۲
@syjebraily
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از این اظهارات آقای احمدی بیغش علیه رئیسجمهور محترم از تریبون مجلس بسیار متاسف و متاثر شدم. این سخنان هم در ادبیات و هم در مبنا، دور از انصاف بود؛ و تلختر از آن، سکوت مطلق نمایندگان محترم بود.
@syjebraily
🌟لخت کردن سارق؛ الگویی برای مواجهه با عملیات در منطقه خاکستری
🔸️هفتم ژانویه ۲۰۲۰ یعنی حدود چهار روز پس از ترور ناجوانمردانه حاج قاسم عزیز در فرودگاه بغداد، موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک گزارشی تحت عنوان "عملیات در منطقه خاکستری: مقابله با شیوه جنگ نامتقارن ایران" منتشر کرد که در آن، به کاخ سفید توصیه شده بود باید دست به اقداماتی ایذایی علیه ایران بزند که خسارات ناشی از آن، به اندازهای نباشد که تهران را وارد یک جنگ تمام عیار با آمریکا کند. جان کلام این بود که از آنجائیکه آمریکا دیگر از عهده هزینههای جانی و مالی و آبرویی جنگ برنمیآید، بهتر است یک استراتژی جنگ نامتقارن تعریف کند و در سطحی (منطقه خاکستری) با ایران وارد درگیری شود که ضربه را وارد کند، اما این ضربه پایینتر از آستانه جنگ باشد. نفس اتخاذ این رویکرد، برای آمریکایی که قدرت نظامیاش با ناو و موشک و هواپیما سنجیده میشود، نوعی پذیرش تحقیر بود، لکن در جعبهابزار سیاستخارجی واشنگتن، حمله نظامی دیگر کارکردی نداشت. چندی پیش مجله فارین افریز تعبیر جالبی داشت: شکست آمریکا در عراق و افغانستان و سوریه و لیبی، باعث شده است تهدیدهای نظامی آمریکا دیگر ترسناک نباشند.
🔸️پس از ترور شهید فخری زاده، راقم این سطور در یادداشتی عنوان کرد که این اقدامات در چارچوب همان "عملیات در منطقه خاکستری" رخ میدهد و آخرین مورد نخواهد بود. اگر در مواجهات چند سال اخیر با آمریکا دقیق شویم، از این دست موارد باز هم میتوان یافت. سرقت کشتی ایرانی حامل سوخت در مسیر ونزوئلا را نیز باید در این چارچوب دید. ضرورت داشت با توجه به کنار گذاشته شدن گزینه حمله نظامی و جایگزین شدن عملیات در منطقه خاکستری، سیاست پدافندی متناسب از سوی تهران تدوین و اجرا شود. یعنی اگر ما زمانی برای مقابله با حمله نظامی احتمالی آمریکا، قایقهای تندور و موشکانداز تدارک دیدیم یا برد و دقت موشکهایمان را متناسب با منافع منطقهای آمریکا تنظیم کردیم، باید متناسب با رویکرد جدید آمریکا و تهدیدات جدید ناشی از آن، طراحی لازم را میکردیم. قاعدتا بهترین الگو برای مواجهه با عملیات در منطقه خاکستری، برآورد و پیشبینی عملیات دشمن و "ضربه ضمن دفع حمله" است. یعنی ما ضمن اینکه حمله ایذایی دشمن را دفع میکنیم، برای پیشگیری از حملات بعدی، خسارت مادی-معنوی این حمله را باید بالا ببریم. به نظر میرسد ماجرای جلوگیری از سرقت نفت ایران و مصادره نفت کش سارقان آمریکایی یک الگوی مناسب برای مواجهه با عملیات در منطقه خاکستری است و باید مدون شده و به سطوح و حوزههای دیگر تعمیم یابد. میتوان نام این مدل را "لخت کردن سارق" گذاشت که استعارهای هم از بیآبرو کردن است و هم از تصاحب داراییها. دشمن یک عملیات ایذایی تدارک دیده و اجرایش کرده است. اما نه تنها موفق نشده، بلکه هزینه آبرویی سنگین و خسارت مادی متناسبی نیز دیده است. به سرعت باید دادگاهی برای بررسی موضوع تشکیل شده و کشتی توقیف شده مصادره شود. هنری کیسینجر در کتاب نظم جهانی، جملهای دارد که درباره خود آمریکا باید این اصل را رعایت کرد: "اگر متجاوزی از پیامد عملش بجز بازگشت به حالت قبل از تجاوز از چیز دیگری نترسد، آیا تکرار این عمل در جای دیگر محتمل نیست؟"
🔸️به سبزپوشان دلیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بابت این حماسهآفرینی تبریک عرض نموده و از صمیم قلب از آنان تشکر میکنیم.
@syjebraily