هدایت شده از KHAMENEI.IR
دیدار دستاندرکاران کنگره شهدای استان ایلام.mp3
4.85M
🎙بشنوید | صوت کامل بیانات رهبر انقلاب اسلامی در دیدار دستاندرکاران کنگرهی شهدای استان ایلام. ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
💻 @Khamenei_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬تیزر| سخنرانی در دانشگاه تهران با موضوع "دانشگاه تمدن ساز و مسئله اقتصاد در گام دوم"
فیلم کامل را میتوانید در کانال آپارات مشاهده فرمایید
https://www.aparat.com/v/HGryK
@syjebraily
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
1400.08.27 - همايش جريان شناسي فکري سياسي ايران - دکترموسي نجفي .mp3
35.88M
🔰جریان شناسی تعالی در نقد اندیشه ترقی درتاریخ تحولات ایران
✅سخنرانی دکتر موسی نجفی
🔴تاریخ ۲۸ آبان ۱۴۰۰
🔵قم - موسسه آموزش،و پژوهشی امام خمینی
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
ابراز محبت آقای رئیسجمهور و تاکید ایشان بر حرکت دولت بر مدار سیاستهای ابلاغی رهبر حکیم انقلاب اسلامی، مایه امید و دلگرمی همکاران ماست. از لطف ایشان سپاسگزارم.
@syjebraily
امشب جلسه خوبی با دکتر خاندوزی عزیز داشتیم. مباحث بسیار خوبی در رابطه با ایفای نقش وزارت اقتصاد در پیشرفت کشور بویژه اولین گام پیشرفت یعنی کشاورزی مطرح شد. به آینده امیدواریم. همه ما در هر جایی که هستیم باید نقش خود را در این آینده بیابیم و دست در دست هم بسویش حرکت کنیم.
@syjebraily
فصل پنجم کتاب سودای سکولاریسم.pdf
642.5K
به مناسبت سالگرد حماسه نهم دیماه، نسخه pdf فصل پنجم کتاب سودای سکولاریسم که به فتنه ۸۸ پرداخته است، تقدیم شما میشود.
سید یاسر جبرائیلی
نهم دیماه هزار و چهارصد
@syjebraily
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️سیاستمدارانی که از بینش و بصیرت اقتصادی محروم بوده و با استراتژی جریان سرمایهداری برای حکومت بر جهان بیگانه باشند، اسیر و برده استعمار خواهند شد...
🔹برشی از سخنرانی در دانشگاه تهران با موضوع «دانشگاه تمدن ساز و مسئله اقتصاد در گام دوم»
@syjebraily
یکی از پروژههای جریان نئولیبرال در ایران، مالی سازی (Financialization) اقتصاد ماست. مالیسازی را میتوان سودآوری بدون تولید تعریف کرد. این رویکرد، به صراحت از ایجاد فضا برای سرمایهگذاری روی نوسان نرخها سخن میگوید و هیچ ابایی ندارد که بخش مالی را در عداد بخشهای صنعت و کشاورزی قرار داده و آن را مستقل از بخش واقعی اقتصاد تعریف نماید.
در یک اقتصاد سالم اما بخش مالی، از بخش واقعی استقلال ندارد، بلکه در خدمت بخش واقعی یعنی تولید است. به عبارت دیگر، سرمایهگذاری در بخش مالی، اساسا شایسته عنوان سرمایهگذاری نیست و دولت نه تنها نباید به رواج و توسعه آن کمک کند، بلکه باید در برابر آن مانع نیز بگذارد. بخش مالی صرفا یک کانال برای سرمایهگذاری است و به تعبیر علما طریقیت دارد، موضوعیت ندارد.
عبارت مالی شدن را البته نئولیبرالها بهکار نمیبرند. از عباراتی نظیر توسعه مالی و تعمیق مالی استفاده میکنند. متاسفانه از سال ۱۳۹۲ به این سو، یعنی با روی کار آمدن دولت آقای روحانی و حاکم شدن نئولیبرالها بر اقتصاد ایران، مالیسازی اقتصاد ایران شدت قابل توجهی یافته و برای یافتن ریشه فجایعی نظیر صعود و سقوط بورس، جای دیگری نباید رفت. باز معالاسف، این فرآیند مالی شدن، در دوره جدید نیز با سرعت بیشتر ادامه دارد و رسانههای نئولیبرال، پیوسته بابت اتفاقات جدیدی که در این مسیر رقم میخورد، جشن میگیرند. نکته جالب توجه این است که از فجایعی که مالی شدن در اقتصاد غرب آفرید و بحران ۲۰۰۸ را رقم زد نیز، درس گرفته نمیشود؛ که البته باید گفت آنانکه از فاجعه نفع میبرند، طبیعتا به استقبالش میروند.
سرگرم پژوهش پیرامون این فساد اقتصادی هستم که انشاءالله به زودی منتشر خواهد شد.
@syjebraily
بسم الله الرحمن الرحیم
#سازمان_رشد
ماجرای جمشید و مریم
🖌دکتر مصباحالهدی باقری کنی
چهار سال پیش در ایام درگذشت خانم مریم میرزاخانی، یادداشتی شخصی برای خودم و چند تا از بچه های مرکز رشد نوشتم که البته چند ماه بعد اون رو به روز کرده و متناسب با برخی وقایع اون روزها،منتشر کردم.اما این روزها به چندین مورد برخوردم که هنوز هم اون یادداشت و اون نگاه رو،حاکم و البته مخل مسیر اثرگذاری و تعالی آدمها و مملکت در نظام علمی میدونم.طراحی مسیر درست، مرد عمل با ایده تحول میخواد ،که متاسفانه بیشتر کارگزاران حداکثر مرد اداره وضع موجودند.دوست داشتین نگاهی بیاندازین:
https://www.mashreghnews.ir/news/802079
#امروز_رشد
#ایده_تحولم_آرزوست
#مصباح_الهدی_باقری
#مرز_رشد_دانشگاه_امام_صادق
✨تبخیر تسهیلات بانکی و مسئله عدالت
یکی از مباحثی که در حوزه تسهیلات بانکی مطرح است، نحوه برقراری عدالت تسهیلاتی است. پرسش این است که چگونه میتوان تسهیلات بانکی یا همان وام را به صورت عادلانه توزیع کرد؟
یک نگاه که میتوان آن را نگاه برابریمحور خواند، میگوید همه اشخاص حقیقی و حقوقی باید از تسهیلات بانکی بهرهمند شوند. به عبارت دیگر، فیالمثل اگر شبکه بانکی سالانه ۲ هزار همت تسهیلات پرداخت میکند، عدالت آن است که به هر یک از ۸۵ میلیون جمعیت ایران، حدود ۲۴ میلیون تومان وام پرداخت شود. نتیجه چنین نگاهی البته روشن است. متخصصان حوزه آب میگویند بارش زیر ۵ میلیمتر عموما تبخیر میشود. یعنی نمیتوان چنین آبی را تجمیع کرد و برای بهرهبرداری رویش حساب کرد. فرجام نگاه برابرمحور به توزیع تسهیلات هم تبخیر تسهیلات است. منابع مالی چون محدود است، اگر به وسعت زیاد توزیع شود، انباشت نخواهد شد و به کاری نخواهد آمد. طرفداران این رویکرد، عباراتی نظیر ضرورت پرداخت وام به جاماندگان از تسهیلات را زیاد بهکار میبرند.
پرسشی که اینجا پیش میآید این است که اگر این رویکرد را نپذیریم، آیا تخصیص تسهیلات صرفا به بخشی از جامعه با توجیه انباشت کافی سرمایه برای فعالیت موثر اقتصادی، بیعدالتی نیست؟ پاسخ این است که "بستگی دارد".
اگر این تسهیلات به صورت رانتی و رفاقتی توزیع شود، یا هدف از اعطای تسهیلات، صرفا ارائه یک امتیاز به تسهیلات گیرنده باشد، دقیقا مصداق ظلم و محروم کردن آحاد جامعه از این امکان است. اما اگر تسهیلات بانکی، طبق برنامه توسعه و استراتژی صنعتی، به نقاطی هدایت شود که نقش لوکوموتیو را ایفا میکنند و واگن پیشرفت کشور را حرکت داده، رفاه همه ساکنان قطار یعنی همه مردم را بیشینه میکنند، این نه تنها ظلم نیست، بلکه عین عدالت است.
تسهیلات بانکی جزو منابع عمومی کشور است و رهبر انقلاب میفرمایند منابع عمومی یا باید میان همه مردم توزیع شود، یا صرف پیشرفت کشور شود. ایشان در جایی دیگر میفرمایند اگر عقلانیت از عدالت نفی شود، عدالت به نقیض خود مبدل میشود؛ یعنی ظلم!
عدالت منهای عقلانیت -ظلم- را در اینجا میتوان همان "تبخیر تسهیلات" دانست. اقتضای عقلانیت این است که تسهیلات بانکی طبق برنامه پیشرفت ملی توزیع شود. هنر دولت نیز این است که بین منافع خصوصی و منافع عمومی پیوند برقرار کند. یعنی فعالیت بخش خصوصی به نحوی هدایت شود که منافع عمومی بیشینه گردد و یکی از مهمترین ابزارها برای این امر، تسهیلات بانکی است. دولت باید قبل از اینکه به توزیع تسهیلات فکر کند، نیازها و اولویتهای ملی را شناسایی کرده و به فکر رفع نیازها و انجام ماموریتهای اولویت دار در مسیر پیشرفت باشد. وقتی این نیازها و اولویتها احصاء شد، باید همه ظرفیتها در این جهت بسیج شوند که تسهیلات بانکی هم یکی از آنهاست. در این مقطع، تسهیلات بانکی به صورت مدیریت شده به شایستهترین بنگاههایی تخصیص مییابد که در جهت نیازها و اولویتهای شناسایی شده، طبق برنامه دولت فعالیت میکنند. تجلی سهگانه حمایت، هدایت و نظارت در حوزه تسهیلات بانکی اینگونه است.
@syjebraily
یادداشتی درباره کتاب روایت رهبری
🖋به قلم آقای سید بهمن رنجبر
بسم الله...
کتاب روایت رهبری در حقیقت کتابی روایی-تاریخیه که میتونه قطعا برای اون دسته از دوستان و آشنایانی که چه علاقه به سیر تاریخی روند انتخاب رهبری دارن و چه ندارن و معتقدن دیکتاتوری صورت گرفته میتونه بسیار جذاب و مُبَیِّن بسیاری از مطالب ناگفته باشه.
این کتاب بسیار قطور و سنگین و پر از مطلب و نکته و حاوی موضوعات متنوع و 573صفحهای (اصل مطلب) یکی از نکاتی که باید حتما و حُکما از همون اول بهش دقت کرد اینه که تو پاورقیها منابع رو دقیق و بدون کم و کاست نام میبره و میتونی خیلی راحت و بدون هیچ دردسر خاصی به اون منابع با آدرس دقیق رجوع کنی و حتی درمواردی که نویسنده احساس میکنه پیدا کردن منبع سخت میتونه باشه برای خواننده،خودش دست به کار میشه و اصل متن منبع رو یا تو پاورقی و یا تو دل متن میاره که قطعا میتونه جذابیت کتاب رو بیشتر کنه و بیشتر سوق بده به مطالعه بیشتر این کتاب.
نکته بعدی در این کتاب استفاده از کلمات بسیار سبک و قابل فهم و کارشناسی شده و در گاهی موارد تخصصی هست که نشون دهنده ذوق و دقت نویسنده کتابه که الحق دست مریزاد داره.
اما ظاهر کتاب که همونطور که میبینین تو این قطع و با این جلد و با جنس سخت کاغذ استفاده شده تو ذوق میزنه و عمر نگهداری کتاب رو کاهش میده و نیازمند حساسیت بالای خواننده نسبت به حفظ و نگهداری بیشتر و بهتر کتابه.
یه نکته دیگه و ماقبل پایانی اینکه شما تو هیچ جای کتاب حس تکراری بودن مطالب بهتون دست نمیده و دائما در تلاطم کسب اطلاعات جدید از سیر تاریخی انتخاب قائم مقام و در نهایت انتخاب رهبر بعد حضرت امام هستین و تحت هیچ شرایطی حس کنجکاوی خواننده کاهش پیدا نمیکنه که هیچ،بلکه حتی بیشتر میشه.
و اما نکته آخر اینکه کتبی که روایتگر تاریخ هستن اون هم بعد انقلاب و اون هم متقن و بدون اغراض سیاسی و جناحی خاصی نوشته شده باشن قطعا خیلی کمه که یکی از اون دست کتابها قطعا کتاب دقیق #روایت_رهبری هست که پیشنهاد میکنم حتما تهیه بشه و مطالعه بشه و نکته برداری بشه.
https://www.instagram.com/p/CXZZJiHIwmY/?utm_source=ig_web_copy_link
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدف تحریم، برانگیختن نارضایتی عمومی بود و آمریکا از آن مسیر به این هدف نرسید. تجربه آبان ۹۸ اما نشان داد میتوان برای دامن زدن به نارضایتی، روی #بچههای_شیکاگو حساب باز کرد. از این رو، جراحی نئولیبرال به تحریمهای ناکام ضمیمه شد.
بچههای شیکاگو سربازان ایدئولوژیک واشنگتن در جنگ سرد بودند که از طریق دو بنیاد فورد و راکفلر بورسیه شدند، زیر نظر فریدمن تعلیم دیده، به شیلی اعزام شدند و فاجعه آفریدند. کلینتون در این سخنرانی از بنیادی تشکر میکند که از طریق آن، همان پروژه علیه اقتصاد ایران کلید خورده است.
انشاءالله به زودی مبسوط و مستند در این باره خواهم نوشت...
@syjebraily
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کتاب "روایت رهبری: مناسبات جمهوریت و اسلامیت در تعیین ولی فقیه" را میتوانید از نمایشگاه مجازی کتاب تهیه فرمایید.
@syjebraily
4_6015105477619223333.pdf
1.21M
🔹آذرماه 1400 نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران، سلسلهنشستهایی را با عنوان «دانشگاه تمدنساز» با هدف تبیین نقش دانشگاه در گام دوم انقلاب اسلامی و با محوریت بیانیه گام دوم رهبر حکیم انقلاب اسلامی حضرت آیتالله العظمی خامنهای (مد ظلهالعالی) برگزار کرد.
از حقیر نیز دعوت شد که با موضوع اقتصاد بحثی ارائه کنم.
▫️این سخنرانی نهم آذرماه 1400 در مسجد دانشگاه تهران ایراد شد.
▪️متن کامل این سخنرانی را میتوانید در شماره امروز فرهیختگان مطالعه فرمایید.
@syjebraily
هیچ تفاوتی میان فعالیت اقتصادی یک مقام دولتی برخوردار از اطلاعات و اختیارات حاکمیتی، با اعطای اختیارات و اطلاعات حاکمیتی به یک فعال اقتصادی نیست. خروجی هر دو معادله فساد است و بلکه فساد حالت دوم بیشتر.
اقدام انقلابی مجلس درباره اتاق بازرگانی و تخصیص سهم ۳ در هزار معروف به توسعه زیرساختهای صادراتی ستودنی است، لکن کافی نیست. هم قانون اتاق باید اصلاح شده و رانت اطلاعاتی- اختیاراتی اتاق حذف شود، هم از تسری این رانت سیستماتیک به سایر حوزهها تحت عنوان تنظیمگری ممانعت شود.
@syjebraily
✨رقابت چه زمانی موجب افزایش کیفیت میشود؟
یکی از تجویزهای اقتصاد متعارف برای افزایش کیفیت محصولات، ایجاد رقابت است. میگویند مرزهای تجاری اگر برداشته شود و تولیدکنندگان داخلی و خارجی با یکدیگر رقابت کنند، طبیعتا چون مصرفکنندگان کالای باکیفیت را انتخاب خواهند کرد، تولیدکنندگان یا باید کیفیت را افزایش دهند، یا از بازار خارج شوند.
منطق حاکم بر این ایده، کاملا صحیح است. اما سوال باید کرد که آیا این معادله که نتیجه رقابت، فشار بازار روی تولیدکننده برای ارتقای کیفیت است، همواره صادق است؟ پاسخ منفی است. رقابت تنها و تنها زمانی منجر به افزایش کیفیت میشود که تمامی تولیدکنندگان دسترسی یکسانی به عوامل تولید- به ویژه فناوری- داشته باشند. اگر یک تولیدکننده خارجی که دسترسیهای آزاد به فناوری دارد، در رقابت با یک تولیدکننده داخلی محروم از فناوری قرار گیرد، فشار بازار به هیچ وجه موجب ارتقای کیفیت تولید داخلی نخواهد شد. نتیجه این رقابت، حذف تولیدکننده داخلی از بازار و وابستگی کشور به واردات است. چون اینجا دیگر نهتنها کیفیت تحت اختیار و اراده تولیدکننده نیست، بلکه او از فناوری ضروری نیز محروم است. لذا رقابت منجر به کیفیت، زمانی معنی پیدا میکند که تولیدکنندگان رقیب، دسترسی برابر به عوامل تولید داشته باشند.
کسانی که در شرایط نابرابر، رقابت را تجویز میکنند، به خوبی میدانند که نتیجه این رقابت نابرابر افزایش کیفیت نیست، حذف تولیدکننده داخلی است.
اینجاست که دولت باید سیاستی هوشمندانه اتخاذ کند. در صنایعی که تولیدکنندگان داخلی و خارجی دسترسی یکسان به فناوری دارند، اجازه رقابت داده شود تا کیفیت افزایش و قیمت کاهش یابد. اما در صنایعی که تولیدکنندگان داخلی از فناوریهای روز محروماند، از محل منابع عمومی برای تحصیل فناوری روز هزینه نماید.
ممکن است کسانی بگویند اشکالی ندارد که صنایعی که در آنها مزیت نداریم، در اثر رقابت تعطیل شود. این یک بحث دیگر است و نباید ریاکارانه تحت پوشش "رقابت برای کیفیت" مطرح شود. در جای دیگر بحث کردهام که بسیاری از مزیتها، طبیعی و خدادادی نیست که بهسادگی بگوئیم نداریم و از آن عبور کنیم. مزیت، اکتسابی است و باید برای رسیدن به آن، تلاش کرد چنانکه دیگران تلاش کردهاند. اگر مزیت کسب نکنیم، و در کسب مزیتها از دیگران عقب بمانیم، اساسا کالاهایی برای صادرات و کسب درآمد ارزی نخواهیم داشت که آن ارز را صرف واردات کالاهای با کیفیت خارجی کنیم.
اگر به بند ۳ سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی توجه کنید، بر "رقابت بین مناطق و استانها" تاکید شده است. چنین رقابتی، بلاتردید منجر به ارتقای کیفیت میشود چرا که دولت در چارچوب مرزهای سرزمینی، میتواند برای تولیدکنندگان داخلی، دسترسی برابری در عوامل تولید فراهم کند.
@syjebraily
امروز ۱۸ بهمنماه انشاءالله بعد از نماز مغرب در مجتمع فرهنگی شهدای هفتم تیر (سرچشمه) در دوره تبیینی #روایت_امین بحثی درباره دولتسازی اسلامی ارائه خواهم کرد.
@syjebraily
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برای یک جریان سیاسی شکست خورده، هیچ شرایطی مطلوبتر از این نیست که راسش در جایگاه منتقد قرار گیرد، فکرش در سیستم جاری و بدنهاش در سیستم ابقا شود. اهداف و برنامههایش کما فیالسابق پیش میرود، کادرش از متن خارج نمیشود، تاوان هیچ خطایی را نمیپردازد و سربزنگاه، منجیوار بازمیگردد.
@syjebraily
ارائه_دکتر_سیدیاسر_جبرائیلی_دولتسازی_اسلامی.mp3
11.77M
🎤صوت| سخنرانی در اولین دورهی گفتمانی - تبیینیِ «روایت امین»
🔸موضوع: دولت جوان انقلابی و مسئلهی دولتسازی اسلامی
@syjebraily
✨ دولت سیزدهم و خسارات خلاء گفتمانی
معمولا دولت ها به گفتمانشان شناخته میشوند. اما رواج عبارت «دولت سیزدهم» در ارجاعات به دولت در رسانهها، نشان میدهد دولت نتوانسته خود را پرچمدار یک گفتمان به جامعه معرفی کند.
یکی از دلایل اینکه این دولت از همین آغاز کار زیر ضرب رفته، همین خلا گفتمانی است.
گفتمان، قدرت نرم ایجاد میکند. دولت فاقد گفتمان، از قدرت نرم محروم است و لذا در عرصه جنگ نرم، اولا توان حمله ندارد، ثانیا در برابر حملات نرم بی سلاح و سپر است.
گفتمان است که در قول و فعل کارگزاران، در رویکرد و عملکرد آنان، انسجام ایجاد میکند. گفتمان، عینک آسیبشناسانهای است که دولت به چشم میزند، مشکلات را از زاویه این گفتمان میبیند و از همین زاویه راهکارش را ارائه میدهد و اجرا میکند.
دولت فاقد گفتمان به شهرداری تقلیل پیدا می کند و این یکی از جدی ترین خطراتی است که دولت سیزدهم را تهدید میکند.
دولتی که ناکارآمدی گفتمانش عیان شود، گرفتار رکود می شود، اما دولت فاقد گفتمان، گرفتار روزمرگی میشود و خسارت این روزمرگی از رکود بیشتر است؛ چه، رکود با یک موفقیت گفتمانی -ولو کوچک- شکسته میشود، اما بدون گفتمان از روزمرگی نمیتوان خلاص شد.
گفتمان یک شاخص برای انتخاب و ارزیابی مدیران نیز هست. در خلاء گفتمان، تیم دولت با بازیکنان قرضی از تیمهای دیگر شکل میگیرد و روشن نیست این تیم، به کدام اصول باید متعهد باشد و بر اساس کدام معیارها ارزیابی میشود.
دولت حتی وقتی پیامی به کشور خارجی میدهد باید محور آن، گفتمانش باشد.
باید این خلا گفتمانی برطرف شود. اگر تلقی این است که «مردمی بودن» گفتمان دولت است، این سوال مطرح است که آیا اساسا مردمی بودن میتواند گفتمان باشد؟ گفتمان، یک دال مرکزی دارد که در حوزه ها و عرصه های مختلف تجلی و امتداد پیدا می کند. بر مبنای گفتمان می شود یک کلان پروژه تعریف کرد و پیش برد و پیشرفتش را سنجید. بر مبنای این کلان پروژه است که در سطوح میانی، پروژههای خردتر تعریف میشود. آیا «مردمی بودن» این ظرفیت را دارد که برای مثال در حوزه مالیات، در سیاست خارجی، در آموزش و پرورش، در بهداشت و درمان، در کشاورزی و... تجلی و امتداد پیدا کند؟ آیا میتوان مسائل این حوزهها را از زاویه «مردمی نبودن» آسیبشناسی کرد و از زاویه «مردمی شدن» برایشان راهکار ارائه داد؟ پاسخ بلاتردید خیر است، چون این مفهوم اساسا چنان عمقی ندارد؛ هرچند میتواند یکی از اجزاء و امتدادهای یک گفتمان باشد.
اما راهکار، تمرکز و تکیه بر روی عدالت به عنوان گفتمان دولت سیزدهم است که هم واجد مشخصات فوق است و هم با شخصیت آیتالله رئیسی تناسب و همخوانی دارد.
گفتمان عدالت نباید به لفظ عدالت محدود شده و تقلیل یابد. با صرف تکرار کلمه عدالت، گفتمان ایجاد نمی شود. مراکز فکری و دانشگاهی کشور و مشخصا مراکز فکری در دولت باید بسیج شوند و درباره عدالت ادبیات تولید کنند. رئیس جمهور درباره هر موضوعی و در هر زمان و مکانی صحبت و سخنرانی دارد، باید بتواند اولا بیعدالتیهای منجر به وضع موجود را بیان کند، ثانیا وضع مطلوب را از منظر عدالت توصیف کند، ثالثا اقدامات عادلانهای که دولت میخواهد برای گذار از وضع موجود به وضع مطلوب انجام دهد را شرح دهد. این اقدامات، همان پروژههای خُرد هستند که ذیل کلان پروژه عدالت، تعریف میشوند و باید نظام رصد و پایش و ارزیابی و گزارشدهی برایشان ایجاد شود.
هرچقدر ادبیات رئیس جمهور در این سه مرحله، اختصاصی و بدیع و دارای کلیدواژههای منحصر بفرد باشد، موفقتر خواهد بود؛ و البته بزرگترین تهدید برای گفتمان، این است که به ادبیاتهای وام گرفته شده از منابع دیگر، یا به اقدامات معمول و رایج، بخواهیم رنگ گفتمان خودمان را بزنیم.
دولت زمانی توانسته پرچم گفتمان عدالت را بلند کند که مخالفان اقدامات دولت را بتوان مخالفان عدالت توصیف کرد. باید در پایان چهار سال اول دولت، کتاب عدالت آیتالله رئیسی برگرفته از مجموعه سخنرانیهای این چهار سال منتشر شود. همچنین دولت در پایان چهار سال باید بتواند گزارش دهد که چگونه با برقراری عدالت مشکلات را برطرف کرده است.
@syjebraily
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆آیا برجام مورد تائید رهبر انقلاب بود؟
🔆آیا ایشان از شروط خود عقبنشینی کردند؟
📹برشی از سخنرانی با موضوع "دولت جوان حزبالهی و دولتسازی اسلامی" در دوره تبیینی روایت امین
@syjebraily
✨اثر جنگ اوکراین بر رقابت استراتژیک مسکو-واشنگتن و نظم آمریکایی
ژانویه ۲۰۲۲، موسسه رند گزارشی تحت عنوان "رقابت استراتژیک آمریکا با روسیه" منتشر کرد که چکیده یافتههای ۵۸ گزارش این موسسه از ۲۰۰۵ تا ۲۰۲۰ در موضوع این رقابت بود. ۹ نتیجه نهایی از مجموعه ۵۸ گزارش رند عبارت بودند از:
"۱. رقابت استراتژیک روسیه و واشنگتن طولانی مدت خواهد بود.
۲. کشورهایی که بینابین روسیه و ناتو قرار دارند(اوکراین، مولداوی، بلاروس، ارمنستان، گرجستان و آذربایجان) در مرکزیت این رقابت استراتژیک هستند.
۳. جنگ متعارف میان روسیه و آمریکا بعید است.
۴. انتظار میرود اقدامات خصمانه روسیه در سطحی پایین تر از آستانه جنگ تداوم یابد.
۵. دستاوردهای روسیه در این رقابت تاکنون محدود بوده است.
۶. آمریکا دست برتر را در رقابت دارد اما با سیاست های اشتباه میتواند این موقعیت را از دست بدهد.
۷. تعامل با روسیه برای آمریکا همچنان ممکن و مطلوب است.
۸. آمریکا میتواند به همپیمانان و شرکایش کمک کند تا تهدیدهای "منطقه خاکستری" (پایین تر از آستانه جنگ) را مدیریت کنند.
۹. این هم پیمانان و شرکا نقش کلیدی در کمک به برتری آمریکا در این رقابت استراتژیک دارند".
میتوان گفت که حمله روسیه به اوکراین و واکنش ضعیف آمریکا و همپیمانان آن، معادلات بسیاری را هم ناظر به رقابت دو کشور و هم ناظر به نظم جهانی مرتبط با این رقابت، تغییر داده و خواهد داد. میتوان گفت؛
۱. اوکراین به عنوان مهمتر کشور از آن شش کشور بینابین ناتو و مسکو -از نظر جمعیت، وسعت و موقعیت- مورد تعرض روسیه قرار گرفته و سرنوشت این جنگ، معادلات پیشین در رقابت استراتژیک مسکو-واشنگتن را به نفع روسیه تغییر خواهد داد و اینک میتوان گفت که روسیه هم دست برتر را بهدست آورده و هم از وضعیت "دستاورد محدود در رقابت" خارج شده است.
۲. با حمله به اوکراین، اقدامات خصمانه روسیه از سطح منطقه خاکستری (پائینتر از آستانه جنگ) عبور کرده و وارد منطقه قرمز (جنگ تمام عیار) شد، اما آمریکا و همپیمانان آن به تماشا نشستند و نتوانستند کمکی به یک عضو بالقوه ناتو کنند. یک تحلیلگر عرب به طنز نوشته بود "من و بایدن از خانه داریم جنگ اوکراین را نظاره میکنیم" و کنایه زده بود که هیچ تفاوتی میان او و رئیس جمهور آمریکا از نظر نقشآفرینی در جنگ اوکراین نیست؛ و واقع هم همین است. جنگ اوکراین یک ضربه حیثیتی به اقتدار جهانی آمریکا وارد کرد که تبعات آن منحصر به طنزگویی تحلیلگران و تحقیر بایدن در فجازی نخواهد بود.
۳. تنها واکنش قابل پیشبینی واشنگتن و شرکا، تحریم بود. آمریکا تحریم میکند چون در جعبه ابزار سیاست خارجیاش چیزی جز تحریم نمانده است. حتی اینک تحریمهایش نیز در حال بازدهی منفی است؛ مردم آمریکا کنایه میزنند که تاوان تحریم واشنگتن علیه دیگران را باید با افزایش قیمت سوخت بپردازند. رخدادهای چند دهه اخیر در غرب آسیا و شکستهای مفتضحانه آمریکا، موجب بیاعتبار شدن تهدیدهای نظامی آمریکا در سرتاسر جهان شده است و این بیاعتباری یک رابطه متقابل با حمله روسیه به اوکراین دارد. هم آن بیاعتباری در حمله بیمحابای مسکو نقش دارد و هم این حمله، آن بیاعتباری را تشدید میکند. در گرماگرم حمله روسیه به اوکراین، خبر درخواست کمک وزیر خارجه تایوان از آمریکا برای بازداشتن چین از حمله به کشورش بسیار جالب توجه است. میتوان درک کرد که رژیمهای وابسته و متکی به آمریکا در منطقه غرب آسیا نیز چه حس و حالی دارند. واکنش مفتضحانه آمریکا به حمله روسیه به اوکراین، زیرپای همه متکیان به قدرت آمریکا و متکدیان حمایت آمریکا را خالی کرده است.
۴. برخی گفتهاند برخلاف روسیه که همپیمان قابل توجهی در منازعاتی از این دست ندارد، آمریکا واجد همپیمان است. این مسئله طبیعی است. روسیه، شوروی سابق نیست که در راس یک بلوک ایدئولوژیک قرار داشته باشد. لذا کشورها از زاویه منافع خود در قبال تحولات اوکراین موضع میگیرند و خواهند گرفت. اما آمریکا امروز در راس یک بلوک بنام بلوک غرب قرار دارد که نظم کنونی محصول پیمان و شراکت میان اعضای این بلوک است و لذا واکنش جمعی اعضای بلوک بدیهی است. اما این همپیمانی و واکنش جمعی لزوما به معنی موفقیت در رقابتها و منازعات کنونی و آتی نیست. اروپا امروز به شکلی بیسابقه گرفتار بحران ویرانگر انرژی است و از قضا کلید این بحران در ید کشورهایی است که اروپاییها به سبب همپیمانی با آمریکا با آنها در موقعیت مخاصمه قرار گرفتهاند. لذا این همپیمانی و به تبع آن این نظم غربی در ضعیفترین موقعیت خود قرار دارد و نمیتواند اتفاق خاصی را در تحولات آینده جهان رقم زند. اروپا چارهای جز کوتاه آمدن در برابر پادشاهان انرژی جهان ندارد و این عقبنشینی اجباری، انزوای آمریکا و انکسار بیش از پیش نظم آمریکایی را در پی خواهد داشت.
@syjebraily